این اواخر سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال و سودآوری از این طریق رونق زیادی پیدا کرده است. مردم به سه روش خرید و فروش ارز دیجیتال، استخراج کوین و استیک یا سهام‌گذاری ارز دیجیتال از این ارزها درآمد کسب می‌کنند. ما در این مطلب به خرید و فروش ارز دیجیتال و استخراج کوین کاری نداریم و به‌طور مفصل درباره خارج کردن ارز دیجیتال از استیک صحبت می‌کنیم. البته قبل از آن به‌صورت مختصر اطلاعاتی کلی درباره استیک کردن ارز دیجیتال بیان می‌کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

استیک کردن ارز دیجیتال یعنی چه؟.png


استیک کردن ارز دیجیتال یعنی چه؟

استیک کردن (استیکینگ) ارز دیجیتال یا سهام‌گذاری ارز دیجیتال به معنای قفل کردن قسمتی از دارایی ارز دیجیتال به‌منظور مشارکت در سهام و دریافت پاداش و سود است. به بیان بسیار ساده استیک کردن ارز دیجیتال دقیقاً مانند سرمایه‌گذاری پول در بانک و اخذ سود‌ سپرده است. در این روش مانند سپرده‌گذاری در بانک، ارز دیجیتال طی مدت‌زمانی که از قبل مشخص شده قفل می‌گردد و قابلیت برداشت ندارد.


برای مطالعه بیشتر: استیک کردن در کریپتو چیست؟


زمان پرداخت سود ارز دیجیتال استیک‌شده بسته به ارز دیجیتال سهام‌گذاری شده متفاوت است. اما معمولاً این سود سالانه پرداخت می‌شود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات دقیق در مورد زمان پرداخت سود به مطالعه قوانین و مقررات مربوط به شبکه ارز دیجیتال موردنظر بپردازید. مقدار این سود پرداختی نیز متفاوت و به نوع ارز دیجیتال قفل‌شده بستگی دارد.


این شیوه سرمایه‌گذاری از طریق صرافی‌ها، کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام می‌شود. ذکر جزئیات دقیق‌تر در حیطه استیکینگ ارز دیجیتال در این مقال نمی‌گنجد و ما در اینجا به شیوه آن استیک کردن ارز دیجیتال از طریق یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری به نام تراست ولت می‌پردازیم. البته قبل از آن بد نیست دلایل آن استیک کردن ارز دیجیتال بیان کنیم.


دلایل unstake کردن ارز دیجیتال یا از استیک خارج کردن رمزارز

همانند سپرده‌گذاری در بانک‌ها بسیاری از افراد مدتی پس از استیک کردن ارز دیجیتال از ادامه این کار منصرف می‌شوند و یا به نظر خودشان به‌اندازه کافی سود دریافت کرده و بر همین اساس تصمیم به خروج سرمایه خود می‌گیرند. در این صورت است که آن‌ها باید ارز دیجیتال استیک شده خود را آن استیک و سرمایه خود را برداشت نمایند. گاهی هم فردی می‌خواهد سوددهی استیک را متوقف کند و مبلغ ریالی یا تتری را برداشت کند یا با بهتر شدن و سوددهی بازار، تمایل به ترید پیدا می‌کند.

نحوه آن استیک کردن ارزهای دیجیتال در کیف پول تراست ولت

قبل از آموزش آن استیک کردن بد نیست مفهوم کلی آن استیک کردن ارز دیجیتال را بدانید. آن استیک کردن دقیقاً مفهومی مقابل کلمه استیک کردن است. طی انجام این فرآیند فرد دارایی (ارز دیجیتال) قفل‌شده خود را آزاد می‌کند.
حال به سراغ شیوه آن استیک کردن می‌رویم. ما در اینجا به‌عنوان نمونه نحوه unstake کردن توکن ترون را به شما یاد می‌دهیم. اما اگر ارز دیجیتالی که قصد آن استیک کردن آن را دارید ترون نیست، اصلاً نگران نباشید. فقط کافی است تا نحوه آن استیک کردن یک ارز دیجیتال را یاد بگیرید. در این صورت آن استیک کردن سایر ارزهای دیجیتال هم به‌راحتی قابل انجام است.

مراحل خارج کردن توکن ترون از استیک

1- ابتدا کیف پول ترون (TRX) خود را باز کنید. روی more کلیک کنید تا منوی استیکنگ (Staking Menu) باز شود. سپس گزینه Unstake را انتخاب کنید.

نحوه آن استیک کردن ارزهای دیجیتال در کیف پول تراست ولت.png

2- مقدار ارز موردنظر جهت unstake شدن را انتخاب کنید. در صورتی که قصد آن استیک کردن تمام موجودی ارز دیجیتال خود را دارید بر روی گزینه max و پس next کلیک کنید.

نحوه آن استیک کردن ارزهای دیجیتال در کیف پول تراست ولت2.png


3- در این مرحله درستی اطلاعات وارد شده را بررسی و درنهایت روی دکمه Send کلیک نمایید.

نحوه آن استیک کردن ارزهای دیجیتال در کیف پول تراست ولت3.png


4- در انتها وضعیت آن استیک کردن ارز دیجیتال را بررسی کنید. در اینجا پیامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن پروسه unstake کردن می‌بینید. تراکنش آن استیک کردن ارز دیجیتال در لیست تراکنش‌های انجام شده قرار می‌گیرد. علاوه بر این مقدار ارز دیجیتال خارج شده از استیک در صفحه اصلی کیف پول تراست ولت شما تحت عنوان Pending نمایش داده می‌شود. کار شما در این مرحله دیگر به اتمام رسیده و آن استیک کردن ارز دیجیتال با موفقیت انجام شده است.

نحوه آن استیک کردن ارزهای دیجیتال در کیف پول تراست ولت4.png


قبل از اتمام بحث باید چند نکته را متذکر شویم. اول اینکه شما برای unstake کردن هر ارز دیجیتالی باید کارمزد بپردازید. این کارمزد بسته به ارز دیجیتال انتخابی متفاوت است. مثلاً کارمزد آن استیک کردن ترون ۱ ترون هست. پس حتماً هنگام انجام این فرآیند کارمزد تعلق گرفته به آن را مدنظر قرار دهید.
ثانیاً هر ارز دیجیتالی هنگام استیکینگ تا بازه مشخصی محدودیت جهت آن استیک شدن دارد. به‌عنوان نمونه شما تا سه روز پس از استیک کردن ترون نمی‌توانید آن را unstake کنید. بنابراین قبل از اینکه هر ارزی را از استیک خارج کنید به‌خوبی درباره شرایط و قوانین آن شبکه مطالعه فرمایید.
ثالثاً همان‌گونه که در بالاتر هم به آن اشاره شد استیک و آن استیک کردن تمامی ارزهای دیجیتال موجود در تراست ولت به یک شکل انجام می‌شود. بنابراین مراحل آن استیک کردن سایر ارزهای دیجیتال در تراست ولت دقیقاً مشابه مراحل بیان شده در چند خط بالاتر است.
به خاطر داشته باشید که به‌محض آن استیک شدن ارز دیجیتال و اتمام فرآیند دیگر سودی به شما تعلق نخواهد گرفت و شما می‌توانید ارز دیجیتال موردنظر را انتقال دهید.

در پایان

امیدواریم مطالب بیان شده بتواند به شما در زمینه استیک و آن استیک کردن ارز دیجیتال کمک نماید. شما با آموختن این مراحل می‌توانید وارد بازار ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری شده و درنهایت سود کنید.