بازار کریپتوکارنسی اگرچه بسیار جذاب و پولساز است، ولی گاهی برخی اشتباهات باعث می‌شود حتی تریدرهای حرفه‌ای دچار ضررهای مالی شوند. این اشتباهات الزاما درون معاملات نیست و گاهی مربوط به کیف پول، کارمزدها و مسائل فنی است. به همین دلیل داشتن دقت و تمرکز کافی برای حضور در بازار کریپتوکارنسی بسیار ضروری است. یکی از راه‌های پیشگیری از وقوع اتفاقات عجیبی که باعث از بین رفتن سرمایه می‌شوند، افزایش دانش و آگاهی درباره مسائل فنی کریپتوکارنسی نظیر کیف پول‌ها، شبکه‌ها، کارمزدها و... است. در این مقاله می‌خواهیم برخی از اشتباهات رایج معامله‌گران کریپتو را بررسی کنیم. اگر شما هم تاکنون یکی از این اشتباهات را انجام داده‌اید در بخش کامنت‌ها تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


اشتباهات رایج معامله‌گران کریپتو کدامند؟

اشتباهات رایج معامله‌گران کریپتو کدامند؟

در بخش زیر لیستی از اشتباهات رایج معامله‌گران کریپتوکارنسی فراهم آورده‌ایم. برخی از این اشتباهات مربوط به خود معاملات کریپتوکارنسی و برخی دیگر مربوط به جوانب کریپتوکارنسی است. نقطه مشترک همه این اشتباهات این است که با افزایش دانش و اگاهی می‌توان از رخ دادن آن‌ها جلوگیری کرد. فرقی نمی‌کند یک معامله‌گر حرفه‌ای باشید یا تازه‌کار، به هر حال ممکن است دچار یکی از این اشتباهات شوید. پس با ما همراه باشید.


  • شتابزدگی و معامله بدون دانش کافی

یکی از اشتباهات متداولی که تریدرها در بازار کریپتوکارنسی انجام می‌دهند، انجام معاملات شتابزده است. این معاملات معمولا از سر احساسات انجام می‌شوند. معامله شتابزده زمانی صورت می‌گیرد که تریدر با مشاهده برخی از رفتارها در نمودار دچار هیجان شده و معامله باز می‌کند. معامله‌های شتابزده اگر در بخش فیوچرز انجام شوند می‌توانند خسارت زیادی به دنبال داشته باشند چرا که اگر شتابزدگی با اهرم‌های بالا ترکیب شود حتما به لیکویید شدن منجر خواهد شد.


اشتباهات رایج معامله‌گران کریپتو کدامند؟ (2)

انجام معامله بدون داشتن دانش کافی نیز یکی دیگر از اشتباهات معامله‌گران است. بازارهای مالی دارای قاعده و قانون هستند و خارج از این قاعده‌ها و صرفا با اتکا به شانس نمی‌توان از این بازار سودی به دست آورد. معامله‌گرانی موفق هستند که پشت هر رفتار آن‌ها در بازار کریپتوکارنسی، دلیل و منطق خاصی وجود داشته باشد. امروزه با توجه به گسترش اینترنت و سایت‌های آموزشی، حتی به صورت رایگان می‌توان به آموزش‌های بسیاری درباره بازار کریپتوکارنسی دست پیدا کرد. با این حال یادگیری اصولی با خواندن کتاب آغاز می‌شود. بهتر است اگر می‌خواهید دانش کافی درباره بازار کریپتوکارنسی به دست بیاورید این کار را به صورت اصولی انجام دهید.


  • در نظر نگرفتن کارمزد‌ها

کارمزدها موضوعی مهم در بازار کریپتوکارنسی هستند. چه درباره کارمزد معاملات و چه درباره کارمزد انتقال رمز ارزها، معامله‌گران گاهی دچار اشتباه و نهایتا ضرر می‌شوند. درباره کارمزد تراکنش‌ها، به خصوص درباره اتریوم، معامله‌گران دچار خطاهای محاسباتی شده که منجر به پرداخت کارمزد زیاد از سوی آن‌ها خواهد شد. تراکنش‌ها طیف گسترده‌ای دارند که از مینت کردن NFT تا معامله در صرافی‌های غیرمتمرکز را شامل می‌شوند. کارمزد معاملات در هر صرافی متفاوت است و معامله‌گران باید به دنبال صرافی‌هایی باشند که کارمزد معاملات کمتری دارند. برای محاسبه سود و زیان معاملات، باید این کارمزدها را نیز در محاسبات دخیل کرد.


