زمانی که یک تراکنش انجام می‌دهید بهتر است اطلاعات آن را نگهداری کنید. مثلاً همه ما همیشه وقتی تراکنشی را با موبایل انجام می‌دهیم، پس از اتمام تراکنش از صفحه اسکرین شات می‌گیریم تا اطلاعات تراکنش را داشته باشیم. ممو یا تگ هم برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال به‌عنوان اطلاعات تراکنش شناخته می‌شوند. در ادامه این مقاله در مورد ممو و تگ بیشتر برایتان توضیح می‌دهیم.


ممو یا تگ چیست؟

رمزارزها و ارزهای دیجیتال امروزه به‌طور گسترده‌تری نسبت به گذشته در دسترس هستند و بسیاری از افراد به‌طور منظم از آن‌ها استفاده می‌کنند. با وجود تعداد زیادی ارز دیجیتال و توکن در دسترس، و همچنین قابل‌قبول بودن ارزهای دیجیتال به‌عنوان مکانیسم پرداخت، تعداد تراکنش‌ها به‌شدت افزایش یافته است. ممو (Memo) یا تگ مقصد (Destination Tag) پیامی است که همراه با یک تراکنش می‌آید. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا در دفتر کل جهانی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.


تگ مقصد و ممو تفاوتی با یکدیگر ندارند، فقط نام آن‌ها در بعضی ارزهای دیجیتال باهم متفاوت است. مثلاً برای ریپل اصطلاح تگ بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی، یک ممو یا تگ کدهای شناسایی منحصربه‌فردی هستند که برای تعیین گیرنده تراکنش استفاده می‌شوند. صرافی‌های متمرکز مانند Binance و Coinbase از ممو یا تگ استفاده می‌کنند، زیرا آن‌ها برای هر کاربر آدرس منحصربه‌فردی را نشان می‌دهند. این موضوع مدیریت آدرس‌ها را برای صرافی‌ها آسان‌تر می‌کند. ممو یا تگ برای مسیریابی صحیح انتقال توکن‌ها به گیرنده موردنظر استفاده می‌شود.


ممو یا تگ می‌تواند با آدرس یک آپارتمان برابری کند. این شناسه٬ها مشخص می‌کنند که شما در کدام واحد خاص در یک آپارتمان زندگی می‌کنید. استفاده از تگ یا ممو بر اساس هر ارز دیجیتال متفاوت است، اما همه آن‌ها در شبکه بلاکچین با یک هدف کار می‌کنند. لازم به ذکر است که در برخی از ارزهای دیجیتال به‌جای استفاده از ممو از اصطلاحات دیگری مانند تگ مقصد یا شناسه پرداخت (ID) استفاده می‌شود که همگی در شبکه بلاکچین یک هدف دارند.


ممو یا تگ چیست؟

چرا باید از تگ یا ممو استفاده کنیم؟

صرافی‌ها معمولاً از کاربران خود می‌خواهند که یادداشت‌هایی را به سپرده‌های خود اضافه کنند. به این دلیل که صرافی‌ها معمولاً فقط از یک یا چند حساب برای دریافت سپرده‌ها استفاده می‌کنند و به راهی برای تشخیص سپرده یک کاربر از دیگری نیاز دارند، از آن‌ها می‌خواهند تا از تگ و ممو استفاده کنند. درج نکردن ممو یا تگ در چنین مواردی ممکن است منجر به از دست رفتن وجوه شود.


اگر صرافی نتواند دارایی‌های شما را تشخیص دهد ممکن است آن‌ها گم شوند و شما برای همیشه دارایی خود را از دست بدهید. بنابراین اگر یک صرافی یا کیف پول از شما درخواست اضافه کردن ممو یا تگ کرد، حتماً این کار را انجام دهید. مسئولیت تعیین ممو یا تگ مقصد کیف پول دریافت‌کننده بر عهده کاربران است. اگر اطلاعات را به‌طور صحیح وارد نکنید توکن‌های شما ممکن است به حساب شما واریز نشوند.


کدام ارزهای دیجیتال به ممو یا تگ نیاز دارند؟

همه ارزهای دیجیتال به ممو یا تگ برای انتقال نیاز ندارند. مثلاً ارزهای دیجیتال مشهوری مانند ارز بیت کوین و اتریوم ارز دیجیتال از تگ یا ممو استفاده نمی‌کنند. در اینجا به ارزهای دیجیتالی اشاره می‌کنیم که هنگام ارسال آن‌ها به یک صرافی متمرکز به ممو یا تگ نیاز دارند:


- ریپل (XRP): تگ مقصد به‌صورت عدد


- استلار (XLM): ممو به‌صورت حروف یا عدد


- توکن‌های بایننس کوین (BNB) و (BEP2): ممو به‌صورت عدد


- اتم (ATOM): ممو به‌صورت عدد


- کاوا (KAVA): ممو به‌صورت عدد


- ایاس (EOS): ممو به‌صورت عدد


کدام ارزهای دیجیتال به ممو یا تگ نیاز دارند؟

اکثر تراکنش‌ها با این ارزها برای تکمیل شدن نیاز به ممو و تگ دارند. هنگام دریافت این ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها باید تگ مقصد را برای حساب دریافت‌کننده وارد کنید. شما باید ممو و تگ خود را به فرستنده ارائه دهید. هنگام ارسال از صرافی به یک کیف پول رمزنگاری بسته به سیاست‌های صرافی دریافت‌کننده، ممکن است از شما درخواست شود که تگ ارائه دهید. به‌طورکلی، فقط صرافی‌های دریافت‌کننده هستند که به ممو یا تگ نیاز دارند.


