توکن‌ها ارزهای دیجیتال خاصی هستند که بر روی بلاکچین ایجاد می‌شوند. این ارزهای دیجیتال بلاکچین مخصوص به خود را ندارند و بر روی بلاکچین‌های دیگر قرار می‌گیرند. در ادامه بیشتر در مورد توکن و انواع آن صحبت خواهیم کرد. همچنین نحوه خرید آن‌ها در اکسبیتو را برای شنا بیان می‌کنیم.


توکن چیست؟

توکن نوعی از ارز دیجیتال است که شبکه بلاکچین خاص خود را ندارد. اولین توکن در سال 2013 با راه‌اندازی بلاکچین اتریوم و ارز مخصوص آن یعنی اتر ایجاد شد. در سال 2015 بلاکچین معروف دیگری به نام Counterparty ایجاد شد و توکن‌های دیگری بر روی این بلاکچین ایجاد شدند. این بلاکچین به افراد مختلف این امکان را می‌داد تا توکن‌های خود را روی این شبکه ایجاد کنند. در سال 2016، DAO که یک صندوق سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز بود حدود 150 میلیون دلار اتر از فروش توکن‌های خود جمع‌آوری کرد، اما بعدازآن این صندوق توسط Coindesk هک شد. در سال 2017 افزایش توکن‌ها بر روی اتریوم باعث شد تا این بلاکچین مسدود شود.


تا ماه سپتامبر 2017 بیش از 800 نوع توکن در بازار ارزهای دیجیتال در حال گردش بود و تعداد آن‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است. از توکن‌ها برای پرداخت خدمات و نشان مالکیت دارایی‌های مختلف استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد توکن‌ها به‌عنوان نمایش مالکیت در یک برنامه یا پروتکل غیرمتمرکز است. به‌عنوان‌مثال، شبکه Golem از توکن‌ها برای پرداخت پاداش به افرادی که معادلات ریاضی را حل می‌کنند استفاده می‌کند. حدود 50 درصد از تمام توکن‌های فعال بر روی شبکه اتریوم ایجاد می‌شوند و به همین دلیل به نام توکن ERC-20 شناخته می‌شوند. برای شناخت بیشتر شبکه های ارز دیجیتال میتوانید مقاله انواع شبکه ارز دیجیتال را مشاهده کنید.

type of tokens

انواع توکن‌ها

توکن‌ها انواع مختلفی دارند که در اینجا به آن‌ها می‌پردازیم:


1- توکن‌های کاربردی

توکن‌های کاربردی رایج‌ترین نوع توکن هستند و دسترسی به محصولات و یا خدمات یک شرکت یا سازمان را نشان می‌دهند. مثلاً FileCoin یک توکن کاربردی است که برای ذخیره فایل‌ها در بلاکچین مورداستفاده قرار می‌گیرد. توکن‌های کاربردی هیچ‌گونه حق مالکیتی به دارندگان نمی‌دهند و اوراق بهادار هم نیستند. برای خرید ارز فایل کوین بر رویلینک کلیک کنید.


2- توکن‌های امنیتی

توکن‌های امنیتی به‌نوعی امنیت سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کنند. این توکن‌ها نشان‌دهنده مالکیت در یک شرکت یا پروژه هستند. توکن‌های امنیتی به دارندگان اجازه می‌دهند تا برای بهبود بلاکچین آن ارز دیجیتال رأی دهند. این توکن‌ها هم همچنین به کاربران سود می‌دهند و از مقررات اوراق بهادار پیروی می‌کنند. برای خرید این توکن‌ها می‌توانید از طریق صرافی اکسبیتو اقدام کنید.


3- توکن‌های پرداخت

توکن‌های پرداخت برای پرداخت کالاها و خدمات در بلاکچین کاربرد دارند. معروف‌ترین توکن پرداخت بیت کوین است. که شما بعد از خرید بیت کوین و واریز آن به کیف پولتان با آن وجه خریدهای دیگرتان را پرداخت می کنید. از دیگر نمونه‌های توکن پرداخت می‌توان به لایت کوین و اتریوم اشاره کرد.


4- توکن‌های تأمین مالی جمعی

توکن‌های رمزنگاری را می‌توان در کمپین‌های تأمین مالی جمعی نیز مورداستفاده قرار داد. این کار با صدور تعداد معینی توکن قبل از کمپین انجام می‌شود که سپس به شرکت‌کنندگان در آن کمپین فروخته می‌شود تا برای پروژه پول جمع‌آوری شود. سپس پول جمع‌آوری‌شده را در یک قرارداد هوشمند ذخیره می‌کنند تا در مواقع لزوم در اختیار تیم توسعه‌دهنده پروژه قرار بگیرند.


5- توکن‌های برنامه غیرمتمرکز

یکی دیگر از کاربردهای محبوب توکن‌های رمزنگاری در برنامه‌های غیرمتمرکز یا dApps است. dApps برنامه‌هایی هستند که بر روی بلاکچین اجرا می‌شوند و به یک سرور متمرکز متکی نیستند. برای استفاده از آن‌ها، باید توکن‌های مناسب را در اختیار داشته باشید. معروف‌ترین مثال در این مورد اتریوم است که از توکن بومی خود یعنی اتر استفاده می‌کند.


