اگرچه سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون داشتن دانش فنی در فضای کریپتو مشارکت کرده و سود کسب کنند، اما بدون شک درک ویژگی‌های اولیه ارزهای دیجیتال و بلاک چین می‌تواند این افراد را به سمت امن‌ترین و سالم‌ترین رمز ارزها هدایت کند. تتر (USDT) یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها از نظر ارزش بازار و حجم معاملات در سطح جهان است؛ اما این استیبل کوین تنها بر روی یک شبکه ارائه نمی‌شود، بلکه توسط چندین شبکه بلاک چین مختلف در دسترس قرار می‌گیرد که هرکدام استاندارد توکن متفاوتی دارند. یکی از اصلی‌ترین تترهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، در شبکه بلاک چین اتریوم ارائه می‌شود و استاندارد «ERC-20» دارد. در این مطلب، به بررسی تتر اتریومی (ERC-20) خواهیم پرداخت.


شبکه ERC-20 چیست؟

شبکه ERC-20 چیست؟

هرگاه نام استاندارد «ERC-20» می‌آید، به یاد شبکه اتریوم می‌افتیم؛ چراکه تمام توکن‌های قابل تعویضی که بر بستر شبکه بلاک چین اتریوم ایجاد شده‌اند، از این استاندارد پیروی می‌کنند. اگرچه ERC-20 تنها استاندارد توکن ارائه‌شده در شبکه اتریوم نیست، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. در وصف بیشتر استاندارد ERC-20 می‌توان گفت:


1- ERC-20 که توسط فابیان ووگلستلر (Fabian Vogelsteller) در نوامبر 2015 پیشنهاد شد، یک استاندارد توکن است که یک API یا رابط برنامه‌نویسی را برای توکن‌ در قراردادهای هوشمند اتریوم، پیاده‌سازی می‌کند


2- ERC-20 به استاندارد اسکریپت‌نویسی مورد استفاده در شبکه بلاک چین اتریوم اشاره دارد. این استاندارد فنی تعدادی از قوانین و اقداماتی را که یک توکن یا قرارداد هوشمند اتریوم باید دنبال کند، به اجرا درمی‌آورد.


3- ERC-20 مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و عملکردهای اساسی است که هر توکن جدیدی که در شبکه اتریوم ایجاد می‌شود باید از آن پیروی کند.


4- استاندارد توکن، مجموعه قوانینی است که باعث می‌شود هر توکن دقیقاً (از لحاظ نوع و ارزش) با توکن دیگر یکسان باشد. یعنی استاندارد توکن ERC-20 کاری می‌کند تا هر توکنی که در شبکه اتریوم ایجاد می‌شود، برابر با همه توکن‌های دیگر از آن نوع باشد. برای مثال، توکن اتر – ETH – با یک توکن اتر دیگر برابر است و هیچ فرقی با هم ندارند.


5- بسیاری از ارزهای دیجیتال معروف از استاندارد ERC-20 استفاده می‌کنند، از جمله این توکن‌ها می‌توان تتر (USDT)، یو اس دی کوین (USDC)، شیبا اینو (SHIB)، بایننس کوین (BNB)، دلار بایننس (BUSD)، دای (DAI)، میکر (MKR) و... را نام برد.


شبکه ERC-20 از چه اجزایی تشکیل شده است؟.

شبکه ERC-20 از چه اجزایی تشکیل شده است؟

برای ایجاد یک توکن با استاندارد ERC-20 در شبکه اتریوم، یک توسعه‌دهنده باید آنچه را که به‌عنوان یک پیشنهاد بهبود اتریوم (EIP) شناخته می‌شود، ارائه دهد که یک عملکرد جدید را همراه با پروتکل‌ها و استانداردهای خاص آن توصیف می‌کند. سپس یک کمیته آن را بررسی، تأیید، اصلاح و نهایی‌سازی خواهد کرد؛ آنگاه توکن مورد نظر به ERC-20 تبدیل خواهد شد. استاندارد ERC-20 شامل چندین عملکرد است که یک توکن سازگار باید بتواند آن‌ها را پیاده‌سازی کند. به‌صورت کلی، محتویات ERC-20 به قرار زیر هستند:


عرضه کل (TotalSupply)

این بخش، اطلاعاتی درباره کل عرضه توکن را ارائه می‌دهد. یعنی مجموع تعداد توکن‌هایی که قرار است صادر شود، توسط این تابع مشخص خواهد شد. بنابراین تعداد عرضه کل توکن‌هایی که ایجاد می‌شوند، باید مشخص باشد. معمولاً بیشتر توکن‌ها به‌خاطر اینکه خاصیت ضدتورمی ایجاد کنند، عرضه محدودی دارند.


