دنیای ارزهای دیجیتال روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و این ارزها به حوزه‌های مختلفی راه پیدا می‌کنند. استفاده از انواع روش‌های پرداخت کریپتویی و خریدوفروش رمزنگاری باعث شده است که کشورهای مختلف قوانین مالیاتی را برای حوزه‌ی کریپتو نیز در نظر بگیرند. ازآنجایی‌که بسیاری از شرکت‌ها و مشاغل از ارزهای دیجیتال برای تجارت و سرمایه‌گذاری‌های خود استفاده می‌کنند، محاسبه‌ی مالیاتی کریپتویی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.


در همین راستا، برنامه‌هایی به بازار آمده‌اند که به آن‌ها نرم افزار مالیاتی رمزنگاری شده (Crypto Tax Software) گفته می‌شود. در واقع، این نرم‌افزارها به افراد و شرکت‌ها کمک می‌کنند که مالیات مربوط به حوزه‌ی ارزهای دیجیتال را محاسبه کنند. به‌خاطر همین، در این مقاله، به‌سراغ نرم افزار مالیاتی کریپتو رفته‌ایم تا ببینیم که آن‌ها چگونه کار می‌کنند و چه انواعی دارند.


نرم افزار کریپتو تکس (Crypto Tax) چیست؟

نرم افزار کریپتو تکس (Crypto Tax) چیست؟

نرم افزار مالیاتی رمزنگاری شده (Crypto Tax Software) ابزاری است که به افراد و شرکت‌ها کمک می‌کند تا مالیات مربوط به تراکنش‌های ارز دیجیتال را محاسبه کنند. این تراکنش‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:



  • پاداش‌های حاصل از سرمایه‌گذاری

  • مبادله‌ی ارزهای دیجیتال

  • پاداش‌های استخراج

و...


معمولاً کاربران باید این نرم ‌افزار مالیاتی کریپتویی را با صرافی‌ها و کیف پول‌های خود ادغام کنند تا داده‌های مربوط به تراکنش‌ها به‌طور خودکار به نرم‌افزار منتقل شوند. از این طریق، نرم‌افزار مالیاتی عملکردها را دنبال کرده و از آن‌ها برای تولید گزارش استفاده می‌کند. علاوه‌بر آن، یک نرم افزار مالیاتی کریپتویی خوب پیشنهاداتی را برای کاهش مالیات به شما ارائه می‌دهد.


چرا به نرم افزار مالیاتی رمزنگاری شده نیاز داریم؟

محاسبات مالیاتی بسیار پیچیده است و خصوصاً زمانی که شما تعداد زیادی معامله‌ی کریپتو را انجام داده باشید، این کار دشوارتر نیز خواهد بود. از طرفی، اغلب صرافی‌ها گزارش دقیقی از معاملات سالانه‌ی شما ارائه نمی‌کنند؛ بنابراین، خودتان باید بدانید که چه معاملاتی را انجام داده‌اید و چه میزان مالیات به آن‌ها تعلق می‌گیرد.


از طرفی، با گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال و محبوبیت دنیای کریپتو، آژانس‌های مالیاتی سراسر دنیا سعی می‌کنند علیه کاربرانی که مالیات خود را گزارش نمی‌کنند، اقداماتی را انجام دهند. به‌خاطر همین، برخی از شرکت‌های معتبر نرم‌افزاری محصولاتی را ارائه کرده‌اند که در محاسبه‌ی دقیق مالیات کریپتو به کاربران کمک می‌کنند. در واقع، فرقی نمی‌کند که شما تریدر، ماینر و... باشید، یک نرم افزار مالیاتی کریپتویی (Crypto Tax software) به شما کمک می‌کند که با توجه به قوانین مالیاتی و بدون انجام اشتباه، مالیات خود را حسابرسی کنید.


⚠️علاوه‌بر آن، قوانین مالیاتی برخی از کشورها با یکدیگر تفاوت دارند و شما می‌توانید نرم‌افزارهای حرفه‌ای را بر اساس چارچوب مالیاتی کشور خود تنظیم کنید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از این برنامه‌ها قابل‌تنظیم نیستند و بر اساس یک الگوی کلی کار می‌کنند.

