اگر بخواهیم مزیت‌ها و دلیل اهمیت سوشیال تریدینگ یا تردینگ دسته جمعی را در یک جمله بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم: هر سری عقلی دارد!


در حال حاضر بسیاری از اجتماعات تخصصی و علمی انسان‌ها بر بستر فضای مجازی برپا می‌شود و تریدرها هم از این قاعده مستثنی نیستند. آن‌ها به کمک فضای آنلاین، انجمن‌هایی تشکیل می‌دهند که در آن اطلاعاتی که درباره بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال دارند را به اشتراک می‌گذارند. نتیجه این اشتراک‌گذاری اطلاعات، بهبود عملکرد آن‌ها در معاملات، یادگیری و کسب سود بیشتر است. کاربران تازه وارد به اشتباه تصور می‌کنندتردینگ دسته جمعی به کلاس‌های آموزشی ارز دیجیتال یا کانال‌های ارائه دهنده سیگنال شباهت دارد. به همین دلیل در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، سوشال تریدینگ را زیر ذره بین قرار می‌دهیم و توضیحاتی درباره این شیوه فعالیت در بازارهای مالی ارائه خواهیم داد.


سوشیال تریدینگ (Social trading) چیست؟

سوشیال تریدینگ (Social trading) چیست؟

سوشیال تریدینگ یک شیوه معامله‌گری آنلاین است که در آن تریدرها باهم ارتباط برقرار می‌کنند و استراتژی‌ها، اطلاعاتی که از بازار دارند و دیدگاه‌هایشان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. اشتراک اطلاعات و دیدگاه‌ها به تریدرها کمک می‌کند بازار را از زاویه‌های جدیدی که تاکنون به آن توجه نداشته‌اند، ببینند. در نتیجه عملکردشان بهتر می‌شود و می‌توانند معاملاتی با سود بیشتر داشته باشند.


در تردینگ دسته جمعی، تریدرها درباره اینکه چه دارایی‌هایی را خرید و فروش کنند و مطابق با چه استراتژی‌هایی معامله انجام دهند، صحبت می‌کنند. آن‌ها همچنین تحلیل‌هایی که انجام داده‌اند را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و نظرات دیگران درباره روندها و شرایط بازار را نیز می‌شنوند.


سوشیال تریدینگ (Social trading) چگونه کار می‌کند؟

سوشیال تریدینگ (Social trading) چگونه کار می‌کند؟

ترید دسته جمعی هم به نفع معامله‌گران تازه‌کار است و هم افراد حرفه‌ای. معامله‌گران تازه‌وارد در این روش می‌توانند بینند حرفه‌ای‌ها در زمان واقعی چطور دارایی‌های دیجیتال را خرید و فروش می‌کنند و چه استراتژی‌هایی دارند. آن‌ها حتی می‌توانند از استراتژی‌ آن‌ها کپی کنند و سود به دست آورند. تریدرهای حرفه‌ای نیز می‌توانند دارایی‌هایشان را به اشتراک بگذارند و استراتژی‌هایشان را در اختیار دیگران قرار دهند و از این طریق درآمد داشته باشند.


برای اجرای سوشیال تریدینگ به انجمن‌های گفتگوی مجازی یا چت روم نیاز است تا افراد بتوانند در آن‌ها سوال بپرسند، نظراتشان را بگویند و اطلاعاتی که درباره بازار به دست آورده‌اند را به اشتراک بگذارند. چت روم‌هایی که به این منظور راه‌اندازی می‌شوند، قابلیت‌های بیشتری مثل بررسی عملکرد معامله‌گران فعال دارند. در این پلتفرم‌ها میزان ریسک به ریوارد، درصد سود یا ضرر معاملات و میزان کاهش سرمایه معامله‌گران ارزیابی می‌شود. نتایج حاصل از این ارزیابی‌ها در اختیار سایر کاربران قرار می‌گیرد تا آن‌ها تشخیص دهند کدام تریدر حرفه‌ای‌تر است، معاملات سودآور بیشتری انجام می‌دهد و می‌تواند الگوی خوبی برای تجارت اجتماعی باشد.