6- توکن‌های مشتق

توکن‌های مشتق ارزش خود را از توکن اصلی مانند اتر، ارز دیجیتال، پول فیات یا سایر دارایی‌ها به دست می‌آورند. شناخته‌شده‌ترین نمونه توکن مشتق، USDT است. این توکن یک استیبل کوین که ارزش آن کاملاً به دلار آمریکا متصل است. USDT در بین معامله گران ارزهای دیجیتال بسیار محبوب است زیرا دردسرهای تبدیل ارز دیجیتال به پول فیات را ندارد.


7- توکن با پشتوانه دارایی واقعی

توکن‌های دارای پشتوانه واقعی، مالکیت دارایی‌هایی مانند کالاها، املاک و مستغلات، آثار هنری و موارد دیگر را نشان می‌دهند. تکنولوژی قراردادهای هوشمند امکان ثبت دارایی‌ها و توزیع برابر و عادلانه مالکیت بین سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند. توجه به این نکته مهم است که توکن‌های واقعی با پشتوانه دارایی، توکن‌های قابل تعویض هستند و مقدار مساوی از مالکیت در هر توکن را نشان می‌دهند.


همه توکن‌های رمزنگاری به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: غیرقابل تعویض و تعویض‌ شدنی. توکن تعویض شدنی رایج‌ترین نوع است. قابلیت تعویض یکی از ویژگی‌های یک توکن است که اساساً به این معنی است که یک توکن از توکن دیگر قابل‌تشخیص نیست. به عبارت ساده، یک دلار همیشه یک دلار است و بیتکوین همیشه بیتکوین است. مثلاً می‌توانید اسکناس‌های 10 دلاری را با دوست خود مبادله کنید و هرکدام از شما همچنان همان ارزش را در کیف پول خواهید داشت.


این ویژگی نه‌تنها برای بسیاری از انواع توکن‌ها، بلکه برای هر دارایی فیات یا رمزنگاری که عملکردهای پولی برای هر واحد پرداخت دارد و ارزش را به‌طور مساوی بین آن‌ها توزیع می‌کند، اعمال می‌شود. همه ارزهای فیات مانند همه توکن‌ها قابل تعویض هستند. انواع مختلفی از توکن‌های رمزنگاری‌شده در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که اگر بخواهیم در مورد همه آن‌ها صحبت کنیم ممکن است گیج شوید. البته مهم‌ترین آن‌ها همان‌هایی هستند که در اینجا معرفی کردیم.


همان‌طور که محبوبیت فناوری بلاک چین همچنان در حال رشد است، می‌توان انتظار داشت که کاربردهای جدیدی برای این دارایی‌های دیجیتالی به وجود بیایند. در حال حاضر، توجه به این نکته اهمیت دارد که اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید باید در مورد آخرین تحولات ارزهای دیجیتال اطلاعات کافی به دست بیاورید. اگر می‌خواهید انواع مختلفی از توکن‌ها را خریداری کنید، می‌توانید از صرافی اکسبیتو استفاده کنید.


چرا باید از توکن‌ها استفاده کنیم؟

توکن‌ها نسبت به روش‌های سنتی پرداخت مانند پول نقد یا کارت‌های اعتباری مزایای زیادی دارند. در اینجا برخی از مزایای کلیدی استفاده از توکن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:


- غیرمتمرکز بودن: توکن‌ها غیرمتمرکز هستند، به این معنی که توسط هیچ نهاد مرکزی کنترل نمی‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها نسبت به روش‌های سنتی پرداخت، ایمن‌تر و مطمئن‌تر باشند.


- سریع‌تر: توکن‌ها سریع‌تر از کارت‌های اعتباری و پول نقد عمل می‌کنند.


فروش توکن استفاده از توکن به این معنی است که شما مجبور نیستید مشخصات بانک یا هویت خود را به افراد مختلف و فروشندگان ارائه دهید، بنابراین کاملاً ناشناس است. این امر باعث بالا رفتن امنیت در هنگام انجام تراکنش‌های آنلاین می‌شود.


- کارمزد کمتر: انتقال توکن نسبت به روش‌های سنتی پرداخت مانند حواله‌های بانکی و یا کارت به کارت کارمزد کمتری از شما کسر می‌کند.


- قابل‌ردیابی: تراکنش‌های انجام‌شده با توکن کاملاً قابل‌ردیابی هستند، به این معنی که می‌توان آن‌ها را تحت نظارت و حسابرسی قرار داد. این موضوع شفافیت و ایمنی تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد.


- غیرقابل تغییر: توکن‌ها غیرقابل تغییر هستند، به این معنی که نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد یا دست‌کاری کرد، درنتیجه بسیار امن هستند.


- جهانی بودن: توکن‌ها در همه جای دنیا قابل‌استفاده هستند. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها نسبت به روش‌های سنتی پرداخت برتری داشته باشند، زیرا روش‌های سنتی معمولاً فقط در یک کشور مورداستفاده قرار می‌گیرند و برای انتقال پول به کشورهای دیگر باید از روش‌های دیگری استفاده کرد.


