اگر در انواع بازارهای مالی، مانند ارزهای دیجیتال، فارکس، بورس و... معامله (Trading) می‌کنید؛ ممکن است که گاهی به فکر کنارگذاشتن ترید افتاده باشید. عوامل مختلفی می‌توانند تریدرها را به فکر ترک معامله‌گری بیندازند. بااین‌حال، اطلاع از اینکه چه زمانی ترید را کنار بگذاریم برای همه‌ی معامله‌گران ضروری است. درصورتی‌که اطلاعات کافی را در این زمینه داشته باشید، می‌دانید که تا چه زمانی به انجام معاملات ادامه بدهید و دقیقاً چه زمانی باید ترید را کنار بگذارید.


چرا باید زمان ترک ترید را بدانیم؟

چرا باید زمان ترک ترید را بدانیم؟

معمولاً معامله‌گران مبتدی و متوسط معتقدند که با بررسی مداوم نمودارهای قیمت و یافتن شاخص‌های مناسب برای ورود به معاملات، تریدر (Trader) سودآوری خواهند بود. این افراد حتی زمانی که اشتباه می‌کنند، توقع دارند که بازار دوباره تغییر جهت دهد و باب میل آن‌ها حرکت کند.


اصولاً ترید (Trading) کار پیچیده‌ای است و درصد بالایی از معامله‌گران، حتی پس از سال‌ها هم نمی‌توانند به سودآوری برسند. اگر مدتی در بازارهای مالی مختلف معامله کرده باشید، حتماً افرادی را می‌شناسید که سال‌ها معامله کرده‌اند؛ اما هنوز مانند افراد مبتدی ضرر می‌کنند. عوامل مختلفی باعث می‌شوند که یک تریدر همیشه در سطح مبتدی بماند و به سودآوری نرسد. در نتیجه، برای همه‌ی معامله‌گران ضروری است که عوامل عدم پیشرفت خود را بدانند و درک کنند که چه زمانی باید ترید را کنار بگذارند.


در هنگام ترید چه سوالاتی را باید از خود بپرسیم؟

در هنگام ترید چه سوالاتی را باید از خود بپرسیم؟

در ادامه سوالاتی را مطرح می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند تا عوامل عدم پیشرفت خود را بشناسید. البته در پاسخ‌دادن به این سوالات باید با خودتان صادق باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. از این طریق، وضعیت ترید خود را بهتر درک خواهید کرد.


آیا بعد از سال‌ها ترید هنوز ضرر می‌کنید؟

اگرچه ترید کریپتو، فارکس، بورس و... همیشه با ضررهایی همراه است و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که به سودآوری 100 درصد رسیده است؛ اما افرادی هم هستند که بعد از سال‌ها معامله، مانند تریدرهای مبتدی ضرر می‌کنند. این معامله‌گران فاصله‌ی زیادی با تریدرهای پیشرفته دارند. درصورتی‌که بعد از سال‌ها هیچ پیشرفت قابل‌توجهی نداشته‌اید و سرمایه‌های شما روبه‌کاهش است، پس شما یک تریدر ناموفق هستید.


آیا استراتژی ترید خود را مدام تغییر می‌دهید؟

یکی از اشتباهات رایج تریدرها این است که در صورت عدم موفقیت معاملات، فکر می‌کنند که استراتژی معاملاتی آن‌ها اشتباه است. باید به این نکته توجه داشته باشید که با تغییر استراتژی ترید، در واقع از ابتدا کارتان را آغاز می‌کنید. در سوی مقابل، یک تریدر حرفه‌ای می‌داند که استراتژی معاملاتی خوب، ممکن است که از اول کار نکند؛ بنابراین، این استراتژی به گسترش و تکامل نیاز دارد.


آیا هنوز ژورنال معاملاتی ندارید؟

منظور از ژورنال معاملاتی (Trading Journal) دفتری است که برای ثبت و بررسی معاملات استفاده می‌شود. در واقع، با استفاده از آن، می‌توانید تریدهای گذشته‌ی خود را بررسی کنید. درصورتی‌که هنوز ژورنال معاملاتی ندارید، محکوم به شکست خواهید بود. بدون چنین دفتری، نمی‌توانید میزان پیشرفت خود را بررسی کرده و به یک تریدر سودآور تبدیل شوید.


آیا برای تریدهای خود برنامه‌ای دارید؟

اگر به‌سراغ مانیتور و صفحه‌ی ترید رفته‌اید؛ اما نمی‌دانید که به‌دنبال چه چیزی هستید، معاملات شما با شکست همراه خواهند بود. در واقع، برای تبدیل‌شدن به یک معامله‌گر سودآور، باید زمان‌هایی را به تجزیه‌و‌تحلیل بازار و یافتن فرصت‌های سودآور اختصاص دهید. در غیر این صورت، معامله‌کردن بدون برنامه، ضررهای زیادی را به شما تحمیل می‌کند.


