همان‌طور که می‌دانید، تحریم‌های جهانی علیه ایران، مبادلات مالی بین ما و خارج از کشور را با محدودیت‌های زیادی مواجه کرده‌اند. ممکن است که شما در یک جشنواره‌ی هنری برنده شده باشید و یا اینکه یکی از آشنایانتان بخواهد پولی را برایتان واریز کنید، آن‌وقت با چالش‌های زیادی برای دریافت این پول مواجه می‌شوید. در برخی از موارد هم ساکنان ایران برای خرید کالا، شرکت در دوره‌های آموزشی و... به انتقال پول به خارج از کشور نیاز دارند. به‌خاطر همین، در این مقاله، به‌سراغ روش‌های انتقال پول به ایران از طریق صرافی رفته‌ایم تا ببینیم که چگونه می‌توانیم انتقال بین‌المللی پول داشته باشیم.


انتقال بین‌المللی پول چیست؟.png

انتقال بین‌المللی پول چیست؟

در حالت کلی، به جابه‌جایی برون‌مرزی پول، انتقال بین‌المللی می‌گوییم که این انتقال به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. انتقال بین‌المللی پول از سه جزء اصلی تشکیل شده است:


  • فرستنده: فرد یا شرکتی که قصد ارسال بین‌المللی پول را دارد.

  • گیرنده: شخص یا موسسه‌ای که پول را دریافت می‌کند.

  • سرویس انتقال: رابطی که وظیفه‌ی انتقال پول را بر عهده دارد.

ایران با چه چالش‌هایی در انتقال بین‌المللی پول مواجه است؟

اصولاً خدمات مالی برون‌مرزی به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:


  • پرداخت‌های ارزی

  • انتقال بین‌المللی

از طرفی، می‌دانیم که کشور ایران با تحریم‌های سنگینی مواجه شده است؛ بنابراین، هیچ‌کدام از این خدمات مالی برون‌مرزی برای کاربران ایرانی در دسترس نیست. از طرفی، بسیاری از مردم ایران، مانند فعالان اقتصادی، به پرداخت‌های ارزی و نقل‌و‌انتقال بین‌المللی نیاز دارند. در نتیجه، این افراد مجبورند که از واسطه‌هایی، مانند صرافی‌ها و یا پلتفرم‌های ارزی استفاده کنند.


چه افرادی به انتقال بین‌المللی پول نیاز دارند؟

چه افرادی به انتقال بین‌المللی پول نیاز دارند؟

انتقال بین‌المللی در میان مردم جهان بسیار رایج است و آن‌ها برای استفاده از خدمات گوناگون و یا خرید کالاهای مختلف از پرداخت برون‌مرزی استفاده می‌کنند. بااین‌حال، اغلب مردم ایران پذیرفته‌اند که این امکان برایشان وجود ندارد؛ اما دراین‌بین، افرادی هستند که به انتقال پول بین‌المللی نیاز دارند. برخی از این افراد به‌خاطر ماهیت شغلی‌شان مدام با چنین نقل‌و‌انتقالی سروکار داشته و بعضی دیگر، در موارد خاصی باید پول را بین مرزها جابه‌جا کنند.


در نتیجه، معمولاً افرادی که به انتقال بین‌المللی پول نیاز دارند، عبارت‌اند از:


  • شرکت‌های تجاری که با شرکت‌های خارجی همکاری می‌کنند.

  • تاجران شخصی که به کشورهای خارجی سفر می‌کنند.

  • اشخاصی که برای محصولی خارجی و یا خدماتی خاص به پرداخت ارزی نیاز دارند.

  • افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی، کاری و... را دارند.

  • فریلنسر‌هایی که برای شرکت‌های خارجی کار می‌کنند.

و...


