الگوی مثلث یکی از پرکاربردترین الگوهایی است که در تحلیل تکنیکال نمودار قیمت استفاده فراوان دارد. امروز می‌خواهیم درباره این الگوی مهم صحبت کنیم، انواع آن را توضیح داده و نحوه انجام معاملات به کمک این الگو را به شما آموزش دهیم. پس اگر می‌خواهید دانش خود را افزایش دهید و معاملات سودآوری را تجربه کنید، لطفاً تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.


آموزش ویدئویی الگوی مثلث


الگوی مثلث چیست و چند نوع است؟

این الگو به عنوان یکی از الگوهای پُرکاربرد تحلیل تکنیکال، نقش بسزایی را در تحلیل چارت قیمتی ایفا می‌کند. این الگو سه نوع است: مثلث صعودی (بالا رونده)، مثلث نزولی (پایین رونده) و مثلث متقارن. از این الگو می‌توانید برای تحلیل نمودار انواع بازارهای مالی نظیر بورس، کریپتو، فارکس و سهام استفاده کنید. این الگو می‌تواند در رابطه با جهت حرکت قیمت به شما سرنخ‌های خوبی بدهد، به کرات در چارت قیمتی به چشم می‌خورد و وین ریت بالایی هم دارد. اگر به این الگو مسلط شوید، می‌توانید سودهای خوبی را از بازار بگیرید.


آموزش الگوی مثلث اکسبیتو.png

الگوی مثلث صعودی چیست؟

در الگوی مثلث صعودی یا بالارونده، یک سطح مقاومتی مهم داریم که چارت قیمت بارها به آن برخورد می‌کند و واکنش نشان می‌دهد. قیمت پس از برخورد با این سطح مقاومت، به سمت پایین ریتریس می‌دهد و ریجکت می‌شود. در سری بعد که دوباره قیمت به این سطح مقاومتی مهم برخورد می‌کند، تعدادی از سفارش‌های این سطح مقاومتی را برمی‌دارد و دوباره به سمت پایین ریجکت می‌شود. پس از ریجکت شدن قیمت می‌توانیم بگوییم که نمودار دوباره قدرت می‌گیرد، بای می‌شود، دوباره به سمت بالا بازمی‌گردد و به سطح مقاومتی مهمی که داریم، برخورد می‌کند.


الگوی مثلث صعودی چگونه شکل می‌گیرد؟

نکته‌ای که در اینجا لازم است به آن توجه داشته باشید این است که هرگاه قیمت برای بار دوم، سوم یا چهارم به سطح مقاومتی ما برخورد می‌کند، قیمت کف پایین‌تری را نخواهد زد. به عبارتی، خیلی کم پیش می‌آید که قیمت کف قبلی خودش را رد کند. در واقع قیمت تقریباً تا ۶۱ یا ۷۸ درصد لِگ قبلی خود اصلاح می‌دهد و با سطح مقاومتی ما برخورد می‌کند.


فلسفه مهمی که در اینجا به چشم می‌خورد این است که یک محدوده مقاومتی ماژور داریم که قیمت وقتی برای بار اول به آن برخورد می‌کند، بخشی از سفارش‌هایی را که روی این محدوده بارگذاری شده است، مصرف می‌کند. به این موضوع اصطلاحاً عرضه و تقاضا گفته می‌شود که آن را در جلسات آتی بیشتر توضیح خواهیم داد.

از کجا بفهمیم الگوی تشکیل شده واقعاً الگوی مثلث است؟

نکات تشخیص الگوی مثلث.png

فرض کنیم روی محدوده مقاومتی، ده هزار سفارش بارگذاری شده است. نمودار قیمت در بار اول که با این محدوده قوی برخورد می‌کند، مثلاً دو هزار سفارش را مصرف می‌کند. در بار دوم نیز مثلاً هزار سفارش را مصرف می‌کند و همین‌طور تا آخر. نکته مهمی که در اینجا لازم است به آن دقت داشته باشید این است که هر بار قیمت به این سطح مقاومتی برخورد و بخشی از سفارش‌ها را مصرف می‌کند، کمتر از برخورد قبلی به سمت پایین شوت می‌شود. اگر دقت کنید، می‌بینید که مومنتوم‌ها کمتر می‌شود و نمی‌آید زیر کف قبلی خودش را بزند.


