پروژهٔ آوه (AAVE) تنها یک پلتفرم وام‌دهی ارز دیجیتال نیست، بلکه یکی از رهبران بلامنازع صنعت تأمین مالی غیرمتمرکز (DeFi) است؛ چراکه در این پلتفرم دارایی‌های افراد به‌شکلی امن نگهداری می‌شوند و این شرکت ادعا می‌کند که بالاترین اولویت خود را امنیت پروتکل آوه قرار داده است. در این پلتفرم امکان وام‌ دادن و وام گرفتن بر اساس ارزهای دیجیتال وجود دارد و همچنین قابلیت استفاده از قراردادهای هوشمند در آن باعث شده فرصت‌های نوینی برای معاملات حقیقی مثل املاک در بستر بلاک چین ایجاد شود که آیندهٔ نوینی را عرضه می‌کند که در سیستم‌های بانکداری سنتی چندان در دسترس نیستند. در ادامه جزئیات بیشتری از این پروژهٔ جذاب برای شما آورده‌ایم.


معرفی ارز دیجیتال آوه (AAVE)

معرفی ارز دیجیتال آوه (AAVE)

آوه یک پروتکل متن‌باز گردش نقدینگی و یک پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. این اولین پروتکل وام‌دهی DeFi بود و در سال ۲۰۱۷ میلادی اولین شبکه اصلی خود را با نام ETHlend اجرا کرد و توکن بومی آن LEND نام داشت. ابتدا آوه برای کار بر شبکه اتریوم با توکن‌های استاندارد ERC20 و پردازش تراکنش‌ها طراحی شده بود.


نام آوه به زبان فنلاندی یعنی روح و ارواح کارتونی در وب‌سایت آوه به همین دلیل حضور دارند.


در آوه مثل دیگر پروتکل‌های وام‌دهی، وام‌هایی با وثیقهٔ سنگین داده می‌شوند؛ یعنی باید مقدار زیادی وثیقه در این پلتفرم قفل کنید تا وام بگیرید. این مقدار بسته به نوع دارایی بوده و از ۵۰ تا ۷۵ درصد بیشتر از ارزش وام تنظیم می‌شود. پس اگر بخواهید ۵۰۰ دلار وام ارز دیجیتال بگیرید، باید ۷۵۰ دلار از یک ارز دیجیتال دیگر را به‌عنوان وثیقه قفل کنید. این کار ضمانتی برای وام‌دهنده است. در نتیجه اگر ارزش وثیقه کاهش یابد به‌نحوی که برای پوشش دادن وام کافی نباشد، سیستم ممکن است به‌طور خودکار وثیقهٔ شما را بفروشد تا هزینه را جبران کند.


کاربران دارایی‌های دیجیتالی خود را در استخرهای نقدینگی (Liquidity Pool) سپرده‌گذاری خواهند کرد تا برای تأمین مالی وام‌دهی استفاده شود.



⚠️نکتهٔ جالب این است که آوه تنها برای دارایی‌های دیجیتالی عمل نمی‌کند. بلکه استخرهایی برای چیزهای واقعی مثل املاک، فاکتورهای حمل و نقل، و پیش‌پرداخت‌ها دارد. به بیان کوتاه آوه با کمک فناوری خود وام دادن و استقراض را در دنیای دیجیتالی دسترس‌پذیرتر و کارآمدتر کرده و به افراد کنترل دارایی‌های مالی خود را می‌دهد که محدود به ارزهای دیجیتال نیست. کاری که بانک‌های سنتی به‌سختی مایل به انجام آن هستند.


معرفی ارز دیجیتال آوه (AAVE)

وام‌های سریع (Flash Loan) نیز از ابتکارات آوه است و مشهورترین مشارکت آوه با DeFi شناخته می‌شود. در این اقدام بحث‌برانگیز، کاربران می‌توانند مقداری ارز دیجیتال را با وثیقهٔ تقریبا صفر وام بگیرند. نکتهٔ کاربردی کوتاه بودن زمان این وام‌ها است که حداقل سه کاربرد اولیه دارد:


  • مبادله کردن دارایی برای کسب سود که آربیتراژ هم خوانده می‌شود.

  • تأمین مالی مجدد وام‌ها در دیگر پروتکل‌های وام‌دهی نیز از کاربردهای وام سریع به حساب می‌آید.

