روزبه‌روز بر کاربردهای بلاک چین افزوده می‌شود و این فناوری به حوزه‌های گوناگونی راه می‌یابد. یکی از جدیدترین زمینه‌هایی که با بهره‌گیری از ارزهای دیجیتال، می‌خواهد خدمات غیرمتمرکزی را به کاربران ارائه دهد، «تبلیغات» است. در اینترنت امروز، شرکت‌های بسیار بزرگی، مانند گوگل، کنترل اطلاعات مردم را در اختیار دارند و از این داده‌ها برای نمایش تبلیغات استفاده می‌کنند. این رویکرد متمرکز ضمن نقض حریم خصوصی افراد، مزاحمت‌های فراوانی را نیز برای آن‌ها ایجاد کرده است. برای رفع این مشکل، پروژه بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention Token) با توکن بت (BAT) پا به عرصه گذاشته تا تعامل کارآمدی را بین کاربران، ناشران و تبلیغ‌کنندگان برقرار کند.


ویژگی‌های ممتاز ارز دیجیتال بیسیک اتنشن توکن باعث شده‌اند تا بسیاری از سرمایه‌گذاران به خرید بت علاقه‌مند شوند. به همین خاطر، در این مقاله از اکسبیتو، به‌سراغ وایت پیپر بت (BAT Whitepaper) رفته‌ایم، تا با ویژگی‌های این پروژه به‌طور کامل آشنا شویم. ازاین‌طریق، شما می‌توانید از بیسیک اتنشن توکن بهتر استفاده کنید و با آگاهی کامل بر روی BAT سرمایه‌گذاری انجام دهید.


آشنایی با رمز ارز بیسیک اتنشن توکن BAT

آشنایی با رمز ارز بیسیک اتنشن توکن BAT

بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention Token) با نماد اختصاری BAT، ارز دیجیتالی محسوب می‌شود که بر بستر بلاک چین اتریوم و با استاندارد ERC-20 راه‌اندازی شده است. پروژه ارز دیجیتال بت به‌دنبال ایجاد انقلابی در صنعت 330 میلیارد دلاری تبلیغات بوده و برای این منظور، از مرورگر بریو (Brave) به‌عنوان یک «صرافی تبلیغات دیجیتال» استفاده می‌کند. ازاین‌رو، بیسیک اتنشن توکن می‌خواهد تجربه غیرمتمرکز شفافی را در زمینه تبلیغات ارائه دهد؛ به‌طوری که این فرایند هم به نفع کاربران و هم به سود تبلیغ‌کنندگان باشد.


مرورگر بریو که توسط تیم بیسیک اتنشن توکن ارائه شده، اکوسیستمی جامع را بنا گذاشته که ناشران، تبلیغ‌کنندگان و کاربران را بر بستری تعاملی گردهم می‌آورد. بنابراین، بریو به ناشران و تبلیغ‌کنندگان کمک می‌کند تا تبلیغات خود را با هزینه کمتری منتشر کنند؛ درحالی‌که کاربران نیز از تماشای تبلیغات سفارشی‌سازی‌شده درآمد به دست می‌آورند.


همین مزایای گسترده توجه سرمایه‌گذاران را به ارز بیسیک اتنشن توکن جلب کرده‌اند و اگر شما هم به این رمز ارز علاقه دارید، به‌راحتی و با کمترین هزینه، می‌توانید در صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، به خرید بت (BAT) اقدام کنید. همچنین، برای اینکه خرید هوشمندانه‌ای داشته باشید، می‌توانید با ما در ادامه بررسی وایت پیپر بیسیک اتنشن توکن (BAT) همراه شوید.


خلاصه وایت پیپر بیسیک اتنشن توکن (BAT

خلاصه وایت پیپر بیسیک اتنشن توکن (BAT)

امروزه، بازار تبلیغات دیجیتال از انحصار ناشران، تبلیغ‌کنندگان و کاربران بیرون آمده و به دست شرکت‌های «واسطه» (middleman) افتاده است. این شرکت‌ها با تقسیم‌بندی کاربران، ردیابی داده‌ها، انجام رفتارهای پیچیده و اشتراک‌گذاری غیرشفاف اطلاعات موجب سردرگمی تمام ذی‌نفعان حقیقی این بازار شده‌اند. به همین خاطر، کاربران با حجم بالایی از تبلیغات نادرست و بی‌فایده مواجه می‌شوند. برای مثال، تبلیغات موبایلی ماهانه 23 دلار هزینه اینترنت اضافی را به افراد تحمیل کرده و عمر باتری گوشی هوشمند آن‌ها را تا 21 درصد کاهش می‌دهند. برای رفع این مشکل، حدود 600 میلیون تلفن همراه و کامپیوتر از نرم‌افزارهای مسدودکننده تبلیغات استفاده می‌کنند. ازاین‌رو، ناشران سنتی تقریباً 66 درصد از درآمد خود را از دست داده‌اند. کاربران نیز با نقض حریم شخصی‌شان مواجه می‌شوند و تبلیغ‌کنندگان هم دیگر نمی‌توانند تبلیغات اثربخشی را ارائه دهند.