همین امر باعث می‌شود تا این دیوار یا سدی که جلوی افزایش قیمت را گرفته است، ضعیف و ضعیف‌تر شده و در نهایت شکسته شود. زمانی که محدوده مقاومت ما شکسته شود، معمولاً پولبک‌های سریع روی این سطح مقاومتی که حال به یک سطح حمایتی تبدیل شده است، می‌زند. این پولبک معمولاً در حد یک کندل ۴ یا ۸ ساعته در تایم‌های بالاتری است که برای تحلیل نمودار استفاده می‌کنیم. این پولبک می‌تواند به صورت تک کندلی یا دو کندلی باشد. در واقع این‌گونه نیست که نمودار بالا برود، بچرخد و بعد از چند روز بیاید و به این سطح ما واکنش نشان دهد. معمولاً خیلی سریع پولبک میزند و به راه خود ادامه می‌دهد.

چگونه به کمک الگوی مثلث صعودی معامله جدید باز کنیم؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در این بخش لازم است بیاموزید، این است که چطور معاملات پُرسودی را با این الگوی کارآمد ایجاد کنید. تارگت اول ما برای شکست این مقاومت به اندازه ارتفاع دهانه الگوی مثلث بالا می‌رود. پس تارگت اول خود را می‌توانید به اندازه ارتفاع دهانه مثلث تنظیم کنید.

الگوی مثلث نزولی چیست؟

در الگوی مثلث نزولی نیز یک محدوده حمایتی مهم داریم که قیمت به آن برخورد می‌کند، به سمت بالا پرتاب می‌شود، دوباره به محدوده برخورد می‌کند و ریتریس می‌دهد. قیمت با هر بار برخورد به محدوده حمایتی، سقف‌های پایین‌تری میزند، اما کف‌ها تقریباً هم‌سطح هستند. این محدوده حمایتی مانند دیواری می‌ماند که هدف اصلی آن نگه داشتن قیمت است.


هر دفعه که قیمت با این سطح برخورد می‌کند، سقف‌ها پایین و پایین‌تر می‌شوند. اگر یک خط مقاومت داینامیک بالای سر قیمت ترسیم کنیم، می‌بینیم که مثلث‌ها کوچک و کوچک‌تر می‌شوند. به این می‌گوییم الگو مثلث نزولی. زمانی که قیمت سطح حمایتی را می‌شکند، یک پولبک سریع در سمت دهانه مثلث میزند و به سمت پایین حرکت می‌کند.


الگوی مثلث متقارن چیست؟

الگوی مثلث متقارن.png

این الگوی مثلث در واقع یک مثلث بی‌تصمیم است و نشان‌دهنده درگیری بین خریداران و فروشنده‌هاست. اگر خطی را وسط این الگو ترسیم کنیم، می‌بینیم که قدرت فروشنده‌ها و خریدارها با یکدیگر برابری می‌کند و مثلثی را تشکیل می‌دهند که دو ضلع آن در ادامه می‌توانند یکدیگر را قطع کنند. بنابراین در انتهای مثلث، شما نمی‌توانید متوجه شوید که قیمت قرار است به سمت بالا شکسته شود یا به سمت پایین.


چگونه به کمک الگوی مثلث متقارن معامله جدید باز کنیم؟

چاره چیست؟ لازم است منتظر بمانیم تا یکی از ضلع‌های مثلث ما شکسته شود و حتماً یک سقف ماژور یا یک کف مینور نیز از قیمت پس گرفته شود. زمانی که قیمت، مثلث ما را به سمت بالا می‌شکند، لازم است بالای پیوت قبل از خود تثبیت بدهد. چه بهتر که بالای پیوت دوم نیز نفوذ کند یا تثبیت دهد. آنگاه زمانی که قیمت بخواهد پولبک بزند، می‌توانید وارد معامله شوید.


در حالت نزولی نیز همین‌گونه است. لازم است قیمت بیاید و کف قبل خودش را به سمت پایین بشکند و بتواند کندل تثبیت دهد و کف دوم خود را نیز به سمت پایین بشکند. آنگاه در پولبکی که بزند، می‌توانید پوزیشن Sell (فروش) باز کنید.

چگونه الگوی مثلث را روی چارت پیدا کنیم؟

الگوی مثلث یکی از الگوهایی است که به کرات روی چارت قیمتی دیده می‌شود. نکته‌ای که لازم است به آن توجه داشته باشید، این است که این الگو به شکل تروتمیز روی نمودار یافت نمی‌شود. پس انتظار نداشته باشید که همه کف‌ها یا سقف‌ها به صورت منظم و زیبا شکل گیرند. پس انتظار کمی بی‌نظمی را نیز داشته باشید و در این زمینه انعطاف‌پذیر باشید.


سخن پایانی


در این مطلب نحوه تحلیل چارت را با استفاده از الگوی مثلث به شما آموزش دادیم و مهم‌ترین نکات را در این زمینه بیان کردیم. اگر سوال یا پیشنهادی دارید، خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم. موفق و پُرسود باشید.