به نظر می‌رسد که امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) گام بزرگ بعدی در عرصه فناوری ارزهای دیجیتال و بلاکچین است. به بیان ساده، این پدیده به پروژه‌هایی اطلاق می‌شود که هدفشان ارائه خدمات مالی سنتی مانند وام، حساب‌های پس‌انداز و مبادلات دارایی است، اما دیفای برای انجام این کارها به شخص ثالث و واسطه نیاز ندارد.


در این مقاله به معرفی بهترین پروژه‌های دیفای می‌پردازیم و شما را با دنیای امور مالی غیر متمرکز آشنا می‌کنیم. با ما در بلاگ اکسبیتو همراه شوید.

معرفی ارز‌های شبکه دیفای


دیفای (DeFi) یا امور مالی غیرمتمرکز به چه معناست؟

با توجه به علاقه روزافزون به قراردادهای هوشمند، دارایی‌های دیجیتال و مزایای گسترده‌تر خدمات مبادله غیرمتمرکز، شرکت‌ها و افراد در حال حاضر سرمایه‌گذاری هنگفتی برای آینده مالی غیرمتمرکز انجام داده‌اند.


DeFi یک سیستم مالی باز و جهانی است که برای عصر اینترنت ساخته شده و جایگزینی برای سیستم‌های غیر شفاف است. امور مالی غیرمتمرکز برای همه باز است و نیاز به اعتماد و تکیه بر یک مقام مرکزی را به حداقل می‌رساند.


در نهایت، آینده مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای متعلق به کاربران و سرمایه‌گذاران خواهد بود. شرکت‌ها و خدمات مانند بهترین پروژه‌های DeFi که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم، به فعالیت کاربران در این زمینه کمک می‌کنند.


بیشتر بخوانید: دیفای چیست؟


لیست بهترین پروژه‌های دیفای

بازار مالی غیرمتمرکز (DeFi) اکنون خانه‌ی صدها پروژه است. هرکدام از این پروژه‌ها، کاربرد منحصربه‌فرد خود را دارند و افراد برای مقاصد مختلف بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته تمام این پروژه‌ها به موفقیت دست پیدا نکرده‌اند. تنها تعدادی از آن‌ها موفق شده‌اند تا سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب کنند که در این مقاله ۱۰ مورد از بهترین پروژه‌های دیفای را به شما معرفی می‌کنیم.


  1. DeFi Coin: به‌طورکلی بهترین سکه دیفای برای خرید در سال ۲۰۲۲
  2. Lucky Block: یک ارز دیفای هیجان‌انگیز با پتانسیل درآمد غیرفعال
  3. Uniswap: برترین صرافی غیرمتمرکز با ارز دیفای پیشرو
  4. Decentraland: سرمایه‌گذاری از طریق توکن مانا (MANA) در متاورس
  5. Yearn.finance: خدمات دیفای از طریق قراردادهای وام غیرمتمرکز
  6. The Graph: خدمات شاخص بلاکچین از طریق توکن گراف (GRT)
  7. SushiSwap: یک پلتفرم دیفای همه‌کاره با یک توکن محبوب
  8. Cosmos: پروتکل Defi Coin با قابلیت همکاری با بلاک‌چین
  9. Kyber Network:پروتکل غیرمتمرکز ارائه ارزهای دیفای با نقدینگی

کاربردهای پروژه‌های دیفای Defi

برای انجام معاملات ارزهایی که در پروژه‌های دیفای کاربرد دارند باید بتوانید بهترین ارزها را پیدا کنید. هر کدام از این ارزها ویژگی‌­هایی دارند که با اطلاع از آن­ها و درک هر کدام می‌­توانید برای انتخاب ارز موردنظر خود تصمیم بگیرید. به‌منظور انتخاب بهترین ارزهای غیرمتمرکز برای سبد سرمایه‌گذاری خود باید معیارهایی را مد نظر بگیرید. این معیارها شامل موارد زیر می‌شوند:


  • سرمایه فعلی ارز دیجیتال مورد نظر در بازار
  • پتانسیل رشد ارز
  • عملکرد گذشته ارز
  • اهداف و نقشه راه پروژه ارز دیجیتال
  • قیمت تمام‌شده ارز دیجیتال مورد نظر

صرافی‌هایی که ارز دیجیتال مورد نظر را فهرست کرده‌اند، هنگام بررسی ارزهای دیجیتال مورد نظر خود باید کم‌ارزش‌ترین ارزهای دیجیتال را نیز در نظر بگیرید، زیرا این ارزها اغلب دارای بیشترین پتانسیل برای رشد تصاعدی در حرکت روبه‌جلو هستند. شما فقط نباید به دنبال ارزهای معروف مانند بیت کوین یا اتریوم بروید. ارزهای زیادی در بازار وجود دارند که حتی شاید نام بعضی از آن­ها را نشنیده باشید. با تحقیق و بررسی در مورد تمام ارزهای بازار و پروژه‌های دیفای می‌­توانید به ارزهای مهم و آینده‌داری برسید.

ارز دیجیتال دیفای کوین

بهترین پروژه‌های دیفای (Defi) کدامند؟

با در نظر گرفتن این عوامل و به منظور پیدا کردن بهترین ارزهای دیجیتال، در اینجا بهترین پروژه‌های دیفای را برای شما تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم.

1. دیفای کوین (DeFi Coin)

دیفای کوین (DeFi Coin) پیشروترین پروژه دیفای است که می­توانید ارز دیجیتال آن را بخرید. همان‌طور که از نام این ارز پیداست، دیفای کوین یک رمز ارز دیجیتال است که در بخش مالی غیرمتمرکز (DeFi) رشد می­کند. این توکن ارز دیجیتال بومی صرافی غیرمتمرکز جدید DeFi Swap (DEX) است که خدمات با ارزشی مانند مبادله، استیکینگ و فارمینگ ارز دیجیتال را ارائه می‌دهد. دیفای سواپ (DeFi Swap) همچنین بهترین نرخ‌های بهره را برای کسانی در نظر گرفته که توکن­های دیفای کوین (DEFC) دارند.


اگرچه DeFi Swap برای ماه‌ها در حال توسعه بود، اما تیم سازنده این صرافی درنهایت مجوز راه‌اندازی در اوایل ماه مه 2021 را صادر کرد که باعث شد قیمت دیفای کوین (DEFC) بیش از 300 درصد افزایش یابد. اگرچه DEFC توکن بومی این صرافی است، اما چندین کاربرد هیجان‌انگیز دیگر نیز دارد، ازجمله «جوایز ثابت» برای دارندگان.


اگر به دنبال خرید دیفای کوین هستید می‌توانید این کار را با انتخاب بهترین برنامه دیفای یا با دنبال کردن چهار مرحله سریع ارائه‌شده در زیر انجام دهید:


مرحله 1: راه‌اندازی یک کیف پول ارز دیجیتال: یک کیف پول ارز دیجیتال سازگار با زنجیره هوشمند بایننس (BSC) مانند متامسک راه‌اندازی کنید.
مرحله 2: خرید ارز BNB: مقداری بایننس کوین (BNB) را از یک کارگزار یا صرافی مجاز خریداری کنید.
مرحله 3: اتصال کیف پول به DeFi Swap: به صفحه اصلی DeFi Swap بروید، روی «اتصال به کیف پول» کلیک کنید و دستورالعمل‌ها را برای اتصال کیف پول خود دنبال کنید.
مرحله 4: خرید ارز دیفای کوین: BNBهای خود را به DEFC تبدیل کنید، مبلغی را که می‌خواهید مبادله کنید وارد کرده و تراکنش را تایید کنید.


