در 28 اکتبر 2021 نام فیسبوک به متا تغییر پیدا کرد و درست از همان زمان به یک موضوع داغ در بحث‌ها تبدیل شد. در این میان بسیاری از افراد اعتقاد داشتند که متاورس یک محصول جاه‌طلبانه و وحشیانه متا است؛ اما باید گفت واقعیت این چنین نیست. همان‌طور که می‌دانید Mark Zuckerberg مدت‌زمان زیادی را صرف این موضوع کرده و بسیاری از افراد نیز معتقدند که این پروژه تکامل بعدی اینترنت به‌عنوان Web 3.0 است. اما به ‌راستی متاورس چیست و به چه دنیایی گفته می‏شود؟ برای پیدا کردن پاسخ به این دست از سوالات با ما همراه باشید.


متاورس چیست؟

برای آنکه بتوانیم به درک درستی از Metaverse برسیم، باید در ابتدا با معنی این کلمه آشنا شویم. Metaverse تشکیل شده از دو واژه Meta به معنای برتر و Verse به معنای جهانی است. بنابراین معنای متاورس را می‌توان جهان برتر یا برتر از جهان در نظر گرفت. درواقع باید گفت Metaverse یک شبکه مجازی است که کاربران می‌توانند در این فضا با یکدیگر و اجزای محیط اطراف خود تعامل داشته باشند. البته دقت داشته باشید که نقش‌آفرینی در این فضا به‌صورت آنلاین و مجازی خواهد بود.


همچنین جواب دیگری که می‌توان به سوال متاورس چیست و به چه دنیایی گفته می‌شود داد، این است که تصور کنید اینترنت به‌صورت سه بعدی ارائه شده و شما می‌توانید به‌جای مشاهده آن از روی گوشی‌های هوشمند یا دیگر ابزار مشابه وارد آن شوید. بنابراین Metaverse دنیایی است که به شما اجازه می‌دهد با استفاده از عینک‌های واقعیت افزوده، برنامه‌های گوشی‌همراه، هدست‌های واقعیت‌مجازی و ... با یکدیگر ملاقات کنید، درس بخوانید و هر فعالیتی که در گذشته لازم بود برای انجام آن‌ها اقدام خاصی صورت گیرد را به‌سادگی انجام دهید. البته دنیای متاورس مسائل مختلف دیگر مانند خرید و فعالیت در رسانه‌های اجتماعی را نیز شامل می‌‏شود.


تولد متاورس

اولین بار در سال 1992 متاورس در جریان یک رمان به افراد معرفی شد و نیل استفنسون در رمان سقوط برف از کلمه‌ی Metaverse استفاده کرد. در ادامه علاقه‌ی شرکت‌ها و سازمان‌ها به دنیاهای مجازی بیشتر شد و هرکدام از آن‌ها به سلیقه و علاقه شخصی خود بازی و شبکه‌های اجتماعی مختلفی را که در آن‌ها امکان فعالیت به‌عنوان یک شخصیت مجازی وجود داشت را به بازار معرفی کردند. برای مثال می‌توان به بازی شرکت EA یعنی بازی The Sims (سیمز) که در آن شکلی از متاورس دیده می‏شود اشاره کرد.

تولد متاورس

اما اکنون در موقعیتی هستیم که Metaverse دیگر تنها به بازی‌های ویدیویی تعلق ندارد و در زمینه‌های مختلف دیگر نیز استفاده می‌شود. این موضوع به‌قدری جدی است که شرکتی چون فیس‌بوک نیز نام اصلی خود را به متا تغییر داد و باعث شد که تمرکز کاربران بیش از پیش به Metaverse جلب شود.


متاورس و فیس‌بوک

شرکت Facebook که یکی از غول‌های حوزه فناوری به شمار می‌آید، از شرکت‌های پیشرو در حوزه متاورس است و همان‌طور که گفته شد، به‌تازگی نام آن به Meta تغییر کرده است. از طرفی شرکت فیس‌بوک پتانسیل مالی مناسبی دارد و ورود آن به حوزه متاورس تغییر و تحول بزرگی را در این بخش به‌وجود خواهد آورد. زاکر برگ در رابطه با متاورس می‌گوید: «هر فرد می‌تواند در این فضا هرکاری که تصور می‌کند را انجام دهد.


