معامله‌گران برای کسب سود از بازارهای مالی از استراتژی‌های معاملاتی مختلفی استفاده می‌کنند. هر تریدر با توجه به شرایط و روحیات خود سراغ یکی از استراتژی‌های معامله‌گری می‌رود. معامله‌گران می‌دانند که یک استراتژی معاملاتی قرار نیست همیشه و برای همه سودآور باشد. شیوه‌های معامله کردن با توجه به موضوعاتی نظیر مقدار بودجه، میزان ریسک‌پذیری، شرایط بازار مالی و... به‌وجود آمده‌اند و هر کدام از آن‌ها مخصوص گروه خاصی از معامله‌گران است. یکی از این شیوه‌های مفید، معامله روزانه یا Day Trading است. این روش، قواعد و ویژگی‌های خاص خود را دارد که باعث می‌شود گروه بزرگی از تریدرها به استفاده از آن رغبت داشته باشند. در این مقاله به بررسی روش معامله روزانه و همه جوانب آن خواهیم پرداخت.


معاملات روزانه چیست و چگونه کار می‌کند؟.png

معاملات روزانه چیست و چگونه کار می‌کند؟

معامله روزانه تعریفی مشخص دارد که در بازارهای مالی مختلف یکسان است. به خرید و فروش ارز یا سهام در طول یک روز برای کسب سود از نوسانات قیمت کوتاه مدت، معامله روزانه می‌گویند. این روش در بازار فارکس، کریپتوکارنسی، بورس و دیگر بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


با توجه به این که نوسانات روزانه در بازار مالی کم است، معامله‌گران روزانه برای کسب سود معقول از این روش، به استفاده از «اهرم» و مارجین روی می‌آورند. استفاده از این روش ریسک معامله را برای تریدرها بالا خواهد برد.


روش معامله روزانه با بررسی دقیق و سریع بازار صورت می‌گیرد و اخبار جدید همیشه پیش روی تریدرهای این سبک، قرار دارد. علاوه بر این حدس و گمان نیز در این سبک معامله دخیل است. کسانی که به سراغ معامله روزانه می‌روند بودجه نسبتا خوبی دارند. معامله‌گران حرفه‌ای و با تجربه که درک عمیقی از بازار مالی دارند از روش Day trading استفاده می‌کنند. این معامله‌گران استراتژی‌ها و ارزها را می‌شناسند و از خطرهای این سبک معامله آگاه هستند.


اگر وسوسه شده‌اید که از سبک معامله روزانه استفاده کنید، دست نگه دارید، زیرا بهتر است پیش از آن کاملا با ریسک‌های این روش آشنا شوید. معامله روزانه اگر با فنون و تحلیل‌های درست بازار همراه نباشد، منجر به از دست رفتن سرمایه خواهد‌شد، به خصوص وقتی تریدر از معاملات اهرمی و مارجین برای کسب سود بیشتر استفاده کند.


معمولا معامله‌گران تازه‌کاری که سراغ این روش می‌روند دچار ضرر و زیان می‌شوند، چرا که تجربه کافی برای انجام آن را ندارند. با این حال با کسب تجربه و حرفه‌ای شدن در این روش می‌توان سود خوبی از بازارهای مالی کسب کرد.


استراتژی‌هایی که معامله‌گران روزانه از آن استفاده می‌کنند کدامند؟.png

استراتژی‌هایی که معامله‌گران روزانه از آن استفاده می‌کنند کدامند؟

روش معامله روزانه استراتژی‌های متعددی دارد که هر کدام از آن‌ها مورد استفاده گروهی از تریدرها قرار می‌گیرد. میزان ریسک هر کدام از این استراتژی‌ها با یکدیگر متفاوت است. کنترل طمع در استفاده از روش ترید روزانه و استراتژی‌های آن یکی از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه معروف‌ترین استراتژی‌های معامله روزانه را برایتان شرح می‌دهیم:


معاملات اسکلپ:


معاملات اسکلپ برای دریافت سودهای کوچک و متعدد، با استفاده از تغییرات قیمت زودگذر مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده کنندگان از این سبک معامله، بارها و بارها در تایم‌فریم‌های کوتاه معامله باز می‌کنند و می‌بندند. نهایتا از تعداد زیادی معامله در طول روز مقداری سود برای آنان حاصل می‌شود. کسانی در این سبک معامله به سود می‌رسند، که بسیار در معامله‌‌‌‌گری حرفه‌ای هستند و سال‌ها در بازارهای مالی فعالیت داشته‌اند.


