از زمان پیدایش فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال، پروژه‌های مختلفی با اهداف گوناگونی معرفی شده‌اند. در واقع، ارزهای دیجیتال توانسته‌اند از حوزه‌های متفاوتی تمرکززدایی کنند. ازاین‌طریق، امکانات و خدماتی که در اختیار افراد محدودی بودند، به‌راحتی به همه‌ی مردم عرضه شدند. در همین راستا، یکی از جدیدترین زمینه‌هایی که با استفاده از فناوری بلاک چین، تمرکززدایی شده، تبلیغات است. به همین منظور، پروژه‌ی بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention Token) با ارز دیجیتال اختصاصی بت (BAT) می‌خواهد که امکان دسترسی به تبلیغات را برای همه‌ی کاربران فراهم کند.


ویژگی‌های منحصربه‌فرد بیسیک اتنشن توکن باعث شده است که افراد زیادی به سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال BAT علاقه‌مند شوند. به‌خاطر همین، تحلیل و بررسی این پروژه برای سرمایه‌گذاران اهمیت زیادی دارد. از طرفی، یکی از بهترین راه‌های شناخت ارزش و اهمیت یک پروژه، مطالعه‌ی وایت پیپر (Whitepaper) آن محسوب می‌شود. وایت پیپر، سپیدنامه یا برگه‌ی سفید متنی است که توسط بنیان‌گذاران یک پروژه‌ی کریپتو ارائه می‌شود و جنبه‌های مختلف آن پروژه را توضیح می‌دهد. به همین دلیل، در این مقاله، به‌سراغ وایت پیپر BAT رفته‌ایم تا با این پروژه آشنا شوید و برای سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال، تصمیم درستی بگیرید.


معرفی بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention Token)

معرفی بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention Token)

امروزه، اغلب افراد از تبلیغات فراری هستند و سعی دارند که به نحوی آن‌ها را مسدود کنند. در واقع، تبلیغات گسترده‌ای که توسط شرکت‌های مختلف ارائه می‌شوند، برای بسیاری از کاربران اینترنت مشکل‌زا شده‌اند. از طرفی، ممکن است که این تبلیغات به بدافزارها و ویروس‌ها آلوده باشند. حالا تصور کنید که اگر تبلیغات به‌صورت شفاف و ایمنی منتشر شوند و حتی به گیرندگان هم سود برسانند، چه موفقیت بزرگی حاصل شده است.


به همین منظور، پروژه‌ی بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention Token) با توکن بومی بت (Bat) آمده است تا با استفاده از فناوری بلاک چین و مرورگر اختصاصی بریو (Brave)، همه‌ی این نیازها را برطرف کند. بیسیک اتنشن توکن که بر بستر بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده است، بین کاربران، تبلیغ‌کنندگان و ناشران ارتباط برقرار می‌کند تا دستاوردهای زیر حاصل شوند:


  • کاربران با تماشای محتوای تبلیغاتی، پاداش‌هایی را با ارز BAT دریافت خواهند کرد.

  • ناشران می‌توانند کیفیت تبلیغات را بالاتر ببرند.

  • تبلیغ‌کنندگان مطمئن می‌شوند که تبلیغ آن‌ها به دست مخاطبان هدفشان می‌رسد.

مرورگر Brave، در سال 2015، توسط «برندان ایچ» (Brendan Eich) و «برایان باندی» (Brian Bondy) راه‌اندازی شد. ایچ و باندی سوابق گسترده‌ای در حوزه‌ی فناوری دارند و در پروژه سرشناس فایرفاکس (Firefox) نیز مشارکت داشته‌اند. این دو نفر تشخیص دادند که حوزه‌ی تبلیغات فعلی ناکارآمد بوده و با ضررهای زیادی برای کاربران، ناشران و تبلیغ‌کنندگان همراه است. به‌خاطر همین، در سال 2017، آن‌ها بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention Token) را تأسیس کردند و با جمع‌آوری 35 میلیون دلار در یک دقیقه، یکی از سریع‌ترین پیش‌فروش‌های توکن را در تاریخ کریپتو رقم زدند.


