مین نت (mainnet) و تست نت (testnet) دو مفهوم مهم در دنیای بلاک چین هستند که از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. تست نت یک نسخه آزمایشی از شبکه اصلی است که برای اهداف آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که مین نت نسخه اصلی و زنده شبکه بلاک چین است. درک این مفاهیم برای افرادی که در حوزه بلاک چین و کریپتو فعالیت می‌کنند مهم است. هر یک از این شبکه‌ها ویژگی‌ها و اهداف خاص خود را دارند و در کنار هم به توسعه شبکه بلاک چین کمک می‌کنند. در این مقاله بررسی می‌کنیم که مین نت (mainnet) و تست نت (testnet) چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند. پس اگر می‌خواهید با این دو شبکه آشنا شوید از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با صرافی اکسبیتو همراه باشید.


مین نت (Mainnet) چیست؟

مین نت (Mainnet) چیست؟

مین نت (mainnet) یک شبکه بلاک چین توسعه یافته است که می‌تواند تراکنش‌ها را با مکانیزم اجماع اثبات روی بلوک‌ها ثبت کند. این شبکه قدرتمند تمام جزئیات مربوط به ضبط، پخش و تایید تراکنش‌ها را در دفتر کل توزیع‌شده نشان می‌دهد. در واقع مین نت مسئولیت ثبت تراکنش‌های واقعی شبکه بلاک و مستندات آن را بر عهده دارد.


هدف از این کار شفاف‌سازی تراکنش‌ها است تا کاربران اعتماد بیشتری به توسعه و قابلیت‌های بلاک چین داشته باشند. این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند عملیاتی همچون انجام تراکنش با ارز دیجیتال، قرارداد هوشمند، صدور توکن و برنامه‌های غیر متمرکز را در شبکه انجام دهند.


نمونه‌های شناخته‌شده مین نت (mainnet) عبارت‌اند از:


  • شبکه اتریوم (Ethereum mainnet)

  • شبکه پالیگان (Polygon mainnet)

  • شبکه BS (BS mainnet)

  • شبکه آورا (Aurora mainnet)

  • شبکه تزو (Tezo mainnet)

مین نت (Mainnet) چگونه کار می‌کند؟

مین نت (Mainnet) چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد مین نت (mainnet) یکی دیگر از موارد مهمی است که باید آن را بدانید. درک این موضوع به شما کمک می‌کند که تفاوت mainnet و testnet را بهتر درک کنید. مین نت یک شبکه بلاک چین مستقل است که شبکه و پروتکل‌های خاص خود را دارد و به‌صورت جداگانه کار می‌کند. mainnet یک پلتفرم زنده است که برای انجام تمام تراکنش‌های خود از توکن‌ها و ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند.


تراکنش‌های مین نت با استفاده از رمز ارز و توکن‌های اصلی شبکه انجام می‌شود. تمامی این تراکنش‌ها با جزئیات کامل در دفتر کل توزیع‌شده ثبت می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که یک روش شفاف و ایمن برای انتقال دارایی‌ها روی شبکه بلاک چین وجود داشته باشد. البته باید دقت داشته باشید که نحوه انجام تراکنش‌ها در شبکه‌های مختلف با هم فرق دارد.


به‌عنوان مثال شبکه‌های بلاک چینی که از اجماع اثبات کار (proof of work) استفاده می‌کنند به ماینرها این فرصت را می‌دهد که تراکنش‌ها را اعتبار سنجی کرده و به ازای آن پاداش دریافت کنند. اما در شبکه‌های بلاک چینی که از الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake) استفاده می‌کنند، تراکنش‌ها توسط سهامداران تایید می‌شود.