آیا برای تراکنش‌های ارز دیجیتال خود باید مالیات بپردازیم؟

آیا برای تراکنش‌های ارز دیجیتال خود باید مالیات بپردازیم؟

پاسخ‌دادن به این پرسش کار دشواری است؛ چون‌که کشورهای مختلف قوانین مالیاتی متفاوتی دارند. در برخی از کشورها، تراکنش‌های ارز دیجیتال شامل مالیات نمی‌شوند و در بعضی دیگر، مالیات می‌تواند به تراکنش‌های مختلفی تعلق بگیرد. مثلاً در کشور آلمان، مالیات به سود معامله تعلق می‌گیرد و اگر بیش از یک سال از نگهداری ارز بگذرد، از مالیات معاف خواهید شد. همچنین، در کشور بلژیک بابت سود هر تراکنش ارز دیجیتال، باید مالیات ثابت 27.5 درصدی را بپردازید.


اخیراً در ایران هم برای تراکنش‌های رمزارزها مالیات در نظر گرفته شده است. بر اساس ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقیقی و حقوقی باید مالیات‌هایی را به‌صورت زیر بپردازند:


  • اگر خالص درآمد تا 288 میلیون ریال باشد، از مالیات معاف می‌شوید.

  • درآمد خالص تا 500 میلیون ریال، شامل 15 درصد مالیات خواهد بود.

  • درصورتی‌که خالص درآمد بین 500 میلیون تا 1 میلیارد ریال باشد، ملزم به پرداخت 20 درصد مالیات هستید.

  • درآمد بالای 1 میلیارد ریال نیز، شامل 25 درصد مالیات است.

⚠️البته باید به این نکته توجه داشته باشید که مالیات اشخاص حقوقی، قوانین پیچیده‌تری دارد و بر اساس بعضی از قوانین، این میزان می‌تواند تغییر کند.

نرم افزار مالیاتی ارز دیجیتال برای چه افرادی مفید است؟

نرم افزار مالیاتی ارز دیجیتال (Crypto Tax Software) برای کاربران مختلف بازار کریپتو مفید است و می‌تواند به این افراد در حسابرسی مالیاتی کمک کند:


  • معامله‌گران (Traders): درصورتی‌که به‌طور مداوم در حال خرید، فروش و معامله‌ی ارز دیجیتال هستید، نرم افزار مالیاتی کریپتو به شما کمک می‌کند که با بررسی سود و زیانتان، به‌راحتی بدهی‌های مالیاتی خود را محاسبه کنید.

  • سرمایه‌گذاران (Investors): هولدرها و سرمایه‌گذاران بلندمدت نیز می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزارها عملکرد سبد سرمایه‌ی خود را زیر نظر گرفته و مالیات خود را با دقت حسابرسی کنند.

  • متخصصان مالیاتی (Tax Professionals): متخصصان و کارشناسان مالیاتی نیز می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزارها دقت حسابرسی دارایی‌های مشتریان خود را بالا ببرند.

ویژگی‌های ضروری برای یک ابزار مالیاتی ارز دیجیتال کدام‌اند؟

ویژگی‌های ضروری برای یک ابزار مالیاتی ارز دیجیتال کدام‌اند؟

گفتیم که کشورهای مختلف، قوانین مالیاتی متفاوتی دارند. به‌خاطر همین، یک نرم افزار مالیاتی کریپتویی (Crypto Tax Software) زمانی بهترین عملکرد را دارد که شما بتوانید آن را بر اساس نیازتان تنظیم کنید. در نتیجه، ویژگی‌های ضروری چنین نرم‌افزاری شامل موارد زیر است:


  • دریافت خودکار داده‌های مورد نیاز از صرافی و کیف پول به‌وسیله‌ی اتصال API و یا واردکردن کلید خصوصی

  • امکان واردکردن دستی اطلاعات را از طریق آپلود CSV

  • شناسایی و ردیابی مبنای هزینه و همچنین، سود یا زیان سرمایه‌گذاری

  • ارائه‌ی فرم مالیات فردی

  • امنیت بالا در رمزنگاری اطلاعات کاربران

  • پیگیری معاملات حرفه‌ای، مانند مارجین، فیوچرز و مشتقات

  • استفاده از ابزارهای متنوع تصویرسازی و گزارش‌دهی

  • ردیابی زیان‌های مالیاتی

  • پشتیبانی از انواع روش‌های محاسباتی، مانند «اولین صادره از اولین وارده» یا فایفو (FIFO)

  • پشتیبانی از انواع شبکه‌های اصلی بلاک چین و ارزهای دیجیتال گوناگون

  • امکان پردازش تراکنش‌های پیچیده‌ای مانند فورک‌ها، ایردراپ‌ها و...

