کیف پول الکتروم یکی از امن‌ترین کیف پول‌های نام‌آشنایی است که برای ذخیره‌سازی و انتقال بیت کوین استفاده می‌شود. اگر به زمینه ارزهای دیجیتال علاقه‌مند باشید، بدون شک نام این کیف پول نرم‌افزاری را شنیده‌اید. Electrum با قابلیت نصب روی کامپیوتر و گوشی‌های اندرویدی، راهی آسان برای نگهداری امن بیت کوین به شما هدیه می‌کند. اگر می‌خواهید با این والت امن آشنا شوید و مراحل نصب آن را نیز قدم به قدم بیاموزید، لطفاً ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.


کیف پول بیت‌کوین الکتروم چیست؟

کیف پول الکتروم یکی از امن‌ترین والت‌ها برای نگهداری و انتقال بیت کوین با کارمزد پایین است. این والت در قالب نرم‌افزار و اپلیکیشن عرضه شده است و در حال حاضر روی ویندوز، لینوکس، مک و گوشی‌های اندرویدی نصب می‌شود. این برنامه بسیار معروف است به طوری که کمتر کسی پیدا می‌شود که نقل و انتقالات ارز دیجیتال خود را با بیت کوین انجام دهد و نامی از آن به گوشش نخورده باشد. در سال 2018 مطالعه‌ای انجام شد که نشان می‌داد که حدود 10 درصد از تراکنش‌های بیت کوین از طریق این والت صورت می‌گیرد.


این والت در واقع یک کیف پول غیر متمرکز است. اگر می‌پرسید کیف پول غیر متمرکز چیست، باید بگوییم که نرم‌افزاری است که هیچ‌گونه دسترسی به کلیدهای خصوصی کاربرانش ندارد و مدیریت دارایی‌ها را برعهده دارنده این کیف پول می‌گذارد. به این معنا که امکان شخصی‌سازی سطح امنیت را به کاربران خود می‌دهد و به همین دلیل کار کردن با آن برای افراد مبتدی می‌تواند کمی پیچیده باشد.


اگر می‌خواهید درباره این والت اطلاعات بیشتری کسب کنید و دقیقاً بدانید که کیف پول بیت کوین چیست و چه مزایای منحصربه‌فردی دارد، در ادامه همراهمان باشید.


کیف پول  بیت‌کوین الکتروم چیست؟.png

امتیازات برتر والت الکتروم چیست؟

توماس وگتلین، خالق کیف پول الکتروم می‌گوید: «هدف ما این است که به کاربران اجازه دهیم که کنترل کاملی روی دارایی‌های خود داشته باشند». بی‌دلیل نیست که این والت را به عنوان کیف پولی غیر متمرکز می‌شناسیم.کیف پول یا والت الکتروم علاوه بر اینکه مدیریت دارایی‌ها را برعهده خودتان می‌گذارد، مزایای دیگری نیز دارد. از جمله اینکه با رمز ورود ایمن شده است و دسترسی افراد دیگر را به حسابتان غیرممکن می‌سازد. دیگر اینکه اطلاعات لازم برای تراکنش‌ها را از سرور می‌گیرد و بنابراین نیازی به دریافت بلاکچین ندارد.


در ادامه قصد داریم مزایای مهم و وجه تمایز این ولت با انواع کیف پول دیجیتال را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.


  • نصب راحت

یکی از مهم‌ترین مزایای کیف پول الکتروم، امکان نصب آسان آن است. برای نصب و راه‌اندازی این نرم‌افزار خوشبختانه نیازی به دانش فنی خاصی ندارید. در واقع کافی است به سایت سازنده آن سری بزنید، آن را دانلود کنید و مراحل ساده نصب را یکی پس از دیگری انجام دهید.


ساخت کیف پول دیجیتال.png

حتی ساخت کیف پول ارز دیجیتال موبایل نیز با این والت کار بسیار آسانی است. کافی است به گوگل پلی یا سایت سازنده سری بزنید و اپلیکیشن این والت را دانلود کنید. درست است که کار با این برنامه و تنظیمات امنیتی آن نیاز به آشنایی با بازارهای مالی دارد، اما نصب و راه‌اندازی آن را هر کسی می‌تواند به تنهایی نیز انجام دهد. خبر خوش اینجاست که در انتهای این مطلب نیز راهنمای کاملی برای نصب این برنامه برایتان آماده کرده‌ایم که می‌توانید از آن استفاده کنید.


  • سازگاری با کیف پول سخت‌افزاری

مطالعات نشان می‌دهد که نرخ بازگشت سرمایه بیت کوین در پنج سال اخیر به طور میانگین 155 درصد بوده است. من در سال 1398 به توصیه کارشناسان حدود 50 میلیون تومان روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کردم و از سود 155 درصدی سالیانه که در هیچ سرمایه‌گذاری دیگری نمی‌توان نظیر آن را یافت، بهره بردم. من برای نگهداری بیت کوین‌های خود از کیف پول سخت‌افزاری Trezor استفاده می‌کردم و وقتی می‌خواستم این کیف پول را با کیف پول ارز دیجیتال نرم‌افزاری الکتروم یکپارچه کنم، کمی نگران بودم.