اهمیت مین نت (Mainnet) چیست؟

اهمیت مین نت (Mainnet) چیست؟

وجود برنامه‌های کاربردی در شبکه اصلی یا مین نت باعث افزایش اعتماد توسعه‌دهندگان نسبت به قابلیت‌های بلاک چین می‌شود. به‌عنوان مثال شبکه‌های بلاک چین متن باز همچون اتریوم و بیت کوین، اطمینان از تراکنش‌های واقعی را با تایید عمومی و ارائه ارزش مالی واقعی نشان می‌دهند. به عبارت ساده‌تر مین نت شرایطی را فراهم می‌کند که کاربران بتوانند تعامل و تراکنش‌های مورد نیاز خود را با استفاده از رمز ارز بومی شبکه انجام دهند. در حالت کلی مین نت (mainnet) اهمیت زیادی دارد چون:


اعتبار (Credibility)

اطمینان از اعتبار یک پروژه بلاک چین به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی مین نت شناخته می‌شود. چرا که شبکه اصلی برای نشان دادن عملکرد واقعی یک شبکه بلاک چین کار می‌کند. کاربران می‌توانند از این شبکه برای تبادل توکن‌های بومی بلاک چین و تراکنش داخل شبکه استفاده کنند. در واقع مین نت یک شبکه از کاربران فعال دائمی ایجاد می‌کند که می‌توانند در هر زمان و مکانی تراکنش‌های خود را به‌صورت کاملا شفاف انجام دهند.


اثبات قابلیت توسعه شبکه (Verifiable Development)

وجود مین نت (mainnet) نشان‌دهنده فعال بودن شبکه و پیشرفت آن است. در واقع شبکه اصلی، عملکرد و ظرفیت‌های بلاک چین را مورد بررسی قرار می‌دهد چرا که همه کاربران می‌توانند داخل شبکه شرکت کنند و وجود خطا باعث می‌شود که عملیات داخل بلاک چین دچار مشکل شود. به همین جهت مین نت از منابع مختلف استفاده می‌کند که از درست کار کردن مولفه‌ها و پیشرفت شبکه اطمینان حاصل کند.


انجام تراکنش های واقعی داخل مین نت (Actual Transactions Occur on The Mainnet)

مین نت مکانی است که داخل آن تراکنش‌های واقعی انجام می‌شوند. شبکه اصلی پلتفرمی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند تراکنش‌های ارزهای دیجیتال یا هر نوع داده دیجیتالی ذخیره‌شده در دفتر توزیع کل را ارسال و دریافت کنند.


کاربرد‌های مین نت (Mainnet) چیست؟

کاربرد‌های مین نت (Mainnet) چیست؟

مین نت (mainnet) یکی از کاربردی‌ترین تکنولوژی‌های موجود در دنیای کریپتو است. شبکه اصلی در زمینه‌های مختلف پروژه‌های رمزنگاری و مبتنی بر بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور کلی کاربردهای مین نت عبارت‌اند از:


  • برنامه‌های غیر متمرکز (dApps) به کمک مین نت می‌توانند به بلاک چین ملحق شوند.

  • مین نت (mainnet) عملکرد شبکه بلاک چین را نشان می‌دهد.

  • شبکه اصلی از تمام مردم دعوت می‌کند تا در شبکه بلاک چین شرکت کنند.

  • برای دریافت و ارسال تراکنش، نقل و انتقال اطلاعات و پرداخت‌های انجام شده در قالب توکن‌های غیر مثلی (NFT) یا ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

  • کد منبع باز مین نت پس از راه‌اندازی بلاک چین به بهبود اعتماد کاربران کریپتو و وب 3 کمک می‌کند.

  • تمام پروژه‌های موجود در شبکه اصلی از مزیت ضد هرزنامه و ویژگی‌های ایمنی بلاک چین بهره‌مند می‌شوند.

  • شبکه اصلی زنده به‌عنوان یک دروازه برای ثبت‌نام کاربران در شبکه یا پروژه جدید بلاک چین استفاده می‌شود.

تست نت (Testnet) چیست؟

تست نت (Testnet) چیست؟

در قدم بعدی برای این که تفاوت mainnet و testnet را بهتر درک کنید باید بدانید که تست نت چیست. تست نت (testnet) که به آن شبکه آزمایشی نیز گفته می‌شود یک کپی شبیه‌سازی شده از شبکه اصلی (mainnet) است. در واقع تست نت یک نمونه اولیه برای اکوسیستم شبکه اصلی است که همان عملکردهای بلاک چین واقعی را به کاربران ارائه می‌دهد.


