معامله‌گران از استراتژی‌های معاملاتی گوناگونی برای کسب درآمد از بازارهای مالی استفاده می‌کنند. هرکدام از این استراتژی‌ها و روش‌های معاملاتی، ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. بنابراین، شناخت خصوصیات و شیوه‌ی عملکرد هریک از این روش‌های معاملاتی به شما کمک می‌کند که بهترین استراتژی را انتخاب کنید و سودآور باشید.


یکی از روش‌هایی که معامله‌گران برای کسب سود از بازارهای مالی، مانند ارزهای دیجیتال، فارکس و ... استفاده می‌کنند، معاملات شبکه‌ای (Grid Trading) است. این روش معاملاتی در بازارهای پرنوسان، خصوصاً زمانی که نمودار قیمت حالتی خنثی دارد و مجموع نوسانات قیمت روندی صعودی و یا نزولی را شکل نمی‌دهد، به کار می‌رود. به همین خاطر، در این مقاله به‌سراغ معامله‌گری شبکه‌ای رفته‌ایم تا با آموزش کامل آن، به شما بگوییم که در چه بازاری و به چه شکلی می‌توانید از معاملات شبکه‌ای استفاده کنید و نحوه‌ی کار با ربات معاملات شبکه چگونه است.


معاملات شبکه‌ای چیست؟.png

معاملات شبکه‌ای یا گرید بات چیست؟

قیمت دارایی‌هایی مانند ارز دیجیتال، فارکس و ... همیشه در نوسان است و معامله‌گران با استفاده از این نوسانات قیمتی، دست به معامله می‌زنند. در واقع، این افراد تصمیم می‌گیرند که یک ارز را از یک کف قیمتی تا یک قله و یا بالعکس خرید و فروش کنند. با این حال، زمانی که نوسانات قیمت، در مدتی کوتاه، بسیار زیاد شود، تصمیم‌گیری برای ورود به یک معامله دشوار می‌شود. معمولاً این اتفاق زمانی می‌افتد که قیمت در یک محدوده‌ی خاص نوسان می‌کند و در مجموع، افزایش و یا کاهش قیمتی قابل‌توجهی را نمی‌بینیم. در بازارهای مالی به چنین روندی، روند خنثی گفته می‌شود. دریافت سیگنال ورود به معامله از چنین بازاری بسیار دشوار است و نیاز به نظارت مداوم دارد. از طرفی، افرادی که به‌طور همزمان روی چند دارایی سرمایه‌گذاری می‌کنند و یا اینکه مشغله‌ی زیادی دارند، نمی‌توانند به‌طور مداوم نمودار قیمت را زیر نظر بگیرند. بنابراین، اینجاست که مفهوم معاملات شبکه‌ای (Grid Trading) یا گرید تریدینگ مطرح می‌شود.


استراتژی معامله‌گری شبکه‌ای به معامله‌گران کمک می‌کند که بتوانند در یک محدوده‌ی قیمتی مشخص معامله کنند. معامله‌ی گرید به این صورت است که سفارشات خرید و فروش، با فاصله‌ی مشخصی، در بالا و پایین یک قیمت قرار می‌گیرند و شبکه‌ای از سفارشات را بر اساس کاهش و افزایش قیمت شکل می‌دهند. در نتیجه، با قرار دادن سفارش در بالا و پایین یک قیمت، می‌توان از افزایش و کاهش قیمت سود کسب کرد. معمولاً معاملات شبکه‌ای با استفاده از ربات‌های معاملات شبکه‌ای انجام می‌شوند.


آیا استراتژی معاملات شبکه‌ای سودآور است؟.png

آیا استراتژی معاملات شبکه‌ای سودآور است؟

استراتژی‌های گوناگون معاملاتی، تنها زمانی سودآور خواهند بود که در جای مناسب، زمان صحیح و به شکل دقیق پیاده‌سازی شوند. این مسئله در مورد معاملات شبکه‌ای نیز وجود دارد و در صورتی که تمام جوانب آن سنجیده شود، سودآور هستند. از آنجایی که معمولاً این معاملات به‌وسیله‌ی ربات‌ها انجام می‌شوند، پیکربندی دقیق تنظیمات ربات، نقش مهمی را در موفقیت معاملات گرید ایفا می‌کند.