مقدمه وایت پیپر ارز دیجیتال بت (BAT)

بازار تبلیغات آنلاین با مشکلات گسترده‌ای مواجه است. این بازار که زمانی توسط کاربران، ناشران و تبلیغ‌کنندگان اداره می‌شد، اکنون به‌وسیله‌ی واسطه‌ها و فرایندهای پیچیده‌ای مدیریت می‌شود. به‌این‌ترتیب، کاربران با طیف وسیعی از تبلیغات غیراصولی روبه‌رو می‌شوند. در بسیاری از موارد، این تبلیغات حریم خصوصی کاربران را نیز نقض می‌کنند. از طرفی، تماشای این تبلیغات بی‌رویه و نادرست، ضررهای زیادی را برای کاربران و سیستم‌های کامپیوتری آن‌ها به‌همراه خواهد داشت. برخی از این ضررها عبارت‌اند از:


  • افزایش هزینه‌ی اینترنت ماهانه

  • کُند شدن سرعت تلفن همراه و یا کامپیوتر

  • کاهش 21 درصدی عمر باتری

و...


از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهند که حدود 600 میلیون دستگاه موبایل و کامپیوتر رومیزی از نرم‌افزارهای مسدود‌کننده‌ی تبلیغات اینترنتی استفاده می‌کنند و این آمار به‌سرعت روبه‌افزایش است. این مسئله باعث شده که درآمد بسیاری از تبلیغ‌کنندگان کاهش پیدا کند. همچنین، کاربران نیز اعتماد خود را به تبلیغ‌کنندگان از دست داده‌‌اند و احساس می‌کنند که تبلیغات روزانه، حریم خصوصی آن‌ها را نقض کرده‌اند.


راه‌حل تمام مشکلاتی که بیان شد، استفاده از فناوری بلاک چین برای ارائه‌ی تبلیغاتی شفاف و غیرمتمرکز است. در همین راستا، اولین قدم، راه‌اندازی مرورگر بریو (Brave) بود. این مرورگر سریع و منبع‌باز بر حفظ حریم خصوصی کاربران تمرکز کرده است. همچنین، بریو می‌تواند ردیاب‌های شخص ثالث را مسدود کرده و به‌جای آن، از سیستم دفترکل توزیع‌شده برای اندازه‌گیری اشتیاق کاربران استفاده کند. در نتیجه، هرچه میزان توجه و اشتیاق کاربران بیشتر باشد، ناشران پاداش بیشتری را دریافت خواهند کرد.


علاوه‌بر آن، بیسیک اتنشن توکن (BAT) می‌تواند ناشران، تبلیغ‌کنندگان و کاربران را به یکدیگر متصل کند. این شبکه باعث می‌شود که واسطه‌ها از فرایند تبلیغات حذف شده و تعامل مفید و به‌صرفه‌ای بین طرفین معامله ایجاد شود. بیسیک اتنشن توکن یک سیستم پرداخت است که به کاربران پاداش می‌دهد و از دارایی‌های آن‌ها محافظت می‌کند. در عین حال، BAT می‌تواند کیفیت فرایند تبلیغات را افزایش دهد تا ناشران و تبلیغ‌کنندگان نیز سود بیشتری کسب کنند.


ویژگی پیشنهادی بیسیک اتنشن توکن (BAT)

ویژگی پیشنهادی بیسیک اتنشن توکن (BAT)

توکن بومی بیسیک اتنشن توکن، BAT نام دارد. این توکن به‌عنوان وسیله‌ای برای مبادله در این سیستم پیشنهاد شده است. همچنین، شبکه BAT اکوسیستمی محسوب می‌شود که تبلیغاتی ایمن، شفاف و کارآمد را مبتنی بر تلفن همراه و وب ارائه می‌کند. در نتیجه، ویژگی‌های پیشنهادی BAT برای هرکدام از دسته‌های زیر، عبارت‌اند از:


  • کاربران: حفظ حریم خصوص و ایمنی بالا در هنگام تماشای تبلیغات، ارتباط و تعامل بهتر، دریافت پاداش

  • ناشران: بهبود درآمد، گزارش‌دهی بهتر و تقلب کمتر

  • تبلیغ‌کنندگان: هزینه‌ی کمتر برای جلب توجه مشتریان و ایجاد تعامل قوی‌تر

مقدمه‌ای بر اهمیت «توجه»

به‌طور کلی، «توجه» (Attention)، مانند گندم، خوراک و پوشاک، یک کالا محسوب می‌شود. مدت‌هاست که صنایع مختلف، برای افزایش فروش خود، به این مفهوم وابسته هستند. صنایع جدیدی که از قرن بیستم رایج شدند، «توجه» را به‌شکلی از دارایی تبدیل کردند که امکان خرید و فروش آن وجود دارد. برای مثال، سازندگان برنامه‌های رادیویی، بابت جلب توجه مخاطبان، از شبکه پول دریافت می‌کنند.