شبکه آزمایشی یک بلاک چین کاملا توسعه یافته نیست و تنها برای رفع اشکالات، شناسایی آسیب‌پذیری کدها و سایر مشکلات موجود در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع تست نت یک بلاک چین جایگزین است که به متخصصان امنیت شبکه، توسعه‌دهندگان و آزمایش کنندگان کمک می‌کند تا بتوانند پروژه‌های جدید را عیب یابی کرده و تایید کنند.


از جمله شبکه‌های آزمایشی شناخته‌شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


  • Rinkeby

  • Goerli

  • Sapolia

  • Polyscan

  • Kiln

تست نت (Testnet) چگونه کار می‌کند؟

تست نت (Testnet) چگونه کار می‌کند؟

تست نت (testnet) یک محیط شبیه‌سازی شده از شبکه اصلی است و دقیقا مانند شبکه اصلی کار می‌کند. با این تفاوت که همه آزمایش‌ها و رویدادهایی که داخل تست نت می‌افتد فقط یک آزمایش است و واقعیت ندارد. تراکنش‌هایی که داخل این شبکه انجام می‌شوند برخلاف شبکه اصلی، هیچ گونه ارزش ذاتی ندارند و برای آسان‌تر کردن فرآیند آزمایش مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال شبکه آزمایشی یک عنصر حیاتی برای کل فرآیند شبکه است.


به‌عبارتی، شبکه آزمایشی از شبکه اصلی تقلید می‌کند تا بتواند یک محیط امن برای آزمایش ویژگی‌های جدید، برطرف کردن خطاها و توسعه شبکه فراهم کند. توسعه‌دهندگان به کمک تست نت (testnet) می‌توانند بدون نگرانی از بابت به خطر انداختن امنیت شبکه و از بین رفتن دارایی‌ها، اقدامات لازم برای توسعه شبکه را انجام دهند و خطاهای موجود داخل آن را برطرف کنند. تمام این اتفاقات قبل از راه‌اندازی شبکه اصلی انجام می‌شود تا شبکه به‌صورت یکپارچه و ایده‌آل در دسترس کاربران قرار بگیرد.


اهمیت تست نت (Testnet) چیست؟

اهمیت تست نت (Testnet) چیست؟

تست نت یک شبکه آزمایشی است که دقیقا عین شبکه اصلی بلاک چین عمل می‌کند. این شبکه به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که بتوانند قراردادهای هوشمند و dApps را قبل از تایید نهایی مورد آزمایش قرار داده و در صورتی که نقص فنی نداشته باشد مورد تایید قرار دهند. در واقع توسعه‌دهندگان به کمک تست نت (testnet) می‌توانند آزمایش‌های متعدد روی پروژه انجام دهند و با بررسی عملکرد پروژه از بروز هرگونه مشکل ناخواسته جلوگیری کنند. شبکه آزمایشی اهمیت بسیار زیادی دارد چون:


توسعه مستمر و پویا (Consistent Development Workflow)

پروژه‌های بلاک چین در ابتدا مراحل اولیه را طی می‌کنند و توسعه آن‌ها زمان می‌برد. به همین جهت باید در ابتدا داخل یک تست نت (testnet) قرار بگیرند تا تست‌های مکرر، تجزیه و تحلیل و بررسی خطاها روی آن صورت بگیرد. این کار کاملا ضروری است و باید روی همه پروتکل‌های بلاک چین اجرا شود در غیر این صورت به مرحله تایید نهایی و اجرا نخواهد رسید. به‌عنوان مثال پیشنهاد بهبود شبکه اتریوم (EIP-1559)، قبل از راه‌اندازی شبکه اصلی و از طریق آزمایش و تست خطاهای مکرر در شبکه آزمایشی اتریوم اجرا شد.


محدود کردن اختلال در شبکه (Limited Disruption)

وجود اختلال در شبکه خسارت‌های جبران ناپذیری به همراه دارد به همین جهت استفاده از تست نت (testnet) از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که توسعه‌دهندگان، متخصصان و آزمایش کنندگان پروتکل‌ به کمک شبکه آزمایشی می‌توانند به یک محیط امن برای بررسی ویژگی‌ها و عملکرد کلی یک پروژه بلاک چین دسترسی داشته باشند. دقت داشته باشید که انجام این آزمایش‌ها هیچ گونه اختلالی در شبکه اصلی ایجاد نمی‌کند و در عوض باعث می‌شود که خطاهای موجود در شبکه شناسایی شده و برطرف شود.