معاملات رنج (Range)


قیمت یک ارز در طول روز بین چندین حمایت و مقاومت در حال حرکت است تا این که یکی از آن‌ها را بشکند و افت یا رشد قیمت پیدا کند. یکی از استراتژی‌های معامله روزانه استفاده از همین دامنه نوسانات قیمت است که به آن Range هم می‌گویند. در این روش معامله‌گران روزانه چندین بار ارز را در حمایت‌ها می‌خرند و در مقاومت‌ها می‌فروشند. اگر برای این سبک معامله از فیوچرز هم استفاده شود معامله‌گر می‌تواند در مقاومت، معامله فروش باز کرده و در حمایت آن را نقد کند.


معامله براساس اخبار


اخبار یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال و دیگر بازارهای مالی است. با استفاده از این استراتژی، معامله‌گران روزانه، اخبار پیرامون ارزها و سهام‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهند و براساس آن‌ها معامله باز می‌کنند. اگر اخبار مثبت باشد با خرید ارز و اگر اخبار منفی باشد با استفاده از معاملات شورت short می‌توان از بازار کسب سود کرد.


  • استراتژی معاملات متعدد High-frequency trading (HTF) در این استراتژی، نرم افزارها و الگوریتم‌های مختلفی به کار گرفته می‌شوند تا در یک لحظه چندین معامله انجام شود. این سبک چند سالی است فراگیر شده و حتی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نیز در حال پذیرفتن آن هستند. استفاده از این استراتژی مزایای زیادی در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد که از طریق استراتژی‌های دیگر در دسترس نیست.

چه زمانی معامله‌گر می‌تواند شروع به انجام معاملات روزانه کند؟.png

چه زمانی معامله‌گر می‌تواند شروع به انجام معاملات روزانه کند؟

بالاتر اشاره کردیم که استفاده از روش معامله روزانه برای همه معامله‌گران مناسب نیست. کسانی که می‌خواهند از این روش استفاده کنند باید به حد خاصی از تجربه حضور در بازارهای مالی رسیده باشند. در ادامه توضیح خواهیم داد که شروع معاملات روزانه برای یک معامله‌گر چه زمانی مناسب‌تر است.


دانش و تجربه در بازارهای مالی


دانش و تجربه، دو عنصری هستند که بازار مالی را برای یک معامله‌گر سودآور خواهند کرد. فرقی نمی‌کند یک تریدر چه استراتژی را برای انجام تریدهای خود انتخاب کند، اگر برای استفاده از آن دانش و تجربه کافی نداشته باشد احتمال ضرر کردن او بالاست. برای کسب تجربه از بازارهای مالی می‌توان از روش‌های ساده و کم ریسک‌تر استفاده کرد. معمولا کسانی که بدون درک درست از بازارهای مالی شروع به انجام معامله روزانه می‌کنند سرمایه خود را از دست می‌دهند.


برای انجام معاملات روزانه به دانش کافی درباره تحلیل‌های تکنیکال، نمودار‌خوانی، اندیکاتورها و... نیاز دارید که یادگیری هر کدام از آن‌ها می‌‌تواند شروع خوبی برای ورود به معاملات روزانه باشد. به یاد داشته باشید،‌ اگر این دانش با درک درست از بازار و شناخت ریسک‌ها همراه نباشد، نوسانات چارت می‌تواند معامله‌گر را فریب دهد.


سرمایه کافی


یکی دیگر از ملزومات انجام معاملات روزانه داشتن سرمایه کافی است. معامله‌گران روزانه حرفه‌ای تنها مقداری ریسک می‌کنند که توانایی پذیرش آن را دارند. این موضوع از سرمایه آن‌ها محافظت و به کم کردن دخالت احساسات در تصمیمات کمک می‌کند.


وجود سرمایه کافی برای معاملات روزانه، ریسک انجام معاملات را کاهش می‌دهد، چرا که با توجه به نوسانات قیمت در طول یک روز، با سرمایه کافی، نیاز به انجام تعداد زیادی معامله برای کسب سود هدف‌گذاری شده نیست. این موضوع برای کسانی که می‌خواهند از معاملات مارجین استفاده کنند، بیشتر به چشم می‌آید.


