یکی از اولین علت‌های محبوبیت بلاک چین و و بیت کوین، رعایت حریم خصوصی کاربران بود. کاربران بلاک چین نیازی به احراز هویت واقعی نداشتند و حتی تراکنش‌هایشان هم قابل رهگیری نبود. اما دولت‌ها بخاطر مسائلی چون ناتوانی در رهگیری تراکنش‌های مجرمین و فرار مالیاتی، از توسعه این ویژگی‌ها پیشگیری کردند. کم‌کم صرافی‌های متمرکز هم برای معاملات ارزهای دیجیتال تأسیس شدند که تنها با احراز هویت به کاربران خدمات می‌دادند و با اهداف بلاک چین و دارایی‌های دیجیتال تناقض داشتند. میکسر ارز دیجیتال قابلیتی است که هنوز هم با اهداف اولیه ارزهای دیجیتال هماهنگ است و امکان انجام تراکنش‌های غیرقابل رهگیری را فراهم می‌کند. در این مقاله توضیح می‌دهیم که میکسر ارز دیجیتال (Coin mixer) چیست و چه کاربردی دارد.


میکسر ارز دیجیتال (Coin mixer) چیست؟

میکسر ارز دیجیتال (Coin mixer) چیست؟

میکسرهای ارز دیجیتال شرکت‌های نرم‌افزاری هستند که به عنوان واسطه بین ارسال‌کننده و دریافت‌کننده‌هایی که می‌خواهند تراکنش‌هایشان را به صورت ناشناس انجام بدهند، عمل می‌کنند. میکسرها هر تراکنش را با چند تراکنش دیگر ترکیب می‌کنند، در نتیجه مشخص نیست که کریپتوها از کدام ارسال‌کننده به کدام دریافت‌کننده ارسال شده‌ است.


اگر با ساختار بلاک چین آشنا باشید، احتمالا می‌دانید که تمام تراکنش‌های انجام شده در دفاتر کل توزیع شده ثبت می‌شود و بخاطر شفافیت بالای این شبکه‌ها، در دسترس افراد مختلف قرار دارد. (البته این اطلاعات رمزنگاری‌شده هستند، رمزگشایی آن‌ها فرایندی پیچیده است و همین مسئله امکان سوء استفاده از اطلاعات را از بین می‌برد). از طرف دیگر، در صرافی‌های ارز دیجیتال تمام تراکنش‌ها به همراه اطلاعات ارسال‌کننده و دریافت‌کننده ثبت می‌شود و قابل دسترسی خواهد بود. به همین دلیل برای انجام تراکنش‌های خصوصی باید از روش‌هایی مثل میکسر ارز دیجیتال استفاده کرد.


انواع خدمات میکس کریپتو کوین چیست؟

انواع خدمات میکس کریپتو کوین چیست؟

خدمات میکسرهای ارز دیجیتال از جمله بیت کوین به دو روش حضانتی و غیر حضانتی ارائه می‌شود. بیایید تصور کنیم شما می‌خواهید یک بیت کوین را با میکسر انتقال بدهید و بر این اساس، تفاوت خدمات حضانتی و غیرحضانتی را توضیح بدهیم.


در خدمات حضانتی یک شخص ثالث مورد اعتماد برای میکس کردن دارایی‌های انتقال‌یافته لازم است. این شخص بیت کوین شما را می‌گیرد و بعد از بازه زمانی مشخص، بیت کوین دیگری را به آدرس مورد نظرتان می‌فرستد. در این صورت، شخص دریافت‌کننده یک بیت کوین از طرف شما دریافت کرده، اما این کوین، همانی که شما ارسال کرده بودید، نیست. این فرایند بخاطر خاصیت قابل معاوضه بودن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر است. در فرایند انتقال حضانتی، در بازه‌ای که بیت کوین مورد نظر شما در حال تعویض است، دارایی نه در حساب شما قرار دارد و نه به حساب گیرنده واریز شده است. در برخی موارد ممکن است میکسر در این بازه، دارایی را به حساب مقصد انتقال ندهد و به شما هم برنگرداند. در این صورت هیچ راهی برای پیگیری نخواهید داشت!


