احتمالاً بارها عبارت «شبکه انتقال ارز دیجیتال» را شنیده‌اید. این عبارت در حوزه‌ی کریپتو اهمیت بسیار زیادی دارد و همه‌ی کاربران باید با این مفهوم آشنا باشند. شناخت انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال، به شما کمک می‌کند که در هنگام جابه‌جایی رمزارزها، روش درستی را برای واریز یا برداشت انتخاب کنید. درصورتی‌که با این شبکه‌ها آشنا نباشید، احتمال دارد که با انجام یک خطا، دارایی‌های خود را از دست بدهید. از طرفی، نوع شبکه انتقال کریپتو در تعیین مقدار کارمزد تراکنش اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین، با انتخاب صحیح، هزینه‌ی نقل‌و‌انتقال ارزها را کاهش خواهید داد. به‌خاطر همین، در این مقاله به‌سراغ معرفی انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال و استانداردهای کریپتو رفته‌ایم. همچنین، توضیح خواهیم داد که صرافی اکسبیتو از کدام شبکه‌های انتقال رمزارزها پشتیبانی می‌کند.


شبکه ارز دیجیتال (Crypto Network) چیست؟

شبکه ارز دیجیتال (Crypto Network) چیست؟

شبکه ارز دیجیتال (Cryptocurrency Network) مجموعه‌ای از کامپیوترها است که نرم‌افزار یک بلاک چین (Blockchain) معین را اجرا می‌کنند. این کامپیوترها که گره (Node) نامیده می‌شوند، عملکرد این شبکه را بهبود می‌بخشند. هر شبکه‌ی کریپتو از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند تا مدیریت و اجرای ارزهای دیجیتال، توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFTs)، انواع دارایی مبتنی بر بلاک چین، قراردادهای هوشمند و... را فراهم کند. نحوه عملکرد انواع شبکه بلاک چین، توسط پروتکل شبکه تعیین می‌شود. در واقع، این پروتکل شامل مجموعه‌ای از قوانین است که به گره‌ها اجازه‌ی اشتراک‌گذاری داده‌ها را می‌دهد. از این طریق، ساختاری ایجاد می‌شود که آن را به‌عنوان بلاک چین می‌شناسیم. برای مثال، بیت کوین (Bitcoin)، یک شبکه همتا‌به‌همتا (P2P) محسوب می‌شود که توسط مجموعه‌ای از کامپیوترها، ماینرها یا گره‌ها ایجاد شده است. این گره‌ها به یکدیگر متصل هستند و نرم‌افزار «بیت کوین کور» (Bitcoin Core) را اجرا می‌کنند.


استاندارد توکن (Token Standard) چیست؟

استاندارد توکن (Token Standard) مجموعه‌ای از قوانین، شرایط و عملکردهایی است که هنگام ایجاد و اجرای ارزهای دیجیتال الزامی هستند. استانداردهای توکن ارتباط مستقیمی با استانداردهای قراردادهای هوشمند دارند. استانداردهای قراردادهای هوشمند قوانینی هستند که هر قرارداد باید از آن پیروی کند تا عملکردی مطابق با هدف بلاک چین موردنظر داشته باشد.


استانداردهای قراردادهای هوشمند در سطح نرم‌افزارهای غیرمتمرکز عمل می‌کنند و قوانینی را برای این نرم‌افزارها قرار می‌دهند. برای مثال، استانداردهای توکن، ثبت‌نام و قالب‌های کتابخانه‌ی برنامه‌نویسی برخی از استانداردهایی هستند که نرم‌افزارهای غیرمتمرکز از آن‌ها پیروی می‌کنند. با استفاده از این قوانین، هرکسی که دانش لازم را داشته باشد، می‌تواند نرم‌افزار و یا حتی توکن خود را راه‌اندازی کند.


پس دیدیم که استانداردهای توکن زیرمجموعه‌ای از استانداردهای قراردادهای هوشمند هستند. در بلاک چین‌هایی که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند، استانداردهای توکن برای ایجاد، صدور و استقرار توکن‌های جدید استفاده می‌شوند.


استاندارد توکن (Token Standard) چه اهمیتی دارد؟

استاندارد توکن (Token Standard) چه اهمیتی دارد؟

استاندارد توکن (Token Standard) قوانینی را تعیین می‌کند که به توکن‌ها امکان اجرای چندمنظوره را می‌دهند. این استانداردها به قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهند که بر توکن موردنظر نظارت کاملی داشته باشند. علاوه‌بر آن، استاندارد توکن شبکه انتقال ارز دیجیتال را تعیین می‌کند. در نتیجه، برای نقل‌و‌انتقال رمزارزها باید به نوع استاندارد آن توجه داشته باشیم.


برخی از دلایل اصلی اهمیت استانداردهای توکن عبارت‌اند از:


  • قابلیت همکاری: تمام محصولات و دارایی‌های ایجادشده با یک استاندارد می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. برای مثال، توکن‌های استاندارد ERC-20 با پلتفرم‌ها، نرم‌افزارها و کیف‌ پول‌های این استاندارد سازگار هستند.

  • ترکیب‌پذیری: توسعه‌دهندگان می‌توانند توکن‌های مبتنی بر یک استاندارد را با نرم‌افزارها و پلتفرم‌های آن ترکیب کنند.

  • بهره‌وری: قراردادهای هوشمند می‌توانند بر عملکرد توکن‌های مبتنی بر یک استاندارد نظارت داشته باشند و عملکرد آن را بهبود ببخشند.

انواع شبکه‌های انتقال کدام‌اند؟

همان‌طور که گفتیم شبکه‌های بلاک چین گوناگون، استانداردهای توکن مختلفی را ارائه می‌کنند. شما باید انواع شبکه انتقال و استانداردهای توکن را بشناسید تا بتوانید از آن‌ها برای نقل‌و‌انتقال ارزهای دیجیتال استفاده کنید. به‌خاطر همین، در این بخش، به معرفی انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال می‌پردازیم.


شبکه انتقال اتریوم (Ethereum)

شبکه انتقال اتریوم (Ethereum)

شبکه اتریوم (Ethereum Network) متنوع‌ترین استانداردهای توکن را ارائه کرده است. دراین‌بین، استاندارد ERC-20 محبوب‌ترین استاندارد محسوب می‌شود؛ اما موارد زیر نیز کاربردهای فراوانی دارند:


  • ERC-721

  • ERC-777

  • ERC-1155

عبارت "ERC" مخفف "Ethereum Request for Comment" است و مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های قراردادهای هوشمند را شامل می‌شود.


استاندارد ERC-20 چیست؟

این استاندارد، پرکاربردترین دستورالعمل ساخت و مدیریت توکن در شبکه اتریوم است. استاندارد ERC-20 با تمام نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps) و پلتفرم‌های اتریوم سازگاری دارد. همچنین، امکان ذخیره‌سازی توکن‌های این استاندارد در کیف پول‌های زیادی فراهم شده است. کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال با استفاده از ERC-20 بستگی به میزان ترافیک شبکه دارد. ازآنجایی‌که اتریوم از قراردادهای هوشمند و توکن‌های زیادی میزبانی می‌کند، بیشترین هزینه‌ی انتقال را در بین شبکه‌ها دارد. همچنین، برای پرداخت این کارمزد باید از ارز دیجیتال اتریوم (ETH) استفاده کنید. بسیاری از کاربران پرداخت 0.7 تا 3 دلار را برای استفاده از این شبکه گزارش کرده‌اند؛ بااین‌حال، در مواردی، پرداخت هزینه‌های بسیار بالاتری نیز مشاهده شده است.


استاندارد ERC-721 چیست؟

این استاندارد برای ایجاد و مدیریت توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFTs) کاربرد دارد. با استفاده از استاندارد ERC-721، توسعه‌دهندگان می‌توانند موارد منحصربه‌فردی مانند آثار هنری، آیتم‌های درون بازی و... را به توکن تبدیل کنند. با استفاده از کیف پول‌هایی که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید از ان‌اف‌تی‌های خود نگهداری کنید.


استاندارد ERC-777 چیست؟

این استاندارد نسخه‎ی توسعه‌یافته‌ی ERC-20 است. با استفاده از این استاندارد، قراردادهای هوشمند می‌توانند مکانیزم جدیدی را برای مدیریت توکن‌ها اعمال کنند. همچنین، ویژگی‌های این استاندارد به قراردادها کمک می‌کنند که جلوی سوءاستفاده‌ی هکرها و دسترسی آن‌ها به توکن‌ها را بگیرند. در نتیجه، این استاندارد بیشتر برای راه‌اندازی توکن‌ها استفاده می‌شود و برای نقل‌و‌انتقال آن‌ها کاربرد چندانی ندارد.


استاندارد ERC-1155 چیست؟

آخرین به‌روزرسانی ERC-20 مربوط به استاندارد ERC-1155 می‌شود. این استاندارد چندین توکن را در یک تراکنش جا می‌دهد تا نقل‌و‌انتقال دارایی‌ها را آسان‌تر کند. همچنین، این استاندارد تمام ویژگی‌های ERC-777 را نیز دارد. بااین‌حال، بیشترین کاربرد آن مربوط به توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند است و کاربران برای انتقال ارزها از آن استفاده‌ی زیادی نمی‌کنند.


شبکه انتقال ترون (Tron)

شبکه انتقال ترون (Tron)

رایج‌ترین استاندارد شبکه ترون، TRC-20 است. در واقع، از این استاندارد برای ایجاد و پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند و توکن‌ها بر روی بلاک چین ترون (Tron) استفاده می‌شود. این استاندارد شباهت‌های زیادی به ERC-20 دارد؛ با این تفاوت که روی بلاک چین ترون کار می‌کند. شبکه‌ی ترون برای انتقال ارزهای دیجیتال با استفاده از TRC-20 تنها 1 دلار دریافت می‌کند. در نتیجه، شما برای هر تراکنش باید 1 دلار بپردازید و این کارمزد به میزان انتقال دارایی ارتباطی ندارد. برای پرداخت کارمزد استفاده از TRC-20 نیز باید مقداری ترون (TRX) داشته باشید.


شبکه انتقال بایننس (Binance)

در ادامه‌ی بررسی انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال به‌سراغ شبکه بایننس (Binance Network) می‌رویم که دو بلاک چین مختلف دارد. اولین بلاک چین این شبکه، زنجیره بایننس (Binance Chain) بود. سپس، مدیران بایننس برای ارتقای امکانات پروژه‌ی خود، زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) را معرفی کردند. به همین ترتیب، بایننس از دو استاندارد BEP-2 و BEP-20 برای ایجاد، مدیریت و انتقال توکن‌ها استفاده می‌کند. علاوه‌بر آن، BEP مخفف "Binance Chain Evolution Proposal" است.


استاندارد BEP-2 چیست؟

این استاندارد برای ضرب‌کردن و استقرار توکن‌ها در زنجیره بایننس (Binance Chain) کاربرد دارد. استاندارد BEP-2 قوانین لازم برای فعالیت توکن‌ها در این زنجیره را تعیین می‌کند. علاوه‌بر آن، BEP-2 استاندارد اولیه برای راه‌اندازی توکن اختصاصی بایننس، یعنی BNB بود. بااین‌حال، این استاندارد از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند و باعث ایجاد محدودیت‌هایی در فعالیت BNB می‌شود. هزینه‌ی تراکنش‌های این شبکه حدود 0.000075 BNB (0.000075 BNB) است و برای پرداخت آن باید از BNB استفاده کنید.


استاندارد BEP-20 چیست؟

این استاندارد برای راه‌اندازی و استقرار توکن‌ها در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) کاربرد دارد. استاندارد BEP-20 به BSC کمک می‌کند که با ماشین مجازی اتریوم و قراردادهای هوشمند این شبکه ارتباط داشته باشد. همچنین، باعث بهبود عملکرد BNB می‌شود. کارمزد انتقال این شبکه حدود 0.05 درصد بابت هر تراکنش است. در ضمن، پرداخت این کارمزدها توسط BNB و BUSD انجام می‌شود.


شبکه انتقال بیت کوین (Omni)

شبکه انتقال بیت کوین (Omni)

اومنی (Omni) پروتکلی ایمن و غیرمتمرکز است که امکان تجارت دارایی‌های سفارشی و اجرای قراردادهای هوشمند را در سطح بالای بلاک چین بیت کوین (Bitcoin) فراهم می‌کند. در واقع، لایه‌ی اومنی به قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین بلاک چین، یعنی بیت کوین، کمک می‌کند که به امکانات نسل بعدی بلاک چین‌ها دسترسی داشته باشد. از این طریق، اومنی به‌عنوان استانداردی برای ایجاد توکن‌ها در شبکه بیت کوین نیز عمل می‌کند. همچنین، باید به این نکته توجه کنیم که استیبل کوین تتر (Tether) اولین‌بار توسط پروتکل Omni راه‌اندازی شد؛ البته بعدها تتر روی زنجیره‌های دیگر نیز قرار گرفت. علاوه‌بر آن، کارمزد شبکه‌ی اومنی یا امنی را می‌توان به‌صورت دستی تنظیم کرد و این کارمزد به حجم انتقال بستگی دارد. برای مثال، اگر بخواهید تراکنشی با حجم 400 بایت را انجام دهید و متوسط هزینه‌ی انتقال هر بایت 80 ساتوشی (Satoshi) باشد، احتمالاً باید 32،000 ساتوشی بپردازید تا تراکنش شما تأیید شود. از طرفی، امکان انتقال رایگان بیت کوین در این شبکه فراهم شده است؛ اما به احتمال زیاد ماینرها چنین تراکنشی را تأیید نمی‌کنند.


شبکه انتقال پالیگان (Polygon)

یکی دیگر از انواع شبکه انتقال کریپتو پالیگان (Polygon) است. پالیگان به‌صورت یک بلاک چین لایه‌ی دوم طراحی شده و هدف اصلی آن بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم است. در واقع، پالیگان نمی‌خواهد عملکردی مشابه اتریوم داشته باشد؛ بلکه به‌دنبال بهبود سرعت تراکنش‌ها و کاهش هزینه‌ی آن‌ها است. ازآنجایی‌که برای انجام تراکنش در شبکه پالیگان، نیازی به ثبت تمام داده‌های تراکنش نیست، سرعت انتقال ارزها بسیار بیشتر از اتریوم خواهد بود. در نتیجه، کارمزد پالیگان بسیار پایین‌تر از اتریوم بوده و برای پرداخت این هزینه باید از ارز اختصاصی آن، یعنی متیک (MATIC) استفاده کنید.


شبکه انتقال دوج کوین (Dogechain)

شبکه انتقال دوج کوین (Dogechain)

اگرچه دوج کوین (Dogecoin) در ابتدا با یک شوخی ایجاد شد؛ اما در ادامه، بنیان‌گذاران این ارز دیجیتال، اهدافی را برای آن در نظر گرفتند. در همین راستا، شبکه دوج (Dogechain) نیز راه‌اندازی شد. دوج چین یک بلاک چین با الگوریتم اثبات کار (PoW) است که امکان ایجاد توکن‌های جدید، توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFTs) و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps) را فراهم می‌کند. معمولاً کارمزد تراکنش در این شبکه، تقریباً 0.0025 دوج (0.0025 DOGE) است و احتمال دارد که این مقدار با توجه به ویژگی‌های تراکنش و وضعیت شبکه تغییر کند.


شبکه انتقال پولکادات (Polkadot)

یکی دیگر از انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال، پولکادات (Polkadot) است. در واقع، پولکادات بلاک چینی محسوب می‌شود که برای پشتیبانی از سایر بلاک چین‌ها طراحی شده است. این پلتفرم مانند یک شبکه، سایر بلاک چین‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. کارمزد تراکنش‌های این شبکه به عوامل مختلفی بستگی دارد و توسط خود پولکادات محاسبه می‌شود. بااین‌حال، میانگین کارمزد انتقال پولکادات 0.02 دات (0.02 DOT) است. همچنین، امکان افزایش هزینه برای بالابردن سرعت شبکه وجود ندارد.


شبکه انتقال ریپل (Ripple)

ریپل (Ripple) یکی دیگر از شبکه‌های انتقال کریپتو است که با هدف پاسخ به نیازهای امور مالی غیرمتمرکز (Defi) راه‌اندازی شد. این شبکه به‌جای الگوریتم اجماع، از سرورهای بانکی برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. توکن اختصاصی این شبکه XRP است و شما برای انجام هر تراکنش در این شبکه، حداقل باید 0.00001 XRP (0.00001 XRP) بپردازید. این مقدار ممکن است که با توجه به شرایط تراکنش و شبکه بیشتر باشد.


شبکه انتقال سولانا (Solana)

سولانا (Solana) بلاک چینی است که شباهت‌های بسیار زیادی به اتریوم دارد. معمولاً از آن به‌عنوان «قاتل اتریوم» یاد می‌شود. این شبکه از الگوریتم اثبات تاریخ (Proof of History) برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این شبکه انتقال بسیار سریع است و کارمزد پایینی دارد. به‌طور معمول هزینه‌ی تراکنش‌های سولانا بین 0.0001 تا 0.00015 دلار است. البته با توجه به نوع تراکنش و وضعیت شبکه، احتمال افزایش این هزینه وجود دارد.


شبکه انتقال فانتوم (Fantom)

فانتوم (Fantom) یک پلتفرم منبع‌باز و بدون مجوز است که امکان اجرای قراردادهای هوشمند و ایجاد نرم‌افزارهای غیرمتمرکز و توکن‌های جدید را فراهم می‌کند. این شبکه انتقال نیز مانند بسیاری از شبکه‌ها، به‌عنوان جایگزینی برای اتریوم معرفی می‌شود. هزینه‌ی تراکنش‌های این شبکه تقریباً 0.01 دلار است و برای کسب‌و‌کارها گزینه‌ی مقرون‌به‌صرفه‌ای محسوب می‌شود.


شبکه انتقال کاردانو (Cardano)

شبکه کاردانو (Cardano) پلتفرمی انعطاف‌پذیر، پایدار و مقیاس‌پذیر برای اجرای قراردادهای هوشمند است. این پلتفرم امکان ایجاد گسترده‌ی نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps)، بازی‌ها و توکن‌های جدید را فراهم می‌کند. میانگین کارمزد شبکه انتقال کاردانو برابر با 0.17 دلار است.


شبکه انتقال استلار (Stellar)

شبکه انتقال استلار (Stellar)

استلار (Stellar) یکی دیگر از شبکه‌های انتقال کریپتو است. این شبکه برای تأیید تراکنش‌ها به اعتبارسنجی همه‌ی گره‌ها نیازی ندارد و همین مسئله سرعت تراکنش‌ها را بالا برده و کارمزدها را کاهش می‌دهد. ارز دیجیتال این شبکه XLM نام دارد و کمترین هزینه‌ی انتقال با شبکه استلار برابر با 0.0001 استلار (0.00001 XLM) است.


شبکه انتقال بیت کوین کش (Bitcoin Cash)

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) یکی از شبکه‌های ارز دیجیتال است که با هدف بهبود عملکرد بیت کوین راه‌اندازی شد. این شبکه سرعت بالاتر و کارمزد پایین‌تری نسبت به بیت کوین دارد. شبکه بیت کوین کش با یک هاردفورک از زنجیره‌ی بیت کوین ایجاد شده‌است و امکان اجرای قراردادهای هوشمند و راه‌اندازی نرم‌افزارهای غیرمتمرکز و توکن‌ها را فراهم می‌کند. ارز اختصاصی این شبکه BCH است و شما برای انجام تراکنش در بیت کوین کش، باید حداقل 0.000000021 BCH (0.000000021 BCH) برای هر بایت بپردازید.


شبکه انتقال لایت کوین (Litecoin)

لایت کوین (Litecoin) شبکه‌ی انتقالی است که بر سرعت تراکنش‌ها تمرکز دارد. در واقع، این شبکه با هدف رقابت با بیت کوین راه‌اندازی شد و برخی از افراد به آن «لایتِ بیت کوین» می‌گویند. هزینه‌ی انتقال با شبکه لایت کوین بین 0.03 تا 0.04 دلار است.


بهترین شبکه انتقال ارز دیجیتال کدام است؟

بهترین شبکه انتقال ارز دیجیتال کدام است؟

انتخاب یکی از انواع شبکه انتقال کریپتو به ارز دیجیتال و حجم تراکنش موردنظر شما بستگی دارد. بااین‌حال، با توجه به سرعت بالا و کارمزد پایین، به‌نظر می‌رسد که شبکه‌های سولانا، ترون، استلار، دوج کوین و ریپل گزینه‌های بسیار خوبی برای انتقال ارزهای دیجیتال هستند.


بهترین شبکه انتقال ارز دیجیتال کدام است؟

صرافی اکسبیتو از کدام شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند؟

صرافی اکسبیتو از کدام شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند؟

صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو از اغلب شبکه‌های انتقال کریپتو پشتیبانی می‌کند تا شما بتوانید به‌راحتی به بهترین شبکه‌های انتقال دسترسی داشته باشید. در نتیجه، با توجه به ارز دیجیتال، کیف پول موردنظر، کارمزد و سرعت تراکنش می‌توانید از انواع شبکه‌های انتقال استفاده کنید. شبکه‌هایی که صرافی اکسبیتو به شما ارائه می‌کند، عبارت‌اند از:


1_ شبکه بایننس (BEP-2)


2_ شبکه هوشمند بایننس (BEP-20)


3_ شبکه اتریوم (ERC-20)


4_ شبکه ترون (TRC-20)


5_ شبکه بیت کوین (Omni)


6_ شبکه استلار (Stellar)


7_ شبکه بیت کوین کش (Bitcoin Cash)


8_ شبکه پالیگان یا متیک (Polygon)


9_ شبکه پولکادات (Polkadot)


10_ شبکه دوج کوین (Dogechain)


11_ شبکه ریپل (Ripple)


12_ شبکه سولانا (Solana)


13_ شبکه فانتوم (Fantom)


14_ شبکه کاردانو (Cardano)


15_ شبکه لایت کوین (Litecoin)


همچنین، برای مشاهده کارمزد شبکه‌های انتقال در صرافی اکسبیتو می‌توانید به (https://exbito.com/fees) مراجعه کنید.


سخن پایانی


شناخت انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال برای همه کاربران کریپتو ضروری است. با استفاده‌ی درست از این شبکه‌ها در هنگام واریز و برداشت، می‌توانید سرعت تراکنش را بالا ببرید و هزینه‌ی نقل‌و‌انتقال را کاهش دهید. در همین راستا، صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو از بهترین شبکه‌های انتقال کریپتو پشتیبانی می‌کند تا شما به‌راحتی و با سرعت زیادی، انواع ارزهای دیجیتال را به این صرافی واریز و یا از آن برداشت کنید. در نتیجه، انجام معاملات در صرافی اکسبیتو برای شما ساده و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.