آزمایش رایگان (Free Trial)

هر گونه فعالیت در شبکه اصلی بلاک چین با هزینه همراه است. در واقع شما برای انجام تراکنش‌ها، اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌ها به توکن‌های شبکه اصلی نیاز خواهید داشت. اما به کمک تست نت (testnet) شما می‌توانید شبکه اصلی را از شر هزینه‌های هنگفت ناشی از آزمایش‌های متعدد نجات دهید. در واقع شما داخل شبکه آزمایشی به توکن‌هایی دسترسی دارید که ارزش واقعی ندارند و به کمک آن‌ها می‌توانید خطاهای شبکه را برطرف کرده و آن را توسعه دهید.


کاربرد‌های تست نت (Testnet) چیست؟

کاربرد‌های تست نت (Testnet) چیست؟

شاید نحوه عملکرد تست نت و آزمایشی بودن آن باعث شود که عده‌ای از افراد آن را بی اهمیت ببینند. ولی شبکه آزمایشی یکی از بهترین ایده‌‌های موجود در دنیای کریپتو است که برای موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. تست نت (testnet) انعطاف‌پذیری بسیار زیادی دارد و برای انجام آزمایش‌های مختلف روی قراردادهای هوشمند و برنامه‌های بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. با شناخت کاربردهای تست نت می‌توانید تفاوت بین مین نت (mainnet) و تست نت (testnet) را بهتر درک کنید. به‌طور کلی مهم‌ترین کاربردهای تست نت عبارت‌اند از:


  • شبکه بلاک چین و برنامه‌های مرتبط با آن را داخل یک محیط امن ازمایش می‌کند و به توسعه آن کمک می‌کند.

  • به توسعه‌دهندگان این فرصت را می‌دهد که ایده‌های متنوع و کاربردی را روی شبکه بلاک چین اجرا کنند.

  • شرایط لازم برای اجرای آزمایش‌های مختلف روی شبکه اولیه بلاک چین و بدون اختلال در شبکه اصلی را فراهم می‌کند.

  • از تست نت برای راه‌اندازی سریع‌تر و ایمن‌تر شبکه اصلی استفاده می‌شود.

  • تمام تست‌های اولیه از جمله تست‌های امنیتی، یکپارچه‌سازی، تحمل خطا و... برای اولین بار داخل شبکه آزمایشی انجام می‌شود.

  • برای شناسایی مشکلات و خطاهای موجود در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • هزینه‌های ناشی از آزمایش و تجزیه و تحلیل را کاهش می‌دهد و فرآیند تست شبکه را برای توسعه‌دهندگان آسان می‌کند.

تفاوت مین نت (Mainnet) تست نت (Testnet) چیست؟

تفاوت مین نت (Mainnet) تست نت (Testnet) چیست؟

مین نت (mainnet) و تست نت (testnet) دو نمونه از الزامات حیاتی در حوزه بلاک چین و کریپتو هستند که از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. هر یک از این شبکه‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته و در نوبه خود نقش مهمی در توسعه شبکه دارند. اما باید توجه داشته باشید که مین نت و تست نت از جهات مختلف با یکدیگر متفاوت اند. در این بخش می‌خواهیم مهم‌ترین تفاوت مین نت (mainnet) و تست نت (testnet) را مورد بررسی قرار دهیم.


اهداف (Objectives)

اولین و مهم‌ترین تفاوت مین نت (mainnet) و تست نت (testnet) مربوط به اهداف آن‌ها است. شبکه اصلی به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند تراکنش‌های امن و واقعی انجام دهند. در واقع هدف اصلی مین نت این است که یک محیط شفاف و ایمن ایجاد کند تا کاربران بتوانند تراکنش‌های خود را با استفاده توکن‌های بومی شبکه انجام دهند.


اما تست نت هدف متفاوتی را در پیش دارد و در تلاش است که به توسعه‌دهندگان برای ساخت یک شبکه قدرتمند کمک کند. شبکه آزمایشی یک محیط کپی شده از شبکه اصلی فراهم می‌کند تا توسعه‌دهندگان بتوانند آزمایش‌های مختلفی را روی شبکه انجام دهند. این محیط کاملا شبیه شبکه اصلی است با این تفاوت که تغییرات یا خطاهای داخل آن هیچ آسیبی به شبکه اصلی وارد نمی‌کند.