روش‌های سنتی (متمرکز) انتقال پول به ایران کدام‌اند؟

روش‌های سنتی (متمرکز) انتقال پول به ایران کدام‌اند؟

ازآنجایی‌که کاربران ایرانی به خدمات مالی ارزی دسترسی ندارند، برای انتقال پول به ایران باید به یک صرافی و یا مؤسسه‌ی ارائه‌دهنده‌ی خدمات ارزی مراجعه کنند. این مؤسسات از سیستم‌های مالی مختلفی برای انتقال بین‌المللی ارزها استفاده می‌کنند. البته ممکن است که برخی از افراد، مانند تاجران و شرکت‌های بین‌المللی نیز به این روش‌های انتقال دسترسی داشته باشند. در حالت کلی، روش‌های سنتی انتقال پول به ایران عبارت‌اند از:



  • مسترکارت (Mastercard)

  • پرفکت مانی (Perfect Money)

  • زل (Zelle)

  • رمیتلی (Remitly)

  • حواله سوئیفت (SWIFT)

معایب روش‌های سنتی (متمرکز) انتقال پول به ایران

معمولاً روش‌های سنتی انتقال پول، یا از طریق بانک‌ها انجام می‌شوند و یا اینکه شباهت زیادی به نقل‌و‌انتقال بانکی دارند. احتمالاً بارها کارتان به امور بانکی افتاده و می‌دانید که در بسیاری از موارد، استفاده از این امور دشوار است و به زمان زیادی نیاز دارد. به‌خاطر همین، روش‌های سنتی انتقال پول نیز با مشکلاتی مواجه هستند. برخی از معایب این روش‌ها عبارت‌اند از:


کارمزد بالا: وجود واسطه‌ها و همچنین سیستم‌های نظارتی هزینه‌ی انتقال این سیستم‌ها را بالا برده است. از طرفی، معمولاً این هزینه‌ها با دلار پرداخت می‌شوند که همین مسئله نیز انتقال پول را برای کاربران ایرانی گران‌تر خواهد کرد.


سرعت پایین: ازآنجایی‌که این سیستم‌ها از بانک‌ها استفاده می‌کنند، انتقال پول از طریق آن‌ها، بین 3 تا 5 روز طول می‌کشد. این مسئله سرعت کار را بسیار پایین آورده است و باعث نارضایتی کاربران می‌شود.


امنیت پایین: اغلب سیستم‌های انتقال برون‌مرزی دچار مشکلات امنیتی هستند و اگر شخصی بتواند سیستم را هک کند، هیچ تضمینی برای بازگشت پول وجود ندارد.


عدم شفافیت: سیستم‌های پرداخت بین‌المللی اطلاعات کاملی را به کاربران ارائه نمی‌کنند و این افراد از هزینه‌های انجام‌شده و واسطه‌های انتقال مطلع نمی‌شوند.


انتقال پول به ایران با ارز دیجیتال چگونه است؟

یکی از روش‌هایی که در سال‌های اخیر برای انتقال پول به ایران محبوبیت زیادی پیدا کرده، استفاده از امور مالی غیرمتمرکز است. این امور مالی که بر اساس فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال کار می‌کنند، روشی بسیار ساده، سریع و کاربردی برای انتقال برون‌مرزی محسوب می‌شوند. برای انتقال پول به ایران، می‌توانید از انواع کوین‌ها (Coins)، توکن‌ها (Tokens) و استیبل‌ کوین‌ها (Stablecoins) استفاده کنید. درصورتی‌که نگران تغییرات قیمت ارزهای دیجیتالی، مانند بیت کوین (Bitcoin) هستید، استیبل کوین‌ها گزینه‌ی بسیار خوبی برای شما هستند.


برای مثال، تتر (Tether) معروف‌ترین استیبل کوین دنیا است که هر واحد آن قیمتی برابر با 1 دلار دارد. با تبدیل دلارهایتان به تتر، به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را به ایران انتقال دهید. همچنین، می‌توانید از انواع استیبل کوین‌ها با پشتوانه‌ای از پول‌های کشورهای مختلف استفاده کنید.


مزایای انتقال پول به ایران با ارز دیجیتال کدام‌اند؟

مزایای انتقال پول به ایران با ارز دیجیتال کدام‌اند؟

دیدیم که یکی از روش‌های انتقال پول به ایران، استفاده از امور مالی غیرمتمرکز و ارزهای دیجیتال است. این روش، مزایای بسیار گسترده‌ای دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:


  • کارمزد پایین: کافی است که شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال را بشناسید تا بتوانید با کارمزد بسیار اندکی این ارزها را انتقال دهید.

  • سرعت بالا: اصولاً ارزهای دیجیتال با سرعت بسیار بالایی منتقل می‌شوند و این انتقال با توجه به شبکه و نوع ارز دیجیتال، بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد.