این شیوه از معامله‌گری، تنها به بازار ارزهای دیجیتال محدود نمی‌شود و در بازارهای مالی دیگر از جمله سهام هم کاربرد دارد. در بعضی از شبکه‌هایی که به این منظور توسعه پیدا کرده‌، معامله‌گران در چند بازار مالی مختلف فعالیت دارند و سبد معاملاتی متنوعی می‌چینند.


نکاتی که باید قبل از شروع سوشیال تریدینگ (Social trading) بدانید

نکاتی که باید قبل از شروع سوشیال تریدینگ (Social trading) بدانید

در نگاه اول به نظر می‌رسد سوشیال تریدینگ روشی است که مسیر ورود به بازارهای مالی را برای همه هموار می‌کند. اما افراد بسیاری وجود دارند که بدون آگاهی از شیوه فعالیت در بازارهای مالی و تنها با تکیه بر سوشیال تریدینگ، سرمایه‌شان را وارد بازارهای مالی کرده‌اند و متضرر شده‌اند. برای پیشگیری از ضرر در این شیوه از ترید، به نکاتی که در ادامه توضیح می‌دهیم، توجه داشته باشید.


  • این شیوه از ترید برای افرادی که هیچ اطلاعاتی از بازار مالی مورد نظرشان ندارند، کاربردی نیست. بهتر است ابتدا در زمینه ارزهای دیجیتال آموزش ببینید و سپس وارد بازار و سوشیال تریدینگ شوید.

  • گاهی اوقات در پلتفرم‌های سوشیال تریدینگ، افرادی به عمد، اطلاعات اشتباه درباره بازار منتشر می‌کنند. بنابراین اعتماد کامل به تریدرهای فعال در این پلتفرم‌ها کار درستی نیست.

  • حتی در تردینگ دسته جمعی هم احتمال ضرر وجود دارد. پس سرمایه‌ای را وارد بازار کنید که از دست دادن آن برایتان گران تمام نشود.

  • حتی اگر در ترید، از معامله‌گرهای حرفه‌ای کپی می‌کنید، به دنبال علت تصمیم او باشید و فرصت یادگیری را از خودتان دریغ نکنید. با تقلید کورکورانه هیچوقت به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل نخواهید شد.

استراتژی سوشیال تریدینگ (Social trading) کدامند؟

استراتژی سوشیال تریدینگ (Social trading) کدامند؟

شما حتی درسوشیال تریدینگ هم به استراتژی درست نیاز دارید. این استراتژی باید با توجه به اهداف و میزان ریسک‌پذیری شما تعیین شود. تعدادی از پرکاربردترین استراتژی‌هایی که معامله‌گران در پلتفرم‌های اجتماعی در پیش می‌گیرند، عبارت است از:


کپی کردن معاملات

این متد با نام «ترید آینه‌ای» هم شناخته می‌شود و به معنای کپی کردن معاملاتی است که افراد حرفه‌ای انجام می‌دهند. شما می‌توانید بر اساس عملکرد، میزان ریسک‌پذیری و سودآوری، تریدر الگوی خود را پیدا کنید و سپس همان معاملاتی که او انجام می‌دهد را انجام دهید. اگر فرد درستی را انتخاب کرده‌ باشید، این استراتژی یکی از کم‌ریسک‌ترین راه‌هایی است که می‌توانید برای فعالیت در بازار دارایی‌های دیجیتال در پیش بگیرید.


دنبال کردن تریدرها

در این استراتژی شما نظرات، تحلیل‌ها و دیدگاه‌های افراد حرفه‌ای را دنبال می‌کنید، اما لزوما معاملاتی که آن‌ها انجام داده‌اند را انجام نمی‌دهید. شما از این اطلاعات برای آگاهی بیشتر درباره بازار و تصمیم‌گیری درست‌ درباره خرید یا فروش ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنید.


دنبال کردن چند تریدر

در این متد به جای اینکه شما از یک تریدر الگوبرداری کنید، چند فرد حرفه‌ای با دیدگاه‌ها و استراتژی‌های معاملاتی مختلف را پیدا خواهید کرد و از آن‌ها پیروی می‌کنید. در این روش، سبد متنوع‌تری خواهید داشت و میزان ریسک‌تان هم کم‌تر می‌شود. زیرا هر بخش از سرمایه خود را به پیروی از یک الگو اختصاص می‌دهید؛ بنابراین اگر یکی از آن‌ها اشتباه کند و منجر به ضرر شود، شما تنها بخشی از سرمایه‌تان را از دست خواهید داد.


