برای کسانی که می‌خواهند ترید را به صورت حرفه‌ای دنبال کنند، داشتن تجهیزات مناسب اهمیت زیادی دارد. اینترنت پر سرعت، رایانه یا لب تاب مناسب و مانیتور خوب از جمله الزامات انجام ترید حرفه‌ای هستند. سوال اینجاست که هر‌کدام از این تجهیزات برای استفاده یک تریدر حرفه‌ای باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین مانیتورهای تریدینگ، به عنوان یک ابزار مهم برای تحلیل و مشاهده نمودارها بپردازیم.


در انتخاب مانیتور برای ترید به چه مواردی توجه کنیم؟

در انتخاب مانیتور برای ترید به چه مواردی توجه کنیم؟

مهم ترین سوال درباره انتخاب مانیتور برای ترید این است که مانیتور باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا به عنوان گزینه‌ای مناسب برای تریدر انتخاب شود. می‌دانیم که مانیتورها برای مصارف مختلفی از جمله گیمینگ، اداری و... طراحی می‌شوند در نتیجه، ویژگی‌های به کار رفته در هر‌کدام از آن‌ها با دیگری متفاوت است. برای انتخاب هوشمندانه مانیتور تریدینگ باید به این ویژگی‌ها نگاه خاصی داشته باشید. در ادامه تعدادی از مواردی که باید در نظر بگیرید را آورده‌ایم:


  • رفرش‌ریت (نرخ تازه‌سازی)

رفرش‌ریت یا نرخ تازه‌سازی عددی است که نشان می‌دهد تصویر نمایشگر با چه سرعتی بروزرسانی می‌شود. نرخ تازه‌سازی برای کسانی اهمیت دارد که قرار است معاملات اسکلپ در تایم‌فریم‌هایی نظیر 5 ثانیه‌ای انجام دهند. اگر مانیتور رفرش‌ریت بالایی داشته باشد، تصویری روان‌تر ارائه خواهد داد. از سوی دیگر از آن جایی که تریدرها معمولا ساعات زیادی را به مانیتور نگاه می‌کنند، رفرش‌ریت پایین و پرش مداوم تصویر می‌تواند برای آن‌ها مسائلی مانند سردرد یا چشم درد ایجاد کند. مانیتورهایی با رفرش ریت 60 تا 75 برای استفاده تریدرها مناسب هستند.


  • وضوح تصویر بالا

رزولوشن یا وضوح تصویر، کیفیت تصویر مانیتور را نشان می‌دهد. اگر قرار است از مانیتور فقط برای ترید استفاده کنید، رزولوشن 1080 در 1920 کفایت می‌کند ولی اگر مقاصد دیگری نظیر دیدن فیلم یا انجام بازی هم دارید، می‌توانید رزولوشن‌های بالاتری نیز انتخاب کنید. نکته دیگر در این زمینه، اندازه نمایشگر است. معمولا تریدرهای حرفه‌ای به سراغ مانیتورهایی با ابعاد 23 تا 28 اینچ می‌روند تا بتوانند 4 نمودار را به وضوح تماشا کنند.


  • سازگاری:

منظور از سازگاری یا Compatibility این است که مانیتور با دیگر سخت افزارهای به کار رفته در کامپیوتر سازگاری کامل داشته باشد. این سازگاری از کابل‌ها گرفته تا مسائل پیچیده‌تر باید در نظر گرفته شود. اگر بهترین مانیتور را نیز خریداری کنید ولی سازگاری را در نظر نگیرید شاید مجبور به تعویض قطعات کامپیوتر خود شوید.


  • سازگاری با استاندارد VESA و فیلتر نور آبی

وسا نام انجمن استانداردهای الکترونیکی ویدیویی است که استانداردهایی را برای نمایشگرها بوجود آورد. برای خرید مانیتور تریدینگ باید به این استاندارد‌ها نیز توجه کنید. علاوه بر این، فیلتر نور آبی نیز در انتخاب مانیتور مسئله‌ای مهم است. در صورت نبود فیلتر نور آبی، نگاه کردن طولانی مدت به مانیتور می‌تواند به چشم آسیب بزند.