  • شفافیت: تمام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال روی شبکه‌ی بلاک چین ثبت می‌شوند و امکان دست‌کاری این اطلاعات وجود ندارد.

  • امنیت: شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال امنیت بسیار بالایی دارند و خیال کاربران از جابه‌جایی ایمن دارایی‌هایشان راحت خواهد بود.

  • حذف واسطه‌ها: امور مالی غیرمتمرکز بر پایه‌ی حذف واسطه‌های سنتی بنا شده است. در نتیجه، فرستنده و گیرنده‌ی پول، به‌راحتی می‌توانند وجوه را با یکدیگر مبادله کنند.

  • بدون مرز: ارزهای دیجیتال در تمام دنیا فعال هستند و همه‌ی کاربران به‌راحتی می‌توانند از نقاط مختلف دنیا به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

انتقال بین‌المللی پول از طریق صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو.png

انتقال بین‌المللی پول از طریق صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو

برای انتقال پول به ایران و یا ارسال آن به نقاط مختلف جهان، به صرافی‌های ارز دیجیتال نیاز دارید. بااین‌حال، به‌خاطر تحریم‌ها، صرافی‌های خارجی به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌کنند. در نتیجه، برای انتقال پول، باید به یک صرافی ایرانی معتبر مراجعه کنید. در همین راستا، صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، با سال‌ها سابقه در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال و با استفاده از دانشمندان حوزه‌ی بلاک چین، بستر مناسبی را برای انتقال بین‌المللی پول فراهم کرده است. شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از صرافی اکسبیتو، پرداخت‌های ارزی و نقل‌و‌انتقال بین‌المللی را انجام دهید.


انتقال پول به ایران از طریق صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو

انتقال پول به ایران توسط صرافی اکسبیتو به‌راحتی و با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود. برای اینکه بتوانید پول را از خارج کشور به ایران منتقل کنید، باید مراحل زیر را انجام دهید:


1_ به یک صرافی ارز دیجیتال جهانی، مانند بایننس (Binance)، مراجعه کنید و ارز دیجیتال موردنظر خود را بخرید.


2_ از گیرنده بخواهید که در صرافی اکسبیتو ثبت‌نام کند.


3_ آدرس کیف پول اکسبیتوی گیرنده را بگیرید.


4_ ارزهای دیجیتال را به کیف پول گیرنده در اکسبیتو واریز کنید.


5_ حالا فردی که در ایران ساکن است، به‌ راحتی می‌تواند ارز دیجیتال خود را در صرافی اکسبیتو به ریال تبدیل کرده و برداشت کند.


انتقال پول از ایران به خارج از کشور با صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو

انتقال پول به خارج از کشور نیز از طریق صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو بسیار راحت است و با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود. برای واریز ارز دیجیتال به کیف پولی در خارج از کشور، به‌صورت زیر عمل کنید:


1_ در صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو ثبت‌نام کنید.


2_ ارز دیجیتال موردنظر خود را در بازار اکسبیتو با کمترین قیمت بخرید.


3_ آدرس کیف پول ارز دیجیتال گیرنده‌ی خارج از کشور را بگیرید.


4_ از طریق صرافی اکسبیتو، ارزهای دیجیتال را برای او واریز کنید.


5_ انتقال ارزهای دیجیتال از طریق اکسبیتو با سرعت بسیار زیادی انجام می‌شود.


سخن پایانی


از زمان آغاز تحریم‌ها علیه ایران، انتقال بین‌المللی پول به یکی از چالش‌های اساسی ایرانیان تبدیل شده است. اگرچه با مراجعه به صرافی‌ها و مؤسسات مالی، امکان انتقال وجوه برون‌مرزی فراهم شده؛ اما این روش‌های انتقال معایب بسیار زیادی دارند. به‌خاطر همین، در سال‌های اخیر، بسیاری از افراد به امور مالی غیرمتمرکز و ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند. استفاده از انواع ارزهای دیجیتال برای انتقال پول به داخل ایران و یا ارسال آن به خارج، کار را برای شما ساده می‌کند. علاو‌بر آن، ارزهای دیجیتال مزایای گسترده‌ای را مانند سرعت، شفافیت و امنیت برای کاربران فراهم کرده‌اند.