سبک و استایل‌های مختلفی برای انجام معامله در بازارهای مالی وجود دارد. این روش‌ها دارای یکسری استراتژی هستند که پیکره آن‌ها را شکل می‌دهد. در کنار این استراتژی‌ها، نکاتی هم وجود دارد که رعایت آن‌ها احتمال پیروزی در معاملات را افزایش می‌دهد. یکی از سبک‌های پر طرفدار در عین حال پر ریسک ترید، معامله روزانه است. افراد زیادی در سراسر دنیا با استراتژی‌های این سبک معامله، در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند. در مقاله پیش رو قرار است توضیحاتی در خصوص معامله روزانه ارائه و 10 نکته و استراتژی برتر آن را شرح دهیم.


معامله روزانه چیست؟.png

معامله روزانه چیست؟

دسترسی به بازارهای مالی و معامله کردن در آن‌ها به لطف گسترش اینترنت و صرافی‌های متعدد امروزه تقریبا برای اکثر مردم دنیا امکان پذیر است. هر کسی که به اینترنت و گوشی موبایل دسترسی داشته باشد، می‌تواند در بازارهای مالی فعالیت کند. حال اگر این معامله کردن، با هدف کسب سود در طول یک روز انجام شود به آن معامله روزانه می‌گویند.


⚠️همانطور که بالاتر اشاره کردیم، معامله روزانه تعریف پیچیده و خاصی ندارد، این سبک معامله در طول روز، از زمان باز شدن تا بسته شدن بازارهای مالی، انجام می‌شود. باید به این نکته دقت داشت که معامله روزانه در بازار کریپتوکارنسی یک تفاوت کوچک با دیگر بازارهای مالی دارد. بازار کریپتوکارنسی فاقد محدودیت زمانی برای کاربران است و سایت صرافی‌ها به صورت 24 ساعته برای ارائه خدمات معامله به کاربران در دسترس هستند. در عین حال بازارهای مالی دیگر مانند بازار بورس ایران یا بازار سهام آمریکا دارای محدودیت زمانی هستند و در طول روز، کاربران در دوره خاص زمانی امکان انجام معاملات خود را دارند.

پس نتیجه می‌گیریم وقتی از معامله روزانه در بازارهای مالی به جز کریپتوکارنسی صحبت می‌کنیم، همه معاملات، چه در سود باشند چه در ضرر، پیش از بسته شدن بازار مربوطه کلوز می‌شوند، ولی در بازار کریپتوکارنسی ممکن است این قاعده نقض شود، چرا که این بازار در طول 24 ساعت بدون وقفه فعال است.


باید اضافه کنیم که معامله روزانه برای همه سودآور نیست، اکثر کسانی که سعی می‌کنند به صورت روزانه از بازارهای مالی به خصوص کریپتوکارنسی سود کسب کنند، نهایتا با ضرر و از دست رفتن سرمایه مواجه خواهند شد. به خصوص معامله‌گران تازه‌کاری که به سراغ استفاده از اهرم در معاملات فیوچرز می‌روند.


این روش برای کسانی سودآور خواهد بود که مدت‌ها در بازار مالی حضور داشتند و تجربه بالایی برای انجام معامله دارند. این افراد همه نکات و استراتژی‌های لازم را رعایت و ریسک خود را به درستی مدیریت می‌کنند. این که آیا سبک معامله روزانه برای شما روش مناسبی است یا خیر، بستگی به خود شما دارد. دانش شما در مدیریت ریسک، مدیریت سرمایه، شناخت اندیکاتورها، تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال و... تعیین می‌کند که این سبک استراتژی را انتخاب کنید یا اینکه فعلا باید به سمت سبک‌های بلندمدت‌تر بروید.


نکات مهم معاملات روزانه کدامند؟.png

نکات مهم معاملات روزانه کدامند؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، این که معاملات روزانه شما با سود بسته شوند یا خیر، بستگی به این دارد که تا چه حد به نکات و قواعد انجام معامله روزانه توجه کنید. این نکات و قواعد در صحبت‌ها و مقالات مختلف از زبان حرفه‌ای‌ها نقل شده و بسیاری از کاربران توانستند با استفاده از این تجربیات به نتیجه مناسب برسند. در ادامه 10 مورد از مهم ترین این نکات را برای شما شرح خواهیم داد:


سهام و ارزهای با نقدینگی بالا را انتخاب کنید


بالا بودن نقدینگی ارز یا سهامی که خریداری می‌کنید مهم است زیرا باید بتوانید معاملاتی را که در طول روز باز می‌کنید نهایتا پیش از پایان بازار مالی، ببندید. معاملات روزانه نباید بیشتر از حد استاندارد طول بکشند و اگر نتوانید ارزهای خریداری شده را در طول روز بفروشید، ممکن است معاملات‌تان با ضرر روبرو و هم مدیریت استراتژی از دستتان خارج شود. اکثر صرافی‌ها میزان نقدینگی ارزها و حجم مبادلات آن‌ها را می‌نویسند و کاربران به راحتی قادر به بهره بردن از این اطلاعات هستند.


