در این مقاله قرار است درباره چنگال اندروز توضیحاتی ارائه دهیم که می‌تواند برایتان بسیار سودآور باشد. معامله‌گرانی هستند که تنها با استفاده از همین ابزار معاملات خود را انجام می‌دهند و وین‌ریت‌های خوبی کسب می‌کنند. این کسب سود به شرط آن صورت می‌پذیرد که قوانین آن را به خوبی یاد بگیرید.


چنگال اندروز (Andrew’s Pitchfork) چیست؟

چنگال اندروز از سه پیووت تشکیل شده است، یعنی ما نیاز داریم در چارت سه پیووت اصلی را تشخیص دهیم. این چنگال که از سه نقطه ABC استفاده می‌کند، بیشتر در بازارهای روند دار کاربرد دارد و در بازارهای دارای Range از آن استفاده نمی‌شود. چنگال اندروز تقریبا روند بازار را به شما نشان می‌دهد. این چنگال می‌تواند نقاط تغییر روند را نیز مشخص کند. از آنجایی که این ابزار توانایی تشخیص این موارد را به شما می‌دهد کار کردن با آن بسیار لذت بخش است.


اشاره کردیم که این چنگال به سه پیووت نیاز دارد، پیووت یعنی محلی که قیمت به جهت مخالف حرکت می‌کند. مثلا اگر قیمت به سمت بالا در حرکت است، به سمت پایین تغییر جهت دهد و حتی کف قیمتی را نیز بشکند. در تصویر زیر یک نمونه پیووت برایتان رسم کرده‌ایم که در آن روند صعودی بعد از پایین آمدن قیمت و شکستن کف به روند نزولی تبدیل شده است. پایین‌تر روی خود چارت این بحث را پیگیری کرده‌ایم.


چنگال اندروز (Andrew’s Pitchfork) چیست؟.png

این که شما بتوانید پیووت‌های اصلی را شناسایی کنید اهمیت زیادی دارد. پیووت‌های اصلی آن‌هایی هستند که باعث تغییر روند شده‌اند. معمولا می‌توانید برای این کار از یک اسیلاتور به اسم «زیگزاگ» کمک بگیرید. در حال حاضر این اسیلاتور تنها در تایم‌فریم‌های روزانه و هفتگی و بالاتر به شما خدمات می‌دهد. این اتفاق جدید است و پیش از این، می‌توانستید در تایم‌فریم‌های پایین‌تر هم از آن استفاده کنید.


آموزش ویدئویی چنگال اندروز(Andrew’s Pitchfork)



نکات استفاده از چنگال اندروز (Andrew’s Pitchfork) چیست؟

وقتی این اسیلاتور را انتخاب کنید و به تایم‌فریم روزانه بروید، پیووت‌های اصلی برای شما نمایش داده خواهند شد. متاسفانه در تریدینگ‌ویو برای استفاده از بسیاری از اندیکاتورها و اوسیلاتورها باید هزینه بپردازید. وقتی اسیلاتور زیگزاگ را روی چارت انداختید به تنظیمات آن بروید و اعدادی که می‌بینید را دو برابر کنید تا پیووت‌های اصلی را به شما نشان دهد. بهتر است یاد بگیرید که بدون این ابزار کار کنید و قادر به تشخیص پیووت‌های اصلی باشید.


هنگام استفاده از این ابزار چند خط تشکیل می‌شوند. وقتی به تنظیمات این چنگال می‌روید می‌توانید خطوط بیشتری به آن اضافه کنید ولی معمولا از این ابزار با سه خط استفاده می‌شود. یک خط میدلاین در وسط این چنگال وجود دارد که دارای اهمیت بسیار زیادی است. دو خط کناری، خط‌های کمکی هستند که ما اگر آن‌ها را با دقت ببینیم حکم یک کانال را خواهند داشت با این تفاوت که یک سری اطلاعات نیز به ما می‌دهند.قابل ذکر است که گاهی چارت واکنش‌های خیلی خوبی به این محدوده‌ها نشان می‌دهد.