آیا معامله‌گری برای شما هیجان‌انگیز است؟

اصولاً تکرار یک استراتژی معاملاتی باید کسالت‌بار و تکراری باشد. معامله‌گران حرفه‌ای هر روز استراتژی خود را تکرار کرده و معاملات مشابهی را انجام می‌دهند. در نتیجه، اگر تریدکردن برای شما هیجان‌انگیز است؛ یعنی شما مانند یک قمارباز معامله می‌کنید و این مسئله بسیار خطرناک است.


آیا انتظار دارید که به‌زودی ثروتمند شوید؟

تریدینگ (Trading) راهی برای ثروتمند‌شدن سریع نیست. در بسیاری از مواقع، حتی معامله‌گری درآمد کمتری نسبت به مشاغل عادی دارد. بسیاری از افرادی که این حقیقت را می‌فهمند، ترید را کنار می‌گذارند. در سوی مقابل، اگر بپذیرید که 5 تا 10 سال طول می‌کشد که به سودآوری برسید، احتمالاً در این بازار شانس موفقیت را خواهید داشت.


چه زمانی ترید را کنار بگذاریم؟

چه زمانی ترید را کنار بگذاریم؟

ممکن است که در شرایطی باشیم که ادامه‌ی ترید به ضرر ما باشد. در چنین مواقعی، معامله‌گری می‌تواند ضررهای بیشتری را به ما وارد کند و حتی به زندگی‌مان آسیب بزند. به‌خاطر همین، در این بخش بررسی می‌کنیم که چه زمانی باید ترید را کنار بگذاریم.


وقتی از نظر مالی مشکل دارید

بسیاری از معامله‌گران برای افزایش درآمدهایشان و به‌عنوان شغل دوم، به‌سراغ تریدکردن (Trading) می‌روند. در واقع، این افراد با معامله‌گری می‌خواهند که مخارج روزمره‌ی خود و خانواده‌شان را تأمین کنند. بااین‌حال، باید به این نکته توجه داشت که تریدینگ درآمد ثابتی ندارد و نمی‌توان به‌صورت یک شغل ثابت به آن نگاه کرد. حتی ممکن است که ماه‌ها از معاملات خود سودی کسب نکنید و ضرر نیز داشته باشید.


در نتیجه، اگر از پس مخارج روزمره‌ی زندگی برنمی‌آیید و مشکلات مالی دارید، باید فوراً ترید را کنار بگذارید. هنگامی که بدهی دارید و یا قبض‌های آب و برق را به سختی می‌پردازید، معامله‌گری کار کاملاً اشتباهی است.


زمانی که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) ضعیف است

منظور از نرخ بازگشت سرمایه (ROI)، سودی است که نسبت به سرمایه‌گذاری خود به دست می‌آورید. معمولاً نرخ بازگشت سرمایه را برای افرادی محاسبه می‌کنند که شغل خود را ترک کرده و در حال انجام ترید هستند. فرض کنید که شما از معاملات روزانه‌ی خود حدود 5 درصد سود کسب می‌کنید؛ درحالی‌که در شغل قبلی خود، بابت هر روز کاری، 25 دلار دستمزد می‌گرفتید. در نتیجه، از نظر نرخ بازگشت سرمایه، معامله‌گری برای شما شغل مناسبی نیست.


در چنین مواقعی، به معامله‌گران گفته می‌شود که به شغل قبلی خود بازگردند و در کنار آن، ترید را نیز ادامه دهند. اگرچه ممکن است که درآمد شما از ترید کاهش پیدا کند؛ اما در مجموع، از این دو شغل، سود بیشتری کسب خواهید کرد.


اگر برای تریدکردن پول قرض گرفته‌اید

قرض گرفتن پول برای ترید، یک نوع خودکشی مالی است. همان‌طور که می‌دانید، معامله‌گری همیشه با ضررهایی همراه است، درحالی‌که شما نمی‌توانید پولی را که قرض گرفته‌اید، از دست بدهید. ترس شما باعث می‌شود که بسیار محتاطانه ترید کنید و سودهای ناچیزی را به دست بیاورید. در نهایت، تصمیمات اشتباه و تردید در انجام معاملات باعث می‌شوند که سرمایه‌ی خود را از دست بدهید و در وضعیت بدتری نسبت به قبل قرار بگیرید.


وقتی که دیگر سرمایه‌ی روانی ندارید

وقتی که دیگر سرمایه‌ی روانی ندارید

منظور از سرمایه‌ی روانی (Mental Capital) انرژی ذهنی انجام کارهای مختلف، مانند تجارت، ورزش، مطالعه و... است. زمانی که تازه شروع به کار می‌کنید، سرمایه‌ی روانی‌ شما در بالاترین میزان خود قرار دارد. یعنی اینکه با انگیزه‌ی زیادی معاملات را ادامه می‌دهید، استراتژی خود را به‌روزرسانی می‌کنید و به‌دنبال غلبه بر ریسک‌های بازار هستید.


بااین‌حال، عوامل مختلفی باعث می‌شوند که سرمایه‌ی ذهنی خود را از دست بدهید:


  • ازدست‌دادن سرمایه‌هایتان

  • نتیجه نگرفتن در طول چند سال

  • خسته‌شدن از سودهای اندک

و...