برای پیشگیری از ضرر احتمالی و اعتمادسازی بین طرفین، می‌توان از قرارداد هوشمند استفاده کرد. در این قرارداد، شما بیت کوین را در یک قرارداد هوشمند به میکسر می‌سپارید و دریافت‌کننده بعد از مدت مشخص می‌تواند از طرف دیگر قرارداد، بیت کوین خود را بردارد. در این میان اگر میکسر به گیرنده، بیت کوینی تحویل ندهد، قرارداد فسخ خواهد شد و بیت کوین اولیه به ارسال‌کننده باز خواهد گشت.


در میکسرهای غیرحضانتی، شخص ثالثی وجود ندارد و خدمات خصوصی‌سازی تراکنش‌ها از طریق ترکیب چند تراکنش با یکدیگر صورت می‌گیرد.


میکسر‌های متمرکز و غیر متمرکز چه تفاوتی با هم دارند؟

میکسر‌های متمرکز و غیر متمرکز چه تفاوتی با هم دارند؟

کوین میکسر، ارتباط بین هویت شما و آدرس کیف پول و توکن‌هایی که ارسال می‌کنید را پنهان می‌کند. به همین دلیل است که امکان خصوصی‌سازی تراکنش‌ها را دارد. این سرویس‌ها در دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز وجود دارند.


میکسر متمرکز

میکسرهای متمرکز، شرکت‌های نرم‌افزاری خصوصی هستند که خدمات ترکیب تراکنش‌ها را به شما ارائه می‌دهند. برای استفاده از خدمات این شرکت‌ها، به جای اینکه توکن‌ها یا کوین‌های مورد نظرتان را به آدرس کیف پول مقصد بفرستید، به آدرس میکسر ارسال می‌کنید. در فرم انتقال دارایی، قسمتی برای وارد کردن آدرس کیف پول مقصد اصلی وجود دارد. بعد از ورود اطلاعات و پرداخت هزینه، توکن‌های پرداختی شما به استخر میکسر واریز می‌شود و در نهایت توکن‌های جدید، به همان میزانی که در مبلغ تراکنش تعیین کرده بودید، از استخر به کیف پول مقصد منتقل خواهد شد. Blender.io یکی از مشهورترین میکسرهای متمرکز در بازار ارزهای دیجیتال است.


میکسر غیرمتمرکز

در میکسرهای غیرمتمرکز هیچ نهاد واسطه یا مالکیت خصوصی وجود ندارد و کاربران به صورت همتا به همتا، تراکنش‌هایشان را میکس و خصوصی‌سازی می‌کنند. در میکسرهای غیرمتمرکز، تراکنش شما به بخشی از یک تراکنش بزرگ‌تر که شامل چند انتقال از آدرس‌های مختلف است، تبدیل می‌شود. تمام دارایی‌های وارد شده به تراکنش بزرگ‌تر، در میکسر باهم مخلوط می‌شوند و در نهایت توکن‌های تازه به اندازه مبلغ تراکنش‌های خرد، به آدرس‌های مقصد ارسال خواهد شد. در این میکسرها هم توکنی که به دست دریافت‌کننده می‌رسد با توکنی که ارسال‌کننده به میکسر تحویل داده، متفاوت است. کارمزد میکسر ارز دیجیتال غیرمتمرکز از نوع متمرکز آن کم‌تر است. Samourai و Coinjoin دو مورد از پرکاربردترین میکسرهای غیرمتمرکز هستند.


میکسرهای ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

میکسرهای ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

احتمالا در طول توضیحات گذشته، به صورت کلی با روش کار میکسرها آشنا شده‌اید، اما در این بخش توضیحات دقیق‌تری درباره فرایند کار آن‌ها ارائه می‌دهیم.