با گسترش فناوری‌ها و ایجاد کسب‌و‌کارهای جدید، اهمیت «توجه» نیز بیشتر شد و این مفهوم به حوزه‌ی تبلیغات نیز راه پیدا کرد. به‌این‌ترتیب، بازاریاب‌ها سعی می‌کنند که با تجزیه و تحلیل میزان توجه مخاطبان، ارتباط نزدیک‌تری را بین مشاغل و مشتریان برقرار کنند. اطلاعات حاصل از این تحلیل‌ها برای شناسایی مخاطبان، درک نیازهایشان و رساندن محتوای مناسب به آن‌ها، استفاده می‌شوند.


اگرچه از نظر تئوری، این فرایند کارآمد به نظر می‌رسد؛ اما در عمل، در دو دهه‌ی اخیر، حوزه‌ی تبلیغات درگیر پیچیدگی‌های گسترده‌ای شده و به دست واسطه‌ها افتاده است. این مسئله باعث شده که مشکلات گسترده‌ای برای کاربران، تبلیغ‌کنندگان و ناشران ایجاد شوند. علاوه‌بر آن، کلاهبرداری‌های زیادی نیز در این زمینه صورت گرفته و میلیاردها دلار از دارایی‌های افراد، به سرقت رفته‌اند.


چالش‌هایی که بیان شدند، ضرورت ارائه‌ی یک راه‌حل جدید را نشان می‌دهند. این راه‌حل پیشنهادی، باید بتواند بازاری شفاف و کارآمد را مبتنی بر فناوری بلاک چین ایجاد کرده و تعامل مفیدی را بین کاربران، تبلیغ‌کنندگان و ناشران برقرار کند. از همین رو، «توجه» نقشی کلیدی در این سیستم پیشنهاد‌شده دارد و به کاربران کمک می‌کند که بابت تماشای محتوای تبلیغاتی، پاداش‌هایی را دریافت کنند.


بازار ناکارآمد و مشکلات موجود

کارشناسان معتقدند که «توجه» به معنای «درگیری ذهنی متمرکز با یک موضوع خاص» است. پس، وقتی که موضوعات مختلفی وارد ذهن ما می‌شوند، توجه ما به یک مورد خاص جلب خواهد شد و سپس، تصمیم می‌گیریم که در مورد آن، چه اقدامی را انجام دهیم. در همین راستا، همیشه «تبلیغات» مهم‌ترین حوزه‌ای بوده که روی مفهوم «توجه» کار کرده است. یعنی بازار تبلیغات تلاش می‌کند که «توجه» مخاطبان را جلب کرده و سپس، آن را به «عمل» تبدیل کند.


شکل‌های اولیه‌ی تبلیغات، در چین باستان، مصر و اروپای قرون‌وسطا پدیدار شدند. بعد از آن، در قرن نوزدهم، تبلیغات چاپی ظهور کردند که کاربران، ناشران و تبلیغ‌کنندگان انجام فرایندهای این حوزه را بر عهده داشتند. همین شکل کلی تبلیغات به قرن‌ بعدی انتقال یافت و با پیدایش رادیو و تلویزیون، دست‌نخورده باقی ماند.


ظهور اینترنت تحولی دیگر در حوزه‌ی تبلیغات بود و نوید ارتباطاتی سریع و کارآمد را می‌داد. بااین‌حال، به‌جای اینکه بازار تبلیغات به‌سمت شفافیت حرکت کند، به پیچیدگی‌های زیادی دچار شد. به‌طوری که، امروزه همه می‌دانند که این بازار ناکارآمد است و خواسته‌های ناشران و تبلیغ‌کنندگان را برآورده نمی‌کند. اگرچه بسیاری از ناشران و تبلیغ‌کنندگان هزینه‌های بالایی را برای محتوای تبلیغاتی خود پرداخت می‌کنند؛ اما نتیجه‌ی حاصل، با توقعات آن‌ها، فاصله‌ی زیادی دارد.