همان‌طور که گفتیم، تریدکردن برای ثروتمند‌شدن سریع نیست. از طرفی، همه‌ی افراد هم استعداد تبدیل‌شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای را ندارند. ممکن است که شما در زمینه‌های دیگری استعداد داشته باشید؛ اما در تریدینگ به جایی نرسید. در نتیجه، وقتی سرمایه‌ی روانی خود را از دست می‌دهید، باید ترید را کنار بگذارید. پافشاری بر انجام معامله، در چنین وضعیتی، ضررهای بیشتری را به شما وارد می‌کند.


اگر ازدست‌دادن پول برای شما دردناک است

همه‌ی معامله‌گران حرفه‌ای می‌دانند که ازدست‌دادن پول بخشی از تریدینگ (Trading) است؛ بنابراین، با این مسئله کنار می‌آیند و خود را برای فرصت‌های بعدی آماده می‌کنند. درصورتی‌که تحمل ریسک‌های بازار و ازدست‌دادن پول را ندارید، معامله‌کردن در بازارهای مالی برای شما مناسب نیست.


فرض کنید که شخصی مبلغ بسیار ناچیزی را به شما بدهکار است. این مبلغ اندک را بسیاری از افراد فراموش می‌کنند؛ اما اگر شما مدام به آن فکر می‌کنید و حتی احتمال دارد که با فرد بدهکار درگیر شوید، پس ازدست‌دادن پول برای شما دردناک است. در نتیجه، بهتر است که هرگز به‌سراغ ترید نروید.


چه زمانی دوباره به ترید بازگردیم؟

چه زمانی دوباره به ترید بازگردیم؟

ممکن است که با مطالعه‌ی مطالب بالا از معامله‌گری ناامید شده باشید؛ اما لزومی ندارد که برای همیشه ترید را ترک کنید. نکاتی وجود دارند که با دقت به آن‌ها، می‌توانید به ترید‌‌کردن بازگردید.


بدهی‌های خود را پرداخت کنید

برای بازگشت به معاملات، باید از صفر شروع کنید. پس باید به وضعیت مالی خود سروسامانی بدهید. همچنین، باید همه‌ی بدهی‌های خود را بپردازید. زمانی که در یک وضعیت مالی مناسب قرار گرفتید، می‌توانید با دقت کافی، به ترید بازگردید.


یک شغل خوب پیدا کنید

همان‌طور که گفتیم، تریدینگ شغلی با درآمد ثابت نیست؛ بنابراین، باید یک شغل خوب با درآمد ثابت پیدا کنید. زمانی که از پس مشکلات مالی روزمره برمی‌آیید، ذهن شما آزاد می‌شود. در نتیجه، با تمرکز بیشتر و همچنین، با ریسک کمتر ترید می‌کنید.


در بازه‌ی زمانی بلندتری معامله کنید

اصولاً معامله در بازه‌های زمانی بلندتر، برای افراد مبتدی مناسب‌تر است. مزایای چنین تریدهایی عبارت‌اند از:


  • استرس کمتر: این معاملات به شما فرصت می‌دهند که دقت بیشتری داشته باشید و تصمیمات بهتری را بگیرید.

  • داشت شغل ثابت: ازآنجایی‌که معاملات بلندمدت، نیازی به رصد مداوم ندارند، می‌توانید یک شغل ثابت نیز در کنار ترید داشته باشید.

  • فراغت بیشتر: چنین معاملاتی بیشتر طول می‌کشند و نیازی نیست که مدام به صفحه‌ی مانیتور خیره شوید. در نتیجه، می‌توانید از اوقات فراغت خود استفاده خوبی بکنید.

به خودتان فرصت بدهید

وقتی که سیگنال مناسبی را از نمودار قیمت دریافت نمی‌کنید، ترید را کنار بگذارید. به ذهنتان فرصت بدهید تا خود را بازیابی کند. سپس، با دقت بیشتری بازار را تحلیل کرده و فرصت‌های مناسب ترید را پیدا کنید. از این طریق، اشتباهات خود را متوجه می‌شوید و با دقت بالایی معامله خواهید کرد.


ترید‌کردن را یاد بگیرید

شاید مهم‌ترین قسمت ورود به بازارهای معاملاتی، یادگیری باشد. از اوقات فراغت خود استفاده کنید و آموزش‌های مختلفی را درباره‌ی تحلیل تکنیکال و انواع تحلیل‌های بازار مشاهده کنید. از این طریق، کیفیت معاملات خود را بالا می‌برید و ریسک‌های بازار را تا حد ممکن کاهش خواهید داد.


سخن پایانی


یاد گرفتیم که چه زمانی باید ترید را کنار بگذاریم. این مسئله به ما کمک می‌کند که جلوی ضررهای بیشتر را بگیریم و سرمایه‌هایمان را نجات بدهیم. بااین‌حال، در آینده، با دقت بیشتری می‌توانیم به ترید بازگردیم؛ فقط باید به خودمان فرصت بدهیم تا انرژی ازدست‌رفته را دوباره به دست بیاوریم و همچنین، آمادگی لازم را برای ترید پیدا کنیم.