خط میدلاین بسیار حائز اهمیت است با این حال برخی معامله گران از محدوده کمکی وسطی (0.5) هم استفاده می‌کنند. این محدوده می‌تواند برای تارگت گذاری‌ها بسیار به معامله‌گر کمک کند. چنگال اندروز دو خط به نام خطوط ماشه هم دارد. خطوط ماشه زمانی کاربرد دارند که قیمت از چنگال اندروز بیرون می‌آید. قیمت می‌تواند به این خط واکنش نشان دهد و دوباره به داخل کانال باز گردد. اگر این خط شکسته شود می‌تواند آغاز یک ریزش باشد. این خط در واقع می‌تواند به عنوان نقطه ورود به معامله استفاده شود.


نکات استفاده از چنگال اندروز چیست؟.png

مثال‌هایی از چنگال اندروز (Andrew’s Pitchfork) در چارت قیمتی

حال که با اصول چنگال اندروز آشنا شدیم بیایید یک مثال در نمودار رسم کنیم.


در نمودار زیر ما به دنبال پیووت‌های اصلی می‌گردیم. به نظر شما کدام نقطه‌ها پیووت‌های اصلی را شکل می‌دهند و برای رسم چنگال مناسب هستند؟ نقطه‌ای که به عنوان نقطه A مشخص کرده‌ایم، جایی است که قیمت از آنجا حرکت کرده و با ساختن یک لگ طولانی مدت سقف بالاتر ثبت کرده‌است. در نقطه B قیمت چرخش پیدا کرده و آخرین پیووت اصلی خود را رو به پایین شکسته و نهایتا اصلاح داده است.


در این نمودار خود نقطه B هم می‌تواند به عنوان نقطه A (نقطه شروع) و نقطه C می‌تواند به عنوان نقطه B در نظر گرفته شود. همین که قیمت تغییر ماهیت می‌دهد برای ما در تایم‌فریم‌های بالا حائز اهمیت است.


مثال‌هایی از چنگال اندروز در چارت قیمتی.png

در تصویر زیر ما چنگال اندروز را در این نمودار رسم کرده‌ایم:


به نمودار دقت کنید. می‌بینید قیمت به محدوده میانی باند اول ما چه واکنش‌های زیبایی نشان داده است. کار کردن با چنگال اندروز و خط میدلاین را بعدا برای شما توضیح خواهیم داد. در این بخش هدف این است که بتوانید پیووت‌های اصلی را شناسایی کنید.


مثال‌هایی از چنگال اندروز در چارت قیمتی (2).png

در تصویر زیر نمونه‌ای دیگر از چنگال اندروز را در همین نمودار رسم کرده‌ایم:


این چنگال توانسته اطلاعات مفیدی به ما ارائه دهد. به عنوان مثال قیمت به سمت میدلاین حرکت کرده ولی به آن برخورد نکرده است. وقتی قیمت به میدلاین برخورد نمی‌کند، یک سری اتفاقات برای آن می‌افتد که این اتفاقات می‌تواند یک گواهی برای شما باشد.


مثال‌هایی از چنگال اندروز در چارت قیمتی (3).png

چنگال مثل خطوط روند و حمایت-مقاومت، بروزرسانی می‌شود. پس به این صورت نیست که یک چنگال بکشید و بخواهید مدت طولانی از آن استفاده کنید. خیلی وقت‌ها با تغییر مسیر قیمت یا Range شدن آن، چنگال اندروز باید آپدیت شود و ممکن است دیگر به کار شما نیاید. در این زمان باید به سراغ سبک‌های دیگر مثل حمایت-مقاومت‌های کلاسیک، الگوها و... بروید.