برای مثال شما می‌توانید با اعضای خانواده در این فضا دور هم جمع شوید، کار کنید، در کلاس‌های آموزشی حاضر شوید، به خرید بروید و بازی کنید. در حقیقت تجربه‌هایی که با موبایل و کامپیوتر امکان‌پذیر نیستند، با Metaverse قابل تجربه خواهند بود.» دقت داشته باشید که امروزه خیلی از افراد معتقد هستند Metaverse جایگزین اینترنت امروزی می‌شود که زاکربرگ نیز یکی از این اشخاص به شمار می‌آید و برای تحقق این آینده در تلاش است.


متاورس و ارزهای دیجیتال

در قسمت‌های قبل به این موضوع اشاره کردیم که در پروژه‌های متاورس اختیار همه چیز بر عهده‌ی خودتان است و نکته جالب دیگر وابستگی این دنیا با ارزهای دیجیتال خواهد بود. بنابراین باید گفت در دنیای Metaverse نیز همانند دنیای واقعی امکان خریدوفروش و انجام معامله وجود دارد. البته شما برای معامله در این دنیا به ارزهای مخصوصی نیاز خواهید داشت که ارزهای دیجیتال متاورس بهترین انتخاب برای شما خواهند بود.

متاورس و ارزهای دیجیتال

ارزهای متاورس کدام ارزها هستند؟

حال شاید برای شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار سوال پیش آید که کدام یک از ارزهای متاورس برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند؟ در ادامه برترین ارزهای متاورس را که پتانسیل بالایی برای رشد دارند به شما معرفی خواهیم کرد تا در صورت نیاز با انتخاب یکی از آن‌ها بهترین انتخاب را داشته باشید.


اکسی اینفینیتی (AXS)

توکن Axie Infinity یکی از رمز ارزهایی به شمار می‌آید که در سال 2021 بهترین عملکرد را از خود نشان داده و 24 هزار درصد رشد قیمت را تجربه کرده است. برای انجام این بازی شرایطی در نظر گرفته شده که بازیکنان باید کاراکترهایی به اسم اکسی را پرورش دهند و با آن‌ها رقابت کنند. البته باید متذکر شد فروش این اکسی‌ها نیز امکان‌پذیر است. پاداش بازیکنان در این بازی، پاداش‌های رمز ارزی خواهد بود که خارج از بازی نیز ارزش داشته باشند.


دیسنترالند (MANA)

از دیگر پروژه‌های متاورس که بسیار قدرتمند است و اخیرا رشد چشمگیری را تجربه کرده، می‌توان به دیسنترالند اشاره کرد. اما نکته‌ی مثبتی که درباره‏ی این پروژه وجود دارد، این است که انتظار می‌رود قیمت رمزارز این پلتفرم همچنان افزایش داشته باشد و در ادامه به یکی از بهترین و اصلی‌ترین انتخاب‌ها تبدیل شود. Decentraland که برای ساخت آن از بلاک‌چین استفاده شده، یک جامعه مجازی است و اکوسیستم اتریوم قدرت می‌گیرد. در این فضا کاربران باید نسبت به ساخت، توسعه و خرید قطعات زمین در قالب توکن‌های غیرقابل معاوضه اقدام کنند و در ادامه آن‌ها را بفروشند. توکن بومی این پروژه متاورس با نام مانا یا ریسنترالند شناخته می‌شود.