قیمت ورود و خروج را مشخص کرده و به آن پایبند باشید


پیش از اینکه وارد معامله شوید در نمودار تعیین کنید که چه قیمتی برای ورود و چه قیمتی برای خروج مناسب است. این کار با استفاده از تحلیل تکنیکال ممکن می‌شود. این مهم است که به تحلیل خود پایبند باشید و اگر قیمت به نقطه ورود شما نرسید، با عجله و از روی طمع معامله‌ای باز نکنید. تحلیل‌ها بر اساس منطق انجام می‌شوند، اگرچه همیشه قرار نیست درست باشند ولی پایبند بودن به آن‌ها یک اصل ضروری برای کسب سود در انجام معاملات روزانه است.


همیشه سطح حد ضرر خود را مشخص کنید


بازار ارزهای دیجیتال قابل پیشگویی نیست. اگرچه می‌توان آن را تحلیل کرد، اما همیشه احتمال رخ دادن اتفاقاتی که تحلیل‌های تکنیکال را نقض می‌کنند، وجود دارد. پس برای این که قربانی تغییر روندهای ناگهانی بازار نشوید، حتما باید از حد ضرر استفاده کنید. حد ضرر معمولا با قاعده‌ای به نام ریسک به ریوارد تعریف می‌شود. این که حد ضررتان کجای نمودار قرار بگیرد به موارد زیادی بستگی دارد. مسئله حد ضرر گذاشتن به تنهایی نیاز به دیدن آموزش‌های متعدد دارد و اگر می‌خواهید در این مسئله حرفه‌ای شوید نیاز به مطالعه دارید.


وقتی قیمت به سطح هدفتان رسید، سود را دریافت کنید


شاید برایتان پیش بیاید که بعد از فروش یک ارز، قیمت آن به سرعت رو به بالا حرکت کند و شما به خاطر فروش آن حسرت بخورید. این مسئله ممکن است وقتی یک تارگت (حد سود) برای معامله خود تعیین کرده‌اید نیز رخ دهد. توجه داشته باشید که هر چند احتمال دارد‌ بعد از فروش شما قیمت بالاتر برود، اما احتمال این که پایین بیاید و معامله‌تان را با ضرر مواجه کند نیز نباید نادیده گرفت. پس بهتر است به تحلیل ها، حد ضرر و حد سود خود پایبند باشید و احساسات خود را هنگام معامله کنار بگذارید. در نظر گرفتن احساسات در معامله، یکی از عوامل شکست تریدرها در بازارهای مالی است.


همیشه همه پوزیشن هایتان را ببندید


یکی از قوانین مهم و طلایی معامله روزانه این است که همیشه پیش از پایان روز معاملات خود را ببندید. این موضوع اگرچه برای بازار فارکس و بازارهای سهام که دارای تایم مشخصی هستند بیشتر صدق می‌کند اما درباره ارز دیجیتال هم تا حدودی صادق است. فرقی نمی‌کند که معامله‌تان در سود باشد یا ضرر، به هر حال باید قبل از بسته شدن بازارهای مالی، معامله‌تان را کلوز کنید. همانطور که بالاتر اشاره کردیم معامله‌های روزانه قرار نیست همیشه سودآور باشند و گاهی هم باید ضرر آن را تحمل کنید. نوسانات غافلگیرکننده زمانی به سراغتان می‌آیند که همین قواعد را نادیده می‌گیرید.


بازار را به چالش نکشید


اصلا به این فکر نکنید که بازار را به چالش بکشید. نمودار طبق قاعده خودش پیش می‌رود و قرار نیست چیزی که شما از آن انتظار دارید را رقم بزند. بازار کریپتوکارنسی به شدت به اخبار و رویدادها واکنش نشان می‌دهد و به راحتی می‌تواند معامله‌گران را با ضرر روبرو کند. پس انتظار نداشته باشید که بازار حتما شما را به سود برساند. الگوهای نمودار را در نظر بگیرید و حد سود و ضرر خود را تعیین کنید. در این صورت حتی اگر بازار خلاف انتظارتان حرکت کرد، با ضرر شدید مواجه نخواهید شد.