ریسک‌های معاملات روزانه کدامند؟.png

ریسک‌های معاملات روزانه کدامند؟

بالاتر گفتیم که این سبک معامله ریسک‌هایی به همراه دارد که شناخت آن‌ها برای کسانی که می‌خواهند از معامله روزانه بهره ببرند، ضروری است. شناخت این ریسک‌ها به مدیریت آن‌ها در طول معامله کمک خواهد کرد. مدیریت ریسک چه برای این سبک و چه در سبک‌های دیگر معامله‌گری اهمیت زیادی دارد. در ادامه اصلی ترین ریسک‌های معامله روزانه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


  • برای تحمل خسارت مالی شدید آماده باشید

معمولا معامله‌گران روزانه در ماه اول شروع معاملات خود، با خسارت‌های شدید مالی مواجه می‌شوند و به هیچ عنوان سود کسب نمی‌کنند. برای وارد شدن به این عرصه باید ذهن خود را برای این مسئله آماده کنید.


  • معامله‌گری روزانه یک شغل تمام وقت و بسیار استرس‌زا است

معامله‌گران روزانه معمولا پای چارت می‌نشینند و نوسانات قیمت را مشاهده می‌کنند که برای آن‌ها تا حدود زیادی استرس‌زا است به خصوص اگر خودشان هم معامله باز داشته باشند. از طرفی تحلیل و رصد مداوم بازار وقت زیادی از معامله‌گران روزانه می‌گیرد، تا جایی که آن را به یک شغل تمام وقت تبدیل می‌کند.


  • معامله‌گران روزانه به قرض گرفتن پول وابسته می‌شوند

نوسانات کم روزانه بازارهای مالی معامله‌گران را به سمت استفاده از اهرم‌های معاملاتی سوق می‌دهد. این اهرم‌ها می‌توانند باعث از دست رفتن تمام سرمایه معامله‌گران شوند. هیجانات معاملات فیوچرز باعث وابستگی تریدر به آن خواهد شد که او را به سمت قرض گرفتن چند باره پول برای ورود به بازار می‌کشاند. بسیاری از معامله‌گران روزانه که در معاملاتشان شکست می‌خورند بدهکار خواهند شد.


  • ادعای به دست آوردن سود آسان را باور نکنید

معامله‌گری روزانه می‌تواند با سودآوری زیادی همراه باشد اما کسب این سودها به هیچ عنوان آسان نیست. گاهی در سایت‌ها مشاهده می‌شود که نویسنده مدعی است تنها با توجه به برخی نکات، یا استراتژی‌ها می‌توان به راحتی به صورت روزانه از بازار مالی سود کسب کرد، اما کسانی که بازارهای مالی را می‌شناسند، می‌دانند که این ادعا نادرست است.


چگونه معاملات روزانه را شروع کنیم؟.png

چگونه معاملات روزانه را شروع کنیم؟

یک معامله‌گر روزانه موفق، نظم در تحلیل‌های تکنیکال را درک می‌کند. با مشاهده و استفاده از الگوهای قیمت، به همراه بررسی حجم معاملات هر ارز (یا سهام)، می‌توان فرصت‌های مناسب ورود به معامله روزانه را شناسایی کرد. تشخیص دادن ترند صعودی یا نزولی نمودار برای ورود به یک معامله اهمیت دارد. با بررسی رفتار نمودار یک ارز در گذشته، رفتار آن در آینده نزدیک برای یک معامله روزانه قابل پیشبینی است.


امروزه تحلیل‌ تکنیکال تنها با استفاده از خطوط حمایت و مقاومت و با رسم چند خط انجام نمی‌شود، بلکه نرم افزارهایی برای کمک به معامله‌گران به وجود آمده‌اند که می‌توانند چارت‌ها و نمودارها را با اهداف خاصی تجزیه و تحلیل کنند.


برای شروع معاملات روزانه، داشتن یک برنامه معامله ضروری است. در این برنامه، ارزها و قیمت‌هایی که برای خرید و فروش مد نظر قرار دارند، نوشته می‌شود. معامله‌گرانی تریدهای روزانه موفق دارند، که با عجله و بدون برنامه وارد معامله نمی‌شوند.


یکی از موارد دیگر برای شروع معاملات روزانه فراهم کردن شرایطی برای دریافت آخرین اخبار، اطلاعات بروز، تحلیل‌های دقیق و... است. از این داده‌ها باید برای تهیه برنامه معاملات روزانه استفاده کرد.


اگر قرار است معاملات روزانه را در فیوچرز انجام دهید، بهتر است با مقدار مبلغی این کار را کنید، که هیچ اهمیتی برایتان ندارد و حاضرید آن را از دست بدهید.