لاکی بلاک (Lucky Block)

2. لاکی بلاک (Lucky Block)

در حال حاضر لاکی بلاک به‌عنوان بهترین ارز دیفای برای خرید عنوان شده است. این پروژه که در اواخر سال 2021 تأسیس شد، در مراحل نهایی راه‌اندازی یک پلتفرم بازی بخت‌آزمایی خلاقانه است. به‌طور خلاصه، اکوسیستم بخت‌آزمایی لاکی بلاک با اپراتورهای معمولی تفاوت دارد. تمام نتایج بازی‌ها در این پلتفرم غیرمتمرکز هستند.


به‌این‌ترتیب، بخت‌آزمایی‌ها توسط نهادهای دولتی اداره نمی‌شوند. بازی‌های لاکی بلاک به‌منظور ارائه یک پلتفرم قرعه‌کشی غیرمتمرکز با یک قرارداد هوشمند اجرا می‌شوند. در قراردادهای هوشمند کد زیربنایی تغییرناپذیر است و امکان دست‌کاری هم در آن وجود ندارد.


بنابراین، بازیکنان لاکی بلاک می‌توانند مطمئن باشند که تمام نتایج بازی‌ها تصادفی و قانونی هستند. علاوه بر این، ازآنجایی‌که لاکی بلاک بر روی زنجیره هوشمند بایننس کار می‌کند، بازیکنان از سراسر جهان می‌توانند به بازی‌های قرعه‌کشی آن دسترسی داشته باشند.


توکن لاکی بلاک در ابتدا در ژانویه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) عرضه اولیه خود را برگزار کرد و توانست معادل ۵ میلیون دلار ارز دیجیتال جمع‌آوری کند. در پایان همان ماه، توکن لاکی بلاک از طریق پنکیک سواپ در دسترس عموم قرار گرفت.


لاکی بلاک یکی از ارزهای دیجیتال آینده دار در بازار است. اگر می‌خواهید این ارز را بخرید می‌توانید از صرافی ایرانی اکسبیتو اقدام کنید.


یونی سواپ (Uniswap)

3. یونی سواپ (Uniswap)

پروژه بعدی از بهترین پروژه­‌های دیفای یونی سواپ است. این پروژه تعریف واقعی امور مالی غیرمتمرکز است و به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا توکن‌ها را به‌صورت همتا به همتا مبادله کنند. به‌عبارت‌دیگر، در خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال از طریق یونی سواپ به هیچ شخص ثالث یا نهادی نیاز نیست.


یونی سواپ با صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال مانند بایننس، FTX و کوین بیس کاملاً در تضاد است. همه آن‌ها بین خریداران و فروشندگان قرار می‌گیرند و کمیسیون­های زیادی در طول این فرآیند از آن­ها دریافت می‌کنند.


پلتفرم یونی سواپ از یک بازار ساز خودکار (AMM) استفاده می‌کند. AMM یونی سواپ قیمت‌های توکن را بر اساس طیف گسترده‌ای از متغیرها مانند حجم، تقاضا و ارزش بازار تعیین می‌کند.


ارز دیجیتال یونی (UNI) توکن بومی پلتفرم یونی سواپ است که در بین ۳۰ ارز دیجیتال برتر بازار قرار دارد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌­دهند که این ارز آینده خوبی دارد و برای سرمایه گذاری مناسب است.

Decentraland.jpg

4. دسنترالند (Decentraland)

انتظار می‌رود که متاورس در سال‌های آینده محبوب‌تر از هر زمان دیگری شود و شرکت‌های بزرگ دیگر هم مانند متا (فیس‌بوک) نام خود را با توجه به متاورس تغییر دهند. پس اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در این جهان رو به رشد هستید، می‌توانید با خرید برخی از توکن‌های متاورسی مانند مانا (MANA) که دارایی دیجیتال بومی دسنترالند است، این کار را انجام دهید.


دسنترالند پروژه‌ای است که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. این پلتفرم یک بازی مجازی را ارائه می‌دهد که برای همه قابل‌دسترسی است. یکی از خلاقانه‌ترین ویژگی‌ها در مورد دسنترالند این است که کاربران می‌توانند در این پلتفرم زمین مجازی بخرند و املاک دیجیتال بسازند.


