هر پلتفرم دیجیتالی برای اینکه بتواند به کار خود ادامه دهد و از رقبایش عقب نماند باید به‌روزرسانی شود. اتریوم نیز یکی از پلتفرم‌های ارز دیجیتال است که برای خدمات‌رسانی بهتر به کاربرانش و برای رفع نیازهای آن‌ها به‌روزرسانی‌هایی را انجام می‌دهد. ارتقای اتریوم 2.0 هم یکی از به‌روزرسانی‌های شبکه اتریوم است که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. اگر علاقه مندید همه چیز را درباره اتریوم 2 بدانید، با اکسبیتو همراه شوید.


آپدیت اتریوم 2.0 چیست؟

اتریوم 2.0 که با نام Eth2 یا «Serenity» نیز شناخته می‌شود، ارتقاء بلاکچین اتریوم است. هدف این ارتقا، افزایش سرعت، کارایی و مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم است تا بتواند تراکنش‌های بیشتری را پردازش کند. برای رسیدگی به مقیاس‌پذیری و امنیت شبکه اتریوم چندین تغییر در زیرساخت‌های این شبکه لازم است. مهم‌ترین تحولاتی که در شبکه اتریوم انجام می‌شود، تغییر الگوریتم آن از مدل اثبات انجام کار (PoW) به مدل اثبات سهام (PoS) است.


اتریوم 2.0 شبکه جدیدی نیست، بلکه یک انشعاب از اتریوم است که با ارتقای این شبکه به وجود آمده است. اتریوم 1 اکنون به‌عنوان «لایه اجرا» شناخته می‌شود که قراردادهای هوشمند و قوانین شبکه در آن قرار دارند، درحالی‌که اتریوم 2 (Eth2) را «لایه اجماع» می‌نامند. اتریوم ۲ تضمین‌کننده آن است که دستگاه‌های مشارکت‌کننده در شبکه مطابق با قوانین آن عمل می‌کنند.

اتریوم 2.0 چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

برای راه اندازی اتریوم چندین مرحله فعالیت باید انجام شوند. در ادامه فازهای مختلف عملی کردن اتریوم 2 را بررسی می‌کنیم.


اتریوم دو چیست

بیکن چین؛ فاز صفر

اولین ارتقای آن بیکن‌چین (Beacon Chain) نام دارد که در 1 دسامبر 2020 فعال شد. این ارتقا همان‌طور که از نام آن پیداست، یک بلاکچین مجزا از شبکه اصلی اتریوم است. ایده کلی برای این شبکه، این است که در این فرایند، شبکه ای مستقل از شبکه‌ی اصلی اتریوم به صورت موازی شروع به فعالیت کند و بستری قوی‌تر برای فعالیت‌های اتریوم ایجاد کند. همانطور که از تاریخ آغاز آن برمی‌آید، این مرحله انجام شده است.

مکانیزم شاردینگ؛ فاز اول

فاز اول اتریوم 2 شامل پارتیشن بندی شبکه است. این مرحله تاثیر مثبتی بر مقیاس پذیری اتریوم 2 یا به عبارتی سرنیتی دارد. بر اساس پیش‌بینی‌ها، در بدترین حالت سرعت شبکه 64 برابر خواهد شد. اگر این مرحله به خوبی کامل انجام شده باشد، سرعت شبکه صدها برابر افزایش خواهد یافت.


به روز رسانی؛ فاز دوم و آخر

مرحله نهایی راه‌اندازی اتریوم ۲، زنجیره‌های کوچک و جزئی هستند که نقش کلیدی در مقیاس بندی شبکه در اتریوم ایفا می‌کنند. زنجیره‌های خرد به‌جای اینکه همه عملیات‌ها را بر روی یک بلاکچین حل کنند، آن‌ها را در بین 64 زنجیره جدید پخش می‌کنند. این موضوع به این معناست که ازنظر سخت‌افزاری اجرای یک گره اتریوم بسیار آسان‌تر خواهد شد، زیرا داده‌های بسیار کمتری برای ذخیره بر روی دستگاه وجود خواهند داشت. به گفته بنیاد اتریوم، انتظار می‌رود ارتقای کامل اتریوم 2.0 تا سال 2023 انجام شود.