شکل امروزی بازار «توجه»

شکل امروزی بازار «توجه»

درحال‌حاضر، برنامه‌ریزان فروش برای تبلیغات برند خود، باید هزینه‌ی واسطه‌های بین تبلیغ‌کننده و کاربر را نیز در نظر بگیرند. در واقع، آژانس‌ها، پلتفرم‌ها، کانال‌ها، سرویس‌های اشتراکی و سایر واسطه‌ها بخش عظیمی از هزینه‌ی تبلیغات خلاقانه را به خود اختصاص می‌دهند. علاوه‌بر آن، کمپین‌های بازاریابی، پلتفرم‌های تحلیل اطلاعات، سیستم‌های جلوگیری از تقلب و... نیز هزینه‌های زیادی را به کسب‌و‌کارها تحمیل می‌کنند. همه‌ی این موارد دست ‌به ‌دست هم می‌دهند تا قیمت تبلیغات و بازاریابی افزایش بسیار زیادی داشته باشد.


از طرفی، نقض حریم خصوصی آسیب‌های زیادی را به کاربران وارد می‌کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که 70 درصد از مردم، کنترلی بر اطلاعات شخصی خود ندارند. ارائه‌ی چنین آماری عجیب نیست؛ چون‌که با مراجعه یک سایت اینترنتی، تعداد زیادی از ردیاب‌های اطلاعاتی، وارد سیستم شما می‌شوند. همچنین، هک و رفتار خراب‌کارانه یکی دیگر از معایب حوزه‌ی تبلیغات، در دنیای امروز است. هکرها از روش‌های مختلفی برای کلاهبرداری استفاده کرده و حتی گاهی با راه‌اندازی یک سایت تقلبی، به سیستم‌های کامپیوتری افراد نفوذ می‌کنند. در نتیجه، سالانه میلیاردها دلار از دارایی‌های کاربران اینترنت، به سرقت می‌روند.


جالب است بدانید که بیشتر بار اینترنتی مصرفی در هنگام مشاهده‌ی وب‌سایت‌ها، صرف تبلیغات اینترنتی می‌شوند. بسیاری از کاربران از این موضوع اطلاعی ندارند و نمی‌دانند که حجم بالایی از بسته‌های اینترنتی‌شان، به‌خاطر مشاهده‌ی تبلیغات، هدر می‌شوند. بااین‌حال، نقض حریم خصوصی، کُند شدن نرم‌افزارها و کاهش عمر باتری باعث شده‌اند که بسیاری از مصرف‌کنندگان اینترنت، به استفاده از مسدودکنندگان تبلیغات ترغیب شوند. این مسئله مشکلی بزرگ برای ناشران و تبلیغ‌کنندگان است و باعث می‌شود که هزینه‌‌های تبلیغاتی آن‌ها، هیچ فایده‌ای نداشته باشند.


یک تجارت جدید؛ بازار «توجه» مبتنی بر بلاک چین

یک تجارت جدید؛ بازار «توجه» مبتنی بر بلاک چین

حضور طیف وسیعی از واسطه‌ها و فقدان ارزش افزوده برای ناشران و کاربران، ضرورت ساده‌سازی اکوسیستم تبلیغات آنلاین را نشان می‌دهند. درحال‌حاضر، بازار تبلیغات به‌سمت انحصارگرایی می‌رود و شرکت‌های بزرگی، مانند گوگل و فیسبوک، حجم عظیمی از اطلاعات را مدیریت می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که قدرت اصلی بازاریابی، در اختیار این شرکت‌ها باشد. به‌این‌ترتیب، ناشران مستقل سهم کوچکی از بازار تبلیغات خواهند داشت. همچنین، استفاده‌ی گسترده از نرم‌افزارهای مسدود‌کننده، باعث می‌شود که همین بازار محدود نیز روز‌به‌روز کوچک‌تر شود.