اما خوشبختانه هیچ‌گونه جای نگرانی برای من وجود نداشت! این والت بی‌نظیر از قابلیت یکپارچه‌سازی والت‌های سخت‌افزاری نظیر Ledger Nano S، Trezor و Keepkey پشتیبانی می‌کند. در واقع اگر شما صاحب یکی از کیف پول‌های اصلی هستید، به سادگی می‌توانید از تمامی ویژگی‌ها و مزایای الکتروم روی این والت‌ها استفاده کنید. چه چیزی بهتر از این؟


  • امنیت شخصی‌سازی شده

کیف پول الکتروم امنیت بالاتری نسبت به کیف پول‌های تحت وب دارد. یکی از مزایای این والت، رمزنگاری کلیدهای خصوصی است به طوری که هیچ‌یک از سرورهای این برنامه نمی‌توانند رمزهایی را که شما تعیین کرده‌اید، بخوانند. در واقع کلید خصوصی همواره روی حافظه لپ‌تاپ یا موبایل شما ذخیره می‌شود و در اختیار شخص ثالثی قرار نمی‌گیرد.


ضمن اینکه شما می‌توانید با تنظیماتی که در این برنامه انجام می‌دهید، امنیت والت خود را شخصی‌سازی کنید. نکته دیگر این است که برای استفاده از این برنامه اصلاً لازم نیست ایمیل یا هر اطلاعات دیگری را در اختیار برنامه قرار دهید. استفاده از برنامه به صورت ناشناس یکی از ویژگی‌های مهمی است که امنیت آن را افزایش داده است.

  • برنامه متن باز (OPEN SOURCE)

جالب است بدانید که کیف پول بلاک چین برنامه‌ای متن باز است. این نرم‌افزار با زبان برنامه‌نویسی پایتون نوشته شده است که یکی از امن‌ترین زبان‌ها به حساب می‌آید. قابلیت متن باز بودن این برنامه به متخصصان اجازه می‌دهد که اجازه دسترسی به کدهای برنامه را داشته باشند و در صورت لزوم بتوانند در آن‌ها تغییراتی ایجاد کنند. این ویژگی باعث می‌شود تا نه تنها اشکالات و خطاهای برنامه با سرعت بیشتری برطرف شود، بلکه ارتقای این والت و افزودن امکانات متنوع به آن نیز به سادگی ممکن شود. چه چیزهایی در الکتروم قابلیت ارتقا دارد؟


دانلود کیف پول electrum.png

جالب است بدانید که کیف پول الکتروم به دلیل اپن سورس بودن، امکان افزودن قابلیت‌های مختلفی را به توسعه‌دهندگان داده‌است. در واقع برنامه‌نویسان می‌توانند با دسترسی به کدهای اصلی این برنامه و ایجاد تغییرات مفید در آن‌ها، به ارتقای این والت کمک کنند. بنابراین پیش از دانلود کیف پول electrum، ابتدا خوب است با مواردی که تا به حال در این ولت ارتقا پیدا کرده‌اند، آشنا شوید. در ادامه به دو ارتقای مهم و مؤثر که تاکنون صورت گرفته‌ است، می‌پردازیم.


  • پشتیبانی از سایر ارزها (به غیر از بیت کوین)

همان‌طور که میدانید، این والت به گونه‌ای طراحی و کد نویسی شده است که تنها از بیت کوین پشتیبانی می‌کند. این موضوع در اوایل معروفیت ارزهای دیجیتال نوعی مزیت محسوب می‌شد. اما با پیشرفت این حوزه و معرفی ارزها و توکن‌های مختلف، کاربران نیز رفته‌رفته به والت‌هایی کشش پیدا کردند که ارزهای بیشتری را پوشش می‌داد. خوشبختانه اینجا اپن سورس بودن این برنامه به کمک آن شتافت.


توسعه‌دهندگان طی سال‌های اخیر موفق شدند با ایجاد تغییرات در کدهای این برنامه، سطح پوشش ارزها را به توکن‌هایی که بر بستر بلاکچین بیت کوین پایه‌گذاری شده‌اند، گسترش دهند. یکی از برنامه‌هایی که با کدهای این والت ایجاد شد، الکترون کش است که محبوبیت خوبی پیدا کرده است. شاید الکتروم بهترین کیف پول ایرانی نباشد، اما با قابلیت‌های جدیدی که به آن افزوده شده، بدون شک آن را به گزینه‌ای محبوب برای ایرانیانی تبدیل کرده که کار مبادله بیت کوین انجام می‌دهند.