انعکاس سبد دارایی‌ها

در این استراتژی، شما به جای اینکه معاملات تریدر الگوی خود را کپی کنید، سبد دارایی‌هایش را کپی خواهید کرد. یعنی هر ارز دیجیتالی که او دارد را می‌خرید و هر آنچه در سبد او موجود نیست را می‌فروشید. این استراتژی برای افرادی مفید است که می‌خواهند دقیقا مطابق با معامله‌گر الگوی خود رفتار کنند و استراتژی معاملاتی او را داشته باشند.


استراتژی ترکیبی سوشیال تریدینگ

در این روش شما استراتژی‌هایی که پیش از این نام بردیم را باهم ترکیب می‌کنید و متدی منحصر به فرد برای معامله‌گری در بازار ارزهای دیجیتال می‌سازید. روش ترکیبی معمولا متنوع‌تر و جامع‌تر از سایر روش‌هاست. ایجاد استراتژی ترکیبی تردینگ دسته جمعی هیچ قاعده و قانون مشخصی ندارد و هر شخص می‌تواند با توجه به دانشی که به دست آورده، متد منحصر به خودش را داشته باشد.


مزایای سوشیال تریدینگ (Social trading) چیست؟

مزایای سوشیال تریدینگ (Social trading) چیست؟

استفاده از استراتژی‌های سوشیال تریدینگ برای هر کسی مزیت‌های منحصر به فردی دارد. به عنوان مثال یک فرد تازه‌وارد با کپی کردن معاملات دیگران سود به دست می‌آورد، اما یک تریدر سطح متوسط بیشتر برای افزایش اطلاعات و آشنایی با دیدگاه‌ تریدرهای مختلف در بازار ارزهای دیجیتال وارد شبکه‌های سوشیال تریدینگ می‌شود. در ادامه مزیت‌های کلی این شیوه معاملاتی را بررسی می‌کنیم.


  • دستیابی به اطلاعات

در پلتفرم‌های تردینگ دسته جمعی، انبوهی از اطلاعات وجود دارد که مربوط به زمان روز بازار هستند. آموزش‌های ارز دیجیتال، هرچقدر هم که به‌روز باشند، موازی با بازار پیش نمی‌روند. اما در پلتفرم‌های سوشیال تریدینگ، تریدرها درباره اتفاقات و روندهای همان روز یا هفته صحبت می‌کنند. در این پلتفرم‌ها همچنین افرادی با دیدگاه‌های مختلف صحبت می‌کنند که گوش کردن به صحبت‌هایشان، چارچوب‌های ذهنی را از پیش روی شما برمی‌دارد و کمک می‌کند وسیع‌تر فکر کنید.


  • فرصت یادگیری

⚠️این یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سوشیال تریدینگ برای تازه‌واردهاست. بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای، مشغول معاملات خودشان هستند و هیچوقت کلاس آموزشی برگزار نمی‌کنند، اما در پلتفرم‌های سوشیال تریدینگ حضور دارند. در نتیجه افراد تازه‌وارد می‌توانند تا زمانی که یاد بگیرند و استراتژی‌های معاملاتی منحصر به خودشان را بچینند، از این افراد پیروی کنند.

  • کاهش ریسک

معامله‌گرهای باتجربه معمولا جایی نمی‌خوابند که آب زیرشان برود! آن‌ها بخاطر شناخت بیشتری که از بازار دارند، معامله‌های سود‌آورتری انجام می‌دهند و با پیروی از آن‌ها، احتمال ضرر کم‌تر خواهد شد. البته بعضی از افراد حرفه‌ای، برای به دست آوردن سود بیشتر، ریسک‌های بزرگ‌تری می‌کنند. بنابراین انتخاب اینکه از چه کسی الگوبرداری می‌کنید هم اهمیت بسیاری دارد.