اگرچه بسیاری از تنظیمات ربات‌های معامله‌گر، به‌صورت پیش‌فرض و از قبل مشخص شده‌اند اما تنظیم صحیح گزینه‌های اختیاری این ربات‌ها برای کسب سود، اهمیت دارد. گزینه‌هایی که باید به دقت تنظیم کنید تا معامله‌ی سودآوری داشته باشید، عبارت‌اند از:


  • قیمت ماشه: منظور از قیمت ماشه یا قیمت تریگر (Trigger Price)، قیمت ثابت و معینی است که شما آن را از قبل مشخص کنید. تا زمانی که قیمت ارز مورد نظر به قیمت ماشه نرسد، کار ربات معاملاتی آغاز نمی‌شود. وقتی که قیمت ارز به قیمت تریگر برسد، بات فعال شده و بر اساس سفارشات بالا و پایین قیمت دست به معامله می‌زند.

  • قیمت حد ضرر: منظور از قیمت حد ضرر یا توقف ضرر (Stop Loss Price)، قیمتی است که وقتی قیمت ارز به آن برسد، ربات به‌صورت اتوماتیک معامله را متوقف می‌کند تا جلوی ضرر بیشتر را بگیرد. مشخص‌کردن حد ضرر در اغلب معاملات اهمیت بسیار زیادی دارد و با این کار، معامله‌گران ریسک بازار را کنترل می‌کنند. قیمت حد ضرر پایین‌تر از کمترین حد قیمت قرار می‌گیرد و زمانی که قیمت به آن برسد، ربات به‌صورت خودکار معامله را موقف می‌کند.

  • قیمت حد سود: قیمت حد سود (Take Profit Price) بالای بالاترین حد قیمت قرار می‌گیرد. قراردادن حد سود به شما کمک می‌کند که سود خود را کنترل کنید و در موقع مناسب از معامله خارج شوید. از طرفی ممکن است که قیمت بخواهد از حالت روند خنثی خارج شود و با استفاده از حد سود می‌توانید کار ربات را در خارج از محدوده‎ی مورد نظر متوقف کنید. در نتیجه، زمانی که قیمت به حد سود برسد، ربات به‌صورت خودکار معامله را می‌بندد و سود شما را جمع‌آوری می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که در هنگام استفاده از ربات معاملاتی باید در نظر بگیرید، هزینه‌های معاملات است. در صورتی که کارمزد معاملات شبکه‌ای بالا باشد و بات معاملاتی چندین معامله را به‌صورت پیاپی انجام دهد و سود این معاملات کم باشد، ممکن است که به‌خاطر کارمزد این معاملات، در مجموع ضرر کنید. در نتیجه، باید معاملات را طوری طراحی کنید که سود به‌دست آمده بیشتر از مقدار کارمزدها باشد.

اصولاً معاملات شبکه‌ای در هر دو نوع معامله‌ی اسپات (Spot) و فیوچرز (Futures) کاربرد دارد. ربات‌های معامله‌گر در معاملات اسپات از کیف پول شما استفاده می‌کنند و با همان مقدار معامله می‌کنند اما در معاملات فیوچرز، این کار با اهرم (Leverage) انجام می‌شود. بنابراین، معامله‌ای که توسط ربات معامله‌گر در بازار فیوچرز ایجاد می‌شود، با چندبرابر دارایی شما ایجاد شده و در صورت ضرر کردن، ضرر شما هم چند برابر خواهد شد. در نتیجه، استفاده از ربات معامله‌گر معاملات اسپات، کار مطمئن‌تری است.


برای مثال، خود من برای مدتی با ربات معاملات شبکه‌ای اسپات معامله می‌کردم. در بازه‌ی زمانی بین نوامبر 2022 تا ژانویه‌ی 2023، نوسانات بیت کوین حالتی خنثی داشت و روندی صعودی و یا نزولی به خود نمی‌گرفت. بنابراین، تصمیم گرفتم که از معاملات شبکه‌ای استفاده کنم. وقتی از این ربات استفاده کردم، به‌طور روزانه چند معامله‌ی کوتاه‌مدت برای من ایجاد می‌شد و در مجموع این مدت، نزدیک به 80 درصد سود کسب کردم.