میکسر ارز دیجیتال استخرهای خصوصی دارند که در آن‌ها توکن‌ها و کوین‌های مختلف باهم مخلوط می‌شوند. ارسال‌کننده‌ها، توکن‌هایشان را به این استخر می‌ریزند و دریافت‌کننده‌ها هم توکن‌ها را از استخر دریافت می‌کنند. بنابراین عملا نمی‌توان فهمید که کدام ارسال‌کننده برای کدام دریافت‌کننده توکن فرستاده است. در این فرایند، توکن‌های کثیف با سایر توکن‌ها ترکیب می‌شوند و در نهایت پولشویی صورت می‌گیرد.


البته همه افراد با هدف پولشویی به سراغ میکسر ارز دیجیتال نمی‌روند. بسیاری از کاربران میکسرها افرادی هستند که فعالیت‌های قانونی دارند و تنها می‌خواهند برای تراکنش‌هایشان حریم خصوصی داشته باشند. میکسرها در ازای خدماتی که ارائه می‌دهند، معمولا بین ۱ تا ۳ درصد از هر تراکنش را به عنوان کارمزد برمی‌دارند.


مزایا و معایب میکسر ارز دیجیتال چیست؟

⚠️مهم‌ترین مزیت انتقال کریپتو با استفاده از این ابزارها، ناشناس ماندن شما و حفظ حریم خصوصی حساب و تراکنش‌هایتان است. این تراکنش‌ها غیرقابل رهگیری هستند و هویت شما یا فرد تحویل‌گیرنده مشخص نیست.

انجام تراکنش با میکسر، نقاط ضعفی هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:


  • میکسرهای متمرکز معمولا آدرس تمام توکن‌ها و کوین‌های ورودی و خروجی را ثبت می‌کنند و به آن دسترسی دارند.

  • انجام تراکنش با کوین میکسر، بیشتر از سایر روش‌های انتقال ارز دیجیتال طول می‌کشد تا بین زمان ارسال توکن‌ها و زمان دریافت آن‌ها، اختلاف وجود داشته باشد.

  • میکسرهای غیرمتمرکز به چند تراکنش هم‌زمان برای میکس کردن نیاز دارند. بنابراین اگر شما تنها کسی باشید که می‌خواهید توکن‌هایتان را با میکسر ارز دیجیتال غیرمتمرکز انتقال بدهید، امکان انجام این کار را نخواهید داشت.

آیا میکسرهای کریپتو غیرقانونی هستند؟

آیا میکسرهای کریپتو غیرقانونی هستند؟

کشورهای مختلف قوانین گوناگونی درباره استفاده از میکسرها تعیین کرده‌اند. در ایران، هنوز قوانین مربوط به حوزه رمزارز شفاف و کامل نشده است و صحبتی هم درباره فرایند استفاده از میکسرهای ارز دیجیتال وجود ندارد. اما نکته مهم این است که کاربران برای استفاده از میکسرها، به تغییر آی‌پی نیاز دارند.


دستیار دادستان کل سابق آمریکا می‌گوید:


⚠️استفاده از میکسر ارز دیجیتال برای پنهان کردن تراکنش‌ها غیرقانونی است. عملکرد ارزهای دیجیتال بر مبنای حفظ حریم خصوصی است، نه پنهان کردن تراکنش‌ها. یعنی هویت شما در یک تراکنش، تنها زمانی فاش می‌شود که رفتاری مجرمانه انجام داده باشید و بررسی حساب‌هایتان ضروری باشد.

در ایالات متحده،‌ میکسرها به عنوان انتقال‌دهنده در FinCEN (شبکه اجرای جرایم مالی) ثبت می‌شوند. بنابراین توسعه‌دهندگان این ابزارها ابتدا باید از این نهاد مجوز بگیرند. این سازمان سخت‌گیری‌های بسیاری در این زمینه دارد. در سال ۲۰۲۱، یک میکسر ارز دیجیتال بر بستر دارک‌وب و بازار سیاه راه‌اندازی شده بود که مالک آن در اوهایو به جرم پولشویی و توطئه دستگیر شد. این سرویس بدون اینکه در FinCEN ثبت شده باشد، خدمات میکسر به کاربران ارائه می‌داد و به همین دلیل فعالیتش غیرقانونی شناخته شد.