توکن بومی مانا هم برای همه خریدها و فروش‌های انجام‌شده در پلتفرم دسنترالند کاربرد دارد. قیمت مانا در سال ۲۰۱۸ فقط ۰/۰۲۵ دلار بود. در اواسط سال ۲۰۲۱، این ارز دیجیتال به بالاترین حد خود یعنی ۶ دلار رسید. این موضوع نشان‌دهنده رشد قابل‌توجه نزدیک به ۲۴۰۰۰ درصد است. دسنترالند یکی از بهترین ارزهای وب ۳ برای خرید در سال ۲۰۲۲ است.


یرن فایننس (Yearn.finance)

5. یرن فایننس (Yearn.finance)

پروژه یرن فایننس در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) تخصص دارد. تمرکز این پروژه بر روی وام‌های همتا به همتا (P2P) است. یرن فایننس پلی بین وام‌گیرندگان و وام‌دهندگان بدون نیاز به واسطه متمرکز ایجاد می‌کند.


این امر از طریق فناوری قراردادهای هوشمند امکان‌پذیر شده است. کاربران می‌توانند از Yearn.finance برای وام گرفتن دارایی­های دیجیتال بدون نیاز به گذراندن فرآیند بررسی اعتبار استفاده کنند. این وام‌ها توسط سرمایه‌گذارانی تأمین می‌شوند که می‌خواهند از دارایی‌های دیجیتال بدون استفاده خود سود کسب کنند.


با انجام این کار سرمایه‌گذاران نرخ بازده جذابی کسب خواهند کرد. برای سرمایه‌گذاری در پروژه یرن فایننس می‌توانید ارز دیجیتال بومی آن یعنی YFI را خریداری کنید.


ارز دیجیتال یرن فایننس (YFI) برای اولین بار در ژوئیه ۲۰۲۰ در صرافی‌های عمومی با قیمت اولیه ۹۰۷ دلار راه‌اندازی شد. از آن زمان تا کنون، توکن YFI به بالاترین رقم خود یعنی بیش از ۹۳ هزار دلار رسیده است؛ یعنی این ارز دیجیتال بیش از ۱۰ هزار درصد سود داده است. یکی دیگر از مزایای اصلی این ارز دیفای این است که عرضه کل آن محدود به ۳۶ هزار توکن است.


 گراف (The Graph)

6. گراف (The Graph)

گراف به شبکه‌های بلاکچین اجازه می‌دهد داده‌ها را مشخص کنند؛ یعنی بلاکچین‌ها می‌توانند به‌طور مؤثر داده‌هایی مانند تراکنش‌ها و لاگ‌های استخراج را بدون بارگذاری بیش‌ازحد شبکه ذخیره و استخراج کنند. در زمان نگارش این مقاله گفته شده که بیش از ۲۵ بلاکچین در حال حاضر از فناوری The Graph برای این منظور استفاده می‌کنند.


برای اینکه این بلاکچین­‌ها داده‌های خود را فهرست کنند، باید از ارز دیجیتال گراف (GRT) برای پرداخت تراکنش‌ها استفاده کنند. با نگاهی به تغییر قیمت این ارز از زمان عرضه در اواخر سال ۲۰۲۲ در حدود ۰/۲۱ دلار به ۲/۲۰ دلار می‌فهمیم که این ارز دیجیتال بیش از ۷۰۰ درصد رشد کرده است. بنابراین گراف می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی باشد.


سوشی سواپ (SushiSwap)

7. سوشی سواپ (SushiSwap)

سوشی سواپ هم مانند یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است که به کاربران امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به واسطه شخص ثالث می‌دهد. بااین‌حال، سوشی سواپ خدمات متنوع دیگری را ارائه می‌دهد که با اهداف مالی غیرمتمرکز همسو هستند.