اتریوم 2.0 چه تفاوتی با اتریوم دارد؟

درحالی‌که اتریوم 1.0 از سازوکار اجماع موسوم به اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند، اتریوم 2.0 از سازوکار اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند.


اثبات سهام چه تفاوتی با اثبات کار دارد؟

اعتبارسنجی تراکنش‌ها به روش غیرمتمرکز با بلاکچین‌هایی مانند اتریوم انجام می‌شود. اتریوم هم مانند سایر ارزهای دیجیتال نظیر ارز بیت کوین، در حال حاضر از سازوکار اجماع اثبات کار استفاده می‌کند.

در این سیستم، ماینرها از قدرت پردازش یک ماشین یا دستگاه برای حل معادلات پیچیده ریاضی و تأیید تراکنش‌های جدید استفاده می‌کنند. اولین ماینری که یک معادله را حل می‌کند، یک تراکنش جدید را به رکورد تمام تراکنش‌های تشکیل‌دهنده بلاکچین اضافه خواهد کرد. این ماینر با ارز دیجیتال بومی شبکه پاداش خواهد گرفت. بااین‌حال، این فرآیند می‌تواند به‌شدت انرژی بر باشد.

اثبات سهام چه تفاوتی با اثبات کار دارد؟

اثبات سهام از این جهت متفاوت است که به‌جای ماینرها، کاربران می‌توانند ارز دیجیتال بومی شبکه را به اشتراک بگذارند و اعتبار سنجی شوند. اعتبار سنجی‌ها شبیه ماینرها هستند، زیرا تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند و اطمینان می‌دهند که شبکه تراکنش‌های جعلی را پردازش نمی‌کند.


اعتبارسنجی‌

این اعتباردهنده‌ها برای پیشنهاد یک بلوک بر اساس میزان اشتراک‌گذاری ارزهای دیجیتال و مدت زمانی که آن را به اشتراک گذاشته‌اند انتخاب می‌شوند. سایر اعتبار سنجی‌ها می‌توانند تأیید کنند که یک بلوک را دیده‌اند. زمانی که گواهی‌های کافی وجود داشته باشد، می‌توان یک بلوک را به زنجیره بلوکی اضافه کرد. سپس اعتبارسنج‌ها برای پیشنهاد بلوک موفق پاداش می‌گیرند.


مزیت اصلی اثبات سهام (PoS) این است که در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند، زیرا پردازش کامپیوتری برای اثبات کار (PoW) انرژی زیادی مصرف می‌کند. همچنین در سازوکار اثبات سهام برای ایمن‌سازی بلاکچین به قدرت محاسباتی زیادی نیاز نخواهید داشت.


آیا اتریوم 2.0 بهتر از اتریوم 1.0 خواهد بود؟

یکی از دلایل اصلی برتری اتریوم 2.0 نسبت به اتریوم 1.0 مقیاس‌پذیری است.

شبکه فعلی اتریوم تنها می‌تواند حدود 30 تراکنش در ثانیه را پشتیبانی کند. این تعداد باعث تأخیر و ازدحام تراکنش‌ها می‌شود. اتریوم 2.0 وعده داده که تا 100 هزار تراکنش در ثانیه را انجام خواهد داد. این افزایش تعداد تراکنش‌ها از طریق زنجیره‌های خرد انجام می‌شود.

آیا اتریوم 2.0 بهتر از اتریوم 1.0 خواهد بود؟

آیا اتریوم 2.0 ایمن است؟

یکی از دلایل ارتقای اتریوم 2.0 افزایش امنیت است. اکثر شبکه‌های اثبات سهام دارای مجموعه کوچکی از اعتبارسنجی‌ها هستند که باعث می‌شود یک سیستم متمرکزتر باشد و امنیت شبکه کاهش یابد. اتریوم 2.0 به حداقل 16384 اعتباردهنده نیاز دارد که آن را بسیار غیرمتمرکزتر و درنتیجه ایمن‌تر می‌کند.


اتریوم 2.0 چگونه می‌تواند بر قیمت اتریوم تأثیر بگذارد؟

مقیاس‌پذیری بیشتر به معنای استفاده بیشتر است که به‌نوبه خود به معنای تقاضای بیشتر در شبکه خواهد بود. این موضوع حداقل روی کاغذ باید قیمت اتریوم را به ارتفاعات جدیدی برساند.