برای ارائه یک راه‌حل مفید، وایت پیپر بت مرورگر بریو (Brave) را معرفی می‌کند. بریو به‌عنوان اولین مرورگر غیرمتمرکز، سریع و متمرکز بر حریم خصوصی ردیاب‌های شخص ثالث را مسدود کرده و با استفاده از دفترکل توزیع‌شده، توجه (Attention) کاربران را اندازه‌گیری می‌کند تا تبلیغاتی سفارشی‌سازی‌شده را در اختیارشان بگذارد.


در همین راستا، توکن بت (BAT) با مرورگر بریو ادغام شده تا بابت «توجه» کاربران، به آن‌ها پاداش ارائه دهد. رمز ارز بت با حذف رفتارهای مخرب بازار تبلیغات، مانند نقض حریم خصوصی، تقلب و تبلیغات بد، تعاملی مفید را بین تبلیغ‌کنندگان، ناشران و کاربران برقرار خواهد کرد.


در واقع، BAT یک سیستم پرداخت به حساب می‌آید که بازدهی تبلیغات را برای ناشران و تبلیغ‌کنندگان بالا برده و درعین‌حال، بابت توجه به تبلیغات، هزینه‌ای را به کاربران پرداخت می‌کند.


ارزش پیشنهادی وایت پیپر بت (BAT)

ارزش پیشنهادی وایت پیپر بت (BAT)

وایت پیپر بیسیک اتنشن توکن، رمز ارز BAT را به‌عنوان ابزاری برای مبادله و پرداخت در یک سیستم تبلیغاتی ایمن، ناشناس و گزینشی مبتنی بر مرورگر و تلفن همراه به همگان پیشنهاد می‌دهد. در این سیستم، 3 عنصر کلیدی وجود دارند که عبارت‌اند از:


  • کاربران: بیسیک اتنشن توکن حفظ حریم خصوصی و امنیت بالا را در موقع برقراری ارتباط و مشاهده تبلیغات به کاربران ارائه خواهد داد. همچنین، این افراد بابت «توجه» (Attention) خود، سهمی از توکن‌های BAT را به دست می‌آورند.

  • ناشران: وایت پیپر بت معتقد است که توکن BAT بهبود درآمد، گزارش‌گیری بهتر و تقلب کمتر را برای ناشران به ارمغان می‌آورد.

  • تبلیغ‌کنندگان: مزایای این پروژه برای تبلیغ‌کنندگان نیز شامل تقلب کمتر، سودآوری بیشتر و برقراری نسبت بهتر بین هزینه و بازدهی خواهند بود.

مقدمه‌ای بر بازار ناکارآمد تبلیغات

مقدمه‌ای بر بازار ناکارآمد تبلیغات

در ادامه وایت پیپر بیسیک اتنشن توکن (BAT)، در مورد بازار امروز تبلیغات صحبت می‌کنیم. «توماس داونپورت» (Thomas Davenport) و «جی سی بک» (JC Beck) نشان دادند که «توجه» درگیری ذهنی ما پیرامون یک موضوع است. اقلام مختلف وارد آگاهی ما می‌شوند. ما به یک مورد خاص توجه می‌کنیم و سپس، تصمیم خواهیم گرفت که آیا اقدامی را انجام دهیم یا خیر.


از طرفی، می‌توان «توجه» را یک کمبود به حساب آورد؛ چراکه سوالاتی اساسی را در ما ایجاد کرده و ما را با نیازهایمان مواجه می‌کند. به همین دلیل، در تبلیغات نیز «توجه» به‌عنوان یک مفهوم اساسی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، صنعت تبلیغات به‌دنبال جلب توجه افراد است تا آن‌ها را به انجام فعلی (احتمالاً خرید محصول و دریافت خدمات) دعوت کند.