اولین و مهم‌ترین قانون معاملات روزانه چیست؟.png

اولین و مهم‌ترین قانون معاملات روزانه چیست؟

⚠️ اولین قانون در معاملات روزانه این است، که یک معامله را هنگام بسته شدن بازار باز نگذارید و آن را چه با سود و چه با زیان ببندید. بسیاری از تریدرها این را یک قانون می‌دانند که هیچگاه نباید یک معامله در ضرر را، به امید جبران ضرر، باز گذاشت. به خصوص در بازار فارکس، که بروکرها در طول شب حجم معاملات کمتری دارند، خبرها و دیگر دلایل باعث ایجاد نوسانات بیشتری خواهند شد که می‌تواند ضرر تریدرها را چند برابر کند یا حتی به لیکویید شدن آن‌ها منجر شود.

مارجین مورد نیاز برای معامله‌گران روزانه چیست؟

طبق گفته سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) یک مشتری که در بروکر به عنوان معامله‌گر روزانه فعالیت می‌کند باید حداقل 25000 دلار داشته باشد. البته این داده‌ها مربوط به بازار فارکس و سهام است. از آنجایی که کریپتوکارنسی یک بازار جدید و با نوسانات بالا است، این قاعده‌ها خیلی برای آن صدق نمی‌کند.


چگونه بهترین سهام برای معاملات روزانه را پیدا کنیم؟.png

چگونه بهترین سهام برای معاملات روزانه را پیدا کنیم؟

یکی از مهم ترین نکات برای انجام معاملات روزانه این است که بهترین ارز یا سهام را برای انجام این کار پیدا کنید. بهترین ارز برای معامله روزانه ارزی است که دامنه نوسان مناسبی را در طول روز تجربه کند و تاثیرپذیری خوبی از اخبار و رویدادها داشته باشد. برای شناسایی بهترین ارز و سهام برای معامله روش‌هایی وجود دارد که معامله‌گران حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی این روش‌ها خواهیم پرداخت.


  • نسبت قیمت به درآمد (P/E)

یکی از راه‌های پیدا کردن بهترین سهام برای معامله روزانه، محاسبه نسبت ارزش سهام یک شرکت به درآمدی است که از هر سهم حاصل می‌شود. این نسبت به سرمایه‌گذاران دید بهتری نسبت به ارزش هر کمپانی می‌دهد. نسبت قیمت به درآمد نشان می‌دهد که باید از بازار و قیمت سهام مورد نظر چه انتظاری داشته باشید. معمولا نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های در حال رشد پایین است و این پایین بودن نشانگر خوش‌بینی به بازگشت سریع‌تر سرمایه و کسب سود از شرکت می‌باشد.


  • نسبت رشد قیمت به درآمد (PEG)

یکی دیگر از معیارهایی که می‌تواند برای پیدا کردن سهم مناسب برای معامله روزانه به کار گرفته شود نسبت رشد قیمت به درآمد است. این نسبت، برای محاسبه ارزش یک سهام با در نظر گرفتن مقدار رشد درآمد شرکت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. PEG نسبت به PE تصویر کامل‌تر و بهتری از آینده سهام در اختیار ما قرار می‌دهد.


  • نسبت بدهی به EBTIDA

اگر نسبت بدهی به EBTIDA بالا باشد نشان می‌دهد که یک کمپانی بار بدهی‌های سنگین را به دوش می‌کشد. EBTIDA مخفف کلمات انگلیسی «درآمد پیش از سهم (Interest)، مالیات (Taxes)، کاهش بها (Depreciation) و استهلاک (Amortization)» است.


  • استراتژی‌های معامله روزانه

از بهترین راه‌های شناسایی ارزها مناسب برای معامله روزانه، استفاده از روش‌های متعدد برای تحلیل بازار است. وایت پیپر، ارزش بازار، سرمایه در گردش، عرضه کل ارز دیجیتال، حجم معاملات و... مواردی هستند که برای انتخاب بهترین ارز برای Day trading به کار گرفته می‌شوند.


پلتفرم‌های معامله روزانه کدامند و در انتخاب آنها چه فاکتور‌هایی را باید مد نظر قرار دهیم؟

برای انتخاب پلتفرم مناسب برای معامله روزانه ابتدا باید حجم معاملات آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. حجم بالای معاملات باعث خرید و فروش آسان‌تر و سریع‌تر ارز یا سهام خواهد شد. نکته دیگر برای انتخاب پلتفرم مناسب برای معامله روزانه، وجود ابزارهای کافی برای تحلیل بازار و شناسایی فرصت‌های خرید و فروش است. در ادامه تعدادی از بهترین پلتفرم‌های معامله روزانه را برایتان معرفی خواهیم کرد:


Interactive Brokers.png

Interactive Brokers


این پلتفرم، یکی از بهترین‌ها برای تریدرهایی است که می‌خواهند در طول روز چندین بار معامله انجام دهند. از آنجایی که معامله‌گران روزانه به دنبال استفاده از مارجین‌های بالا هستند، این پلتفرم قابلیت مد‌نظر را به خوبی فراهم آورده است.