⚠️ این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که وقتی یک چنگال رسم می‌کنید، می‌توانید در تایم فریم‌های پایین‌تر، در دل چنگال خود نیز یک چنگال دیگر رسم کنید. شما با این چنگال خواهید فهمید کجای بازار قرار دارید و قیمت می‌تواند تا کجا نزول یا صعود پیدا کند.

برای این که بتوانید از چنگال اندروز سود کنید، باید از این استراتژی‌ها در چارت، بک‌تست بگیرید تا چشمتان به آن‌ها عادت کند. حتی باید این موضوع را نیز درک کنید که چه زمان‌هایی قیمت قوانین و چهارچوب این چنگال را نقض می‌کند، ضمن این که باید توجه کنید پیووت‌ها را درست تشخیص داده اید یا خیر. در ادامه به شرح قوانینی که باید در این الگو رعایت شود می‌پردازیم:


قانون اول و دوم

اولین قانون کار با چنگال اندروز این است که وقتی قیمت نقطه C شما را تشکیل می‌دهد، در بیشتر مواقع قادر است خود را به خط میانی چنگال برساند. این روند می‌تواند به صورت زیگزاگی دنبال شود. اگر در نقطه C خرید کرده باشید وقتی قیمت به میدلاین برخورد کرد، زمان فروش کامل یا پله‌ای است.


معمولا وقتی قیمت به میدلاین برخورد می‌کند دوباره تا خط MLH اصلاح قیمتی خواهد‌داشت. هنگام برخورد قیمت با خط MLH بعد از دریافت تاییدیه‌ها و تریگرهای مختلف، می‌توانید دوباره ارز را خریداری کنید. پس زمانی که قیمت به میدلاین برخورد می‌کند باید تصمیم بگیرید که ارز را به طور کامل بفروشید، یا حجم خالی کنید و یا از روش‌های دیگری برای کسب سود استفاده ببرید.


قانون سوم

وقتی قیمت به میدلاین برخورد می‌کند، شما با ضعف نمودار مواجه خواهید شد، یعنی قیمت حول محور میدلاین می‌چرخد. در چنین حالتی مشخص است، کسانی که در نقطه C خرید کرده‌اند، اکنون در حال فروش دارایی هستند. وقتی با این ضعف مواجه می‌شوید، مطمئن باشید که قیمت ریزش پیدا خواهد کرد.


قانون چهارم

وقتی قیمت به خط میانی برخورد نکرد نشانه ضعیف بودن روند شماست و این احتمال وجود دارد که خط MLH را بشکند. زمانی که قیمت این خط را شکست، می‌توانید در پول بک‌ها سوار قیمت شده و از معاملات شورت استفاده کنید. ریزش قیمت گاهی تا خط ماشه ادامه پیدا خواهد کرد، این خط در واقع تارگت اول کسانی است که معامله شورت باز کرده‌اند. بعد از برخورد به این خط ممکن است قیمت دوباره به سمت بالا حرکت کند. به یاد داشته باشید خط میانی بسیار مهم است، وقتی قیمت به آن برخورد نمی‌‌کند یعنی قدرت کافی ندارد و احتمال شکسته شدن خط MLH بالاست. برای این که مطمئن شوید خط MLH واقعا شکسته شده، صبر کنید تا قیمت یک پیووت تشکیل دهد و بعد وارد معامله شوید.


⚠️ نکته: زمانی که یک حمایت دارید و قیمت به آن نفوذ می‌کند، شاید گمان کنید که قیمت حتما دچار ریزش خواهد شد ولی قیمت دقیقا از همان نقطه به سمت بالا حرکت می‌کند. این روش برای فریب دادن خرده معامله‌گرها استفاده می‌شود. برای این که در این دام نیفتید، وقتی قیمت خط حمایت را شکست، صبر کنید پول‌بک خود را انجام دهد و بعد از این که دوباره کف جدید را شکست وارد معامله شوید.