ربات معاملاتی شبکه چیست و چگونه کار می‌کند؟.png

ربات معاملاتی شبکه چیست و چگونه کار می‌کند؟

ربات معاملاتی شبکه‌ای (Grid Bot) برای معامله‌ی خودکار در یک بازار خنثی طراحی شده‌ است. این ربات‌ها معمولاً در صرافی‌های گوناگون ارائه شده و در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند. بنابراین، زمانی که نمودار قیمت یک ارز روندی صعودی و یا نزولی نداشته باشد، می‌توان با استفاده از ربات معاملات شبکه، دست به معامله زد.


ربات‌های معاملات شبکه‌ای به‌صورتی ساده و کاربردی طراحی شده‌اند و حتی مبتدیان هم به‌راحتی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. معمولاً این ربات‌ها، در کنار انجام معاملات شبکه، تجزیه و تحلیلی فنی هم از نمودار قیمت به کاربران ارائه می‌کنند. در نتیجه، اگر ربات معاملات شبکه را درست تنظیم کنید و ریسک بازار را کنترل کرده باشید، این ربات‌ها می‌توانند برای مدتی طولانی فعال باشند و سودی مداوم را در اختیار شما بگذارند. این ربات‌ها سود شما را در کیف‌پولتان ذخیره کرده و از آن‌ها برای معامله‌ی مجدد استفاده نمی‌کنند.


برای اینکه با ربات معاملات شبکه بیشتر آشنا شوید، در ادامه به چگونگی عملکرد این ربات‌ها خواهیم پرداخت.


سطوح بالا و پایین در یک ربات معاملات شبکه‌ای چگونه مشخص می‌شوند؟

ربات‌های معاملات شبکه‌ای از استراتژی ساده‌ای استفاده می‌کنند که قبلاً در بازار فارکس رایج بوده است. در این استراتژی معاملاتی، سطوح افقی و عمودی برای خرید و فروش ایجاد می‌شوند و ربات در بین این دو سطح معامله می‌کند. بنابراین، شما باید چهار قیمت مهم را مشخص کنید:


1_ قیمت حد بالای شبکه (Upper Limit): قیمتی که با فاصله‌ی معینی، بالاتر از قیمت ماشه قرار دارد.


2_ قیمت حد پایین شبکه (Lower Limit): قیمتی که با فاصله‌ی معینی، پایین‌تر از قیمت ماشه است.


3_ حد سود (Take Profit): بالاتر از حد بالای شبکه قرار دارد.


4_ حد ضرر (Stop Loss): پایین‌تر از حد پایین شبکه تنظیم می‌شود.


ربات معاملاتی، قیمت بالای شبکه را منهای قیمت پایین شبکه می‌کند تا طول شبکه مشخص شود. سپس این مقدار را تقسیم بر تعداد سطوح شبکه می‌کند تا عرض شبکه به دست بیاید. منظور از عرض شبکه، طول سطوح کوتاه‌تری است که در مجموع، سطح کلی شبکه را شکل می‌دهند. در واقع، یک سطح کلی از چند سطح کوتاه‌تر تشکیل شده است و تعداد سطوح شبکه را می‌توانید به‌صورت دل‌خواه تعیین کنید.


ربات معاملات شبکه طوری طراحی شده است که هرگونه نوسان قیمتی را زیر نظر بگیرد. این ربات، حرکت‌های قیمت را به سطوح مختلفی تقسیم می‌کند و سفارشات خرید و فروش را در این سطوح قرار می‌دهد. تقسیم‌بندی نوسانات به سطوح مختلف به شما کمک می‌کند که از نوسانات کوچک‌تر هم سود کسب کنید.


برای مثال؛ تصور کنید که بیت کوین قیمتی نزدیک به 7000 دلار دارد و شما می‌خواهید که در محدوده‌ی 800 دلار از بالا و پایین آن معامله کنید. بنابراین، قیمت ماشه 7000 دلار، قیمت حد بالای شما 7800 و قیمت حد پایین 6200 خواهد بود.