اگرچه هنوز هم مفهوم «توجه» در بازار تبلیغات، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما یک سیستم کارآمد و شفاف که قیمت منصفانه‌ای را برای جلب «توجه» در نظر بگیرد، ارائه نشده است. با اینکه روزانه حجم گسترده‌ای از محتوای اینترنتی به کاربران ارائه می‌شود؛ اما این افراد فقط می‌توانند توجه خود را معطوف به بخش کوچکی از محتوای ارائه‌شده کنند. در نتیجه، در دنیای مدرن، محتوای اینترنتی فراوان و ارزان بوده و «توجه» انسان‌ها به اطلاعات، کمیاب و گران است. در این زمینه، هربرت سایمون، روان‌شناس و جامعه‌شناس سرشناس می‌گوید: «در دنیای غنی از اطلاعات، افزایش بی‌رویه‌ی داده‌ها، کمبود چیز دیگری را نشان می‌دهد. این کمبود مربوط به آن چیزی است که توسط اطلاعات مصرف می‌شود و آن چیزی که اطلاعات مصرف می‌کند، توجه است. به‌خاطر همین، در زمانه‌‌ای که با انبوهی از اطلاعات مواجه هستیم، شاهد فقر توجه خواهیم بود.»


درحال‌حاضر، ناشران محتوایی را به اشتراک می‌گذارند که ممکن است برای کاربران ارزشمند باشد. کاربران نیز بر اساس نیازشان به این محتوا توجه خواهند کرد. دراین‌بین، واسطه‌ها نقشی اساسی را در برقراری ارتباط بین ناشران و کاربران بر عهده دارند. همان‌طور که گفتیم، وجود سیستم‌ها و کانال‌های ارتباطی گسترده، تعامل میان کاربران و ناشران را پیچیده کرده است؛ بنابراین، ناشران نمی‌توانند هزینه‌ی کاملی را بابت جلب توجه مخاطبان دریافت کنند. با توجه به تمام چالش‌‌هایی که در این حوزه وجود دارند، پایه‌گذاری یک سیستم شفاف و کارآمد مبتنی بر بلاک چین ضروری است.


معیارهای بیسیک اتنشن (BAM)

معیارهای بیسیک اتنشن (BAM)

در این بخش از وایت پیپر BAT، درباره‌ی «معیارهای بیسیک اتنشن» (Basic Attention Metrics) یا BAM صحبت می‌کند. برای بهبود کارایی تبلیغات دیجیتال، به بستری جدید و واحدی برای مبادله نیاز است. در مرحله‌ی اول، مرورگر جدید بریو (Brave) معرفی می‌شود. این مرورگر سریع و منبع‌باز بر حفظ حریم خصوصی تمرکز دارد و می‌تواند محتوای خراب‌کارانه را ردیابی و مسدود کند. همچنین، این مرورگر از فناوری دفترکل توزیع‌شده استفاده می‌کند تا با اندازه‌گیری میزان توجه کاربران، مبلغ دقیقی را به ناشران بپردازد.


مرحله‌ی دوم، شامل معرفی بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention Token) یا BAT است. در واقع، BAT می‌تواند ناشران، کاربران و تبلیغ‌کنندگان را به یکدیگر متصل کرده و یک بازار غیرمتمرکز کارآمد را برایشان ایجاد کند. توکن بت (BAT) مبتنی بر بلاک چین اتریوم است که پلتفرمی غیرمتمرکز و منبع‌باز برای اجرای قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود. ازاین‌طریق، قراردادهای هوشمند اتریوم می‌توانند نظارت دقیقی بر عملکرد بیسیک اتنشن توکن داشته باشند و فرایندهای تبلیغاتی را خودکارسازی کنند.


توکن BAT بر اساس میزان توجه کاربران به یک محتوای تبلیغاتی ایجاد می‌شود و به‌عنوان پاداش، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. همچنین، مرورگر Brave از فناوری‌های روز کمک می‌گیرد تا میزان توجه مخاطب را با استفاده از متغیرهای مختلف، با دقت بالایی اندازه‌گیری کند. این میزان توجه، بر اساس مدت‌زمان آنلاین‌بودن یک کاربر در یک صفحه‌ی وب‌سایت، محاسبه می‌شود و به عوامل دیگری، مانند ثانیه‌های تعامل فعال نیز بستگی دارد.


