کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هستند دنبال راهی می‌گردند، که ریسک سرمایه‌گذاری خود را تا حد امکان کاهش دهند. این موضوع شامل سرمایه‌گذاران کریپتوکارنسی هم می‌شود. حرفه‌ای‌های بازار مالی معتقدند، می‌توان راه‌هایی برای مدیریت و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری به کار برد. سرمایه‌گذاری ریسک فری یا بدون ریسک موضوعی است که ما در این مقاله جزئیات آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این نوع سرمایه‌گذاری مخصوص کسانی است که صبر و حوصله زیادی دارند و می‌خواهند از سود‌ کردن خود در چند سال آینده اطمینان داشته باشند. اگر می‌خواهید با جوانب این نوع سرمایه‌گذاری بیشتر آشنا شوید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.


سرمایه‌گذاری ریسک فری چیست؟.png

سرمایه‌گذاری بدون ریسک یا Risk Free چیست؟

سرمایه‌گذاری بدون ریسک، شیوه‌ای از سرمایه‌گذاری است که سود دهی مطمئنی در آینده خواهد داشت. در این نوع سرمایه‌گذاری احتمال از دست دادن سرمایه به کمترین حد ممکن می‌رسد.


یک نکته دیگر درباره سرمایه‌گذاری ریسک فری ارز دیجیتال این است که دارایی‌هایی که برای این نوع سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شوند، ممکن است در طول زمان و با رخدادهای مختلف، برای سرمایه‌گذاری مجدد دارای ریسک شوند. پس یک دارایی ممکن است در یک سال، سرمایه‌گذاری کم ریسک به حساب بیاید و در سالی دیگر سرمایه‌گذاری در آن پر‌خطر محسوب شود.


در یک سرمایه‌گذاری ممکن است، سودی که عاید می‌شود با سودی که قبلا پیش‌بینی شده یکسان نباشد. این موضوع عجیب نیست، چرا که پیش‌بینی اتفاقات و نوسانات بازار واقعا دشوار است و در واقع، همین اتفاقات است که به عنوان ریسک معامله در نظر گرفته ‌می‌شود. هرچه احتمال رخ دادن این اتفاقات کمتر باشد، سودی که به سرمایه‌گذار می‌رسد هم کمتر است، در عین حال احتمال به سود رسیدن او بیشتر خواهد بود. به همین دلیل در یک سرمایه‌گذاری ریسک فری سود مورد انتظار و سود واقعی نزدیک به هم هستند.


⚠️ یک سرمایه‌گذاری چه از نوع عادی و چه از نوع بدون ریسک دارای شرایط و قواعدی خاص است. رعایت این قواعد کیفیت سرمایه‌گذاری را بالا می برد. نکته مهم این است که به توصیه اغلب حرفه‌ای‌ها، ورود به بازارهای مالی باید با سرمایه‌ای صورت بگیرد که مازاد بر نیاز است و سرمایه گذار تا مدت‌ها آن را لازم ندارد. این نکته مهم است، چرا که عدم توجه به آن باعث ایجاد فشار روانی در طول سرمایه گذاری و نهایتا انجام تصمیمات اشتباه خواهد شد.

چگونه می‌توان ریسک سرمایه‌گذاری را کم کرد؟.png

چگونه می‌توان ریسک سرمایه‌گذاری را کم کرد؟

برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری راهکارهای منطقی وجود دارد. این راهکارها همه جوانب سرمایه‌گذاری را کنترل می‌کنند تا حتی در صورت رخ دادن عوامل کنترل نشده، سرمایه اصلی آسیبی نبیند یا آسیب را به حداقل برساند. توجه داشته باشید، این راهکارها زمانی کاربرد خواهند داشت که شرایط اولیه حضور در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری رعایت شود. می‌توانید با خواندن کتاب‌های مختلف یا جستجو در سطح اینترنت این الزامات را مطالعه و مورد بررسی قرار دهید. اگرچه راه‌های کاهش ریسک سرمایه‌گذاری متنوع هستند، در ادامه به 3 مورد از اصلی‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.


  • راهکارهای مدیریت ریسک

مدیریت ریسک یکی از موضوعات مهمی است که برای سرمایه‌گذاری باید در نظر گرفت. فرقی نمی‌کند که به دنبال سرمایه‌گذاری ریسک فری ارز دیجیتال هستید یا نه، به هر حال مدیریت ریسک بخش جدایی‌ناپذیر داشتن یک سرمایه‌گذاری درست است. روش‌های مختلفی برای مدیریت ریسک وجود دارند، که با توجه به اهداف سرمایه‌گذاری، میزان سرمایه، روحیات سرمایه‌گذار و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه این راهکارها معمولا ثابت هستند، اما استفاده از آن‌ها با توجه به شرایط شخص سرمایه‌گذار صورت می‌گیرد. ده‌ها مورد شیوه مدیریت ریسک وجود دارد که با مطالعه و جستجو درباره هرکدام از آن‌ها می‌توانید به این مقوله تسلط پیدا کنید.