استفاده از سطوح چندگانه در معاملات شبکه‌ای چگونه است؟

پس از اینکه سطح کلی شما مشخص شد، ربات باید آن را به سطوح مختلفی تقسیم کند. به این سطوح، سطوح شبکه گفته می‌شود. برای تقسیم‌بندی سطح کلی به سطوح چندگانه، قوانین صرافی‌ها با یکدیگر متفاوت است. با این حال، شما می‌توانید، با استفاده از تنظیمات دستی، مشخص کنید که چه تعدادی از سطوح شبکه را نیاز دارید. در صورتی که تعداد سطوح شبکه را خودتان مشخص نکنید، این کار را خود ربات و به‌صورت اتوماتیک انجام خواهد داد.


برای مشخص‌کردن تعداد سطوح، در بخش Levels باید تعداد سطح مورد نیازتان را تعیین کنید. بیایید به مثال قبل برگردیم. فرض کنید که می‌خواهیم آن سطح کلی را به 9 سطح تقسیم کنیم. در قسمت Levels عدد 9 را وارد می‌کنیم. آن‌وقت، سطح کلی ما به 9 قسمت تقسیم می‌شود و در واقع، ما 9 شبکه برای معامله خواهیم داشت.


استفاده از سطوح چندگانه در معاملات شبکه‌ای چگونه است؟.png

⚠️ نکته‌ی قابل‌توجه این است که ربات‌های معاملات شبکه‌ای در سطوح نزدیک به قیمت فعلی معامله‌ای را ایجاد نمی‌کنند؛ چراکه ممکن است منجر به خرید یک ارز با قیمت فعلی شود، در نتیجه سودی برای معامله‌گر نخواهد داشت و حتی ممکن است که به‌خاطر پرداخت کارمزد، ضرر هم بکند.

بنابراین، در مثال ما، سطح شماره‌ی 5 که روی 7000 دلار قرار می‌گیرد، به‌طور موقت حذف خواهد شد.


استفاده از سطوح چندگانه در معاملات شبکه‌ای چگونه است؟ (2).png

پس از اینکه تمام سطوح تعیین شد، تمام سفارشات زیر قیمت فعلی به سفارش خرید و تمام سفارشات بالای آن به سفارش فروش تبدیل می‌شوند. در مثال ما، تمام سفارشات زیر 7000 دلار به سفارش خرید تبدیل شده و تمام سفارشات بالای آن سفارش فروش خواهند بود.


همان‌طور که در عکس می‌بینید، سفارشات خرید با رنگ سبز و سفارشات فروش با رنگ قرمز مشخص شده‌اند؛ اما این سطوح ثابت نیستند و زمانی که قیمت حرکت می‌کند، هر سطحی که بالای آن باشد قرمز و تمام سطوح پایین سبز خواهند شد. بنابراین، سطوح خرید و فروش ما مدام تغییر خواهند کرد.


استفاده از سطوح چندگانه در معاملات شبکه‌ای چگونه است؟ (3).png

حالا بیاید به مثال خودمان برگردیم و ببینیم که ربات معاملات شبکه چگونه معامله‌ی شبکه‌ای را انجام می‌دهد. زمانی که نمودار قیمت نوسان می‌کند و از پایین به یک سطح فروش می‌رسد، ربات به‌صورت اتوماتیک یک پوزیشن فروش باز می‌کند. البته این در صورتی است که با ربات معامله‌گر فیوچرز معامله می‌کنید و اگر ربات معاملات شبکه‌ای اسپات را انتخاب کرده باشید، معاملات شما یک‌طرفه خواهد بود. پس در مثال خودمان، وقتی قیمت از پایین به 7200 برسد، یک پوزیشن فروش باز می‌شود و در واقع مقداری بیت کوین به فروش می‌رسد.


استفاده از سطوح چندگانه در معاملات شبکه‌ای چگونه است؟ (4).png

پس از اینکه پوزیشن خرید باز شد، تا زمانی که به یک سطح فروش نرسیم، معامله باز خواهد ماند. در این مثال، وقتی که قیمت به سطح 7000 برسد، پوزیشن فروش بسته می‌شود و دوباره سفارشات خرید و فروش روی سطوح قرار می‌گیرند.