  • مانیتور سازگار با اصول ارگونومی

ارگونومی اصولی است که رعایت آن باعث کاهش ضایعات چشم، سردرد، کمردرد و مسائل اینچنینی می‌شود. امروزه تولیدکنندگان سعی می‌کنند همه اصول ارگونومی را چه در ساخت مانیتور و چه در ساخت دیگر تجهیزات مربوط به رایانه رعایت کنند. با توجه به این که برخی تریدرها ساعت‌ها پای کامپیوتر می‌نشینند در نظر گرفتن این اصول برای خرید مانیتور تریدینگ ضروری است.


بهترین مانیتور‌ها برای ترید کدامند؟

بهترین مانیتور‌ها برای ترید کدامند؟

حال که با ویژگی‌های مانیتور خوب برای ترید آشنا شدید، احتمالا دوست دارید چند تا از بهترین گزینه‌ها را بررسی کنید. در ادامه لیستی از بهترین مانیتورها برای ترید آماده کرده‌ایم که به طور مختصر به بررسی هر‌کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.


Samsung FT45 Series

از ویژگی‌های مانیتورهای FT45 سامسونگ می‌توان به قیمت مقرون به صرفه و بهره‌وری بالا اشاره کرد. این مانیتورها از رزولوشن FULL HD پشتیبانی می‌کنند و در طراحی‌شان همه اصول ارگونومی در نظر گرفته شده است. با توجه به این که حاشیه چپ، راست و بالای این مانیتور بسیار کم است، توجه بیننده فقط به محتوای در حال نمایش جلب خواهد شد. این دستگاه دارای دو پورت HDMI و یک پورت Displayport است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید محتوای چند دستگاه را در آن مشاهده کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی این سری مانیتور برای تریدر‌هایی که ساعت‌ها به مانیتور نگاه می‌کنند Eye saver mode است که با وجود آن چشم‌هایشان از آسیب های احتمالی در امان خواهد ماند. این مانیتورها ویژگی‌های لازم برای استفاده یک تریدر حرفه‌ای را دارا هستند و در سه مدل 22، 24 و 27 اینچ به بازار عرضه می‌شوند. قیمت این دستگاه در حال حاضر در سایت آمازون از 133 تا 159 دلار است.


Asus ProArt Monitor

مانیتورهای سری پرو‌آرت ایسوس در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف در بازار وجود دارند. این سری مانیتور قابلیت‌های فراوانی دارند که بسیاری از آن‌ها برای تریدرها مهم است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به نرخ نوسازی بالا، ضد بازتاب نور بودن، چند پورت بودن، کیفیت بالای تصویر، فیلتر نور آبی، فناوری تصویر کنار تصویر و فناوری تصویر در تصویر و... اشاره کرد. به طور کل مانیتور یکی از محصولاتی است که شرکت ایسوس در تولید آن موفق عمل کرده و کاربران رغبت زیادی به خرید مانیتورهای این برند نسبت به دیگر برندها دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی که مورد استفاده تریدرها قرار می‌گیرد قابلیت اتصال به دیوار است که در این سری مانیتور نیز وجود دارد.


Dell 4K Ultrasharp 43 Monitor

یکی از بهترین مانیتورهای شرکت دل که البته قیمت بالایی هم دارد مانیتور اولترا شارپ 43 اینچ است. این مانیتور دارای کیفیت تصویر 4K و تکنولوژی صفحه IPS است. از ویژگی‌های کاربردی این مانیتور قابلیت چرخش صفحه است، یعنی می‌توانید به صورت عمودی هم از آن استفاده کنید. مانیتور اولتراشارپ 43 اینچ دارای چندین پورت است که مهم‌ترین آن‌ها دو پورت HDMI و یک پورت DP هستند. به عبارتی قادر خواهید بود دستگاه‌های متعددی را به این مانیتور متصل و همزمان از آن‌ها استفاده کنید. با توجه به بزرگ بودن صفحه، این مانیتور دارای استانداردهای مصرف انرژی نیز هست تا تریدرها بعد از ساعت‌ها روشن بودن آن با افزایش هزینه روبرو نشوند.