نکات مهم معاملات روزانه کدامند؟ (2).png

به خوبی درباره شرکت‌های هدف تحقیق کنید


حتی اگر قرار است به طور کوتاه مدت بر یک ارز یا سهام سرمایه‌گذاری کنید، حتما درباره شرکت صادر کننده آن تحقیق نمایید. محبوبیت شرکت بر احساسات سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارد. با شناخت درست شرکت‌ها و شرایط و عملکرد آن‌ها، شانس سود کردن خود را در معاملات روزانه افزایش خواهید داد.


زمانبندی حائز اهمیت است


وقتی قرار است در یک دوره زمانی خاص معاملات خود را انجام دهید، زمانبندی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. منظور از زمانبندی این است که باید بدانید چه ساعاتی از روز معامله‌تان را باز کنید و چه ساعاتی آن‌ها را ببندید. برخی ساعات روز نوسانات بازارهای مالی بیشتر و در برخی ساعات کمتر است. هم با تجربه و هم با تحقیق می‌توان بهترین ساعات ورود به هر کدام از بازارهای مالی را پیدا کرد.


پلتفرم مناسب را انتخاب کنید


یکی از موضوعات مهم برای انجام معاملات روزانه انتخاب پلتفرم مناسب است. پلتفرمی که برای معاملات روزانه انتخاب می‌کنید باید کارمزد کم و حجم معاملات بالایی داشته باشد. ممکن است یک پلتفرم برای یک جفت ارز حجم معاملات بالا و برای جفت ارزهای دیگر حجم معاملات پایینی داشته باشد. پس بهتر است در چند پلتفرم مختلف اکانت داشته باشید و پوزیشن‌های خود را در آن‌ها باز کنید. با این روش مطمئن خواهید بود که به سرعت می‌توانید ارزهای مورد نظر خود را خرید و فروش کنید.


بی نظمی ممنوع!


حفظ نظم در انجام معاملات روزانه اهمیت زیادی دارد. برای شروع معاملات، تحلیل‌ها، انتخاب پلتفرم، زمانبندی، تحقیقات و... داشتن نظم ضرورت است. در واقع پایبندی به برنامه‌ریزی عنصر اصلی برای تکمیل همه نکات ذکر شده بالا است. پس یک برنامه مدون برای خود آماده کنید و به آن پایبند باشید. اگرچه انعطاف‌پذیری هم جایگاه خود را دارد اما پایبندی به یک برنامه‌ریزی درست، حرف اول را برای موفقیت در بازار مالی می‌زند.


چگونه بیشترین سود را از معاملات روزانه بگیریم؟.png

چگونه بیشترین سود را از معاملات روزانه بگیریم؟

تنها حدود 5 تا 25 درصد تریدرها موفق به داشتن درآمد مستمر از معاملات روزانه می‌شوند. اگر می‌خواهید جزو این افراد باشید باید همه قواعد و نکاتی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم را در نظر بگیرید. استراتژی‌های مختلفی برای معاملات روزانه تعریف شده‌اند که برای کسب بیشترین سود از معاملات روزانه، باید در حداقل یک یا دو مورد از آنها کاملا حرفه‌ای شوید.


در کنار به کارگیری استراتژی‌های درست، این که بتوانید مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک را نیز به خوبی انجام دهید، حائز اهمیت است. سعی کنید تنها مقداری ریسک کنید که توانایی پذیرش آن را دارید. در غیر این صورت درگیر احساسات خواهید شد و با تصمیمات نادرست تمام سرمایه خود را از دست خواهید داد.


استفاده از اهرم‌ها، هم می‌تواند سود زیادی به شما برساند و هم تمام سرمایه‌تان را به نابودی بکشد. پس وقتی کاملا حرفه‌ای شدید به سراغ معاملات مارجین و اهرمی بروید و بیشترین سود را از معاملات کسب کنید. هرچه تمرکز خود را برای انجام معاملات بالا ببرید و از احساسات دوری کنید احتمال موفقیت و کسب سودتان بیشتر خواهد شد.


سخن پایانی


برگزیدن معامله روزانه به عنوان یک شغل، می‌تواند چالش برانگیز باشد، پس حتما پیش از این که به این سیستم وارد شوید، کاملا خود را برانداز کنید تا ببینید واقعا توانایی معامله‌گر روزانه شدن را دارید یا خیر؟ امروزه به راحتی می‌توانید به منابع بسیاری برای دیدن اموزش‌های متعدد دسترسی داشته باشید. پس پیش از ورود به عرصه معاملات روزانه دیدن این آموزش‌ها را اولویت قرار دهید تا بتوانید با امید بیشتر کردن سرمایه‌تان در این بازار باقی بمانید.