  • داشتن سبد متنوع

یکی از راهکارهای مهم کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، داشتن سبدی متنوع است. وقتی سبدی از ارزهای مختلف فراهم می‌کنید، ریسک‌ معامله را تا حد خوبی کاهش داده‌ و فرصت مناسبی برای سود کردن به دست می‌آومی‌دادید. این در حالی است که اگر سبد سرمایه خود را با چندین ارز متفاوت بچینید، حتی در صورت سقوط یکی از آن‌ها شما باز هم شانس کسب سود و افزایش سرمایه را دارید. این که در هر ارز چه مرید. به عنوان مثال فرض کنید شما فقط در ارز لونا سرمایه‌گذاری کرده بودید. با بحران اخیری که برای این ارز به وجود آمد و موجب نابودی ارزش آن شد، شما هم تمام سرمایه‌تان را از دست قدار از سرمایه خود را قرار دهید، با در نظر گرفتن مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک مشخص می‌شود.


  • پوشش ریسک

پوشش ریسک یکی دیگر از روش‌هایی است که برای کاهش ‌دادن ریسک سرمایه‌گذاری به کار می‌رود. پوشش ریسک در واقع مانند بیمه کردن سرمایه‌گذاری است. در این روش سرمایه‌گذار با استفاده از تکنیک‌های مختلف، ضرر احتمالی سرمایه‌گذاری را جبران می‌کند. به عنوان مثال طلا در فارکس و بیت کوین در ارزهای دیجیتال ریسک کمتری نسبت به دیگر دارایی‌ها دارند، به همین خاطر سرمایه‌گذاران از آن‌ها برای پوشش ریسک خود استفاده می‌کنند. پوشش ریسک در بازارهای مختلف به شیوه‌های متفاوتی انجام می‌شود.


استراتژی های معاملاتی کم ریسک.png

استراتژی های معاملاتی کم ریسک

برای این که معامله کم ریسک داشته باشید باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. پیش از آن باید به این نکته اشاره کنیم که ماهیت بازار ارزهای دیجیتال به شدت پر نوسان و پر ریسک است، پس حتی وقتی استراتژی‌های لازم برای داشتن یک معامله کم ریسک را در نظر گرفتید هم، باید انتظار رخ دادن افت سرمایه را داشته باشید. روش‌هایی که در ادامه مطلب ذکر می‌کنیم تا حد امکان ریسک‌های یک معامله را کاهش می‌دهند اما آن‌ها را به صفر نمی‌رسانند.


  • اولویت دادن به نقدشوندگی ارز

از آنجایی که بازار ارز دیجیتال پویاست گاهی نیاز است که فورا از یک معامله خارج شوید یا این که در لحظه درست ارزی را خریداری کنید، در این صورت اگر نقدشوندگی ارزی که انتخاب می‌کنید پایین باشد، در خرید و فروش با مشکل روبه‌رو خواهید شد. هیچ کس دوست ندارد ارزی را بخرد که به سختی فروش می رود. این موضوع برای خرید و فروش‌ها با رقم بالا بیشتر صدق می‌کند، چرا که انجام اینگونه سفارشات به نقدینگی بیشتری نیاز دارد و بیشتر طول خواهد کشید. با توجه به آنچه گفته شد، برای این که ریسک معامله خود را کاهش دهید حتما باید سراغ ارزهایی بروید که نقدشوندگی بیشتری دارند.


  • مهار نوسانات

برای کاهش ریسک معامله بهتر است بازار را رصد کنید و بتوانید الگوهای در حال شکل‌گیری را تشخیص دهید. علاوه بر این، بروز بودن در حوزه اخبار و اطلاعات بازار کریپتوکارنسی نیز اهمیت زیادی دارد. با مطلع بودن از شرایط بازار می‌توانید خود را برای نوسانات شدید آماده کنید و برای مهارشان اقدامات لازم را به موقع انجام دهید. با توجه به کوچک‌تر بودن مارکت کپ بازار ارزهای دیجیتال نسبت به بازار فارکس نوسانات شدیدتری در این بازار وجود دارد، به همین خاطر برای مهار آن‌ها باید هوشمندانه عمل کنید.


  • حضور در ترندهای صعودی

یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود معاملات خوبی داشته باشید، این است که به جای حضور همه روزه در بازار، تنها در بازه‌هایی که ترند صعودی رخ می‌دهد معامله کنید. ترندهای صعودی هر چند وقت یک بار اتفاق می‌افتند و اگر در طول این ترند ارزهای درستی را خریداری کنید، سود خوبی کسب خواهید کرد. این نوع معامله ریسک فری نیست، اما تا حد زیادی احتمال ضرر کردن را کاهش می‌دهد. نکته مهم اینجاست که بتوانید به موقع ترند صعودی را برای ورود به بازار و ترند نزولی را برای خروج از آن تشخیص دهید.


