کارمزد تراکنش‌های بیت کوین که گاهی اوقات کارمزد استخراج نیز نامیده می‌شود برای ثبت و تایید تراکنش‌ها از کاربران دریافت می‌گردد. این کارمزد به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان مبلغ مشخصی را برای آن تعیین کرد. گاهی اوقات ممکن است این کارمزد بسیار زیادی باشد و گاهی اوقات کاملاً به‌صرفه تمام شود. کاربران همیشه دنبال راهکارهایی هستند که بتوانند هزینه‌های مربوط به تراکنش‌های بیت کوین را کاهش دهند. در این مقاله 10 راهکار تضمینی برای کاهش کارمزد تراکنش بیت کوین را مورد بررسی قرار خواهیم داد. بنابراین اگر می‌خواهید بیت کوین خود را با کارمزد کمتری انتقال دهید از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با صرافی اکسبیتو همراه باشید.


کارمزد تراکنش بیت کوین چیست؟

کارمزد تراکنش بیت کوین چیست؟

کارمزد تراکنش بیت کوین به هزینه‌ای گفته می‌شود که کاربران برای ثبت و تایید تراکنش‌های خود داخل بلاک چین به ماینرها پرداخت می‌کنند. این کارمزد با هدف تشویق ماینرها برای تایید تراکنش‌ها، جلوگیری از تراکنش‌های اضافی و همچنین کمک به افزایش امنیت شبکه بلاک چین دریافت می‌شود. به عبارت ساده‌تر هر تراکنش جدید قبل از اضافه شدن به بلاک چین باید توسط ماینرها تایید شود. فرآیند تایید تراکنش‌ها نیاز به انجام محاسبات ریاضی سخت و پیچیده دارد که به وسیله ماینرها انجام می‌شود. هزینه‌ای هم که تحت عنوان کارمزد دریافت می‌شود به منزله پاداش ماینرها است.


چه مواردی بر کارمزد تراکنش بیت کوین اثر می‌گذارند؟

کارمزد تراکنش یک هزینه اجباری است که باید به ماینرهای بیت کوین پرداخت شود. این کار به منظور حفظ امنیت شبکه و پردازش بهتر تراکنش‌ها انجام می‌شود. برای این که بتوانید این فرآیند را به خوبی درک کنید لازم است که عوامل تاثیرگذار بر کارمزد تراکنش بیت کوین را بشناسید. به‌طور کلی 4 عامل زیر بر روی کارمزد تراکنش‌های بیت کوین تاثیر می‌گذارند:


چه مواردی بر کارمزد تراکنش بیت کوین اثر می‌گذارند؟

تعداد ورودی ها (Number of Inputs)

با انجام هر تراکنش بیت کوین، بیت‌ها و داده‌های مختلفی همراه با این تراکنش به بلاک چین ارسال می‌شود. با توجه به این موضوع هر چقدر که اندازه تراکنش بیشتر شود شاهد افزایش داده‌های همراه آن خواهید بود. از طرفی بلاک‌های بیت کوین دارای محدودیت فضای 4 مگابایتی هستند؛ بنابراین تراکنش‌های بزرگ، تعداد تراکنش‌های بیت کوین که می‌توان در یک بلوک گنجاند را محدود می‌کند. با توجه به این تفاسیر هر چقدر تراکنش بزرگتر باشد، کارمزد بیشتری نیز به همراه خواهد داشت.


تعداد خروجی ها (Number of Outputs)

شروع‌کننده تراکنش‌ بیت کوین باید هزینه مربوط به اطلاعات خروجی را نیز پرداخت کند. منظور از اطلاعات خروجی همان اطلاعاتی است که پس از پردازش تراکنش توسط ماینرها به انجام دهنده تراکنش و گیرنده ارسال می‌شود. بنابراین زمانی که شما تراکنشی را انجام می‌دهید موظف هستید که کارمزدی را تحت ‌عنوان هزینه تولید و ارسال خروجی به آدرس‌های بیت کوین پرداخت کنید.


سختی اسکریپت (Script Complexity)

پیچیدگی اسکریپت یکی دیگر از فاکتورهایی است که روی کارمزد تراکنش‌های بیت کوین تاثیر می‌گذارد. اگر برای کاهش اندازه داده‌ها و افزایش امنیت تراکنش از اسکریپت‌های پیچیده استفاده شود، شاهد افزایش هزینه تراکنش خواهیم بود. در واقع این هزینه به منظور امتیاز استفاده از اسکریپت پیچیده از کاربران دریافت می‌شود.


ویژگی چند امضایی (Multi-Signature Feature)

ویژگی چند امضایی نیز در لیست عوامل تاثیر گذار بر کارمزد تراکنش بیت کوین قرار می‌گیرد. اغلب پلتفرم‌ها برای استفاده از ویژگی چند امضایی، هزینه تراکنش بالایی را از کاربران دریافت می‌کنند. ویژگی چند امضایی علیرغم این که هزینه تراکنش زیادی به همراه دارد، باعث صرفه‌جویی در هزینه قراردادهای هوشمند بیت کوین می‌شود. در واقع این فرآیند قبل از پردازش تراکنش با گرفتن تعداد معینی امضا توسط یک پلتفرم انجام می‌شود و هزینه قراردادهای هوشمند و پرداخت‌های بیت کوین را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.


چگونه کارمزد تراکنش بیت کوین را کاهش دهیم؟

تراکنش‌های بیت کوین رایگان نیستند و برای انجام تراکنش‌های کوچک نیز باید هزینه پرداخت کنید. این کارمزد بر اساس فاکتورهای مهمی تعیین می‌شود و نیاز به بررسی دارد. گاهی اوقات ممکن است این مبلغ به دلیل شلوغ بودن شبکه بیت کوین افزایش یابد. اما جای هیچ‌گونه نگرانی نیست چرا که راه‌های مختلفی برای کاهش کارمزد تراکنش بیت کوین و صرفه‌جویی در هزینه‌ها وجود دارد. در این بخش 10 روش تضمینی و ثابت شده برای کاهش کارمزد تراکنش‌های بیت کوین را به شما معرفی می‌کنیم.


چگونه کارمزد تراکنش بیت کوین را کاهش دهیم؟

1- استفاده از کیف پول سگویت (SegWit)


سگویت یک پروتکل قدرتمند بیت کوین است که برای کاهش اندازه داده‌های تراکنش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروتکل داده‌های تراکنش را به صورتی پیکربندی می‌کند که حجم کمتری داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود که هزینه تراکنش بیت کوین کاهش یافته و سرعت پردازش آن افزایش پیدا کند. در حال حاضر تنها برخی از کیف پول‌ها مانند لجر نانو ایکس، تراست ولت و کوینومی از این ویژگی استفاده می‌کنند. پس اگر می‌خواهید هزینه‌های ناشی از تراکنش‌ بیت کوین را کاهش دهید پیشنهاد می‌کنیم که حتما از کیف پول‌های حاوی پروتکل segwit استفاده کنید.


همچنین با داشتن کیف پول اکسبیتو می‌توان کارمزد تراکنش‌ها را به حداقل رساند و جابه‌جایی دارایی بیت کوین خود را بین کیف پول‌های اکسبیتو به صورت رایگان انجام داد.


2- انتخاب زمان مناسب


کارمزد تراکنش در شبکه بیت کوین ثابت نیست و بر اساس شلوغ بودن شبکه تغییر می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید که کارمزد تراکنش‌ها را کاهش دهید باید زمان‌ مناسب برای این کار را شناسایی کنید. در صورتی که شبکه بیت کوین ازدحام کمی داشته باشد تراکنش‌ها سریع‌تر پردازش شده و تایید خواهند شد؛ بنابراین نیاز نیست که کارمزد زیادی را برای این کار پرداخت کرده و سعی کنید که بهترین زمان را برای انجام تراکنش‌های خود انتخاب کنید.


3- استفاده از شبکه لایتینگ


شبکه لایتینگ یک راه‌حل جذاب لایه دوم است که با هدف افزایش سرعت تراکنش‌های بیت کوین و کمک به کاهش هزینه‌های آن انجام می‌شود. طرز کار این شبکه بدین صورت است که تراکنش‌ها ابتدا در یک زنجیره جانبی پردازش شده و سپس به بلاک چین اصلی بیت کوین منتقل می‌شوند. به کمک این شبکه می‌توانید تعدادی از تراکنش‌ها را پردازش کنید و سپس آن‌ها را در شبکه لایتینگ ادغام نمایید. دقت داشته باشید که این روش به کاهش کارمزد تراکنش بیت کوین کمک می‌کند و نتایج تراکنش‌ها در دفتر کل بلاک چین ثبت خواهد شد.


4- استفاده از ابزارهای تخمین کارمزد


یکی دیگر از روش‌های موثر برای کاهش کارمزد تراکنش در شبکه بیت کوین، استفاده از ابزارهای تخمین کارمزد است. این ابزارها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شرایط شبکه را آنالیز می‌کنند تا بتوانید بهترین زمان را برای انجام تراکنش‌ها انتخاب کنید. پس به کمک این ابزارها می‌توانید کارمزد کمتری را برای تراکنش‌های خود پرداخت کنید. برای این کار ابزارهای متنوعی وجود دارد، لذا شما با توجه به سلیقه شخصی خود می‌توانید بهترین ابزار تخمین کارمزد را برای کاهش هزینه تراکنش‌ها انتخاب کنید.


چگونه کارمزد تراکنش بیت کوین را کاهش دهیم؟ (2)

5- استفاده از ابزارهای شتاب دهنده تراکنش


شتاب‌دهنده تراکنش به سرویسی گفته می‌شود که به افزایش سرعت فرآیند تایید تراکنش‌ ارزهای دیجیتال کمک می‌کند. این پلتفرم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تراکنش‌های کاربران را در اولویت بلوک بعدی قرار دهند. این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید در مدت زمان کوتاه و با پرداخت کارمزد کمتر تراکنش‌های خود را انجام دهید. انتخاب ابزار شتاب‌دهنده مناسب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که در صورت انتخاب ابزار نامناسب شانس شما برای کاهش کارمزد تراکنش‌ها کمتر خواهد شد.


6- ادغام کردن داده های ورودی


همانطور که می‌دانید شبکه بیت کوین برای انجام هر تراکنش کارمزد جداگانه‌ای از کاربران دریافت می‌کند. بنابراین اگر بخواهید تراکنش‌های زیادی را طی بازه‌ زمانی کوتاه انجام دهید برای شما به صرفه نخواهد بود. برای جلوگیری از این مشکل و کاهش کارمزد تراکنش بیت کوین می‌توانید تراکنش‌های خود را با یکدیگر ادغام کنید.


برای این کار کافی است که تراکنش‌های کوچک خود را در یک تراکنش بزرگ ترکیب کنید. به‌عنوان مثال به جای این که 10 عدد بیت کوین را طی 4 دفعه به یک کیف پول انتقال دهید، می‌توانید تمام بیت کوین‌ها را جمع کنید و همه آن‌ها را طی یک تراکنش انتقال دهید. با انجام این کار می‌توانید کارمزد ناشی از تراکنش بیت کوین را به‌طور چشمگیری کاهش دهید.


7- انتخاب کارمزد کمتر


مبلغ کارمزد تراکنش در پلتفرم‌ها، صرافی‌ها و کیف پول‌های مختلف با دیگری مختلف است. بنابراین اگر قصد کاهش کارمزد مربوط به تراکنش‌های بیت کوین را دارید باید پلتفرمی را انتخاب کنید که کارمزد کمتری دریافت می‌کند. این کار ممکن است زمان تایید تراکنش بیت کوین را کندتر کند ولی با توجه به این که باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود روش موثری به شمار می‌رود. پس شما ابتدا باید کیف پول، صرافی یا پلتفرمی که هزینه کارمزد کمتری دارد انتخاب کنید تا از پرداخت هزینه‌های اضافه برای تراکنش‌ها جلوگیری کنید.


8- استفاده از ارز دیجیتال متفاوت


چیزی که برای کاربران کریپتو مشخص است دریافت کارمزد زیاد توسط شبکه بیت کوین است. این مبلغ برای شبکه‌های دیگر کاملاً متفاوت است. بنابراین شما برای این که بتوانید کارمزد کمتری پرداخت کنید می‌توانید از ارزهای دیجیتال با نرخ کارمزد کمتر استفاده کنید. از جمله ارزهای مطرحی که کارمزد کمتری دریافت می‌کنند می‌توان به لایت کوین یا بیت کوین کش اشاره کرد.


چگونه کارمزد تراکنش بیت کوین را کاهش دهیم؟ (3)

9- اجتناب از انجام تراکنش های کوچک


اگر جزو افرادی هستید که تراکنش‌های کوچک زیادی انجام می‌دهید باید بگوییم که دارید به خودتان ظلم می‌کنید. انجام تراکنش‌های کوچک اصلا به صرفه نیست چون شما مجبور هستید که برای مقادیر کوچک نیز کارمزد پرداخت کنید. فرض کنید شما قصد انجام تراکنش بیت کوین با ارزش ریالی 10 میلیون را دارید. برای انجام این فرآیند باید همان مبلغی را پرداخت کنید که برای تراکنش بیت کوین با ارزش 100 میلیون نیاز است. پس پیشنهاد می‌کنیم که به‌طور جدی از انجام تراکنش‌های کوچک خودداری کنید مگر این که کاملاً ضروری باشد.


10- منتظر ماندن برای کاهش هزینه تراکنش


آخرین روش برای کاهش کارمزد تراکنش بیت کوین منتظر ماندن برای کاهش هزینه تراکنش است. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم کارمزد دریافتی توسط بلاک چین بیت کوین به شرایط شبکه بستگی دارد. بنابراین شما می‌توانید منتظر بمانید تا کارمزد تراکنش‌ها کاهش پیدا کند. طبق نقل قول از وب سایت رسمی بیت کوین "اگر تراکنش‌های بیت کوین با کارمزد بسیار کم یا غیر معقولی انجام شود؛ تایید تراکنش آن به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت". علیرغم این قضیه، منتظر ماندن برای کاهش هزینه تراکنش ارزشش را دارد چرا که شما می‌توانید از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرید و تراکنش‌های خود را با هزینه کمتری ثبت کنید.


سخن پایانی


کارمزد تراکنش یکی از هزینه‌های جانبی و اجباری است که برای انجام هر تراکنش بیت کوین باید پرداخت کنید. این هزینه به منظور تشویق ماینرها، افزایش امنیت شبکه بلاک چین بیت کوین و همچنین جلوگیری از انجام تراکنش‌های غیر ضروری دریافت می‌شود. کارمزد تراکنش یک موضوع مهم و پیچیده است که هم برای کاربران و هم برای ماینرهای بیت کوین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این مقاله کارمزد تراکنش بیت کوین، عوامل تاثیرگذار بر آن و همچنین موثرترین راه‌های کاهش کارمزد تراکنش‌های بیت کوین را مورد بررسی قرار دادیم. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.