اولین اَشکال تبلیغات به چین باستان، مصر و قرون‌وسطی در اروپا برمی‌گردند. شکل چاپی تبلیغات نیز از قرن نوزدهم به‌مرور رایج شد. در آن زمان، ذی‌نفعان اصلی بازار تبلیغات را تبلیغ‌کنندگان، ناشران و کاربران تشکیل می‌دادند که با تحول رسانه‌های جمعی و ظهور رادیو و تلویزیون نیز کماکان همان ذی‌نفعان نقش اساسی را در بازار داشتند.


ظهور اینترنت نوید تحولی عظیم را در زمینه تبلیغات می‌داد و می‌توانست دسترسی بهتر به اطلاعات و افزایش سرعت فرایندهای این حوزه را به ارمغان بیاورد. بااین‌حال، در دو دهه‌ی گذشته، سیستم تبلیغات شکلی پیچیده به خود گرفت. ازاین‌رو، مشاغل مختلف بازاریابی پدید آمدند و فرایندهای گوناگون تبلیغاتی ظهور کردند. بنابراین، پیچیدگی سیستم امروزی، هزینه‌ها را به‌شدت برای تبلیغ‌کنندگان بالا برد.


از طرفی، نارضایتی کاربران نیز زیاد شد و آن‌ها به نرم‌افزارهای مسدودکننده روی آورند. همین مسئله موفقیت ناشران را نیز تحت‌الشعاع قرار داد. در نتیجه، می‌توان گفت که بازار تبلیغات امروز بسیار ناکارآمد است و هیچ‌کدام از ذی‌نفعان به اهداف دل‌خواه خود دست نمی‌یابند.


مقدمه‌ای بر بازار توجه (Attention Marketplace)

مقدمه‌ای بر بازار توجه (Attention Marketplace)

وایت پیپر بت (BAT) تمرکز ویژه‌ای بر مفهوم «توجه» (Attention) و بازار این حوزه دارد. درحال‌حاضر، افرادی که به برنامه‌ریزی مالی تبلیغات می‌پردازند، باید تعداد کثیری از واسطه‌های شخص ثالث را در نظر بگیرند. در این وضعیت، آژانس‌ها، بنگاه‌های معاملاتی، پلتفرم‌های سرویس‌های تبلیغاتی، ارائه‌دهندگان شبکه، فروشندگان رسانه‌های جمعی و سرویس‌های مشارکتی بخش قابل ‌توجهی از بودجه تبلیغات خلاقانه را به خود اختصاص می‌دهند. همچنین، تیم‌های بازاریابی از نقش‌هایی تشکیل شده‌اند که به جمع‌آوری‌، مدیریت، کارشناسی، تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها می‌پردازند و این نقش‌ها نیز هزینه‌های مضاعفی را به تبلیغ‌کنندگان تحمیل می‌کنند.


ناشران هم برای دریافت آگهی، با تعداد زیادی واسطه مواجه هستند و مستقیماً به تبلیغ‌دهنده متصل نمی‌شوند. همچنین، آن‌ها باید هزینه‌های ارائه تبلیغات، عملیات راه‌اندازی کمپین و مدیریت ابزارهای تجزیه‌وتحلیل را بپردازند. واسطه‌ها نیز بخشی از درآمد ناشران را به خود اختصاص می‌دهند.


از طرفی، تبلیغات نادرست باعث نارضایتی کاربران شده و سیل شکایات را به‌سوی ناشران سرازیر کرده‌اند. علاوه‌بر آن، پیچیدگی کلی بازار هزینه‌هایی پنهانی را برای همه ذی‌نفعان به‌همراه خواهد داشت. برای مثال، این تبلیغات بسته‌های اینترنت کاربران را تمام کرده و عمر باتری تلفن‌ همراه آن‌ها را کاهش می‌دهند.


مقدمه‌ای بر بازار توجه (Attention Marketplace)

نقض حریم خصوصی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که برای کاربران هزینه‌های اجتماعی را در پی دارد. اقتصاددانان این نقض حریم خصوصی را به آلودگی زیست‌محیطی تشبیه می‌کنند. بنابر تحقیقات انجام‌شده، حدود 91 درصد بزرگسالان بر این عقیده هستند که افراد کنترل اطلاعات شخصی خود را از دست داده‌اند. چنین دیدگاهی عجیب نیست؛ چراکه بازدید از یک وب‌سایت ساده، می‌تواند حدود 70 ردیاب را به سیستم کاربر اضافه کند.


