تعداد رمزارزهای موجود در بازار ارزهای دیجیتال به سرعت در حال افزایش است. کافی است هر روز به سایت کوین‌مارکت‌کپ مراجعه کنید تا این تغییر سریع در تعداد ارزهای دیجیتال را ببینید. استقبال مردم سراسر جهان از رمزارزها سبب ایجاد ارزهای دیجیتال جدیدی مانند بنکی (BENQI) شده است. ارز دیجیتال بنکی (BENQI) یکی از تازه‌ترین رمزارزهای موجود در بازار است. استقبال بی‌سابقه از پروژه‌های دی‌فای، ارز دیجیتال بنکی روی بلاکچین اولانج (Avalanche) پیاده‌سازی شد. در این مقاله درباره‌ی پیدایش ارز بنکی و نحوه‌ی استفاده از آن توضیح می‌دهیم. قبل از هر چیز لازم است بدانید که ارز دیجیتال بنکی (BENQI) در صرافی ارز دیجیتال ایرانی اکسبیتو موجود است و شما می‌توانید این رمزارز را معامله کنید.


ارز دیجیتال BENQI چیست؟

بنکی (BENQI) یک بازار نقدینگی غیرمتمرکز و غیر حضانتی بسیار امن است. بنکی همچنین یک پروتکل سهامداری لیکویید است که بر روی شبکه قراردادهای هوشمند پرسرعت Avalanche ساخته شده است. ارز دیجیتال اختصاصی این پروتکل با نماد QI در بازار معامله می‌شود. ارز دیجیتال QI یک دارایی بومی در بلاک‌چین اولانج (Avalanche) است و بر کل اکوسیستم پروتکل BENQI ازجمله خزانه‌داری آن نظارت دارد. این پروتکل به کاربران امکان می‌دهد تا با استفاده از دارایی‌های دیجیتال خود وام بدهند، وام بگیرند یا سود به دست آورند.


پروتکل لیکویید استکینگ (Liquid Staking) راه‌حلی برای بهره‌وری سرمایه دارد و به کاربران این فرصت را می‌دهد تا قفل AVAX استیک شده خود را برای استفاده در پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز باز کنند. تیم مؤسس این پروتکل، Avalanche را به دلیل مقیاس‌پذیری بالا، هزینه‌های پایین و سازگاری با کیف پول‌های پلاگین محبوب انتخاب کرده است. BENQI در سال 2021 با حمایت 6 میلیون دلاری تأسیس شد. ازجمله سرمایه‌گذاران بنکی می‌توان به شرکت‌های Ascensive Assets، Dragonfly Capital، Mechanism Capital، Arrington XRP Capital، Spartan Group، TRGC، Woodstock Fund، Ava Labs، Morningstar Ventures، GBV Capital، Skynet Trading Ltd، Rarestone Capital، Genblock Capital، Moon Inc اشاره کرد.


بنیان‌گذاران BENQI چه کسانی هستند؟

آزمایشگاه بلاک‌چین رم (Rome Blockchain Labs Inc) مسئول توسعه ارز دیجیتال بنکی (BENQI) است. این شرکت یک ماشین تولید و توسعه‌دهنده نرم‌افزار است که در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) متخصص است. جی‌دی گانون (JD Gagnon)یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت «آزمایشگاه بلاک‌چین رم» است. دو بنیان‌گذار دیگر این ارز دیجیتال، هانو کوسی (Hannu Kuusi) و الکساندر شول (Alexander Shul) هستند.

بنیان‌گذاران BENQI چه کسانی هستند؟

جی‌دی گانون (JD Gagnon)، با مدرک کارشناسی بازرگانی در امور مالی و حسابداری از دانشگاه آلبرتا در ادمونتون کانادا فارغ‌التحصیل شد. این شخص قبل از آزمایشگاه بلاکچین رم، پلتفرم معاملاتی ولوکس (Velox) را راه‌اندازی کرده بود. گانون همچنین بنیان‌گذار و مدیرعامل دو شرکت اسکات و رامن مدیا(Scotch & Ramen Media, Inc) و سی‌اس‌او اترلبز (CSO Etheralabs, Inc) است. هانو کوسی، دیگر بنیان‌گذار ارز دیجیتال بنکی، تجربه راه‌اندازی زیرساخت‌های سازمانی در حوزه‌های فین‌تک یا تکنولوژی مالی (fintech) و برنامه‌های نظامی را دارد. الکساندر شول (Alexander Shul) نیز مسئولیت مدیریت توسعه پلتفرم بنکی (BENQI) را بر عهده دارد.