از سوی دیگر، بیسیک اتنشن توکن از فناوری «یادگیری ماشینی» استفاده می‌کند تا سلیقه و علایق کاربران را به‌خوبی تشخیص دهد. این فرایند بسیار دقیق‌تر از کوکی‌های رایج در وب‌سایت‌های اینترنتی است و باعث هدفمند شدن محتوا می‌شود. در نتیجه، محتوای تبلیغاتی نامربوطی برای کاربران ارسال نخواهد شد.


فناوری توکن بت (BAT)

فناوری توکن بت (BAT)

بیسیک اتنشن توکن (BAT) مبتنی بر بلاک چین اتریوم ایجاد شده است و عنصری مهم در بازار غیرمتمرکز تبلیغات محسوب می‌شود. همان‌طور که گفتیم، اتریوم پلتفرمی منبع‌باز است که امکان اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. به‌طور کلی، اتریوم یک ماشین مجازی توزیع‌شده است که به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های مبتنی بر قراردادهای هوشمند را ایجاد و پردازش کنند. قراردادهای هوشمند نیز در بلاک چین اتریوم مستقر هستند و موارد ذکرشده در قرارداد را خودکارسازی می‌کنند. به‌این‌ترتیب، قراردادهای هوشمند، نقشی اساسی را در پلتفرم اتریوم بر عهده دارند.


درحال‌حاضر، نرم‌افزارهای کاربردی، سیستم‌های پرداخت موبایلی، توکن‌های متصل به کالا، مکانیزم‌های تسویه‌ی بازار و... از اتریوم و قراردادهای هوشمندش استفاده می‌کنند. به‌خاطر همین، توکن BAT نیز بر اساس اتریوم ساخته شده تا در بازار تبلیغات غیرمتمرکز، عملکردی کارآمد داشته باشد. به همین منظور، میزان توجه مخاطبان به تبلیغات ارائه‌شده در مرورگر بریو (Brave) با استفاده از BAM اندازه‌گیری خواهد شد تا با توکن BAT، پاداش‌های کاربران پرداخت شوند.


پرداخت توکن BAT به ناشران

پرداخت به ناشران نیز از طریق سیستم بیسیک اتنشن توکن (BAT) انجام می‌شود. این سیستم از «مکانیزم اعطای مقعر» (Concave Awarding Mechanism) برای محاسبه مدت‌زمان صرف‌شده در صفحات وب استفاده می‌کند. این مکانیزم مقدار آستانه‌ای (25 ثانیه) را برای باز کردن و مشاهده‌ی صفحه در نظر می‌گیرد. سپس، به مدت‌زمان اضافه‌شده به مقدار آستانه، پاداش تعلق خواهد گرفت. علاوه‌بر آن، تراکنش‌های BAT از طریق سیستم Brave Ledger انجام می‌شوند. بریو لدجر سیستمی منبع‌باز است که بر اساس روش «اثبات دانش صفر» (Zero Knowledge Proof) یا ZKP کار می‌کند. روش اثبات دانش صفر می‌تواند اعتبار یک تراکنش را بدون افشای اطلاعات، تأیید کند. از آنجایی که در ZKP، هیچ رمز عبوری مبادله نمی‌شود، امکان نقض حریم خصوصی و سرقت اطلاعات نیز وجود نخواهد داشت. این ویژگی‌ها، بیسیک اتنشن توکن را به یک سیستم شفاف، کارآمد و ایمن تبدیل می‌کنند.


برنامه‌های توکن بت (BAT) برای کاربران

برنامه‌های توکن بت (BAT) برای کاربران

در بازار تبلیغات امروز، کاربران نقشی منفعل دارند؛ اما در بیسیک اتنشن توکن (BAT)، آن‌ها ارتباط مستقیمی با اقتصاد سیستم تبلیغات خواهند داشت و کاربرانی فعال هستند. اگرچه توکن BAT برای پرداخت هزینه‌ی تبلیغات به ناشران و تبلیغ‌کنندگان، استفاده می‌شود؛ اما می‌توان کاربردهای دیگری را نیز برای این توکن در نظر گرفت. یکی از این موارد استفاده، به تبلیغات هدفمند خاص مربوط می‌شود. برای مثال، برخی از کسب‌و‌کارهای کوچک، به تبلیغاتی هدفمند نیاز دارند تا در این بازار گسترده، به مخاطبان هدفشان متصل شده و برند خود را ارتقا دهند. همچنین، برخی از افراد به معرفی محتوایی خاص نیاز دارند. برای مثال، بعضی از مبلغین مذهبی و یا ترویج‌کنندگان خرده‌فرهنگ‌ها نیز بخشی از بازار تبلیغات هستند. بیسیک اتنشن توکن به این افراد نیز کمک می‌کند که تبلیغاتی هدفمند داشته باشند و در این بازار گسترده، به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنند.