  • توانایی تطبیق مالیات با قوانین هر منطقه‌ی جغرافیایی

هنگام انتخاب نرم افزار مالیاتی رمزنگاری شده به چه نکاتی توجه کنیم؟

در انتخاب نرم افزار مالیاتی رمزنگاری شده (Crypto Tax Software) باید به نیازهای حسابرسی خودتان توجه داشته باشید:


  • پشتیبانی از گزارش‌های مالیاتی کشور شما

  • انعطاف در ارائه‌ی گزارش‌ها با چارچوب‌های مالیاتی گوناگون

  • دریافت خودکار اطلاعات از صرافی، کیف پول و بلاک چین برای کاهش میزان واردکردن دستی داده‌ها

  • ارائه‌ی پشتیبانی خوب به مشتریان

  • قابلیت استفاده از نسخه‌ی رایگان برای سنجیدن امکانات نرم‌افزار

نرم افزار مالیاتی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

در حالت کلی، وظیفه‌ی یک نرم افزار مالیاتی کریپتویی (Crypto Tax Software) تجزیه‌و‌تحلیل تمام تراکنش‌های شما و محاسبه‌ی مالیاتتان است. از آنجایی‌ که تمام تراکنش‌های کاربران در زنجیره‌ی بلوکی ذخیره می‌شوند، امکان حسابرسی ارز دیجیتال برای این نرم‌افزارها فراهم شده است. مراحل این کار به‌صورت زیر خواهد بود:


1_ نرم‌افزار اطلاعات مربوط به تراکنش‌های شما را از طریق صرافی، کیف پول و بلاک چین دریافت می‌کند.


2_ اگر تراکنشی از قلم بیفتد، باید آن را به‌صورت دستی وارد کنید.


3_ سپس، نرم‌افزار تمام تراکنش‌ها را بر اساس عوامل مختلفی، مانند تاریخ، نوع معامله، مبنای هزینه و... دسته‌بندی می‌کند.


4_در مرحله‌ی بعد، سود و زیان معاملات شما محاسبه می‌شوند.


5_ در نهایت، گزارش معاملاتی شما آماده خواهد شد.


6_ در ضمن، اگر از قوانین خاصی برای تولید گزارش استفاده شده باشد؛ روش حسابرسی به شما گزارش داده می‌شود.


بهترین نرم افزارهای مالیاتی رمزنگاری شده کدام‌اند؟

بهترین نرم افزارهای مالیاتی رمزنگاری شده کدام‌اند؟

دیدیم که یک نرم‌ افزار مالیاتی خوب باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد و در هنگام انتخاب آن، باید به این ویژگی‌ها توجه داشته باشید. به‌خاطر همین، در این بخش، بهترین نرم‌افزارهای مالیاتی رمزنگاری شده را به شما معرفی می‌کنیم تا بر اساس نیازتان، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.


نرم افزار مالیاتی کوینلی (Koinly)

کوینلی (Koinly) یکی از محبوب‌ترین نرم افزارهای مالیاتی کریپتویی دنیا است. این نرم‌افزار به انجام محاسبات سریع شهرت دارد و می‌تواند در کمتر از 20 دقیقه، گزارش حسابرسی را در اختیار شما بگذارد. ازآنجایی‌که Koinly با انواع صرافی‌ها و کیف پول‌ها ادغام می‌شود، هیچ‌کدام از تراکنش‌های شما از قلم نمی‌افتند. همچنین، تمام داده‌ها به‌صورت خودکار به نرم‌افزار منتقل شده و امکان ردیابی اطلاعات وارد شده برای شما وجود دارد.


از طرفی، کوینلی گزارشات خود را بر اساس فیلترهای خاصی به شما ارائه می‌کند و از این طریق، متوجه می‌شوید که هر تراکنش چه تأثیری روی سود، زیان و یا میزان مالیات شما گذاشته است. نرم افزار کوینلی با بیش از 300 صرافی و کیف پول سازگاری دارد؛ بنابراین، یکی از جامع‌ترین نرم‌افزارهای مالیاتی رمزنگاری شده محسوب می‌شود.


مزایای استفاده از نرم افزار کوینلی چیست؟

مزایای استفاده از کوینلی (Koinly) عبارت‌اند از:


  • داشبورد حرفه‌ای و کاربرپسند که سود، زیان، رشد کل و سایر اطلاعات را به‌صورت لحظه‌ای به شما ارائه می‌کند.