سندباکس (SAND)

مورد سوم از ارزهای متاورس که آینده‌ی خوبی برای آن پیش‌بینی شده، سندباکس است. البته ارز دیجیتال سند در مقایسه با دو رمز ارز قبلی که معرفی شد، محبوبیت پایین‌تری دارد، اما از قدیمی‌ترین پروژه‌های متاورس محسوب می‌شود. این بازی که همانند دیسنترالند است و بازیکنان در آن به خرید و فروش زمین می‌پردازند، در سال 2011 برای اولین بار به‌عنوان یک بازی موبایلی در اختیار کاربران قرار گرفت، اما در ادامه به‌دلیل استفاده از فناوری بلاک‌چین به عملکرد متفاوتی رسید و اکنون یکی از پروژه‌های موفق در دنیای Metaverse است.


انجین (Enjin)

از دیگر توکن‌های مورد استفاده در متاورس می‌توان به کوین انجین اشاره کرد. توکن‌های این پلتفرم که بر اتریوم مبتنی هستند از استاندارد ERC-1155 پشتیبانی می‌کنند. از طرفی دیگر این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد که خودشان توکن‌های غیرمثلی را بسازنند و آن‌ها را مدیریت کنند. نکته حائز اهمیت درباره‌ی انجین این است که در این بازی چند پلتفرم گیمینگ متفاوت بایکدیگر ادغام می‌شوند. توکن بومی این شبکه نیز انجین کوین نام دارد که برای بسیاری از افراد علاوه بر سرمایه‌گذاری روی یک پروژه متاورس، ابزاری برای معامله در بستر انجین است


این موضوع به بازیکنان این امکان را می‌دهد که بتوانند از یک آیتم در چند بازی استفاده کنند یا در درصورت نیاز آن را در بازار به ‌فروش برسانند. انجین شرایطی را برای شما ایجاد کرده که می‌توانید مالکیت آیتم‌های خریداری شده خود را در هر شرایطی حفظ کنید، از همین رو می‌توان آن را یکی از بهترین ارزهای متاورس برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفت.


گالا گیمز (GALA)

گالا گیمز یک تجربه جدید در دنیای گیم است و شرایطی را فراهم کرده که بازیکنان می‌توانند تمام دارایی‌های خود را درون بازی کنترل کنند و به مالک حقیقی آن‌ها تبدیل شوند. البته خود گالا گیمز یک دنیای مجازی برای متاورس نیست، اما بهترین بستر برای ساخت پروژه‌های متاورس به شمار می‌آید و تا کنون پروژه‌های مختلف و جذابی روی آن ساخته شده است. توکن این شبکه نیز به عنوان ارز دیجیتال گالا شناخته می‌شود و می‌توان از آن برای انجام تراکنش در شبکه گالا استفاده کرد.


what-is-metaverse

خرید و فروش ارزهای متاورس چگونه انجام می‌شود؟

برای خریدوفروش ارزهای متاورس نیز به یک کیف‌پول مخصوص نیاز دارید. بنابراین شما باید کیف‌پول موردنظر خود را انتخاب کنید و مراحل احراز هویت را انجام دهید تا کیف‌پول شما فعال شود. در گام دوم باید در پلتفرم موردنظر یک حساب کاربری بسازید و NFT که می‌خواهید انتخاب کنید و پرداخت آن را انجام دهید.


البته ان‌اف‌تی‌ها قیمت از پیش تعیین شده‌ای ندارند و شما باید در یک مزایده شرکت کنید و قیمت پیشنهادی خود را ارائه دهید تا پس از شکست رقبا در مزایده پیروز شوید. البته شما می‌توانید برای خریدوفروش متاورس ارز دیجیتال از پلتفرم‌های معتبر نیز استفاده کنید که اکسبیتو یکی از بهترین پلتفرم‌ها در این زمینه به‌شمار می‌آید و شما می‌توانید با خیال راحت از خدمات این پلتفرم استفاده کنید.


کلام آخر
امروزه بیش از هرزمانی به متاورس توجه می‌شود و مطالعات مختلفی نیز بر روی آن صورت می‌گیرد. این دنیا شرایطی را برای شما فراهم خواهد کرد که می‌توانید هر آنچه را تصور می‌کنید به دست آورید، شخصیت موردعلاقه خود را بسازید و درست یک زندگی واقعی را در آن تجربه کنید.