کدام صرافی‌ها و کیف پول‌ها از ممو یا تگ استفاده می‌کنند؟

تمام صرافی‌هایی که از ارزهای دیجیتال ذکرشده در بالا پشتیبانی می‌کنند و متمرکز هستند باید از ممو یا تگ استفاده کنند. صرافی‌ها و کیف پول‌های غیرمتمرکز به ممو یا تگ نیازی ندارند. مثلاً کیف پول تراست ولت یک کیف پول غیرمتمرکز است و برای انجام تراکنش‌های ارزهای دیجیتالی که نام بردیم هم به ممو یا تگ نیازی ندارد. البته بهترین صرافی ارز دیجیتال همانی نیست که از ممو استفاده می‌کند. صرافی‌هایی هستند که از ممو استفاده نمی‌کنند و امنیت بالایی نیز دارند. مهم‌ترین صرافی‌ها و کیف پول‌هایی که از ممو یا تگ استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:


کدام صرافی‌ها و کیف پول‌ها از ممو یا تگ استفاده می‌کنند؟

چرا هنگام ارسال ارز دیجیتال از کیف پول Ledger به صرافی باید از ممو استفاده کنیم؟

هنگام ارسال ارزهای دیجیتال به یک صرافی آنلاین متمرکز (مثلا اکسبیتو) یک تگ یا ممو لازم است. بسیاری از صرافی‌ها فقط از یک یا چند آدرس دریافت‌کننده برای سپرده‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین، آن‌ها نیاز به تگ یا ممو دارند تا مشخص کنند وجوه دریافتی باید به کدام حساب واریز شوند. پس اگر می‌خواهید صرافی به‌درستی وجوه شما را تأیید و دریافت کند، هنگام ارسال وجوه از کیف پول لجر به یک صرافی رمزنگاری باید به آن تگ یا ممو اضافه کنید.


چرا هنگام ارسال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول لجر به ممو یا تگ نیاز نیست؟

تنها زمانی به تگ یا ممو نیاز ندارید که از کیف پول‌های خصوصی استفاده کنید. در این کیف پول‌ها خود فرد کنترل کامل کلیدهای عمومی و خصوصی را در دست دارد. هنگامی‌که ارزهای دیجیتالی چون ارز ریپل (XRP)، ارز استلار (XLM) و ارز اتم کازموس (ATOM) را از یک صرافی به کیف پول لجر که یک کیف پول خصوصی است ارسال می‌کنید، نیازی به گذاشتن ممو یا تگ خاصی ندارید. ازآنجایی‌که آدرس توسط شما کنترل می‌شود، دارایی‌های موجود در لجر به‌طور خودکار در آدرس شما ظاهر می‌شوند. بهترین کیف پول ریپل لجر است که یک کیف پول سخت‌افزاری خصوصی است و هنگام دریافت ارز دیجیتال به ممو یا تگ نیازی ندارد.


اگر تراکنشی را بدون درج ممو یا تگ انجام دهیم چه اتفاقی می‌افتد؟

در این شرایط، صرافی همچنان دارایی‌های شما را دریافت کرده و در آدرس سپرده خود نگه می‌دارد. بااین‌حال، آن‌ها نمی‌توانند تراکنش را شناسایی و به حساب صرافی شما اختصاص دهند. ازآنجایی‌که تراکنش‌های روی بلاکچین قابل لغو کردن نیستند، صرافی یا کیف پول نمی‌تواند در این شرایط به شما کمک کند. تنها راه‌حل شما این است که با پشتیبانی صرافی تماس بگیرید و به آن‌ها در شناسایی انتقال سپرده خود کمک کنید.


چگونه ممو یا تگ را وارد کنیم؟

هنگامی‌که می‌خواهید یک تراکنش انجام دهید، گزینه‌ای در صفحه ارسال برای اضافه کردن یک ممو یا تگ وجود خواهد داشت. در اینجا باید نوع ممو یا تگ را که می‌فرستید انتخاب کنید. هنگامی‌که تراکنش شما ارسال شد، می‌توانید تمام جزئیات (ازجمله ممو یا تگ) را در تاریخچه تراکنش خود مشاهده کنید.


چگونه ممو یا تگ را وارد کنیم؟

کلام آخر
همان‌طور که می‌بینید برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال باید اطلاعات زیادی داشته باشید. کاربران ایرانی می‌توانند از صرافی آنلاین ایرانی اکسبیتو استفاده کنند. این صرافی نیازی به استفاده از تگ و ممو ندارد و کار شما را راحت کرده است. برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال باید در این صرافی ثبت‌ نام کرده و حساب کاربری ایجاد کنید. بعد از شارژ کردن حساب خود می‌توانید معامله در بازار ارزهای دیجیتال را آغاز کنید.