  • ارائه‌ی گزارش مالیاتی جامع

  • ورودی خودکار اطلاعات

  • امکان انتقال اطلاعات به نرم‌افزارهای دیگر

  • بهترین نرم‌افزار برای حسابرسی مالیاتی بین‌المللی

  • پشتیبانی از 354 صرافی، 74 کیف پول و 14 بلاک چین

معایب استفاده از نرم افزار کوینلی چیست؟

معایب نرم افزار مالیاتی کوینلی (Koinly) عبارت‌اند از:


  • در نسخه‌ی رایگان، گزارش مالیاتی ارائه نمی‌شود.

  • پشتیبانی ایمیلی فقط برای کاربرانی است که از طرح «تریدر» استفاده می‌کنند.

نرم افزار مالیاتی کوین لجر (CoinLedger)

نرم افزار مالیاتی کوین لجر (CoinLedger)

کوین لجر (CoinLedger) که در گذشته «کریپتو تریدر تکس» (Crypto Trader.Tax) نام داشت، یکی دیگر از نرم افزارهای مالیاتی رمزنگاری شده قابل‌اعتماد است. ازآنجایی‌که این نرم‌افزار از تعداد نامحدود معاملات پشتیبانی کرده و گزارش سود و زیان را در زمان حقیقی ارائه می‌دهد، نزدیک به 300 هزار کاربر از آن استفاده می‌کنند.


کوین لجر به شما اجازه می‌دهد که اطلاعات را از پلتفرم‌های مختلف به نرم‌افزار حسابرسی منتقل کنید. همچنین، فرم مالیاتی این نرم‌افزار را می‌توانید به پلتفرم‌های دیگر و یا کارشناسان مالیاتی ارسال کنید. علاوه‌بر آن، کوین لجر از هزاران ارز دیجیتال و کیف پول‌های متعددی پشتیبانی می‌کند.


با استفاده از کوین لجر به انواع ابزارهای مالیاتی و حسابرسی دسترسی خواهید داشت و همچنین، می‌توانید از پشتیبانی خوب آن بهره‌مند شوید.


مزایای استفاده از نرم افزار کوین لجر چیست؟

مزایای این نرم افزار مالیاتی کریپتویی عبارت‌اند از:


  • امکان ارسال راحت اطلاعات از کوین لجر به سایر پلتفرم‌ها

  • ارائه‌ی انواع گزارش؛ مانند فروش کوتاه‌مدت و بلندمدت، درآمد ارز دیجیتال، بازدهی معاملات و...

  • سادگی ادغام با صرافی‌های ارز دیجیتال


  • پشتیبانی حسابرسی جامع

  • پشتیبانی از کاربران به‌صورت شبانه‌روزی و در تمام روزهای هفته

معایب استفاده از نرم افزار کوین لجر چیست؟

تنها مشکلی که کاربران با این نرم‌افزار داشته‌اند، عدم پذیرش ارز دیجیتال به‌عنوان هزینه‌ی کاربری است.


نرم افزار مالیاتی اکوینتینگ (Accointing)

اکوینتینگ (Accointing) یکی دیگر از نرم افزارهای مالیاتی است که حسابرسی ارزهای دیجیتال را ساده می‌کند. معمولاً اکوینتینگ را نرم‌افزاری مناسب برای معامله‌گران مبتدی می‌دانند. این نرم‌افزار که در سوئیس راه‌اندازی شده، رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد. در نتیجه، کاربران مبتدی می‌توانند اطلاعات تراکنش‌های خود را به‌راحتی و به‌صورت خودکار و یا دستی به اکوینتینگ منتقل کنند. این نرم‌افزار از قوانین مالیاتی کشورهای آمریکا، اتریش، سوئیس، بریتانیا و آلمان پشتیبانی می‌کند. همچنین، شما می‌توانید اکوینتینگ را با بیش از 300 صرافی ارز دیجیتال ادغام کنید.


مزایای استفاده از نرم افزار اکوینتینگ چیست؟

مزایای این نرم افزار مالیاتی ارز دیجیتال عبارت‌اند از:


  • رابط کاربری ساده برای افراد مبتدی

  • پشتیبانی از گزارش‌های مالیاتی آمریکا و اروپا

  • پشتیبانی از حدود 300 ارز دیجیتال و صرافی

  • امکان «برداشت ازدست‌دادن مالیات» (Tax-Loss Harvesting)

معایب استفاده از نرم افزار اکوینتینگ چیست؟

معایبی که برای اکوینتینگ گزارش شده‌اند، عبارت‌اند از:


  • طرح "Hobbyist" فقط از 500 تراکنش پشتیبانی می‌کند.

  • به طرح‌های غیرحرفه‌ای پشتیبانی خوبی ارائه نمی‌شود.