چرا ارز دیجیتال BENQI (QI) منحصربه‌فرد است؟

سازندگان ارز دیجیتال BENQI (QI) ادعا می‌کنند که این رمزارز، اولین پروژه دیفای لندینگ (DeFi Lending) در پلتفرم اولانچ است. این پلتفرم به کاربران دی‌فای (DeFi) کمک می‌کند تا بدون هیچ مانع و با هزینه‌های کم شبکه، دارایی‌های بلااستفاده خود را در بنکی جابه‌جا کنند. بلاک‌چین اولانج همچنین به کاربران بنکی (BENQI)این امکان را می‌دهد تا به‌طور یکپارچه و مقرون‌به‌صرفه به خدمات مالی غیرمتمرکز دسترسی داشته باشند و بتوانند استراتژی‌های خود را کنترل کنند.


دارایی‌ها در پلتفرم ارائه‌کننده‌ی بنکی توسط قراردادهای هوشمند اداره می‌شوند. به سپرده‌گذاران و وام‌دهندگان توکن‌های با بازده (QiTokens) داده می‌شود که در صورت نیاز برای برداشت وجوه از استخر مورداستفاده قرار می‌گیرند. توکن‌های Qi را می‌توان به‌عنوان هر دارایی رمزنگاری دیگری در اولانج مبادله و معامله کرد. توسعه‌دهندگان این انتخاب را دارند که از ارز دیجیتال بنکی (BENQI) برای توسعه محصولات مالی با استفاده از پروتکل دی‌فای و توکن‌های حاکمیتی استفاده کنند.


این ارز دیجیتال همچنین قصد دارد با ارائه جایگزینی ارزان‌تر و سریع‌تر به کاربران اتریوم، بارگذاری بیش‌ازحد شبکه اتریوم را کاهش دهد. اعضای بنکی می‌توانند وجوه خود رااز بازار نقدینگی مشترک برداشت کنند. از دیگر امکانات ارز بنکی می‌توان به این نکته اشاره کرد که می‌توان از این بازار وام گرفت و دید واضحی نسبت به نرخ بهره داشت. این پلتفرم، وام و قرض بدون مجوز را برای کاربران دیفای فراهم می‌کند. از قابلیت‌های مهم بنکی و پلتفرم اولانچ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


  • نقدینگی را فوراً به بازار نقدینگی مشترک عرضه کرده و یا از آن خارج کنند.
  • با استفاده از دارایی‌های عرضه‌شده به‌عنوان وثیقه، فوراً از بازار نقدینگی وام بگیرند.
  • بر اساس عرضه و تقاضای بازار دارایی، دیدی زنده و شفاف از نرخ بهره در شبانه‌روز داشته باشند.
چرا ارز دیجیتال BENQI (QI) منحصربه‌فرد است؟

چه تعداد ارز دیجیتال بنکی (QI) در بازار در گردش است؟

پروتکل بنکی (BENQI) توکن QI خود را در 28 آوریل 2021 راه‌اندازی کرد. این توکن کل اکوسیستم BENQI، ازجمله سهام و نسخه‌های آینده این پلتفرم را کنترل می‌کند. فقط دارندگان توکن‌های QI می‌توانند در شبکه رأی دهند و در بهبود آن مشارکت داشته باشند. درحالی‌که تیم مؤسس این ارز دیجیتال تصمیم به حفظ کنترل بر حاکمیت در مراحل اولیه پلتفرم گرفته بود، برنامه‌های آن‌ها این است که پلتفرم را به‌طور کامل به یک سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) انتقال دهند. در آینده همه دارندگان این توکن می‌توانند در توسعه پروژه مشارکت داشته باشند، پیشنهادات خود را ارائه دهند و در مورد مسائل مختلف این پلتفرم تصمیم‌گیری کنند.