نرخ بازدهی بدون ریسک چیست؟.png

نرخ بازدهی بدون ریسک چیست؟

نرخ بازدهی بدون ریسک، مقدار حداقل سودی است که از یک سرمایه‌گذاری با ریسک صفر به دست می‌آید. این نرخ تنها در حالت تئوری صادق است، چرا که در حالت عملی هیچ سرمایه‌گذاری وجود ندارد که ریسک آن صفر باشد. همه سرمایه‌گذاری‌ها دارای یک حداقل ریسکی هستند و عملا داشتن یک معامله با ریسک صفر برای سرمایه‌گذار ممکن نیست. با این حال روش‌هایی که بالاتر ذکر کردیم، می‌توانند به کاهش ریسک و نزدیک کردن آن به عدد صفر کمک کنند.


نرخ بازده بدون ریسک چه چیزی را نشان می‌دهد؟

نرخ بازدهی بدون ریسک نشان دهنده سه جزء مهم است که عبارت اند از: تورم، نرخ اجاره و ریسک سرمایه‌گذاری. هرکدام از این موارد توضیحاتی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.


  • تورم

⚠️تورم به معنای رشد قیمت خدمات و اجناس در طول زمان است. این مسئله قدرت خرید مردم را در یک دوره زمانی کاهش می‌دهد و یکی از دلایل مهمی است که مردم را وادار به سرمایه‌گذاری می‌کند. مردم سعی می‌کنند با سرمایه‌گذاری بدون ریسک، قدرت خرید خود را حفظ کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که با توجه به سود پایینی که این نوع سرمایه‌گذاری دارد، روش موثری برای حفظ قدرت خرید نیست.

  • نرخ اجاره

این نرخ برابر با سود حاصل از سرمایه‌گذاری در یک دوره مشخص است. این سرمایه‌گذاری می‌تواند به شکل امانت دادن پول هم صورت بگیرد.


  • ریسک سرمایه‌گذاری

این مورد را با نام ریسک سررسید نیز می‌شناسند. ریسک سرمایه‌گذاری با توجه به ارزش بازاری که قرار است سرمایه‌گذاری در آن صورت بگیرد سنجیده می‌شود. این ریسک می‌تواند در طول دوره سرمایه‌گذاری کم یا زیاد شود که علت آن تغییر نرخ‌های بهره حاکم بر اقتصاد است. عوامل زیادی در تعیین این نرخ‌ها تاثیرگذار هستند و بسیاری از آن‌ها به دلایل سیاسی و اقتصاد کلان باز می‌گردند.


نرخ بازده بدون ریسک برای سرمایه گذاران چه معنایی دارد؟.png

نرخ بازده بدون ریسک برای سرمایه گذاران چه معنایی دارد؟

تا اینجای مقاله با مفهوم نرخ بازده بدون ریسک آشنا شدید، با این حال ضروری است که بدانید این مفاهیم چه کاربرد‌هایی برای سرمایه‌گذاران دارند. نرخ بازده بدون ریسک به سرمایه‌گذاری‌هایی مربوط می‌شود که سطح ریسک آن‌ها نزدیک به صفر است. در واقع، هر سرمایه‌گذاری دیگری که قرار است ریسک بالاتر از صفر داشته باشد، باید نرخ بازده وسوسه کننده‌ای ارائه دهد تا سرمایه‌گذاران را جذب کند. نرخ بازده بدون ریسک مبنایی است که با استفاده از آن نرخ‌های دیگر نظیر حقوق صاحبان سهم محاسبه می‌شود.


سرمایه گذاران اغلب مایل هستند در سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک بسیار پایین حضور داشته باشند، به همین دلیل است که نرخ بهره بانکی یک رقیب مهم برای کریپتوکارنسی و بازار فارکس به حساب می‌آید. وقتی نرخ بهره بانکی بالا می‌رود در واقع نرخ بازده بدون ریسک سرمایه‌گذاری در بانک افزایش پیدا می‌کند، پس سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را از بازارهای ریسکی به بانک‌ها سرازیر کنند، در نتیجه ارزش کل بازارهای مالی مانند فارکس و کریپتوکارنسی افت پیدا می‌کند.


سخن پایانی


در این مقاله سرمایه‌گذاری ریسک فری یا معامله با ریسک صفر را مورد بررسی قرار دادیم. دانستیم که هر سرمایه‌گذاری طبیعتا ریسک‌هایی به همراه دارد و نمی‌توان یک سرمایه‌گذاری کاملا بدون ریسک انجام داد. با این حال راهکارهایی وجود دارد که ریسک سرمایه‌گذاری را به حداقل می‌رساند، تا سرمایه‌گذار نگران از دست رفتن سرمایه‌اش نباشد. سرمایه‌گذاری ریسک فری ارز دیجیتال با سود بسیار کمی حتی در مدت زمان زیاد همراه است، به همین خاطر افراد خاصی به این نوع سرمایه‌گذاری رغبت پیدا می‌کنند. برای داشتن یک سرمایه‌گذاری ریسک فری موفق، رعایت تمام نکات و جوانب پیرامون آن از جمله مدیریت ریسک، داشتن سبد متنوع و پوشش ریسک ضروری است.