علاوه‌بر آن، ممکن است که برخی از ناشران، محتوایی ویژه داشته باشند و این محتوا را برای مخاطبان خاصی در نظر بگیرند. در بازار تبلیغات امروز، امکان شخصی‌سازی ارسال محتوا وجود ندارد و یا اینکه با مشکلات زیادی مواجه است. در همین راستا، بیسیک اتنشن توکن به ناشران چنین محتوایی اجازه می‌دهد که برنامه‌ی خاصی را برای مخاطبان خود در نظر بگیرند. همچنین، وقتی که یک کاربر به محتوای خاصی علاقه داشته باشد، می‌تواند آن را برای آشنایان خود نیز خریداری کند.


یکی دیگر از موارد شخصی‌سازی تبلیغات، مربوط به کیفیت محتوا است. درصورتی‌که یک کانال سرگرمی، محتوایی را با کیفیت متوسط برای همه‌ی کاربران خود در نظر بگیرد، می‌تواند فایل‌های ویدیو و صوتی با کیفیت‌تری را به مخاطبان خاص خود ارائه کند. ازاین‌طریق، امکان درآمدزایی بیشتری برای اداره‌کنندگان این کانال‌ها فراهم خواهد شد.


رقبای BAT در بازار تبلیغات

رقبای BAT در بازار تبلیغات

پروژه‌های جدیدی به بازار تبلیغات معرفی شده‌اند که بیسیک اتنشن توکن (BAT) باید با آن‌ها به رقابت بپردازد. برخی از مهم‌ترین رقبای BAT عبارت‌اند از:


  • Reddit Gold: ردیت گلد برنامه‌ای برای عضویت ویژه است. این برنامه برای پلتفرم معروف Reddit راه‌اندازی شده تا امکان دسترسی به امکانات خاصی را برای کاربران فراهم کند. بااین‌حال، ردیت گلد به کاربران ردیت محدود شده است. همچنین، امکان درآمدزایی غیرمتمرکز نیز برای کاربران و ناشران، در این برنامه فراهم نیست.

  • Steem: استیم یک رسانه‌ی اجتماعی وبلاگ‌نویسی است. نویسندگان این پلتفرم می‌توانند با دریافت «لایک» یا رأی موافق، درآمد کسب کنند. استیم شبیه ردیت گلد است؛ با این تفاوت که اقتصادی مبتنی بر توکن دارد. اگرچه استیم کسب درآمد را برای نویسندگان امکان‌پذیر کرده است؛ اما به‌صورت تخصصی روی بازار تبلیغات کار نمی‌کند.

  • Blendle: بلندل پلتفرمی مناسب برای نویسندگان است و بر اساس میزان مطالعه‌ی داستان‌ها، مبلغی را به نویسندگان پرداخت می‌کند. همچنین، بلندل داستان‌ها را بر اساس علایق کاربران، به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد. این پلتفرم نیز به‌صورت تخصصی در حوزه‌ی تبلیغات فعالیت نمی‌کند.

  • Google: گوگل یک شرکت موتور جستجو است که بیشتر درآمد خود را از طریق تبلیغات آنلاین به دست می‌آورد. درحال‌حاضر، گوگل در مرکز اکوسیستم تبلیغات قرار دارد؛ اما کاربران از به خطر افتادن اطلاعاتشان، توسط تبلیغات گوگل اطلاعی ندارند. علاوه‌بر آن، گوگل اقتصاد غیرمتمرکزی را ارائه نکرده است و از ارزهای دیجیتال سود نمی‌برد. در عوض، BAT می‌خواهد که با رفع نقص‌های موجود در گوگل و سوددهی حداکثری به کاربران و ناشران، جای این شرکت را در اکوسیستم تبلیغات بگیرد.