این خدمات شامل ارائه سود با سرمایه‌گذاری توکن‌ها در استخرهای نقدینگی، استیکینگ و حتی قراردادهای وام است. تا زمان نگارش این مقاله، سوشی سواپ بیش از ۲ میلیارد دلار نقدینگی جذب کرده و حجم معاملات آن ۱۷۶میلیارد دلار بوده است. برای سرمایه‌گذاری در سوشی سواپ می‌توانید توکن بومی آن یعنی سوشی (SUSHI) را خریداری کنید. در مجموع تعداد ۲۵۰ میلیون از این ارز دیجیتال در جهان وجود دارد که ۱۲۷۲۴۴۰۰۰ عدد از آن در بازار در حال گردش است. ارزش بازار سوشی حدود ۱۴۷.۲۴ میلیون دلار است و در رتبه ۱۴۷ بازار قرار دارد.

Cosmos.jpg

8. کازماس (Cosmos)

کازماس یکی دیگر از پروژه‌ها در لیست بهترین پروژه های دیفای است که می‌توانید آن را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنید. این پروژه راه‌حلی نوآورانه برای مشکل قدیمی قابلیت همکاری بلاکچین ارائه می‌دهد. پروتکل زیربنایی کازماس به بلاکچین‌­های رقیب امکان تعامل و همکاری با یکدیگر را می‌دهد.


برای مثال، این ویژگی به بیت کوین اجازه می‌دهد تا داده‌ها را از بلاکچین اتریوم استخراج کند و آن­‌ها را به اشتراک بگذارد و بالعکس، اتریوم هم می‌­تواند همین کار را انجام دهد.


اتم (ATOM) که توکن بومی پلتفرم کازماس است، یک سال قبل با قیمت کمی بیشتر از ۲۱ دلار معامله می‌شد. این ارز دیجیتال اکنون با قیمتی حدود ۳۰ دلار معامله می‌شود که نشان‌دهنده سود ۳۵ درصدی آن است. با توجه به نمودارها و تحلیل­‌های اتم، به نظر می‌­رسد این ارز دیجیتال آینده خوبی پیش رو خواهد داشت.


کایبر نتورک (Kyber Network)

9. کایبر نتورک (Kyber Network)

کایبر نتورک یک پروتکل غیرمتمرکز است که نقدینگی مورد نیاز را برای ارزهای دیجیتال دیفای فراهم می‌کند. دلیل نیاز به حل این مشکل این است که ارزهای دیجیتال در چندین صرافی مانند یونی سواپ، پنکیک سواپ، سوشی سواپ، کرو، اسپوکی سواپ و دیگر صرافی‌های رمزارز پخش می‌شوند.


کایبر نتورک قادر به استخراج نقدینگی بسیار زیاد از تمام پلتفرم‌ها و صرافی­‌های ذکرشده است. این موضوع تضمین می‌کند که ارزهای دیجیتال دیفای نقدینگی کافی را برای خریداران و فروشندگان فراهم کنند.


ارز دیجیتال بومی این شبکه KNC نام دارد. این ارز اوایل سال ۲۰۲۲ حدود ۱/۱ دلار قیمت داشت، اما در ادامه با ۵۰۰ درصد رشد به قیمت ۵/۷ دلار رسید. ارز دیجیتال کایبر نتورک ارزش بازار کمی دارد، بنابراین پتانسیل صعودی زیادی برای این شبکه باقی‌مانده است.


کلام آخر

پروژه­‌هایی که از آن­ها نام بردیم، همگی از بهترین پروژ‌ه‌های دیفای در بازار ارزهای دیجیتال هستند. با این حال به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران رمزارزی، یونی‌سواپ را بهترین ارز دیجیتال دیفای برای خرید در سال ۲۰۲۲ می‌دانند. شما می‌­توانید ارز دیجیتال یونی‌سواپ و دیگر رمزارزهای برتر بازار را از صرافی ایرانی اکسبیتو خریداری کنید.