  • بالا بردن امنیت

یکی دیگر از تغییرات سودمندی که در کیف پول الکتروم قابل انجام است، امکان بالا بردن امنیت این والت است. با توجه به اینکه کدهای این برنامه برای ویرایش در دسترس برنامه‌نویسان قرار دارند، افراد متخصص در این حوزه می‌توانند این کدها را بازبینی کنند و تغییرات لازم را در آن‌ها به وجود آورند. در واقع اگر باگ یا خطایی در کد نویسی والت ایجاد شده باشد که امنیت کیف پول کاربران را به خطر اندازد، توسعه‌دهندگان مختلف می‌توانند از این خطاها آگاهی پیدا کرده و امنیت برنامه را ارتقا دهند.


به همین دلیل می‌توانیم این والت را یکی از امن ترین کیف پول ارز دیجیتال گرم در نظر بگیریم. درست است که این ولت به اندازه ولت‌های سخت‌افزاری امن نیست. اما با ایجاد امکان ویرایش کردن کدها، پتانسیل بیشتری نسبت به دیگر والت‌های گرم برای حفاظت از دارایی‌های کاربران خود را دارد.


چه ملاحظاتی برای استفاده از کیف پول الکتروم باید رعایت شود؟


دانلود کیف پول الکتروم برای ویندوز.png

اگر می‌خواهید از کیف پول الکتروم بهترین استفاده را ببرید، لازم است به نکات زیر دقت کنید:


1_ نرم‌افزار این کیف پول را تنها از سایت اصلی سازنده آن دانلود کنید. این‌گونه می‌توانید خیال خود را از بابت امنیت برنامه راحت کنید. اپلیکیشن برنامه را نیز می‌توانید از سایت سازنده یا از گوگل پلی دانلود کنید.


2_ بهتر است پیش از اینکه بخواهید وارد بحث معاملات واقعی شوید، طرز کار این والت را در شبکه آزمایشی بیت کوین امتحان کنید. این‌گونه می‌توانید نقل‌وانتقال بیت کوین واقعی خود را با خیالی آسوده انجام دهید.


3_ روش‌های بازیابی کیف پول الکتروم را بیاموزید. عباراتی را که در اختیارتان قرار می‌گیرد، در جای امنی نگهداری کنید. در بخش انتهایی مطلب درباره این نکات امنیتی بیشتر توضیح خواهیم داد.


4_همیشه کیف پول را از طریق فایل اصلی آن اجرا کنید نه فایل شورتکات. این‌گونه مطمئن می‌شوید که احیاناً مورد حمله فیشینگ قرار نگرفته‌اید. اگر از بابت امنیت دستگاه خود مطمئن هستید و قصد دارید از میانبر استفاده کنید، یادتان باشد که ابتدا عباراتی را که به انتهای آدرس میانبر اضافه شده است، پاک کنید.


کیف پول الکتروم از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

اگر می‌خواهید از این کیف پول web3 استفاده کنید، لازم است بدانید که با این والت تنها می‌توانید ذخیره‌سازی بیت کوین را انجام دهید. این کیف پول طی سال‌ها اصالت خود را حفظ کرده و تنها بر پوشش بیت کوین تمرکز کرده است. بنابراین اگر معاملات خود را با بیت کوین انجام می‌دهید، می‌توانید روی این کیف پول به عنوان گزینه‌ای امن و کارآمد حساب کنید.


کارمزدهای کیف پول بیت کوین الکتروم چگونه است؟

والت‌های ارزهای دیجیتال نیز همانند کیف پول ارز فیات، کارمزدهایی را از کاربران خود در ازای جابه‌جایی دارایی‌ها دریافت می‌کنند. البته نکته مهمی که در اینجا لازم است به آن توجه داشته باشید، این است که کیف پول الکتروم به صورت کاملاً رایگان قابل دانلود است و هیچ کارمزد اضافه‌ای را نیز از کاربران خود دریافت نمی‌کند. در واقع هنگام انتقال بیت کوین، تنها لازم است هزینه تراکنش‌های استاندارد شبکه را پرداخت کنید و نیازی به پرداخت کارمزد به والت ندارید.

پس از دانلود کیف پول الکتروم برای ویندوز می‌توانید به دلخواه خودتان کارمزد انتقال را روی حداقل بگذارید یا برای سریع‌تر انجام شدن کارتان، کارمزد را افزایش دهید. دقت داشته باشید که این کارمزد بابت انتقال بیت کوین در شبکه بلاکچین دریافت می‌شود و این والت هیچ هزینه اضافه‌ای بابت این کار از دارایی‌های شما کسر نمی‌کند.


