در دنیای ارزهای دیجیتال همیشه شاهد ورود ارزهای دیجیتال جدید هستیم. بعضی ارزهای دیجیتال با تقلید از سایر ارزها ایجاد می‌شوند و قصدشان این است که کمبودهای یک ارز را جبران کنند. دوج کوین هم یکی از همین ارزهای دیجیتال است. این ارز از روی بیتکوین ساخته شده و درواقع یکی از مشتقات آن است. جالب اینجاست که یک ارز دیگر هم از روی دوج کوین ساخته شده که بیبی دوج کوین نام دارد. در ادامه بیشتر در مورد این دو ارز و شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.


دوج کوین چیست؟

دوج کوین (Dogecoin) یک ارز دیجیتال منبع باز یا متن‌باز است که از روش همتا به همتا برای انجام تراکنشات استفاده می‌کند. این ارز دیجیتال در سال 2013 توسط دو مهندس نرم‌افزار به نام بیلی مارکوس و جکسون پالمر ساخته شد. این دو مهندس که در بازار ارزهای دیجیتال هم فعالیت داشتند به‌صورت آنلاین با هم آشنا شدند و ایده ساخت دوج کوین را اجرایی کردند. دوج کوین با نماد Ð و با واحد اختصاری «DOGE» در بازار معامله می‌شود. ایده دوج کوین با دیدن یک سگ از نژاد شیبا اینو (نژاد سگ ژاپنی) به نام دوج که نماد شانس است شکل گرفت. دوج کوین مبتنی بر لایت کوین است و از همان فناوری اثبات کار استفاده می‌کند.


دوج کوین حامیان زیادی دارد که آن را معامله می‌کنند و از آن برای پاداش دادن به محتوای رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. یکی از حامیان دوج کوین ایلان ماسک است که در توییتر باعث محبوبیت این ارز دیجیتال شد. با دیدن قیمت لحظه‌ای دوج کوین می‌توانید آن را خریداری کنید. برای خرید دوج کوین می‌توان از طریق صرافی‌ ارز دیجیتال ایرانی اکسبیتو اقدام کرد. بعد از خرید دوج کوین نیز می‌توانید آن را در صرافی یا کیف پول خود ذخیره کنید.


کاربرد دوج کوین

ارز دیجیتال دوج معمولاً برای پرداخت و خرید محصولات و خدمات استفاده می‌شود. کارمزد تراکنش‌های دوج کوین بسیار پایین است. ارز دوج برای پاداش سریع به کاربران در Reddit و Twitter استفاده می‌شد. ویژگی‌های دیگر Dogecoin این است که از الگوریتم رمزگذاری استفاده می‌کند، قیمت ارز دوج کوین پایین است و عرضه نامحدودی دارد. دوج کوین یک ارز محبوب است، زیرا ویژگی‌های جالبی دارد و افراد مشهوری مانند ایلان ماسک و مارک کوبان از آن حمایت کرده‌اند.

what is dogecoin

در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲ ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا اعلام کرد که این شرکت رمز ارز دوج‌ کوین را به‌عنوان روش پرداخت برای بعضی از محصولات این شرکت خودروسازی می‌پذیرد. این خبر باعث افزایش قیمت دوج‌ کوین شد. دوج کوین مانند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند. هک کردن فناوری بلاک چین بسیار دشوار است، بنابراین این ارز دیجیتال از امنیت بالایی برخوردار است.


قیمت دوج کوین امروز نسبت به سال 2013 حدود 37 هزار درصد رشد کرده و این موضوع نشان می‌دهد که طرفداران این ارز زیاد هستند. البته این افزایش قیمت درنتیجه تبلیغات رسانه‌های اجتماعی به دست آمده است. پیش‌بینی‌های دقیقی در مورد قیمت دوج کوین در آینده وجود ندارد، اما اگر نمودار دوج کوین صعودی باشد قیمت آن در سال 2022 به 1.5 دلار خواهد رسید. برای خرید دوج کوین می‌توانید از صرافی ایرانی اکسبیتو استفاده کنید.