Dell UltraSharp U2720Q 27” Monitor

یکی دیگر از گزینه‌های کمپانی دل و مانیتورهای سری اولتراشارپ، مدل U2720Q است. این مانیتور 27 اینچ، از وضوح تصویر 4K پشتیبانی می‌کند و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها به لطف قابلیت HDR در آن به نمایش در خواهند آمد. این مدل از سری اولتراشارپ نیز قابلیت چرخش صفحه دارد و می‌توان به صورت عمودی از آن بهره برد. قابلیت‌های این مانیتور به آن اجازه نمایش کوچکترین جزئیات را می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این مانیتور، می‌توان به پنل IPS و رفرش‌ریت 60 هرتز اشاره کرد. متاسفانه U2720Q دارای فیلتر نور آبی نیست.


Samsung 49-Inch CHG90 144Hz Curved Gaming Monitor

بسیاری از تریدرها دوست دارند از مانیتورهای خمیده استفاده کنند. این مانیتورها به طور معمول مورد استفاده گیمرها قرار می‌گیرند. مانیتور CHG90 سامسونگ از تکنولوژی کوانتوم‌دات و HDR پشتیبانی می‌کند که باعث نمایش تصویر بسیار طبیعی می‌شود. تکنولوژی Eye saver mode که در این مانیتور به کار رفته از خسته شدن چشم‌هایتان جلوگیری می‌کند. اغلب ویژگی‌های این مانیتور که باعث گران بودن قیمت آن نیز می‌شوند، برای استفاده گیمرها طراحی شده‌اند. با این حال این مانیتور، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تریدرهایی است که به استفاده از مانیتورهای خمیده علاقه دارند.


HP 24mh Series

سری 24mh جزو گزینه‌های مقرون به صرفه این لیست است که توسط برند اچ پی به بازار عرضه می‌شود. این مانیتورها دارای وضوح تصویر 1080p و اندازه صفحه 24 اینچ هستند. مانیتورهای سری mh با توجه به اصول ارگونومی طراحی شده‌اند و رفرش‌ریت آن‌ها 75 هرتز است. اگر می‌خواهید از چند مانیتور برای انجام ترید استفاده کنید، حتما این مانیتور سری 24mh را مورد توجه قرار دهید. در این مانیتورها، استانداردهای VESA نیز رعایت و پورت‌های DP، HDMI و VGA در آن‌ها تعبیه شده است. قیمت مدل‌های مختلف این سری نزدیک به 125 دلار است و می‌توان گفت با این قیمت قابلیت‌های قابل قبولی ارائه می‌دهند.


ASUS BE279QSK Series

اگر می‌خواهید علاوه بر ترید کردن در کلاس‌های آموزشی نیز شرکت کنید، این سری ساخت برند ایسوس برای شما مناسب است. سری BE279QSK دارای یک وبکم در بالای خود است که با استفاده از آن می‌توانید به صورت تصویری در کلاس‌ها شرکت یا خودتان برای دیگران کلاس برگزار کنید. کیفیت تصویر FHD، طراحی ارگونومیک، سازگاری با استانداردهای VESA و پنل IPS از جمله ویژگی‌های مانیتور سری BE279QSK هستند. این مانیتور همچنین از اتصالات HDMI، DP، D-SUB و جک هدفون پشتیبانی می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی این مانیتور برای تریدرها قابلیت چرخش 90 درجه و استفاده عمودی است.


24″ BenQ LED Monitor

مدل های مختلف مانیتور 24 اینچ بنکیو، برای کسانی که می‌خواهند از چندین مانیتور برای ترید استفاده کنند مناسب است. رفرش‌ریت این مانیتورها از 60 تا 144 متفاوت است و از وضوح تصویر FHD یا QHD پشتیبانی می‌کنند. بنکیو برندی معتبر در تولید مانیتور است و در محصولات آن، اصول ارگونومیک رعایت می‌شود. اکثر مدل‌های 24 اینچی بنکیو دارای فیلتر نور آبی هستند و از حداقل 3 پورت اتصال HDMI و DP پشتیبانی می‌کنند.


ASUS VG328H1B Curved Series

یکی دیگر از مانیتورهای خمیده مناسب برای استفاده تریدرها، مانیتور ASUS VG328H1B است. این مانیتور با اندازه 32 اینچ و وضوح تصویر FHD می‌تواند به خوبی 4 نمودار را به طور همزمان برای شما به نمایش درآورد. این مانیتور به طور کلی برای گیمینگ طراحی شده است به همین خاطر قابلیت‌های زیادی دارد. این مانیتور هم با اصول ارگونومیک و هم با استانداردهای VESA سازگاری دارد.یکی از ویژگی‌های مهم این مانیتور، تکنولوژی Ultra low blue light است که برای محافظت از چشم در نگاه کردن طولانی مدت به مانیتور عالی است.