تا زمانی که ETH 2.0 و مجموعه‌های این شبکه باهم کار کنند، 100 هزار تراکنش در هر ثانیه انجام خواهد شد. جیمی آنسون، بنیان‌گذارNifty Orchard و سازمان دهنده اتریوم لندن (Ethereum London) به سایت خبری دیکریپ (Decrypt) گفت: «این موضوع به معنای تجربه‌ای کاملاً یکپارچه برای میلیاردها کاربر بعدی شبکه اتریوم است.»


با راه‌اندازی اتریوم 2.0، هزینه‌های گس کاهش می‌یابد. این موضوع یک تأثیر صعودی بلندمدت بر قیمت اتریوم خواهد داشت، البته نوسانات کوتاه‌مدت در بازار ارزهای دیجیتال امری عادی است.

اتریوم ارز دیجیتالی است که ازنظر ارزش بازار در رتبه دوم و پس از بیت کوین قرار دارد. برای خرید اتریوم می‌توانید از صرافی ایرانی اکسبیتو استفاده کنید. شما می‌توانید قیمت لحظه‌ای اتریوم را در سایت اکسبیتو و در صفحه مربوط به این ارز مشاهده کنید. توجه داشته باشید که کارمزد خرید اتریوم که البته مبلغ ناچیزی است، از حساب شما کسر خواهد شد.

اتریوم 2.0 چگونه می‌تواند بر قیمت اتریوم تأثیر بگذارد؟

پیوند گذشته و آینده اتریوم

پیش‌بینی آینده به‌خصوص در مورد ارزهای دیجیتال کاری دشوار است، زیرا در طول این مسیر چیزهای زیادی تغییر می‌کند. توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم اعلام کرده‌اند که تغییر سازوکار اثبات انجام کار به اثبات سهام در شبکه اتریوم اولویت دارد. ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، در سال 2020 روند حرکتی اتریوم 2.0 را پیش‌بینی کرد. او گفت که بخش اعظم چالش‌ها اکنون حول محور توسعه است و توسعه این شبکه در طول زمان به رشد خود ادامه خواهد داد.


در ژوئن 2020، بوترین اشاره کرد که اتریوم 2.0 باید حداقل به مدت دو سال قبل از پیاده‌سازی زنجیره‌های خرد خود، به روش‌های مقیاس بندی فعلی مانند ZK-rollups تکیه کند. در ماه اوت سال 2021 شاهد استقرار هارد فورک لندن اتریوم و پیشنهاد بهبود اتریوم (1559 یا EIP-1559) بودیم که نحوه کارمزد تراکنش‌ها را در شبکه تغییر داد. پیشنهاد EIP-1559 نشان می‌دهد که کاربرانی که تراکنش‌هایی را در شبکه انجام می‌دهند، به‌جای استخراج اتریوم، کارمزد پایه‌ای را پرداخت می‌کنند که باعث کاهش عرضه اتریوم و افزایش قیمت آن می‌شود.


هارد فورک لندن به‌عنوان یک اجرای آزمایشی برای فاز بعدی اتریوم 2.0 عمل کرد و ویتالیک بوترین درباره گام‌های بعدی شبکه اتریوم ابراز اطمینان کرد. بوترین به بلومبرگ گفت که راه‌اندازی موفقیت‌آمیز هارد فورک لندن ثابت می‌کند که اکوسیستم اتریوم توانایی ایجاد تغییرات قابل‌توجه را دارد.

آینده اتریوم 2.0

کلام آخر

هر پلتفرمی که به‌روزرسانی‌هایی ارائه می‌دهد برای کاربران خود و سرمایه آن‌ها ارزش قائل است. اتریوم هم یکی از این شبکه‌ها است. اگر می‌خواهید ارز دیجیتال اتریم بخرید و از مزایای این ارز بهره‌مند شوید بهتر است نمودار اتریوم و قیمت این ارز را تحلیل کنید و سپس برای خرید تصمیم بگیرید. همچنین با استیک کردن اتریوم می توانید کسب درامد کنید.