بیبی دوج کوین چیست؟

ارز Baby Dogecoin یک دارایی دیجیتال است که توسط کاربران Dogecoin ایجاد شده است. بیبی دوج یک میم کوین است که سرعت تراکنش‌ها را بهبود بخشیده و بسیار دوست‌داشتنی است. این ارز دیجیتال به دنبال تحت تأثیر قرار دادن پدرش یعنی دوج است. Baby Dogecoin یک توکن است که تورم را کاهش می‌دهد. این ارز دیجیتال استخراج شدنی نیست و رفته‌رفته کمیاب خواهد شد. ارز دیجیتال بیبی دوج کوین درمجموع 420 کوادریلیون سکه دارد که 125 کوادریلیون آن در از بین رفته و 295 آن در حال حاضر در بازار در حال گردش است.


کاربرد بیبی دوج کوین

بیبی دوج کوین در حال حاضر هیچ استفاده‌ای در دنیای واقعی ندارد. بااین‌حال، پروژه‌ای در دست اجراست که ارز بیبی دوج را با Shopify، WooCommerce و دیگر پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و همچنین سازمان‌های خیریه‌ای مانند ASPCA و Human Society ادغام می‌کند. این موضوع به این معناست که دارندگان این ارز می‌توانند برای پرداخت هزینه در این پلتفرم‌ها از بیبی دوج استفاده کنند. بعضی از تحلیلگران می¬گویند که خرید بیبی دوج کوین خوب است زیرا این ارز ممکن است به‌شدت کمیاب شود و در این صورت قیمت آن افزایش خواهد یافت.


در حال حاضر، به نظر می‌رسد که تنها مزیت بیبی دوج کوین این است که حامیان خوبی دارد. البته قیمت بیبی دوج کوین در حال حاضر حدود 0.000000003167 دلار است که قیمت کمی به‌حساب می‌آید. خرید این ارز دیجیتال ریسک کمی نیز دارد. برای خرید بیبی دوج کوین می‌توانید پس از دیدن قیمت لحظه‌ای ارز بیبی دوج و نمودارهای آن را از صرافی ایرانی اکسبیتو خریداری کنید.


تفاوت دوج کوین و بیبی دوج کوین چیست؟

بیبی دوج کوین و دوج کوین از یک خانواده هستند، اما بیبی دوج کوین یک توکن است، درحالی‌که دوج کوین یک کوین است. این موضوع به این دلیل به وجود آمده که دوج کوین جدا از شبکه اصلی بر روی زنجیره خودش اجرا می‌شود. تراکنش‌های بیبی دوج بر روی زنجیره هوشمند بایننس انجام می‌شود.

The Difference Between Baby Dogecoin And Dogecoin

دوج کوین قابل‌استخراج است و کاربران می‌توانند آن را در بلاک چین استخراج کنند و آن را نگهداری کنند تا در زمان نیاز آن را برای پرداخت هزینه‌ها خرج کنند، اما بیبی دوج کوین استخراج نمی‌شود و از قبل ایجاد شده است. این‌ها تفاوت‌های عمده این دو ارز دیجیتال هستند. موارد جزئی دیگری نیز وجود دارد که این دو را از یکدیگر متمایز می‌کند. به‌عنوان‌مثال، دوج کوین را می‌توان از طریق تعداد زیادی صرافی، هم متمرکز و هم غیرمتمرکز خریداری کرد، اما بیبی دوج کوین فقط طریق دو DEX در دسترس است.


با این‌ حال بیبی دوج کوین امیدوار است طبق نقشه راه خود بتواند در صرافی‌های گسترده‌تر فهرست شود. دوج کوین دارای عرضه نامحدود است، اما بیبی دوج کوین دارای عرضه محدود 1Q است. سرعت تراکنش در بیبی دوج کوین بیشتر است. مدل‌های رشد هر دو سکه کاملاً متفاوت است. دوج کوین و بیبی دوج کوین هر دو آلتکوین و از نوع میم کوین هستند. سرمایه‌گذاری در هر دو سکه برای کوتاه‌مدت بازده خوبی در بازار به شما می‌دهد، اما در درازمدت باید فقط 1 تا 3 درصد از کل سبد خود را به این ارزها اختصاص دهید.


کلام پایانی

برای معاملات بازار ارزهای دیجیتال و موفقیت در این بازار باید از ارزهای دیجیتال اطلاعات کافی داشته باشید و آن‌ها را به‌خوبی بشناسید. با دانستن تفاوت‌ها و مزیت‌ها و معایب هر ارز نسبت به ارز دیگر می‌توانید برای خرید آن‌ها تصمیم‌گیری کنید.