LG 32QN650-B

مانیتور مدل LG 32QN650-B یکی از گزینه‌های خوب برای تریدر‌هاست. این مانیتور برند مطرح ال‌جی، دارای رفرش‌ریت 75 هرتز است و قابلیت اتصال به دیوار نیز در آن وجود دارد. این مانیتور 32 اینچی با وضوح تصویر 4K قابلیت تنظیم شیب و ارتفاع نیز دارد. اگر اتاقتان آفتاب گیر است نگران تابش نور به صفحه مانیتور نباشید، این مانیتور پوشش ضد تابش نور دارد که باعث نمایش واضح تصویر در چنین اتاق‌هایی می‌شود.


Philips 346E2CUAE Curved Series

مانیتور خمیده 346E2CUAE با وضوح تصویر 4K یکی از محصولات با کیفیت در میان مانیتورهای موجود در بازار است. از قابلیت‌های این مانیتور می‌توان به فیلتر نور آبی، Easy‌Read، sRGB، و زمان پاسخگویی 4 میلی‌ثانیه اشاره کرد. این مانیتور دارای یک پورت DP، یک پورت HDMI، خروجی صدا، USB 3.2 و USB-C است. یکی از قابلیت‌های کاربردی مانیتور فیلیپس برای تریدرها، MultiView است که به آن‌ها اجازه اتصال چند دستگاه به مانیتور و استفاده همزمان از آن‌ها را می‌دهد.


آیا برای معامله‌گری به چند مانیتور نیاز است؟

آیا برای معامله‌گری به چند مانیتور نیاز است؟

با توجه به این که این مسئله برای هر تریدر متفاوت است، نمی‌توان یک جواب قاطعانه به این سوال داد. برخی تریدرها تنها از دو مانیتور استفاده می‌کنند در حالی که برخی دیگر به بیش از 20 مانیتور برای ترید نیاز دارند. برای این که بدانید برای ترید به چند مانیتور نیاز دارید، باید بررسی کنید که قرار است چند چارت را به صورت همزمان بررسی نمایید.


با استفاده از مانیتورهای اولترا‌واید، می‌توان به راحتی 4 چارت را به صورت همزمان بررسی کرد. پس برای بررسی 12 چارت به صورت همزمان می‌توانید از 3 مانیتور استفاده کنید. به همین ترتیب می‌توانید تعداد مانیتورهای مورد نیاز را بر حسب تعداد چارت‌هایی که قصد بررسی‌شان را دارید به دست آورید.


هزینه مانیتورهای تریدینگ حدودا چقدر است؟

قیمت مانیتورهای تریدینگ بسته به اندازه و قابلیت‌های آن‌ها متفاوت است اما به صورت تخمینی از 130 دلار شروع می‌شوند و تا 1000 دلار نیز می‌رسند. اکثر مانیتورهایی که برای ترید مناسب هستند قابلیت‌های مربوط به گیمینگ را نیز در خود جای داده‌اند. به خاطر همین ممکن است قیمتشان کمی بالا به نظر بیاید اما اگر به سراغ مانیتورهای غیر گیمینگ بروید می‌توانید با هزینه کمتری چند مانیتور تهیه کنید.


برای ترید مانیتور کارآمدتر است یا لب تاپ؟

برای ترید مانیتور کارآمدتر است یا لب تاپ؟

پاسخ این سوال نیز، می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد، با این حال شاخصه‌هایی هست که با مقایسه آن‌ها به این که کدام یک از این دو برای شما مناسب تر است، پی خواهید برد.


یکی از شاخصه‌ها در مقایسه لب‌تاپ و دسکتاپ، مسئله قابل حمل بودن است. اگر جزو آن دسته از تریدرهایی هستید که می‌خواهند همزمان با انجام معاملات به شهرهای مختلف نیز رفت و آمد کنند، لب‌تاپ برای شما مناسب‌تر است. از طرفی دسکتاپ برای کسانی که می‌خواهند در مکان آرام و خلوتِ خود به معامله بپردازند و کار و سفر را از یکدیگر جدا کرده‌اند انتخاب بهتری است.