استفاده از سطوح چندگانه در معاملات شبکه‌ای چگونه است؟ (5).png

مزایای استفاده از ربات معاملاتی شبکه چیست؟

انجام معاملات ارزهای دیجیتال نیاز به دانشی بسیار گسترده و آشنایی با تکنیک‌های پیچیده‌ی معاملاتی دارد. زمانی که در مدت‌زمانی کوتاه و در هنگام نوسانات زیاد بازار معامله می‌کنید، این پیچیدگی بیشتر هم خواهد بود. با این حال، ربات معاملات شبکه، روشی برای اتوماتیک‌شدن معامله‌گری است و می‌تواند کار شما را آسان‌تر کند. این ربات‌ها کاربری ساده‌ای دارند و مبتدیان به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. با این حال، ربات معاملات شبکه فقط مناسب مبتدیان نیست بلکه حرفه‌ای‌ها هم از آن می‌توانند سود کسب کنند.


برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از ربات معاملاتی شبکه عبارت است از:


  • خودکارسازی معاملات: ربات‌های معاملات شبکه به‌صورت خودکار و بر اساس تنظیمات از پیش تعیین‌شده، معاملات را انجام می‌دهد. از یک سو، این مسئله باعث صرفه‌جویی در زمان شما می‌شود و از سوی دیگر، جلوی تصمیمات احساسی و لحظه‌ای را می‌گیرد. نکته‌ی قابل‌توجه درباره‌ی ربات‌های معاملات شبکه این است که معامله‌گران می‌توانند به‌طور همزمان از چند ربات برای معامله‌ی چند جفت‌ارز مختلف استفاده کنند.

  • تصمیم‌گیری سریع و مطمئن: سرعت تصمیم‌گیری ربات‌ها بسیار بالاتر از انسان‌ها است و می‌توانند به‌سرعت یک معامله را ایجاد کرده و یا تمام کنند. از طرفی، این ربات‌ها تحت‌تأثیر اخبار رسانه‌ها و تردید‌های ناشی از آن قرار نمی‌گیرند. این مسئله باعث افزایش اطمینان در انجام معاملات می‌شود.

  • مدیریت ریسک: ادوارد سیکوتا (Edward Seykota)، معامله‌گر سرشناس، می‌گوید: «فاکتورهای یک معامله‌ی خوب عبارت‌اند از: 1. کاهش ریسک، 2. کاهش ریسک و 3. کاهش ریسک. اگر این سه فاکتور را رعایت کنید، احتمال موفقیت شما وجود دارد.» از این جمله اهمیت مدیریت ریسک را متوجه می‌شویم. از طرفی، گفتیم که در معاملات شبکه‌ای، می‌توانید حد ضرر (Stop Loss) را مشخص کنید تا در قیمتی مشخص معامله تمام شده و از ضرر بیشتر جلوگیری شود. از سوی دیگر، یکی از مهم‌ترین روش‌های مدیریت ریسک، تقسیم‌کردن سبد سرمایه در بین معاملات گوناگون است و ربات معاملاتی به شما این اجازه را می‌دهد که بتوانید روی چند جفت‌ارز معامله داشته باشید. برای این کار کافی است که از چند ربات معاملات شبکه‌ای استفاده کنید.

سخن پایانی


روش‌های گوناگونی برای انجام معامله و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی وجود دارد. هرکسی که می‌خواهد در این بازارها معامله کند، باید بر اساس برخی از این روش‌ها، استراتژی معاملاتی خودش را مشخص کند. در بعضی از روندهای بازار، انجام یک معامله بسیار دشوار است و نیاز به تخصص و دقت بالایی دارد. با این حال، استفاده از ابزارهایی، مانند ربات معاملات شبکه‌ای یا گرید تریدینگ، می‌تواند کار را برای شما ساده‌تر کند. به همین خاطر، در این مقاله به توضیح کامل معاملات شبکه‌ای و ربات معاملات شبکه پرداختیم تا بتوانید از این ابزار استفاده کنید و از روندهای خنثی هم سود به دست بیاورید.