چرا باید درباره هش تراکنش یا TXID بدانیم؟

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارید، احتمالا برایتان پیش آمده که پس از انتقال ارز به یک کیف پول، صاحب کیف پول مقصد از شما هش تراکنش یا TXID را به عنوان مدرک پرداخت درخواست کند. یا مثلا درصورت استفاده از کیف‌پول‌های حضانتی، ممکن است واسطه (Third-party) برای پیگیری مشکل احتمالی در تراکنش، از شما بخواهد تا هش تراکنش یا TXID را برای او ارسال کنید. در این صورت ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا به اشتراک گذاشتن هش تراکنش، دارایی‌های کیف پول شما را در خطر سرقت قرار نمی‌دهد؟ اگر نه، چطور می‌توانید به هش تراکنش یا TXID دسترسی داشته باشید. با ما همراه باشید تا در این مقاله همه چیز را درمورد این موضوع مورد بررسی قرار دهیم.


چرا باید درباره هش تراکنش یا TXID بدانیم؟.png

هش تراکنش چیست و چه اطلاعاتی را به کاربر می‌دهد؟

هر تراکنشی که در فضای بلاک‌چین انجام می‌شود، یک شناسه منحصر به‌فرد رمزنگاری شده دارد که آن را با نام هش تراکنش یا TXID می‌شناسیم. این شناسه، که بلافاصله پس از انجام تراکنش ایجاد می‌شود، یک کد چندین کاراکتری است که از یک دنباله خاص شامل حروف و اعداد تشکیل شده و برای شناسایی تراکنش‌ها در بلاک‌چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید برایتان جالب باشد که جزئیات تمام تراکنش‌های انجام شده در بستر بلاک‌چین در دسترس عموم قرار دارد و با استفاده از پیگیری هش تراکنش، می‌توانیم اطلاعات مربوط به یک تراکنش خاص را مشاهده کنیم؛ اطلاعاتی از قبیل آدرس فرستنده و گیرنده، مبلغ جابه‌جا شده، تاریخ انتقال، ارتفاع یا شماره بلوک، هزینه‌های کارمزد و تعداد تاییدیه‌ها.


اگرچه هش تراکنش به صورت جداگانه برای هر تراکنش ایجاد شده و حاوی اطلاعات است؛ اما در عین‌حال در دسترس عموم قرار گرفته و انتقال آن به اشخاص ثالث ریسکی به همراه ندارد، چون تمام اطلاعات شخصی رمزگذاری شده و امکان بازیابی داده‌های اصلی وجود ندارد.


سایت‌های پیگیری تراکنش ارز دیجیتال

اطلاعات تمام تراکنش‌هایی که تا به‌حال در بلاک‌چین انجام شده، برخلاف سیستم بانک‌داری متمرکز، در دفتر‌کل توزیع‌شده در اختیار همگان قرار دارد. یعنی برای دسترسی به اطلاعات یک تراکنش، فقط به هش تراکنش و یک اتصال اینترنت احتیاج داریم. از آنجایی که هر بلاک‌چین یک دفتر‌کل جداگانه دارد، بسته به ارزی که جابه‌جا شده می‌بایست بلاک‌چین مربوطه را مورد بررسی قرار داد.


سایت‌های پیگیری تراکنش رمزارزی مربوط به برخی از معروف‌ترین بلاک‌چین‌ها را در زیر می‌بینیم:


همچنین وب‌سایت‌هایی مانند sochain.com نیز وجود دارند که با جستجوی تراکنش‌ها در چند بلاک‌چین، پیگیری TXID را برای کاربران آسان‌تر کرده‌اند.


نحوه به‌دست آوردن هش تراکنش در کیف‌پول

پیدا کردن هش تراکنش یا TXID بسیار ساده است و به هیچ وجه کار پیچیده‌ای به حساب نمی‌آید. در کیف پول اتریوم‌ولت کافیست به برگه مربوط به تراکنش‌ها رفته و تراکنشی که مدنظرتان است را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید. در پنجره باز شده، Transaction ID همان هش تراکنش یا TXID مربوط به آن تراکنش است.

ممکن است در کیف‌پول‌های ارز‌دیجیتال، مراحل تفاوت جزئی داشته باشند اما در کل بسیار مشابه یکدیگر هستند. مثلا در تراست ولت ابتدا ارزی که انتقال داده شده را در صفحه اصلی انتخاب می‌کنیم و پس از ورود به صفحه مربوط به همان ارز، تراکنش‌های صورت گرفته را مشاهده می‌کنیم. تراکنش مدنظرمان را پیدا کرده و با انتخاب آن وارد صفحه جدیدی می‌شویم. در صفحه جدید که مربوط به تراکنش مدنظر است، MORE DETAILS را انتخاب کرده و در صفحه‌ای که باز می‌شود می‌توانیم هش تراکنش را پیدا کنیم.

نحوه به‌دست آوردن هش تراکنش در کیف‌پول.png


هش تراکنش در صرافی

اگر ارز را ازطریق صرافی‌ها جابه‌جا کرده‌اید، بلافاصله پس از انجام تراکنش، هش تراکنش در صفحه اطلاعات پرداخت قابل مشاهده است. درصورتی که به هر دلیلی، مدتی بعد از انتقال قصد پیدا کردن هش تراکنش را داشتید، معمولا در تاریخچه تراکنش‌های حساب کاربری یا سابقه پرداخت مربوط به صرافی، به‌راحتی پیدا خواهد شد. البته در بعضی از صرافی‌ها و یا کیف‌پول‌های حضانتی ممکن است پیدا کردن هش تراکنش مقداری دشوار باشد. در این صورت بهتر است با تیم پشتیبانی پلتفرم مربوطه ارتباط برقرار کنید.


سخن پایانی


هش تراکنش یا TXID فقط یکی از مفاهیم بی‌شمار دنیای بلاک‌چین بود که شناخت آن برای تمام فعالان این حوزه، یک نیاز به‌حساب می‌آید. دنیای ارزهای دیجیتال در کنار جذابیت غیر‌قابل انکارش، برای افرادی که بدون داشتن حداقل دانش در این بازار فعال هستند، همیشه با خطر از دست رفتن سرمایه همراه است. بهتر است پیش از هرچیز، قوانین حاکم بر این بازار را به خوبی بشناسیم تا با خیال راحت در این بازار فعالیت داشته باشیم و از خدمات بی‌نظیر آن استفاده کنیم.


آیا تاکنون شما نیز نسبت به اشتراک گذاری هش تراکنش تردید داشتید؟