⚠️مسئله مهم دیگری که در مقایسه این دو مدنظر قرار می‌گیرد، قابلیت دیدن چندین چارت به صورت همزمان است. اگر دسکتاپ داشته باشید می‌توانید چندین مانیتور را به آن متصل کنید و به صورت همزمان چندین چارت را مشاهده کنید. این در حالی است که با استفاده از لب‌تاپ نهایتا می‌توان 4 چارت را در صفحه آن مشاهده نمایید. پس برای کسانی که باید برای انجام تحلیل چندین چارت را به صورت همزمان زیر نظر داشته باشند، استفاده از دسکتاپ مناسب‌تر است.

قدرت پردازش یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در مقایسه لب‌تاپ و دسکتاپ در نظر گرفت. برای این که بتوانید برنامه‌های مربوط به ترید را در سیستم خود اجرا کنید، نیاز به قدرت و سرعت پردازش مناسب دارید. به طور کل قدرت پردازش دسکتاپ‌ از لب‌تاپ بیشتر است.


ارتقا یا تغییر سخت افزارهای دسکتاپ نسبت به لب‌تاپ راحت‌تر است. بنابراین اگر قرار است با سودهایی که از ترید کسب کرده‌اید، سیستم خود را ارتقا ببخشید، بهتر است دسکتاپ را به جای لب‌تاپ انتخاب کنید.


از کجا مانیتور تریدینگ بخریم؟

بعد از تصمیم‌گیری برای انتخاب مانیتور تریدینگ، حال باید به دنبال فروشگاهی باشید که با بهترین قیمت، کیفیت و زمان ممکن مانیتور خود را از آن خریداری کنید. در حال حاضر در ایران فروشگاه‌های اینترنتی مختلفی وجود دارند که تجهیزات و قطعات رایانه‌ای را با قیمت‌های مناسبی به دست مشتریان می‌سانند. در ادامه چند مورد از بهترینشان را معرفی خواهیم کرد:


دیجی‌کالا

دیجی‌کالا در سال‌های گذشته توانسته به لطف ارائه خدمات با کیفیت، خود را تبدیل به معروف‌ترین فروشگاه اینترنتی در ایران کند. در حال حاضر دیجی‌کالا، یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید محصولات دیجیتال، از جمله قطعات کامپیوتری است. تنها باید در قسمت جستجوی این سایت، نام مانیتور مورد نظر را جستجو و بعد از یافتن آن، نسبت به خرید اقدام کنید.


ترب

ترب، اگرچه سایت فروشگاهی نیست اما با جستجو در ترب، بهترین فروشگاه‌های اینترنتی که کالای مورد نظر شما را می‌فروشند خواهید یافت. یکی از ویژگی‌های خاص ترب این است که هنگام جستجو، قیمت‌های ارائه شده برای کالا، توسط فروشگاه‌های مختلف را نشان می‌دهد تا به راحتی درباره خرید به صرفه و ارزان تصمیم بگیرید.


ایمالز

ایمالز نیز مانند ترب، موتور جستجوی کالاست و با استفاده از آن می‌توانید کالای خود را در میان هزاران فروشگاه اینترنتی جستجو کنید. ایمالز هم، در نتایج جستجوی کالا، قیمت آن را در فروشگاه‌های مختلف نشان می‌دهد تا تصمیم‌گیری را برای خریدار آسان‌تر کند. از جمله کالاهای قابل جستجو در ایمالز، مانیتورهای تریدینگ هستند.


اگزو

در متن اشاره کردیم که بسیاری از مانیتورهای مناسب برای معامله‌گران، در واقع گیمینگ هستند. در میان مانیتورهای معرفی شده نیز مواردی وجود دارند که مخصوص دنیای گیم طراحی شده‌اند. اگزو گیم فروشگاهی مخصوص کالاهای گیمینگ است که می‌‌‌توانید مانیتور تریدینگ مورد نظر خود را با قیمت مناسب از آن خریداری کنید.


سخن پایانی


در این مقاله به بررسی ویژگی مانیتورهای مناسب برای ترید پرداختیم و برترین مدل‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. برای خرید مانیتور و دیگر تجهیزاتِ انجام معامله، ابتدا توانایی‌ها و نیازهای خود را بررسی کنید تا نهایتا با هدر رفت سرمایه روبرو نشوید.