تقلب و کلاهبرداری نیز از آفت‌های بازار تبلیغات به حساب می‌آید و بسیاری از هکرها با استفاده از شکاف‌های امنیتی وب‌سایت‌ها، به سیستم‌های کاربران نفوذ می‌کنند. بدافزارهایی که ازاین‌طریق بر روی کامپیوترها و تلفن‌های همراه افراد نصب می‌شوند، سالانه میلیاردها دلار را از بازار تبلیغات خارج می‌کنند. بنابر گزارشات رسمی، در سال 2016، وب‌سایت‌های جعلی و بدافزارها حدود 7.2 میلیارد دلار هزینه را به صنعت تبلیغات تحمیل کرده‌اند. وقتی به سال 2015 نگاه می‌کنیم، این رقم را در حدود 6.3 میلیارد دلار می‌بینیم؛ بنابراین، روزبه‌روز چنین رفتارهای مخربی روبه‌افزایش هستند. آمارهای دیگری نشان می‌دهند که اغلب این رفتارهای مخرب در زمان بازدید کاربران از وب‌سایت‌های ناشران سرشناس رخ داده‌اند؛ یعنی هکرها و کلاهبرداران به‌خوبی می‌دانند که باید کجا مورد هدف قرار دهند.


 اقتصاد مبتنی بر توجه (Attention-based Economics) بر بستر بلاک چین

اقتصاد مبتنی بر توجه (Attention-based Economics) بر بستر بلاک چین

در بخش بعدی وایت پیپر بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention Token) درباره بازاری از «توجه» صحبت می‌کنیم که بر بستر بلاک چین شکل می‌گیرد. مشکلاتی که در بخش قبلی گفتیم، لزوم ساده‌سازی صنعت تبلیغات را نشان می‌دهند. درحال‌حاضر، این بازار به‌سمت انحصارطلبی رفته است و با وجود شرکت‌هایی مانند گوگل و فیسبوک، ناشران نمی‌توانند به درآمد واقعی خود دست یابند.


اگرچه نکته‌ی اساسی همچنان «توجه» کاربر است؛ اما این توجه باید در بستری کارآمد، شفاف و ارزان به کار گرفته شود. بااینکه امروزه اطلاعات بسیار زیادی در سطح اینترنت موجود هستند، اما کاربران توجه کمی را به آن‌ها معطوف می‌کنند؛ بنابراین، «توجه» بسیار ارزشمندتر از داده‌ها و اطلاعات است. همان‌طور که «هربرت سایمون» (Herbert Simon) در سال 1971 گفت: «در دنیای غنی از اطلاعات، زیاد بودن داده‌ها نشان‌دهنده‌ی کمبود چیز دیگری است؛ یعنی کمبود چیزی که توسط اطلاعات مصرف می‌شود. آنچه که اطلاعات مصرف می‌کند، چیزی جز توجهِ گیرندگانِ داده نیست. ازاین‌رو، انبوه اطلاعات بیانگر فقر توجه بوده و در چنین اوضاعی، باید به مدیریت توجه افراد پرداخت.»


مشکلاتی که در بخش قبلی وایت پیپر بت گفتیم، نوعی «آلودگی الکترونیکی» را بیان می‌کنند. همچنین، نورون‌های عصبی کاربران نیز از حجم اطلاعات خسته شده‌اند و تبلیغات را به‌طور خودکار نادیده می‌گیرند. به همین خاطر، ما بیسیک اتنشن توکن (BAT) را به‌عنوان مرجعی برای بازار توجه مبتنی بر بلاک چین معرفی می‌کنیم.


معیارهای اساسی توجه (Basic Attention Metrics)

معیارهای اساسی توجه (Basic Attention Metrics)

برای بهبود بازار تبلیغات به بستر و واحد مبادله جدیدی نیاز داریم. به همین خاطر، در این بخش از وایت پیپر بت، معیارهای اساسی توجه (BAM) را شرح می‌دهیم. مرحله اول، معرفی یک مرورگر جدید به نام بریو (Brave) است. بریو سریع، منبع‌باز و متمرکز بر حریم خصوصی بوده و تبلیغات و ردیاب‌های تهاجمی را مسدود می‌کند. همچنین، این مرورگر شامل یک سیستم دفترکل توزیع‌شده است که به‌طور ناشناس توجه کاربر را برای پرداخت پاداش دقیق به ناشران اندازه‌گیری خواهد کرد.


گام بعدی، معرفی ارز دیجیتال بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention Token) یا بت (BAT) برای پرداخت هزینه‌های تبلیغات غیرمتمرکز است. این توکن با اتصال تبلیغ‌کنندگان، ناشران و کاربران به یکدیگر، یک بازار جدید و کارآمد را پایه‌گذاری می‌کند. توکن BAT بر اساس استاندارد ERC-20 و بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده و می‌تواند با قراردادهای هوشمند این شبکه ادغام شود.