برتری‌های بیسیک اتنشن توکن (BAT) نسبت به اکوسیستم فعلی

در این بخش از وایت پیپر BAT، برتری‌های بیسیک اتنشن توکن نسبت به بازار فعلی تبلیغات بیان می‌شوند. این تفاوت‌ها در جدول زیر مشخص شده‌اند:


برتری‌های بیسیک اتنشن توکن (BAT) نسبت به اکوسیستم فعلی

نمای کلی بیسیک اتنشن توکن (BAT)

با توجه به نیازهای بازار تبلیغات، توکن BAT با قابلیت تقسیم‌پذیری ایجاد شده است؛ یعنی اینکه امکان تبادل مقداری کمتر از یک واحد آن، وجود دارد. بت توکنی با استاندارد ERC-20 محسوب می‌شود که بر بستر بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده است. ازاین‌طریق، BAT واحد مبادله‌‌ای برای یک پلتفرم غیرمتمرکز، کارآمد و منبع‌باز خواهد بود که در زمینه‌ی تبلیغات دیجیتالی فعالیت می‌کند. در این اکوسیستم، با اندازه‌گیری میزان توجه کاربران به محتوای تبلیغاتی، به ناشران پاداش‌هایی با توکن BAT پرداخت خواهد شد. همچنین، کاربران نیز بابت مشارکت خود، پاداش‌هایی را با این توکن دریافت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند پاداش خود را نگه دارند و یا اینکه آن را به ناشران برگردانند.


بیسیک اتنشن توکن (BAT) سیستمی شفاف است که ایمنی اطلاعات کاربران را تضمین می‌کند. این سیستم، با استفاده از فناوری «یادگیری ماشینی»، محتوایی را به کاربران نمایش می‌دهد که با علایق آن‌ها مرتبط است. به‌این‌ترتیب، بیسیک اتنشن توکن تجربه‌ی مفیدتری را برای کاربران، ناشران و تبلیغ‌کنندگان رقم خواهد زد.


مرورگر بریو (Brave)

مرورگر بریو (Brave)

مرورگر بریو (Brave) مرحله‌ی اول عملیاتی این پروژه است. بریو مرورگری سریع، منبع‌باز و متمرکز بر حریم خصوصی بوده که بدافزارها و ردیاب‌های مخرب را مسدود می‌کند. این مرورگر با استفاده از دفترکل توزیع‌شده، میزان توجه کاربران را اندازه‌گیری کرده و به‌طور دقیقی به ناشران پاداش می‌دهد.


درحال‌حاضر، برای استفاده از خدمات بیسیک اتنشن توکن (BET)، مرورگر Brave توصیه می‌شود؛ اما توسعه‌دهندگان می‌توانند امکانات این پروژه را با مرورگرهای دیگری نیز ادغام کنند. از سوی دیگر، بریو ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که این مرورگر را نسبت به سایر رقبا متمایز می‌کنند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:


  • تمام واسطه‌ها و ردیاب‌های شخص ثالث را حذف می‌کند.

  • با استفاده از «یادگیری ماشینی»، محتوای مفیدتری را به کاربران نمایش می‌دهد.

  • درآمدزایی بهتری را برای ناشران فراهم می‌کند.

  • به‌طور همزمان برای ناشران، کاربران و تبلیغ‌کنندگان امکان درآمدزایی را فراهم کرده است.

  • اطلاعات کاربران را رمزنگاری می‌کند.

سخن پایانی


بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention Token) با نماد اختصاری BAT، یکی از پروژه‌های جالب و منحصربه‌فرد حوزه‌ی کریپتو است که در زمینه‌ی تبلیغات دیجیتال فعالیت می‌کند. این پروژه با استفاده از مرورگر Brave و توکن BAT، می‌خواهد که واسطه‌های دنیای تبلیغات را کنار بزند و درآمدزایی بیشتری را برای ناشران و تبلیغ‌کنندگان فراهم کند. همچنین، BAT از دفترکل توزیع‌شده استفاده کرده است تا مشکلات نقض حریم خصوصی را برطرف کند. به‌این‌ترتیب، بازار تبلیغات ساده‌تر خواهد شد و کاربران نیز می‌توانند در کنار درآمدزایی، محتوای تبلیغاتی مورد نیاز خود را مشاهده کنند.