روش‌های سیگنال‌گیری با استفاده از چنگال اندروز (Andrew’s Pitchfork)

با توجه به آنچه بالا گفتیم، زمانی که قیمت به میدلاین برخورد کرد، می‌توانید با گرفتن تاییدیه، معامله شورت باز کنید. ریزش قیمت از میدلاین می‌تواند تا خط MLH ادامه پیدا کند. اگر بعد از برخورد به این خط، تاییدیه دریافت کردید، می‌توانید معامله لانگ باز کنید. تاییدیه می‌تواند به این صورت باشد که قبل از این که قیمت به MLH برخورد کند یک پیووت تشکیل دهد و دوباره آن را بشکند. زمانی که قیمت خط MLH چنگال را به سمت پایین شکست، می‌توانید در پولبک سوار قیمت شده و تارگت اولتان هم، همان خط ماشه خواهد بود.


خوب است که چنگال اندروز را با سبک کلاسیک حمایت و مقاومت نیز ترکیب کنید. در این حالت اگر یک گره معاملاتی هم بر میدلاین افتاده باشد، تاییدیه‌های بیشتری برای گرفتن معامله شورت خواهید داشت.


چند مثال از روش‌ سیگنال‌گیری با چنگال اندروز (Andrew’s Pitchfork)

در تصویر زیر قیمت بعد از یک ریزش شدید، شروع به حرکت به سمت بالا کرده است. آنطور که مشخص است، قیمت در باکس اولیه ما گیر کرده و نتوانسته خود را به میدلاین برساند و حتی پیووت را هم به سمت بالا شکسته است. اگر برای بررسیِ مقدار اصلاح، فیبوناچی را هم بر این خط بیندازیم، احتمالا قیمت تا 61.8 یا 78 درصد فیبوناچی پایین آمده است.


از آنجایی که قیمت به میدلاین ما نرسیده است، احتمال می‌دهیم که MLH را به سمت پایین می‌شکند. با رسم خط ماشه مشخص می‌شود که وقتی قیمت چنگال را به سمت پایین شکسته، تنها تا خط ماشه ریزش پیدا کرده است. با استفاده از خط ماشه می‌توانید سیگنال ورودی برای صعودی شدن قیمت دریافت کنید. همچنین با رسم یک خط حمایتی نیز تاییدیه‌های بیشتری دریافت خواهید کرد.


چند مثال از روش‌ سیگنال‌گیری با چنگال اندروز.png

در تصویر زیر با رسم یک چنگال دیگر نمودار را آپدیت کرده‌ایم. در این تصویر می‌بینید که پیووتی که با استفاده از آن چنگال دوم را رسم کرده‌ایم، با خط ماشه چنگال اول همبستگی دارد. در این چنگال مشاهده می‌کنیم که قیمت با برخورد به میدلاین گیر افتاده و اصلاح داده است. بعد از این اصلاح، قیمت دوباره با مومنتوم به سمت بالا حرکت کرده است. برای این که مطمئن شوید آیا برای ورود تاییدیه وجود دارد، تایم‌های پایین‌تر را بررسی کنید. بهتر است باکس سبز رنگ را از وسط چنگال پاک نکنید، چرا که دیدگاه بسیار بهتری به شما خواهد داد.


وقتی چنگال را رسم می‌کنیم و قیمت به سقف چنگال ما برخورد می‌کند، می‌دانیم که قیمت قرار است پولبک یا اصلاح انجام دهد، برای گرفتن تاییدیه جهت باز کردن معامله فروش می‌توانید به تایم‌فریم‌های پایین‌تر مانند 15 دقیقه‌ای بروید.


چند مثال از روش‌ سیگنال‌گیری با چنگال اندروز (2).png

سخن پایانی


امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد، این چنگال یکی از ابزارهای پرکاربرد و مورد علاقه تریدرهای حرفه‌ای است و اگر با سیستم و استراتژی معاملاتی شما هم هماهنگ است، می‌توانید از آن استفاده کنید.