ارز بیسیک اتنشن توکن رابطه مستقیمی با توجه کاربران داشته و بر این اساس محاسبه خواهد شد. منظور از «توجه» در این پروژه، «تعامل ذهنی متمرکز» کاربر بر روی یک تبلیغ مشخص است. در همین راستا، مرورگر بریو می‌تواند میزان تعامل یک کاربر با تبلیغِ نمایش‌ داده‌شده را بسنجد و علایق او را بشناسد تا محتوایی مرتبط با نیازش را به نمایش بگذارد.


یادگیری ماشینی (Machine Learning)

یادگیری ماشینی (Machine Learning)

مرورگر بریو به فناوری یادگیری ماشینی مجهز است و می‌تواند علاقه افراد را طوری ارزیابی کند که کوکی‌ها و ردیاب‌های شخص ثالث قادر به آن نیستند. بااینکه مدل‌های متمرکز ردیابی، داده‌های زیادی را جمع‌آوری می‌کنند، اما هنوز به‌خوبی نمی‌توانند علایق کاربران را تشخیص دهند. به همین خاطر، آمارها نشان داده‌اند که کاربران بیسیک اتنشن توکن با مرتبط‌ترین تبلیغات مواجه شده‌اند و توانسته‌اند با محتوای نمایش داده‌شده تعامل برقرار کنند.


از طرفی، داده‌های کاربران به‌صورت رمزنگاری‌شده بر روی بلاک چین نگهداری می‌شوند و هیچ واسطه‌ای به آن‌ها دسترسی ندارد. این شیوه ذخیره‌سازی نشان می‌دهد که داده‌های افراد دارای ارزشی بوده که برای سالیان طولانی نادیده گرفته شده است. همچنین، بریو از چندین مکانیزم امتیازدهی استفاده می‌کند تا بر اساس میزان توجه افراد، به آن‌ها پاداش ارائه دهد. برای مثال، یکی از معیارهای پیشنهادی، 5 بازدید از محتوای تبلیغاتی در یک پنجره فعال است که کاربر برای هر کدام حداقل 5 ثانیه وقت صرف کرده باشد.


فناوری توکن بت (BAT Token Technology)

فناوری توکن بت (BAT Token Technology)

همان‌طور که در بخش قبلی وایت پیپر بیسیک اتنشن توکن گفتیم، ارز دیجیتال BAT بر بستر بلاک چین اتریوم ساخته شده و نقشی اساسی را در بازار جدید «توجه» بر عهده دارد. اتریوم نیز یک پلتفرم بلاک چین غیرمتمرکز و منبع‌باز است که یک ماشین مجازی را برای اجرای قراردادهای هوشمند در اختیار کاربران می‌گذارد. یکی از انواع قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم، قرارداد توکن است که BAT نیز از چنین قراردادی بهره می‌برد.


در نتیجه، ارز دیجیتال بیسیک اتنشن توکن با استفاده از قراردادهای هوشمند میزان توجه کاربران را اندازه‌گیری کرده و به آن‌ها پاداش می‌دهد.


توکن‌های پرداختی به ناشر (Tokens Used as Publisher Payment)

پرداختی‌های ناشران به‌وسیله «دفترکل بریو» (Brave Ledger) انجام می‌شوند. این دفترکل از یک طرح «اثبات دانش صفر» (Zero Knowledge Proof) برای محاسبه میزان پرداختی ناشران استفاده می‌کند. همچنین، کاربران نیز می‌توانند به ناشران مورد نظر خود انعام بدهند.


سخن پایانی وایت پیپر بیسیک اتنشن توکن

سخن پایانی


با مطالعه وایت پیپر بت (BAT) متوجه شدیم که پروژه بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention token) قصد دارد که بین تبلیغ‌کنندگان، ناشران و کاربران تعاملی کارآمد و شفاف را برقرار کند تا بازار تبلیغات دوباره در اختیار ذی‌نفعان واقعی‌اش قرار بگیرد. در همین راستا، این پروژه تمرکز خود را بر روی مفهوم «توجه» قرار داده و بر این اساس، به کاربران نیز پاداش‌هایی را می‌پردازد. بنابراین، انتظار می‌رود که با گسترش استفاده از مرورگر بریو، همه ذی‌نفعان از این بازار جدید بهره ببرند و کاربران نیز دیگر با مشکلات نقض حریم خصوصی مواجه نباشند.