  • ایجاد تنوع در سبد سهام

نیازی نیست در سوشیال تریدینگ فقط از یک تریدر حرفه‌ای پیروی کنید. شما می‌توانید چند معامله‌گر خوش‌سابقه را در این پلتفرم‌ها پیدا کنید و مطابق با استراتژی‌های آن‌ها پیش بروید. با این کار سبد دارایی‌هایتان متنوع می‌شود و می‌توانید سود بیشتری به دست آورید. الگوبرداری از چند شخص مختلف، احتمال ضرر را هم کاهش می‌دهد. اما دقت داشته باشید که تعداد این افراد نباید آنقدر زیاد باشد که سردرگم شوید و در معاملات اشتباه کنید.


  • احساس حضور در اجتماع

انسان‌ها به صورت ذاتی، تعلق خاطر به اجتماع‌هایی با ویژگی‌های مشابه خودشان را دوست دارند. انجمن‌های سوشیال تریدینگ، اجتماع مورد علاقه تریدرهاست که در آن با افراد مشابه خودشان آشنا می‌شوند، تعامل دارند و علاوه بر کسب تجربه، احساس بهتری نسبت به کارشان خواهند داشت. به طور کلی، ترید یک شغل فردی است، اما در پلتفرم‌های اجتماعی، فضاهایی برای همکاری و سودآوری به وجود می‌آید.


  • صرفه‌جویی در زمان

در سوشیال تریدینگ افراد بسیاری حضور دارند که بازار را از جنبه‌های مختلف تحلیل می‌کنند. بنابراین معامله‌گران به جای اینکه خودشان تحلیل انجام دهند، از معامله‌گرهای دیگر الگوبرداری می‌کنند و در زمانشان صرفه‌جویی می‌شود.


معایب سوشیال تریدینگ (Social trading) چیست؟

معایب سوشیال تریدینگ (Social trading) چیست؟ سوشیال تریدینگ در کنار تمام مزایایی که دارد، خالی از ایراد هم نیست؛ به خصوص اگر تنها از دیگران الگوبرداری کنید و خودتان هیچ استراتژی معاملاتی نداشته باشید، تحلیلی انجام ندهید و بیرون از گود ایستاده باشید. بیایید نقاط ضعف این شیوه از ترید را بررسی کنیم.


  • کاهش انگیزه

یکی از جذابیت‌های بازار ارزهای دیجیتال این است که با توجه به دانشی که به دست آورده‌اید و تحلیلی که انجام داده‌اید، ترید کنید و سود به دست آورید. افرادی که در تردینگ دسته جمعی غرق می‌شوند، کم‌کم دیگر خودشان در بازار کاری انجام نمی‌دهند و چشم‌بسته به الگوهایشان اعتماد می‌کنند. آن‌ها به راحتی و بدون بررسی دلیل و استراتژی، هر کاری که تریدر الگو انجام می‌دهد را دنبال می‌کنند و چیزی از بازار یاد نمی‌گیرند.


فعالیت بدون دانش در بازار ارزهای دیجیتال کم‌کم انگیزه‌تان را از بین می‌برد؛ بنابراین حتی اگر ضرر هم نکنید، سرمایه‌گذاری شما مثل زمانی خواهد شد که پولتان را به بانک سپرده‌اید و بدون اینکه خودتان دخیل باشید، ماهانه سود می‌گیرید.


  • استفاده از تکنیک‌های پرخطر

بعضی از تریدرهای حرفه‌ای روی دارایی‌هایشان ریسک زیادی می‌کنند. ریسک‌های بزرگ، اگر به نتیجه برسند، سود‌ بیشتری به دنبال خواهند داشت، اما اگر شکست بخورند هم ضررهای بزرگ‌تری به معامله‌گر وارد می‌کنند. گاهی اوقات سطح ریسک‌پذیری و میزان سرمایه شما با تریدر حرفه‌ای که از آن الگو‌برداری می‌کنید، متفاوت است. در این صورت باید مراقب باشید که با کپی کردن از معاملات او، سرمایه‌تان را به خطر نیندازید. به عنوان مثال الگوبرداری از تریدر‌هایی که از استراتژی اسکالپینگ استفاده می‌کنند، خطرات بسیاری دارد و حتی ممکن است دارایی‌های شما را به صفر برساند!