تعادل (BalanceOf)

تعادل (BalanceOf)

این ویژگی‌، موجودی حساب مالک را ارائه می‌دهد. وقتی یک توسعه‌دهنده تلاش می‌کند تا توکن مورد نظر خود را در شبکه اتریوم عرضه کند، باید موجودی توکن‌هایی که در حساب شخصی وی قرار دارند، مشخص باشد. این موضوع جزء ضروریات پیوستن به استاندارد ERC-20 است تا عرضه توکن‌ها به‌صورت منصفانه رصد شود.


انتقال (Transfer)

این بخش انتقال تعداد مشخصی از توکن‌ها به یک آدرس مشخص را انجام می‌دهد. این رویداد به‌صورت خودکار زمانی فعال می‌شود که درخواست انتقال برای توکن وجود داشته باشد. آنگاه انتقال به آدرس مورد نظر صورت می‌گیرد.


انتقال از (TransferFrom).

انتقال از (TransferFrom)

این ویژگی‌ انتقال تعداد مشخصی توکن از یک آدرس مشخص را انجام می‌دهد. به عبارت دیگر، این رویداد به‌صورت خودکار انتقال تعداد مشخصی توکن از آدرس مشخص دارای توکن مذکور را اجرا می‌کند.


تأیید (Approve)

این ویژگی اجازه می‌دهد تا تعداد معینی توکن از یک حساب مشخص برداشت شوند. یعنی این رویداد به خرج‌کننده یا ارسال‌کننده توکن این امکان را می‌دهد تا تعداد مشخصی از توکن‌ها را از حساب مشخصی برداشت کند.


کمک هزینه (Allowance)

این بخش نیز مجموعه‌ای از توکن‌ها را توسط خریدار به مالک برمی‌گرداند. یعنی مقدار مشخصی از توکن‌ها را از خرج‌کننده به دارنده توکن بازگشت می‌دهد.


انتقال (Transfer)

انتقال (Transfer)

این رویداد هنگامی فعال می‌شود که انتقال با موفقیت انجام شود. وقتی انتقال موفقیت‌آمیز باشد، این رویداد به‌صورت خودکار اجرا خواهد شد.


تأیید (Approval)

این تابع نیز سابقه یا گزارشی را از یک رویداد تأییدشده، ارائه می‌هد. بنابراین رویدادهایی که تأیید شده‌اند، توسط این تابع مشخص می‌شوند.


نام توکن (Token's name)، نماد آن (Its symbol) و تعداد ارقام اعشار قابل تفکیک (Decimal points to use) جزء ویژگی‌های اختیاری هستند که می‌توان برای توکن‌ها در نظر گرفت. این موارد اگرچه ضرورتی برای گنجاندن ندارند، اما می‌توانند قابلیت استفاده از توکن ERC-20 را افزایش ‌دهند.


اهداف ERC-20 چیست؟.

اهداف ERC-20 چیست؟

«ERC» مخفف «Ethereum Request for Comment» به‌معنای «درخواست اتریوم برای اظهار نظر» است. این مفهوم به‌عنوان وسیله‌ای برای انتقال نکات فنی ضروری و الزامات به گروهی از توسعه‌دهندگان و کاربران ابداع شد. درحال‌حاضر، ده‌ها هزار توکن متمایز وجود دارند که بر اساس استاندارد ERC-20 صادر شده‌اند و درحال فعالیت هستند. این استاندارد در سال 2015 ایجاد شد، اما تا سال 2017 به‌صورت کامل به رسمیت شناخته نشده بود. هدف ERC-20 ایجاد توکن‌هایی است که ساختار یکسانی در شبکه بلاک چین اتریوم داشته و با سایر توکن‌های ایجادشده در این شبکه سازگار باشند؛ همچنین کاربران به‌راحتی بتوانند روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. این استاندارد تا حد زیادی در هدف خود موفق عمل کرده است. به‌طوری که گزارشی از یاهو نشان می‌دهد:


توکن‌های ERC20 تقریباً به‌تنهایی بر بازار افزایشی عرضه اولیه توکن (ICO) در سال 2017 تسلط داشتند و بسیاری از ارزهای دیجیتال موفق طبق پروتکل ERC20 تأسیس شده‌اند. به‌عنوان مثال، ارز دیجیتال ایاس (EOS) یک توکن مبتنی بر ERC20 است که بیش از 185 میلیون دلار در راه‌اندازی پنج روزه ICO خود جمع‌آوری کرد. بانکور (BNT) یکی دیگر از این موارد است که در جریان فروش توکن ERC20 خود، 153 میلیون دلار به‌عنوان سرمایه جمعی به دست آورد. چندین توکن دیگر مطابق با ERC20 نیز توانستند هر کدام چندین میلیون دلار در ICOهای خود جمع‌آوری کنند. این‌ رخدادها نشان‌دهنده کارایی بالا و محبوبیت استاندارد ERC-20 هستند که امکان حضور توکن‌ها را در شبکه قدرتمند اتریوم، به توسعه دهندگان می‌دهد.


تتر ERC-20 چیست و چگونه عمل می‌کند؟

تتر ERC-20 چیست و چگونه عمل می‌کند؟

تتر ERC-20 نوعی تتر (USDT) است که بر روی پلتفرم اتریوم با استفاده از استاندارد ERC-20 ایجاد می‌شود؛ به این معنا که تتر ERC-20 با سایر توکن‌های ایجادشده در اتریوم سازگار است. این موضوع باعث می‌شود تتر اتریومی به یک انتخاب محبوب برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال تبدیل شود که می‌خواهند ارزش دارایی‌های خود را در شبکه اتریوم حفظ کنند. تتر ERC-20 جزء محبوب‌ترین تترهای ارائه‌شده در نزد کاربران محسوب می‌شود. چگونگی عملکرد این توکن به قرار زیر است:


1- تتر ERC-20 به‌راحتی در صرافی‌های ارز دیجیتال لیست می‌شود.


2- تتر ERC-20 به‌سادگی می‌تواند با سایر قراردادهای هوشمند اتریوم ارتباط برقرار کند.


3- تتر ERC-20 به‌آسانی قادر است در بین کیف پول‌های مختلفی که از توکن‌های اتریومی پشتیبانی می‌کنند، جابه‌جا شود.


4- تتر ERC-20 امنیت بالای شبکه اتریوم را به ارث برده است و می‌تواند انتقال امنی را به کاربران ارائه دهد.


5- تتر ERC-20 برای نقل و انتقال تعداد بالای توکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. (با توجه به کارمزد بالای شبکه اتریوم، انتقال تتر در تعداد اندک برای کاربران به‌صرفه نیست.)


6- آدرس تتر ERC-20 با «0x» شروع می‌شود. بنابراین از روی این آدرس می‌توان نسبت به اتریومی بودن تتر اطمینان حاصل کرد.


erc20.

7- تتر ERC-20 به‌دلیل الگوریتم اجماع جدید اثبات سهام (PoS) که در نسخه جدید اتریوم ارائه شده، می‌تواند در برخی از صرافی‌ها و کیف پول‌ها استیک (Staking) شود.


8- انتقال تتر ERC-20 بین 2 تا 10 دقیقه طول می‌کشد که در برابر سایر شبکه‌ها کندتر است، اما به‌دلیل امنیت بالایی که دارد، توسط بسیاری از کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد.


آن دسته از کاربرانی که سرعت و هزینه برای آن‌ها اهمیتی ندارد و صرفاً به‌دنبال انتقال امن و معتبر دارایی‌های خود هستند، از تتر ERC-20 استفاده می‌کنند.


سخن پایانی


کل عرضه تتر بین شبکه‌های بلاک چین‌ مختلف تقسیم می‌شود که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها شبکه اتریوم است. پس از اتریوم، ترون (Tron) دیگر شبکه محبوب برای ارائه تتر محسوب می‌شود که این استیبل کوین را با استاندارد «TRC-20» ارائه می‌دهد. اگر شما در معاملات رمز ارزی خود با خرید و فروش تتر بسیار سروکار دارید، باید تفاوت‌ بین تتر شبکه‌های مختلف را بدانید؛ در غیر این صورت، با ارسال تتر به آدرس اشتباه، دارایی شما از دست خواهد رفت. بنابراین، اگر مقدار قابل توجهی تتر در اختیار دارید و می‌خواهید نقل و انتقالات خود را با تتر ERC-20 انجام دهید، باید از پلتفرم‌هایی استفاده کنید که از تتر ERC-20 کاملاً پشتیبانی می‌کنند. همچنین در هنگام وارد کردن آدرس و انتخاب نوع شبکه تتر باید دقت کافی را داشته باشید.

.