استفاده از توکن به‌سرعت در حال رشد است و قرار است نحوه تعامل ما با دنیای دیجیتال را تغییر دهد.


فروش توکن و ICOها

عرضه اولیه کوین (ICO) روشی است که در آن شرکت‌ها برای جمع‌آوری پول توکن‌های خود را منتشر می‌کنند. در یک ICO، یک شرکت تعداد معینی توکن را درازای پول یا سایر ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران آزاد می‌کند. این توکن‌ها سپس می‌توانند برای خرید کالا یا خدمات از شرکت استفاده شوند یا در صرافی‌های ارز دیجیتال به فروش برسند. ICOها مشابه پیشنهادهای عمومی اولیه (IPO) هستند. بااین‌حال، در یک IPO، سرمایه‌گذاران سهام یک شرکت را خریداری می‌کنند و حق رأی دریافت می‌کنند. در یک ICO سرمایه‌گذاران توکن‌هایی را دریافت می‌کنند که می‌توانند در پروژه استفاده کنند یا برای سود در جای دیگری به فروش برسانند.


تفاوت اصلی بین ICO و فروش توکن در نحوه دریافت توکن‌های خود پس از سرمایه‌گذاری است. در یک ICO، معمولاً توکن‌های خود را بلافاصله پس از سرمایه‌گذاری دریافت خواهید کرد. بااین‌حال، در فروش توکن، توکن‌ها ممکن است تا پایان فروش یا پس‌ازآن آزاد نشوند. فروش توکن در بین شرکت‌ها محبوبیت زیادی دارد زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون واگذاری سهام یا کنترل شرکت خود، پول جمع‌آوری کنند. مانند هر سرمایه‌گذاری، مهم است که قبل از تصمیم‌گیری، تحقیقات خود را انجام دهید و اگر تصمیم گرفتی توکن خریداری کنید، از یک صرافی امن مانند اکسبیتو استفاده کنید.


پیشنهادات رمز امنیتی (STO)

توکن‌های امنیتی، اوراق بهادار دیجیتالی هستند که سهام یک شرکت یا دارایی ارزشمندی مانند طلا را نشان می‌دهند. آن‌ها معمولاً با روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری مانند سهام و اوراق قرضه مقایسه می‌شوند. STO‌ها از فناوری بلاکچین برای امنیت و راحتی استفاده می‌کنند. تفاوت اصلی بین STO و ICO در این است که هنگام سرمایه‌گذاری در STO، به‌جای توکن‌هایی که ممکن است ارزش داشته باشند یا نداشته باشند، دارایی‌های مالی واقعی مانند طلا دریافت خواهید کرد.


مقایسه توکن‌های کاربردی و توکن‌های امنیتی

تفاوت اصلی بین توکن‌های کاربردی و توکن‌های امنیتی این است که توکن کاربردی فقط برای انجام معاملات در یک پلتفرم یا اکوسیستم خاص استفاده می‌شود. درحالی‌که توکن‌های امنیتی یک دارایی قابل معامله خارجی مانند سهام یا اوراق قرضه هستند. توکن‌های امنیتی قوانین سخت‌گیرانه‌تری نسبت به توکن‌های کاربردی دارند، زیرا می‌توانند در جاهای دیگر برای سود مالی معامله شوند.

How to buy a token and deposit it in Exbito wallet

نحوه خرید توکن از صرافی اکسبیتو

چندین روش برای خرید توکن وجود دارد. رایج‌ترین روش از طریق صرافی ارزهای دیجیتال است. این صرافی‌ها به شما امکان خرید و فروش توکن برای سایر ارزهای دیجیتال یا ارزهای فیات را می‌دهند. یکی از بهترین صرافی‌ ارز دیجیتال صرافی ایرانی و آنلاین اکسبیتو است. این صرافی با ارائه بهترین خدمات و امکانات به مشتریان از دارایی‌های آن‌ها محافظت می‌کند. برای خرید توکن از صرافی ایرانی اکسبیتو باید مراحل زیر را طی کنید.


  1. در ابتدا باید رد این صرافی ثبت‌ نام کرده و یک حساب کاربری بسازید.
  2. بعد از ساخت حساب کاربری باید احراز هویت شوید، یعنی تمام اطلاعات هویتی خود را به همراه شماره شبا وارد کنید.
  3. بعدازآن یک ایمیل تأیید برای شما ارسال می‌شود که باید با کلیک بر روی آن تأیید کنید که این حساب را خودتان ایجاد کردید.
  4. بعدازاینکه حساب کاربری شما تأیید شد باید حساب خود را با ریال شارژ کنید. و اطلاعات بانکی خود را درج نمایید.
  5. بعدازآن می‌توانید نسبت به خرید توکن انتخابی خود اقدام کنید.

کلام پایانی

برای خرید توکن و ارزهای دیجیتال باید در ابتدا یک صرافی معتبر انتخاب کنید. صرافی ایرانی اکسبیتو تلاش می‌کند تا بهترین معاملات را در فضایی ایمن برای شما به انجام برساند.