  • نگه داشتن ارز‌های دیجیتال در کیف پول نرم افزاری

بحث امنیت در دنیای کریپتوکارنسی اهمیت ویژه‌ای دارد. اگرچه به جرات می‌توان گفت بیشتر کاربران کریپتوکارنسی از کیف پول‌های نرم افزاری به جای کیف پول‌های سخت افزاری استفاده می‌کنند ولی این کار از نظر امنیتی نادرست است. کیف پول‌های نرم افزاری امنیت پایین تری نسبت به نمونه‌های سخت‌افزاری دارند. این موضوع برای کسانی مهم تر است که مقدار زیادی ارز دیجیتال هولد کرده‌اند. از آنجایی که امکان هک شدن کیف پول‌های نرم‌افزاری و یا اتفاقاتی مثل گم شدن گوشی و فراموشی پسورد وجود دارد متخصصان استفاده از این کیف پول‌ها را برای نگه داشتن مقدار زیاد ارز دیجیتال اشتباه می‌دانند.


  • از یاد بردن پسورد کیف پول

کیف پول‌های ارز دیجیتال دارای یکسری کلمات هستند که برای ورود به کیف پول از آن‌ها استفاده می‌شود. در صورت فراموشی این کلمات، دیگر هیچ راهی برای ورود به آن کیف پول نیست. به همین خاطر اولین توصیه این است که حتما این کلمات را جایی ایمن یادداشت کنید.گرفتن عکس و ذخیره‌سازی آن هم خوب است، به شرطی که مطمئن باشید گوشی یا فلش شما به دست فردی سواستفاده گر نخواهد افتاد. از یاد بردن پسورد یا کلمات ورودی، در میان معامله‌گران متداول است و زمانی موضوع دردناک‌تر می‌شود که در کیف پول مقدار زیادی ارز هولد شده وجود داشته باشد.


اشتباهات رایج معامله‌گران کریپتو کدامند؟ (3)

  • انتقال اشتباه ارز دیجیتال به آدرس کیف پول دیگر

از ویژگی‌های ارز دیجیتال این است که تراکنش‌ها برگشت‌ناپذیر هستند. هر تراکنش اشتباه در کریپتوکارنسی مساوی با از دست رفتن سرمایه است. یکی از اشتباهات رایج، این است که ارز دیجیتال را به اشتباه بین ادرس‌های دو شبکه جابه‌جا می‌کنند. به عنوان مثال پس از خرید BNB یا بایننس کوین را با استفاده از شبکه BEP20 به آدرس کیف پولی در شبکه BEP2 ارسال می‌کنند که این کار منجر به از دست رفتن سرمایه خواهد شد.


یک اشتباه دیگر که بعضا رخ می‌دهد ارسال اشتباه ارز به آدرس کیف پول اشتباه است. برای این که این اشتباه را انجام ندهید، بهتر است از QR اسکنر برای وارد کردن آدرس کیف پول استفاده کنید. باید آگاه باشید که در صورت ارسال ارز به آدرس اشتباه همه سرمایه تریدر از بین خواهد رفت و هیچ راهی برای بازگرداندن آن وجود ندارد.


سخن پایانی


در این مقاله به بررسی اشتباهات رایج معامله‌گران در بازار کریپتوکارنسی پرداختیم. این اشتباهات ساده به نظر می‌آیند اما می‌توانند منجر به بوجود آمدن خسارت‌های شدید برای تریدرها شوند. برخی از این اشتباهات آنقدر درد آور هستند که رخ دادن آن‌ها حتی می‌تواند تریدر را از کار در حوزه کریپتوکارنسی دلسرد کند و منجر به ترک آن شود. برای این که دچار اشتباهات نشوید اولین راه حل این است که در انجام عملیات‌ها نظیر معامله، تراکنش، انتقال ارز و... عجله نکنید و پیش از انجام آن همه جوانب را مورد بررسی قرار دهید.