درمجموع 7200 میلیارد توکن بنکی در جهان وجود دارد که قرار است بیشتر آن‌ها تا سال 2024 از طریق برنامه استخراج نقدینگی توزیع شوند. در طول عرضه اولیه (ICO) در 28 آوریل 2021، 504 میلیون QI در پلتفرم Tokensoft فروخته شد. از کل عرضه، 25 درصد به فروش توکن، 10 درصد به تیم توسعه‌دهنده، 14 درصد به خزانه، 1 درصد به نقدینگی و 50 درصد نهایی به استخراج نقدینگی اختصاص یافت. هدف از توزیع توکن اطمینان از تعامل سالم پروتکل است. یک پروتکل سالم پروتکلی است که در آن نرخ بهره‌برداری مداوم از استخرهای وام‌دهنده وجود داشته باشد. برای رسیدن به این هدف،همه توکن‌ها به‌طور کامل در یک دوره 260 هفته‌ای توزیع می‌شوند.


قیمت ارز QI

قیمت ارز دیجیتال بنکی نوسان دارد. این ارز دیجیتال در حال حاضر در رتبه 748 CoinMarketCap ازنظر ارزش بازار قرار دارد. ارزش بازار واقعی این ارز 24,620,907 دلار است. تعداد 325,692,000 ارز QI در بازار در حال گردش است. برای اطلاع از قیمت این ارز دیجیتال می‌توانید آن را در سایت اکسبیتو جستجو کرده و قیمت لحظه‌ای آن را مشاهده کنید. برای خرید ارز دیجیتال بنکی هم می‌توانید در صرافی آنلاین اکسبیتو ثبت‌ نام کنید.


پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال BENQI

با توجه به پیش‌بینی قیمت و تحلیل فنی BENQI، در سال 2022 انتظار می‌رود که قیمت QI از سطح قیمت متوسط 0.072 دلار عبور کند. حداقل قیمت مورد انتظار BENQI تا پایان سال جاری باید 0.070 دلار باشد. علاوه بر این، QI می‌تواند به حداکثر سطح قیمت 0.085 دلار برسد.

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال BENQI

آیا BENQI امن است؟

هیچ پروتکلی در فضای بلاکچین را نمی‌توان کاملاً بدون ریسک و امن در نظر گرفت. خطرات مربوط به پروتکل‌ها در فضای ارزهای دیجیتال ممکن است شامل خطرات قرارداد هوشمند و خطرات منحل شدن آن پلتفرم باشد. تیم توسعه‌دهنده BENQI اقدامات لازم را برای به حداقل رساندن این خطرات تا حد امکان با انجام ممیزی و حفظ پروتکل عمومی و منبع باز انجام داده است.


استفاده از پروتکل BENQI

برای استفاده از این پروتکل کاربر دارایی موردنظر خود را که توسط پروتکل پذیرفته شده است به پروتکل واریز می‌کند. کاربران می‌توانند بر اساس تقاضای بازار برای وام گرفتن، سود کسب کنند. علاوه بر این، دارایی‌های سپرده‌شده را می‌توان به‌عنوان وثیقه استفاده کرد تا کاربر بتواند سایر ارزهای دیجیتال را به‌صورت وام دریافت کند. سود به‌دست‌آمده از سپرده‌گذاری دارایی‌ها سود وام را جبران می‌کند.


با رشد پلتفرم، استخرهای توکن دیگر هم به این پلتفرم اضافه خواهند شد. اضافه کردن امکانات به پروتکل در ابتدا توسط تیم اصلی تصمیم‌گیری می‌شد، اما با انتقال حاکمیت پروتکل به یک سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO)، اضافه کردن استخرها به این پلتفرم بر اساس آراء و پیشنهادات جامعه با استفاده از توکن حاکمیتی QI تصویب خواهند شد.


کلام آخر

برای انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال در ابتدا باید تحقیق کنید و انواع تحلیل‌ها را درباره رمزارز موردنظرتان انجام دهید. سپس می‌توانید آن ارز را از صرافی معتبر و آنلاین اکسبیتو خریداری کنید.