نرم افزار مالیاتی کوین ترکر (CoinTracker)

نرم افزار مالیاتی کوین ترکر (CoinTracker)

کوین ترکر (CoinTracker) یکی دیگر از نرم‌ افزارهای مالیاتی رمزنگاری شده است که حدود 1 میلیون کاربر دارد. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا در عرض چند دقیقه، گزارش مالیاتی خود را دریافت کنید. با استفاده از کوین ترکر می‌توانید سود و زیان معاملاتتان را نیز ببینید. همچنین، در صورت نیاز می‌توانید با حسابرسان این نرم‌افزار مشورت کنید.


کوین ترکر به کشورهایی مانند ایالات متحده، کانادا، استرالیا، بریتانیا و هند پشتیبانی جامعی ارائه می‌کند؛ البته پشتیبانی آن از کاربران کشورهای دیگر کمتر است. علاوه‌بر آن، این نرم‌افزار حسابرسی حدود 10 هزار ارز دیجیتال را به شما ارائه می‌کند.


مزایای استفاده از نرم افزار کوین ترکر چیست؟

مزایای استفاده از این نرم افزار مالیاتی رمزنگاری شده عبارت‌اند از:


  • ارائه‌ی نسخه‌های اندروید و ios

  • 12 روش گوناگون برای ارائه‌ی گزارش مالیاتی

  • پشتیبانی از بیش از 10 هزار ارز دیجیتال

  • امکان ارسال از گزارش این نرم‌افزار به «توربو تکس» (Turbo Tax) و یا حسابدار مالیاتی‌تان

معایب استفاده از نرم افزار کوین ترکر چیست؟

معایب کوین ترکر (CoinTracker) عبارت‌اند از:


  • اولویت پشتیبانی از کاربران طرح‌های غیررایگان است.

  • طرح رایگان فقط از 25 تراکنش پشتیبانی می‌کند.

نرم افزار مالیاتی زن لجر (ZenLedger)

نرم افزار مالیاتی زن لجر (ZenLedger)

زن لجر (Zenledger) نرم‌افزاری است که ردیابی اطلاعات و حسابرسی تراکنش‌ها را ساده می‌کند. این نرم‌افزار طوری طراحی شده است که جلوی پرداخت هزینه‌های اضافی و مالیات‌های گزاف را می‌گیرد. همچنین، رابط کاربری زن لجر بسیار ساده و کاربرپسند است. این نرم‌افزار فرم‌های مالیاتی گوناگونی را به شما ارائه می‌کند تا با استفاده از نیازتان یکی را انتخاب کنید.


یکی از ویژگی‌های زن لجر، قابلیت "Grand Unified Accounting" است که همه‌ی تراکنش‌های کیف پول‌های شما را ترکیب کرده و در یک صفحه ‌نمایش می‌دهد. همچنین، امکان «برداشت ازدست‌دادن مالیات» (Tax-Loss Harvesting) باعث افزایش کیفیت حسابرسی شما می‌شود.


نرم‌افزار زن لجر از حدود 400 نوع معامله و 30 پروتکل دیفای پشتیبانی می‌کند. علاوه‌بر آن، استفاده از این نرم‌افزار برای کاربران مبتدی و حرفه‌ای مناسب است و شما می‌توانید با روش‌ها گوناگونی از پشتیبانی آن استفاده کنید.


مزایای استفاده از نرم افزار زن لجر چیست؟

مزایای این نرم افزار مالیاتی ارز دیجیتال عبارت‌اند از:


  • ردیابی ساده و ترکیب تمام جزئیات تراکنش‌ها

  • استفاده از الگوهای متعدد برای ارائه‌ی گزارش‌های دقیق

  • امکان «برداشت ازدست‌دادن مالیات» (Tax-Loss Harvesting)

  • پشتیبانی عالی مشتریان

معایب استفاده از نرم افزار زن لجر چیست؟

معایب زن لجر عبارت‌اند از:


  • فقط به کاربران ساکن ایالات متحده خدمات می‌دهد.

  • برای پشتیبانی از تعداد نامحدود معاملات، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید

سخن پایانی


با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، نیاز به حسابرسی مالیاتی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در حالت کلی، حسابرسی مالیاتی کار دشواری است و با توجه به پیچیدگی تراکنش‌های ارز دیجیتال، این کار برای کاربران عادی سخت‌تر نیز می‌شود. در نتیجه، با استفاده از یک نرم افزار مالیاتی رمزنگاری شده (Crypti Tax Software) به‌راحتی می‌توانید بدهی مالیاتی خود را حسابرسی کرده و از پرداخت هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید.