مقیاس‌پذیری به یکی از اولویت‌های شماره یک در دنیای شبکه‌های بلاک‌ چین تبدیل شده است؛ زیرا تیم‌های توسعه‌دهنده درحال یافتن راه‌هایی برای سرعت بخشیدن به شبکه‌ها، خنثی‌سازی تراکم ترافیک و افزایش تعداد تراکنش‌های قابل پردازش در یک ثانیه هستند. این مسئله یکی از بزرگترین چالش‌ها در برخی از شبکه‌های سرشناس مانند بیت‌کوین و اتریوم است.


مولتی ورس ایکس (EGLD) از پتانسیل مقیاس‌پذیری موفقیت‌آمیز محیط‌های بلاک‌ چین بهره می‌برد تا امکان توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز برای موارد استفاده مختلف را فراهم کرده و یک اقتصاد اینترنتی تازه با دارایی‌های دیجیتال جدید ایجاد کند. MultiversX با قراردادهای هوشمند برای پشتیبانی از صدور دارایی‌های دیجیتال عمل می‌کند، درحالی‌که امکان تراکنش‌های سریع در دفترکل را نیز فراهم می‌آورد.


تاریخچه رمز الروند یا مولتی ورس ایکس (EGLD) چیست؟

تاریخچه رمز الروند یا مولتی ورس ایکس (EGLD) چیست؟

مولتی ورس ایکس یک شبکه مبتنی بر بلاک‌ چین بوده که برای پشتیبانی از تراکنش‌های فرامرزی ارزان‌تر بدون دخالت نهادهای متمرکز طراحی شده است. MultiversX از تکنیک اشتراک‌گذاری برای ارائه سرعت تراکنش سریع و درعین‌حال، پشتیبانی از برنامه‌های بیشتر استفاده می‌کند.


علاوه‌بر این، از پروتکل اجماع ایمن اثبات سهام (SPoS) برای همگام‌سازی ایمن اجزای مختلف نیز بهره می‌برد.


نام الروند سابق یا مولتی ورس ایکس از روی شخصیتی در ارباب حلقه‌ها گرفته شده است. توسعه‌دهندگان معتقدند که این شبکه به ایجاد پیوند قوی‌تر با کاربران کمک می‌کند؛ بنابراین، در هنگام نام‌گذاری پروژه‌های مختلف این شبکه، سعی کرده‌اند تا یک داستان را مد نظر قرار دهند.


مولتی ورس ایکس توسط تیمی متشکل از کارآفرینان، مهندسان و محققان باتجربه با پیشینه بلاک‌ چین و تجربه فنی قابل توجه در مایکروسافت، گوگل، اینتل و NTT DATA ساخته شده، به‌طوری که این تیم شامل دو دکترای CS و AI، چندین قهرمان المپیاد ریاضی، CS و هوش مصنوعی و یکی از اعضای سابق تیم اصلی NEM است. این رمز ارز در سال 2017 تاسیس شد. در جولای 2019، مولتی ورس ایکس یک ICO داشت که با فروش 25 درصد از کل عرضه خود، بیش از 3.2 میلیون دلار به دست آورد. در ابتدا، MultiversX تحت‌عنوان ERD مورد معامله قرار می‌گرفت، درحالی‌که پس از انتشار شبکه اصلی، این علامت به EGLD تغییر کرد.


چه کسانی Elrond را بنیان‌گذاری کردند؟

چه کسانی Elrond را بنیان‌گذاری کردند؟

مولتی ورس ایکس توسط لوسیان تودیا و لوسیان و بنجامین مینکو ایجاد و راه‌اندازی شد. برادران مینکو هم‌چنین یک گردآورنده اطلاعات اولیه ICO Market Data و صندوق سرمایه‌گذاری دارایی دیجیتال MetaChain Capital را تاسیس کردند. تیم الروند سابق یا مولتی ورس ایکس یک دور سرمایه‌گذاری خصوصی را سازماندهی کرد که نزدیک به 2 میلیون دلار برای این پروژه به ارمغان آورد.


لوسیان تودیا کارآفرین و سرمایه‌گذار فناوری، با بیش از 20 سال تجربه در کسب و کارهای اینترنتی و مرتبط با فناوری، یک مدیر اجرایی صنعت فناوری با عملیاتی، توسعه تجاری، مدیریت عمومی، رهبری و تجربیات بین‌المللی است. لوسیان اولین گام به‌سمت کارآفرینی را در سال 2001 برداشت، زمانی که این دانشجوی 21 ساله اولین وب‌سایت خود را راه‌اندازی کرد و بعدها به نام Soft32.com شناخته شد؛ یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های دانلود در جهان. پس از یک سال، در سال 2002، لوسیان تصمیم گرفت دانشگاه مطالعات اقتصادی بخارست را که در آن در امور مالی، بیمه، بانک‌داری و بورس تخصص داشت، کنار بگذارد تا بر ساخت و گسترش پلتفرم Soft32 تمرکز کند.


Soft32 در اوج خود بیش از 150000 برنامه را فهرست کرد و هر ماه بیش از 10 میلیون کاربر از آن بازدید داشتند. در نتیجه، ITNT، شرکت پشتیبان Soft32، در سال 2014 به‌عنوان یکی از سریع‌ترین استارت‌آپ‌های فناوری درحال رشد در اروپا و EMEA شناخته شد. او در چندین استارت‌آپ فناوری دیگر که در پرداخت‌های موبایلی، بازی، مسافرت یا تبلیغات موبایلی فعال بودند، مشارکت داشت. درحال‌حاضر او مدیر ارشد اجرایی شبکه MultiversX است.


چه کسانی Elrond را بنیان‌گذاری کردند؟

بنجامین مینکو مهندس نرم‌افزار و کارآفرین با سابقه در سیستم‌های توزیع‌شده و فناوری بلاک‌ چین محسوب می‌شود. بنجامین به‌عنوان مدیر اجرایی (مدیرعامل) شرکت مولتی ورس ایکس خدمت می‌کند. او مسئول رهبری استراتژی و چشم‌انداز کلی مولتی ورس ایکس و همچنین نظارت بر عملیات روزانه شرکت است.


قبل از تاسیس شبکه مولتی ورس ایکس، مینکو به‌عنوان مهندس نرم‌افزار در شرکت‌های مختلف فناوری از جمله Endava و NXP Semiconductors کار می‌کرد. او سابقه‌ای در علوم کامپیوتر دارد و تحقیقاتی را در مورد موضوعاتی مانند سیستم‌های توزیع‌شده و فناوری بلاک‌ چین منتشر کرده است.


لوسیان مینکو مدیر ارشد اجرایی فعلی در مولتی ورس ایکس به حساب می‌آید. قبل از این، او از آگوست تا دسامبر 2017 بنیان‌گذار و مدیر ارشد فناوری اطلاعات ICO Market Data و Metachain Capital بود. در Metachain Capital، لوسیان بر حمایت از برخی از مبتکرانه‌ترین تیم‌ها تمرکز داشت. لوسیان مینکو یک تکنسین علوم کامپیوتر Fachinformatiker محسوب می‌شود که در Industrie-und Handelskammer یا اتاق صنعت و بازرگانی تحصیل کرده است.


چشم‌انداز تاسیس الروند چه بود؟

چشم‌انداز تاسیس مولتی ورس ایکس چه بود؟

مینکو مولتی ورس ایکس را با چشم‌انداز ایجاد یک پلتفرم بلاک‌ چین مقیاس‌پذیر و سریع تاسیس کرد. او پتانسیل فناوری بلاک‌ چین را برای متحول ساختن روش تبادل و ذخیره داده‌ها دید، اما متوجه شد که پلتفرم‌های موجود از نظر مقیاس‌پذیری و سرعت محدودیت‌هایی دارند.


برای مقابله با این چالش‌ها، مینکو و تیمش پلتفرم MultiversX را توسعه دادند که از فناوری شاردینگ برای افزایش مقیاس‌پذیری و سرعت آن استفاده می‌کند. شاردینگ تکنیکی است که به یک بلاک‌ چین اجازه می‌دهد تا به تکه‌های کوچکتر یا «شارد» تقسیم شده که می‌توانند به‌صورت موازی پردازش شوند. این به پلتفرم مولتی ورس ایکس اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را با کارایی بیشتری پردازش کند و برای پشتیبانی از تعداد زیادی از کاربران مقیاس‌پذیر باشد.


پلتفرم مولتی ورس ایکس علاوه‌بر مقیاس‌پذیری و سرعت، به‌گونه‌ای طراحی شده‌ که آن را کاربرپسند و در دسترس مخاطبان بیشتری قرار دهد. ویژگی‌های این پلتفرم شامل یک زبان برنامه‌نویسی کاربرپسند به نام Rust و یک رابط کاربری ساده و بصری (UI) است. استفاده از Rust به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی، ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز بر روی پلتفرم مولتی ورس ایکس را برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر می‌کند؛ درحالی‌که رابط کاربری ساده و بصری، آن را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.


هدف پروژه الروند سابق یا مولتی ورس ایکس ایجاد یک اقتصاد دیجیتال جدید بوده که در آن تمرکززدایی و مقیاس‌پذیری ویژگی‌های جدایی‌ناپذیر زیرساخت بلاک‌ چین است. مولتی ورس ایکس به کاربران این امکان را می‌دهد که دارایی‌های جدید، برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز و انجام معاملات را با هزینه کم ایجاد کنند. این پروژه همچنین منحصربه‌فرد است، زیرا از dAppهای درجه سازمانی پشتیبانی کرده و درعین‌حال امکان مقیاس‌بندی و ارائه سه زبان برنامه‌نویسی را برای کار با آنها فراهم می‌کند.


 تاسیس MultiversX (الروند) چه تاثیری بر صنعت بلاک‌ چین داشت؟

تاسیس MultiversX (الروند) چه تاثیری بر صنعت بلاک‌ چین داشت؟

ویژگی اصلی که مولتی ورس ایکس را بسیار مقیاس‌پذیر می‌کند، استفاده از مکانیزم اجماع خاصی به نام اثبات ایمن سهام (SPoS) است که در آن اعتبار‌دهنده‌ها برای تایید بلوک به‌صورت تصادفی، غیرقابل پیش‌بینی و آسیب‌ناپذیر انتخاب می‌شوند. به‌طور خلاصه، مولتی ورس ایکس تمام ویژگی‌های اساسی بلاک چین‌های اثبات سهام را به کار می‌گیرد، اما سطح بیشتری از امنیت را اضافه می‌کند؛ یعنی انتخاب گره‌های اعتبارسنجی به‌طور تصادفی و با تاخیر کمتر انجام می‌شود. بنابراین امکان فعالیت هرگونه عامل مخرب را برای تاثیرگذاری بر پیشنهادات بلوک‌ها از بین می‌برد.


سه نوع خاص گره در مکانیزم اجماع مولتی ورس ایکس وجود دارند:


  • اعتبارسنجی: گره‌هایی از شبکه هستند که وظیفه پردازش تراکنش‌ها و ایمن‌سازی شبکه را بر عهده دارند. برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج، هر گره باید 2500 توکن EGLD را به‌عنوان وثیقه واگذار کند و می‌توانند برای مشارکت خود در شبکه پاداش دریافت کنند. یک گره همچنین می‌تواند تصمیم بگیرد که به‌عنوان یک Delegator شرکت کرده و توکن‌های EGLD خود را به یک گره اعتبارسنجی واگذار کند.

  • ناظرها: گره‌هایی هستند که به‌صورت غیرفعال فعالیت‌های شبکه را مشاهده کرده و به‌عنوان رابطی برای خواندن و انتقال اطلاعات عمل می‌کنند. برخلاف آنچه که با Validators اتفاق می‌افتد، مشاهده‌کننده‌ها هیچ الزامی برای شرط‌بندی نداشته و هیچ پاداشی برای خدمات آنها وجود ندارد. مشاهده‌کننده‌ها به‌نوبه خود به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یعنی فول‌نودها که کل بلاک‌ چین را نگه می‌دارند و نودهای ناقص که فقط دو دوره از تاریخ بلاک‌ چین را نگهداری می‌کنند.

  • فیشرمن: گره‌هایی هستند که وظیفه آنها بررسی بلوک‌های پردازش شده است. در صورت وجود هرگونه ناهنجاری یا بلوک‌های نامعتبر، فیشرمن‌ها این بلوک‌های نامعتبر را به چالش می‌کشند. این نقش می‌تواند توسط اعتبارسنجی‌هایی که بخشی از دور اجماع فعلی نیستند یا توسط ناظران انجام شود تا از تبانی جلوگیری به عمل آید. فیشرمن‌ها برای خدمات خود به‌نسبت اثربخشی پاداش دریافت می‌کنند.

 تاسیس MultiversX (الروند) چه تاثیری بر صنعت بلاک‌ چین داشت؟

در یک بلاک‌ چین کلاسیک، تعداد معینی از تراکنش‌ها روی یک بلوک ثبت و سپس ایجاد می‌شود؛ اما در مورد مولتی ورس ایکس که به‌عنوان یک زنجیره بلوکی که با مکانیزم شاردینگ کار می‌کند، شبکه به قطعات یا خرده‌هایی تقسیم می‌شود تا گره‌ها فقط کسری از تراکنش‌های شبکه را پردازش کنند.


به طور معمول، در یک بلاک‌ چین خردشده یا شاردشده، گره‌ها کل وضعیت زنجیره را حفظ می‌کنند. بااین‌حال، در مورد مولتی ورس ایکس، هر خرده تنها بخشی از حالت را حفظ خواهد کرد. بنابراین، انجام یک تراکنش که به چند خرده تقسیم می‌شود، مستلزم این است که با یکدیگر ارتباط کامل داشته باشند.


ازاین‌طریق، MultiversX می‌تواند ماشین مجازی Arwen WASM را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد که با اتکا بر مکانیزم اجماع منحصربه‌فردش، سرعت و کارایی بالایی را برای نرم‌افزارهای غیرمتمرکز به‌همراه دارد.


سخن پایانی بنیان‌گذاران الروند

سخن پایانی


الروند یا مولی ورس ایکس یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پشتیبانی از تراکنش‌های فرامرزی طراحی شده و درعین‌حال به کاربران اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند را بر روی پلتفرم خود بسازند. این شبکه سرعت تراکنش سریع را با کارمزد تراکنش بسیار پایین ارائه می‌دهد و از پروتکل اجماع ایمن اثبات سهام (SPoS) برای اطمینان از تراکنش‌های امن در شبکه استفاده می‌کند.