TD Ameritrade


یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای ترید‌های متعدد در طول روز است. این پلتفرم برنامه موبایلی نیز دارد، که آن را به گزینه‌ای مناسب برای معامله‌گرانی تبدیل می‌کند که دوست دارند هرجا که هستند به معامله کردن بپردازند.


Ally Invest


Ally invest محبوب ترین گزینه برای تریدرهای روزانه نیست با این حال مزایا و ابزارهایی ارائه می‌دهد که باعث جذب تریدرها به این پلتفرم می‌شود.


Charles Schwab


پلتفرم چارلز به کاربر این امکان را می‌دهد که فرصت‌های مناسب برای ترید روزانه را شناسایی کند. این شناسایی براساس ترندها، نوسانات، استوک ولومز، کارایی قیمت، احساسات معامله‌گران و رتبه تحلیل صورت می‌گیرد.


TradeStation.png

TradeStation


مدل‌سازی آماری از استراتژی‌های معاملاتی و تحلیل‌های تکنیکال، نقاط قوت پلتفرم ترید استیشن هستند. این سایت یک نرم افزار دارد که با استفاده از آن، معامله‌گر می‌تواند به حجم عظیمی از اطلاعات مورد نیاز برای معامله روزانه دسترسی داشته باشد.


تفاوت معامله Swing و روزانه چیست؟

دو تفاوت عمده میان معامله سوئینگ و معامله روزانه وجود دارد. اول این که زمان باز بودن پوزیشن‌های ترید سوئینگ بیشتر از یک شبانه روز طول می‌کشد، در حالی که بالاتر گفتیم معاملات روزانه باید پیش از بسته شدن بازار، پایان بیابند. بستن معامله، پیش از بسته شدن بازار، یک قانون در معاملات روزانه است.


دومین تفاوت میان این دو روش معامله، حجم معامله کمتر معاملات سوئینگ نسبت به معاملات روزانه است. بالاتر اشاره کردیم که معاملات روزانه باید با مبلغ بالا انجام شوند. معاملات روزانه حتی با اهرم 25 هم انجام می‌شوند، که حجم معامله را بسیار بالا می‌برد.


هم معامله روزانه و هم معامله سوئینگ، نوعی از اضطراب و استرس را برای معامله‌گر به همراه دارند.


چرا نظرات در مورد معاملات روزانه ضد و نقیض است؟

معامله روزانه سبکی از معامله‌گری است، که بسیاری از معامله‌گران از آن استفاده می‌کنند، با این حال نظر همه نسبت به این روش مثبت نیست. ریسک بالای انجام معاملات روزانه و ضررهایی که ممکن است به معامله‌گر بزند، باعث شده بسیاری از حرفه‌ای‌ها این روش را مناسب ندانند.


باید در نظر گرفت کسی که تصمیم به استفاده از روش معامله روزانه می‌گیرد، شرایط خود را سنجیده و آنچه قرار است با آن روبرو شود را می‌شناسد. این روش معامله برای کسانی که نسبت به ریسک‌های آن آگاهی کافی ندارند زیان آور است. بیشتر معامله‌گران روزانه در معاملات خود ضرر می‌کنند به همین خاطر خیلی‌ها معتقدند باید به دنبال راه‌های کم ریسک‌تر برای انجام معاملات رفت.


⚠️ نکته دیگر درباره ترید روزانه این است که گاهی انجام آن شبیه به قمار می‌شود و حالت اعتیادآور پیدا می‌کند. همه این موارد با داشتن دانش کافی قابل پیشگیری است. افرادی که در معاملات روزانه موفق هستند سال‌ها در بازارهای مالی فعالیت داشته‌اند و درک درست و انتظارات منطقی از این موضوع دارند.

سخن پایانی


در این مقاله به بررسی معاملات روزانه و استراتژی‌های مختلف آن پرداختیم. دانستیم که استفاده از این روش نیاز به داشتن سال‌ها تجربه، به علاوه دانش کافی درباره بازارهای مالی دارد. روش معامله روزانه مزایا و معایبی به همراه دارد که معامله‌گران با در نظر گرفتن این مزایا و معایب از این روش استفاده می‌کنند. برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق در بازارهای مالی دانستن روش‌های مختلف معامله و استراتژی‌های آن‌ها ضروری است.