ویژگی ها (Traits)

تست نت و مین نت از لحاظ صفات و ویژگی‌ها نیز با یکدیگر متفاوت هستند. یک شبکه اصلی در مقایسه با شبکه آزمایشی از تعداد تراکنش‌های بیشتری برخوردار است. توکن‌های موجود در مین نت واقعی هستند و تراکنش‌ها به‌صورت واقعی انجام می‌شوند. اما در شبکه آزمایشی توکن‌های ارزش مادی ندارند و برای کاهش هزینه‌های مربوط به آزمایش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، شبکه اصلی نسخه نهایی شبکه است ولی شبکه آزمایشی همیشه در حال توسعه است و برای انجام تست‌های مختلف و رفع ایرادات شبکه اجرا می‌شود.


امنیت (Security)

امنیت یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های مین نت (mainnet) و تست نت (testnet) است. با توجه به این که شبکه اصلی نسخه نهایی و تایید شده شبکه است از امنیت بالاتری برخوردار است. چرا که کاربران از آن برای ذخیره‌سازی توکن‌ها و انجام تراکنش‌های واقعی استفاده می‌کنند. مین نت از تکنولوژی‌های پیشرفته و استانداردهای مهم برای رمز گذاری و افزایش امنیت شبکه، قراردادهای هوشمند و مکانیسم‌های اجماع استفاده می‌کند. این در حالی است که امنیت شبکه آزمایشی به اسکریپت نویسی پایگاه کد بستگی دارد و کاملا به شبکه اصلی وابسته است.


تفاوت مین نت (Mainnet) تست نت (Testnet) چیست؟

استخراج (Mining)

دیگر تفاوت مین نت (mainnet) و تست نت (testnet) مربوط به استخراج یا ایجاد توکن‌های جدید است. توسعه‌دهندگان مین نت این فرصت را دارند که از فرصت‌های مختلف برای کسب ارزهای دیجیتال واقعی استفاده کنند. این در حالی است که شبکه‌های آزمایشی هیچ سود اقتصادی به همراه ندارند و تنها برای انجام آزمایش‌های متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرند.


سکه یا کوین ها (Coins)

کوین‌های موجود در شبکه اصلی کاملا واقعی هستند و می‌توان از آن‌ها برای انجام تراکنش‌ها و موارد مختلف استفاده کرد. اما ارزهایی که داخل شبکه آزمایشی استفاده می‌شوند جعلی هستند و هیچ گونه ارزش مادی ندارند. در حالت کلی برای انجام تراکنش در مین نت نیاز به توکن‌های بومی شبکه دارید ولی تراکنش‌های داخل شبکه آزمایشی نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای ندارند.


شناسه شبکه (Network IDs)

تفاوت در شناسه شبکه نیز در لیست تفاوت مین نت (mainnet) و تست نت (testnet) قرار می‌گیرد. شناسه‌های شبکه یک ابزار مهم و حیاتی هستند که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند تا یک شبکه خاص را شناسایی کنند. به عبارت ساده‌تر شما با توجه به شناسه شبکه می‌توانید شبکه اصلی را از شبکه آزمایشی تشخیص دهید. به‌عنوان مثال شبکه‌های آزمایشی اتریوم مانند Ropsten و Rinkeby دارای شناسه شبکه 3 و 4 هستند.


سخن پایانی


مین نت (mainnet) شبکه اصلی بلاک چین و تست نت (testnet) شبکه آزمایشی طراحی شده برای آن است. هر یک از این شبکه‌ها اهداف خاصی را دنبال می‌کنند و در کنار یکدیگر به توسعه شبکه بلاک چین کمک می‌کنند. مین نت و تست نت تفاوت‌های زیادی با هم دارند. در این مقاله بررسی کردیم که تست نت و مین نت چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند. شناخت این شبکه‌ها به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید فعالیت در شبکه بلاک چین را بهتر درک کنید و به ارزش آن پی ببرید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.