  • بدون تضمین

با وجود اینکه سابقه درخشان معامله‌گران، حرفه‌ای بودن آن‌ها را نشان می‌دهد، اما هیچ تضمینی برای موفقیت آن‌ها در آینده نیست. وقتی در تردینگ دسته جمعی با توجه به اطلاعات یا استراژی‌های دیگری معامله می‌کنید و متضرر می‌شوید، کسی پاسخگوی شما نخواهد بود. زیرا خودتان انتخاب کردید که آن معامله‌گر را دنبال کنید و معاملاتی که او انجام داده است را انجام دهید.


چه کسانی از سوشیال تریدینگ (Social trading) سود می‌برند؟

چه کسانی از سوشیال تریدینگ (Social trading) سود می‌برند؟

ترید اجتماعی یک بازی دوسر برد است. در این معاملات دو طرف درگیر هستند. طرف اول، معامله‌گر حرفه‌ای است که معاملات خود را به اشتراک می‌گذارد و طرف دوم هم تریدری است که او را دنبال می‌کند. هر دو گروه می‌توانند از سوشیال تریدینگ سود به دست آورند.


افرادی که معاملاتشان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و به آن‌ها اجازه الگوبرداری می‌دهند، می‌توانند به یک اینفلوئنسر در زمینه ترید ارزهای دیجیتال تبدیل شوند و از این طریق سود بیشتری به دست آورند. از طرف دیگر، در بسیاری از پلتفرم‌های تردینگ دسته جمعی، تریدر‌هایی که بیشترین دنبال‌کننده را دارند، پاداش دریافت می‌کنند.


معامله‌گران تازه‌ واردی که از حرفه‌ای‌ها پیروی می‌کنند نیز می‌توانند استراتژی‌های معاملاتی و روش فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را به صورت عملی و رایگان یاد بگیرند. آن‌ها از همان ابتدا این فرصت را در اختیار دارند که سودی به اندازه حرفه‌ای‌های بازار به دست آورند و اگر این فرصت را غنیمت شمارند، در کنار سودآوری، دانش تخصصی ترید را هم به دست می‌آورند.


نمونه‌هایی از سوشیال تریدینگ (Social trading) کدامند؟

نمونه‌هایی از سوشیال تریدینگ (Social trading) کدامند؟

تا این بخش از مقاله اطلاعات لازم درباره سوشیال تریدینگ را ارائه دادیم. اما بیایید با ذکر یک مثال، این شیوه تجارت در بازارهای مالی را بیشتر توضیح دهیم. تصور کنید سارا یک تریدر تازه‌وارد است که به تازگی آموزش معامله‌گری در بازار ارزهای دیجیتال را شروع کرده. او در یک پلتفرم تردینگ دسته جمعی عضو می‌شود و سابقه تریدرهای مختلف را بررسی می‌کند.


سارا در میان بررسی‌هایش، متوجه پروفایل سام می‌شود که سابقه‌ای ۱۰ ساله در زمینه ترید ارزهای دیجیتال دارد و در این سال‌ها سود خوبی هم به دست آورده است. در نتیجه او را دنبال می‌کند و متوجه می‌شود که سام روی ترید با یک توکن خاص مانور می‌دهد. سارا همان کارهایی که سام در بازار انجام می‌دهد را دنبال می‌کند و مثل او سود به دست می‌آورد؛ در واقع از دانش سام به نفع خودش استفاده می‌کند و سام هم در این میان، از سودی که سارا به دست آورده، درآمد کسب می‌کند.


سارا در طول این مدت، کم‌کم استراتژی‌های معاملاتی را یاد می‌گیرد. همچنین ممکن است با تریدرهای خوش‌سابقه دیگر هم آشنا شود و با الگوبرداری از آن‌ها، سبد متنوع‌تری برای سرمایه خود بچیند. در نهایت سارا از این طریق به یک معامله‌گر حرفه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل می‌شود و حتی خودش می‌تواند الگوی دیگران باشد.


سخن پایانی


در این مقاله سوشیال تریدینگ را بررسی کردیم. این شیوه معاملاتی در انجمن‌های مجازی اجرا می‌شود که در آن تریدر‌هایی با سطوح دانش مختلف حضور دارند و با یکدیگر به تبادل اطلاعات می‌پردازند. در ایران هنوز هیچ پلتفرم رسمی برای این نوع معامله‌گری راه‌اندازی نشده است، اما در سطح بین‌الملل، انجمن‌های بزرگی برای سوشیال تریدینگ وجود دارد.