آیا کیف پول بیت کوین الکتروم امن است؟

واقعیت را بخواهید، از لحاظ امنیت می‌توانیم بگوییم که والت‌های سرد که دسترسی به اینترنت ندارند، جزء امن‌ترین‌ها محسوب می‌شوند. با این حال این کیف پول نرم‌افزاری نیز امنیت بالاتری نسبت به والت‌های آنلاین دارد، به طوری که می‌توانیم آن را یکی از بهترین کیف پول دیجیتال اندروید در ایران به حساب آوریم. این ولت تا به حال مورد حملات فیشینگ قرار گرفته است، به طوری که کاربران روی لینک جعلی که از آن‌ها می‌خواست از طریق آن ولت خود را بروزرسانی کنند، کلیک می‌کردند و به دام هکر می‌افتادند.


در حالت کلی اگر نکات امنیتی را به درستی رعایت کنید و نرم‌افزار را از طریق سایت سازنده آن به نسخه جدید از بروزرسانی کنید، می‌توانید به جای خرید کیف پول دیجیتال، از این والت امن و رایگان استفاده کنید.


مراحل نصب گام به گام کیف پول الکتروم

نصب کیف پول الکتروم بسیار ساده است! کافی است مراحل زیر را یکی پس از دیگری انجام دهید:


ساخت کیف پول دیجیتال.png

گام اول: دانلود کیف پول ارز دیجیتال


برای شروع مراحل نصب، ابتدا لازم است به سایت رسمی Electrum مراجعه کنید و با انتخاب سیستم‌عامل مورد نظرتان، نسخه جدید نرم‌افزار را دانلود کنید.


گام دوم: تعیین روش اتصال به سرور کیف پول


پس از اجرای فایلی که دانلود کرده‌اید، صفحه‌ای برایتان می‌آید که در آن لازم است روش اتصال به سرور والت را مشخص کنید. دو گزینه پیش روی خود دارید:


  • Auto connect یا اتصال خودکار

  • Select server manually یا انتخاب سرور به صورت دستی

اگر با انتخاب سرور به صورت دستی آشنایی ندارید، گزینه اول را انتخاب کنید. حالا ادامه آموزش ساخت کیف پول الکتروم را بخوانید.


گام سوم: تعیین نوع والت و ساخت کیف پول دیجیتال


حالا کافی است برای کیف پول خود نامی تعیین کنید. سپس Next را بزنید و نوع والت را از چهار گزینه زیر انتخاب کنید:


  • Standard Wallet یا والت استاندارد

  • Wallet with two-factor authentication والت امن با احراز هویت دو مرحله‌ای

  • Multi-signature Wallet یا والت چند امضایی

  • Import Bitcoin Addresses or Private Keys یا وارد کردن آدرس‌ها یا کلیدهای خصوصی بیت کوین (ویژه بازیابی والت)

برای شروع بهتر است گزینه اول را بزنید و به مرحله بعد بروید.


مراحل نصب گام به گام کیف پول الکتروم.png

چهارم: ساخت والت یا بازیابی آن


در این مرحله از آموزش کیف پول الکتروم اندروید نیز چهار گزینه دیگر پیش رو دارید:


  • Create a new seed یا ساخت عبارت بازیابی جدید

  • I already have a seed یا بازیابی ولت با عبارات بازیابی قبلی

  • Use a master key یا استفاده از مستر کی برای بازیابی ولت

  • Use a hardware device یا یکپارچه‌سازی کیف پول سخت‌افزاری با الکتروم

در اینجا نیز بهتر است همان گزینه اول را انتخاب کنید و Next را بزنید.


گام پنجم: یادداشت کردن عبارات خصوصی


در این بخش 12 عبارت خصوصی را مشاهده می‌کنید. لازم است آن‌ها را به ترتیب روی کاغذ یادداشت کنید و در مکانی کاملاً امن نگهداری کنید. در مرحله بعد نیاز است هر 12 عبارت را به ترتیب انتخاب کنید. پس از این مرحله، دوباره Next را بزنید.


گام ششم: تعیین رمز عبور برای ولت


در این مرحله لازم است رمز عبوری را برای کیف پول خود تعیین کنید. در کادر اول رمز مورد نظر خود را وارد می‌کنید و در کادر دوم، همان رمز را بازنویسی می‌کنید. در پایان دوباره Next را می‌زنید و پروسه ساخت ولت را به پایان می‌رسانید.


سخن پایانی


کیف پول الکتروم به عنوان گزینه‌ای امن و رایگان، یکی از بهترین والت‌ها برای افرادی است که قصد دارند معاملات خود را با بیت کوین انجام دهند. در این مطلب ویژگی‌ها و نحوه نصب Electrum Wallet را به شما آموزش دادیم. آیا شما هم تجربه استفاده از این ولت را دارید؟ اگر پاسختان مثبت است، خوشحال می‌شویم تجربه ارزشمندتان را در بخش دیدگاه با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.