چه کسانی ممکن است نیاز به استفاده از میکسر ارز دیجیتال داشته باشند؟

احتمالا اولین گزینه‌ای که برای پاسخ به این سوال به ذهنتان می‌رسد، مجرمینی هستند که به پولشویی نیاز دارند. این افراد هم ممکن است از میکسر استفاده کنند، اما درصد کمی از کاربران این ابزارها را تشکیل می‌دهند.


مهم‌ترین کاربران Coin mixer، نهنگ‌های ارز دیجیتال هستند. نهنگ‌های ارز دیجیتال، حساب‌هایی هستند که حجم زیادی دارایی دیجیتال در اختیار دارند و به ندرت با آن‌ها تراکنش انجام می‌دهند. تعداد توکن‌ها و کوین‌های نهنگ‌ها آنقدر زیاد است که وقتی مبادله می‌شود، توجه صرافی یا نهادهای متمرکز ناظر بر حساب‌ها را جلب می‌کند و آدرس انتقال‌دهنده یا گیرنده دارایی، بررسی می‌شود. حتی ممکن است افراد سودجو این آدرس را به دست آورند و از آن سوء استفاده کنند. در نتیجه نهنگ‌ها برای حفظ امنیت و حریم خصوصی از میکسرهای ارز دیجیتال برای جابجایی استفاده می‌کنند.


آیا می‌توانید یک میکسر بیت کوین را ردیابی کنید؟

آیا می‌توانید یک میکسر بیت کوین را ردیابی کنید؟

عملکرد میکسر ارز دیجیتال و خاصیت قابل معاوضه بودن توکن‌ها و کوین، ردیابی دارایی‌ها را غیرممکن می‌کند. در استخر میکسرها، بیت کوین‌های مختلفی با سوابق منحصر به فرد وجود دارد. زمان انتقال این بیت کوین‌ها به کیف پول مقصد به صورت تصادفی تعیین می‌شود و معمولا با زمان ارسال بیت کوین به میکسر، متفاوت است. به همین دلیل افرادی که به دنبال هویت طرفین یک تراکنش خاص یا سابقه آن هستند، باید تک‌ تک بیت کوین‌های انتقال یافته را مورد بررسی قرار بدهند. این فرایند از نظر تئوری، اجرایی به نظر می‌رسد اما در عمل، بسیار پیچیده و زمان‌بر است و به همین دلیل رهگیری بیت‌کوین‌ها در میکسر غیرممکن خواهد بود.


سخن پایانی


در این مقاله میکسر ارز دیجیتال را بررسی کردیم و درباره روند کار آن توضیح دادیم. میکسرها یکی از ابزارها برای انجام تراکنش به صورت ناشناس هستند که هویت فرستنده و گیرنده تراکنش را پنهان می‌کنند. این ابزارها گاهی اوقات برای اهداف غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به همین دلیل در بسیاری از کشورها غیرمجاز هستند. به همین دلیل اگر قصد استفاده از میکسر ارز دیجیتال دارید، ابتدا باید بررسی کنید که مجوزهای لازم را دریافت کرده است یا خیر. استفاده از سرویس‌های غیرمجاز، ریسک زیادی به همراه دارد؛ زیرا در هر لحظه ممکن است توسط نهادهای قانونی توقیف شود و دارایی‌های شما نیز از دست برود. آنچه خواندید، بخشی از مجله آموزشی صرافی اکسبیتو بود. اکسبیتو یک صرافی ارز دیجیتال دانش بنیان ایرانی است که خدمات خرید و فروش کوین‌ها و توکن‌های متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهد. در اکسبیتو هیچ محدودیتی برای انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال وجود ندارد.