  • مبادله وثیقه‌ای که در‌حال‌حاضر برای آن وام‌ها سپرده‌گذاری شده است.

کار جذاب آوه در این زمینه عمومی کردن دسترسی به وام‌های سریع بود که در را به روی فرصت‌های بسیاری گشود تا هر توسعه‌دهنده اتریوم بتواند در این پلتفرم نوآوری کند.


هدف از ایجاد آوه چه‌ بود؟

هدف از ایجاد آوه چه‌ بود؟

آوه تلاش دارد تا ناامیدکننده‌ترین مشکلات در نظام وام‌دهی سنتی را حل کند و در نتیجه هدف اصلی خود را کمک به کاربران در انتقال از خدمات تأمین مالی متمرکز به غیرمتمرکز تعیین کرده است. آوه به‌صورت یک سیستم آنلاین غیرمتمرکز مالی عمل می‌کند که به افراد اجازه می‌دهد پول دیجیتالی و اقلام ارزشمند را بدون یک کنترل مرکزی وام دهند و قرض بگیرند. وام‌دهندگان کمی پول درمی‌آورند و قرض‌گیرندگان مبلغ کمی می‌پردازند.


در حالت عادی اگر از یک بانک یا موسسه مالی اعتباری وام بگیرید باید چیزی ارزشمند به‌عنوان وثیقه به رهن بگذارید تا پول دریافت کرده و سپس هر ماه مقداری از پول را همراه با بهرهٔ آن بازپرداخت می‌کنید؛ ولی در DeFi فرایند متفاوت است؛ زیرا بانکی در کار نیست. در عوض قراردادهای هوشمند فرایند را مدیریت می‌کنند. در آوه می‌توانید از افراد حقیقی ارز دیجیتال وام بگیرید و با اینکه چیزی به‌عنوان وثیقه می‌گذارید؛ ولی پیش‌شرط‌ها ساده‌تر از بانکداری سنتی هستند. در دنیای DeFi می‌توانید از دیگر انواع ارز دیجیتال به‌عنوان وثیقه استفاده کنید.


هدف از ایجاد آوه چه‌ بود؟

به همین دلیل، آوه تنوع جذابی از بازارهای مختلف ایجاد کرده است:


  • Ethereum: بزرگ‌ترین بازار در پروتکل آوه

  • Optimism: یک زنجیره رول‌آپ سریع، ایمن و ساده معادل ماشین مجازی اتریوم

  • Metis: یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه ۲ سازگار با ماشین مجازی اتریوم که از فناوری رول‌آپ استفاده می‌کند.

  • Arbitrum: این شبکه امنیت شبکه اتریوم را دارد، ولی از سرعت بالاتری برخوردار است.

  • AMM: نوسانات تأمین دارایی کاهش یافته و هزینه‌های معامله از بازار کمتر است.

  • Aave Arc: یک بازار DeFi مجوزدار برای سرمایه‌های خصوصی، مدیران سرمایه و موسسات مالی

  • Centrifuge RWA: پلی بین دارایی‌های دنیای واقعی از قبیل املاک و مستغلات، فاکتورها و حق امتیاز با DeFi

  • Polygon: هزینه‌های پایین‌تر و سرعت تراکنش بالاتر که برای تراکنش‌های با حجم بالا ایده‌آل است.

  • Avalanche: پاداش‌های AVAX به تأمین نقدینگی یا استقراض می‌دهد و به تراکنش‌های ارزان و سریع شهرت دارد.


تاریخچه قیمتی آوه چگونه است؟

تاریخچه قیمتی آوه چگونه است؟

مهاجرت از توکن‌های LEND به AAVE در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی شروع شد و هر ۱۰۰ توکن LEND با ۱ توکن AAVE جایگزین گردید که حجم کل توکن‌ها را به ۱۸ میلیون توکن AAVE کاهش داد. آوه در اولین سال شروع به کار خود قیمت نزدیک به ۸۸.۳۸ دلار داشت که ۱۱۶.۷۱ درصد بالاتر از نرخ افتتاحیه بود.


ارز دیجیتال آوه بالاترین قیمت تاریخی خود را در ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی با ۶۶۵ دلار کسب کرد و متوسط قیمت آن در این سال ۳۲۵.۸۱ دلار بود. پایین‌ترین قیمت آن نیز ۵۰.۰۸ دلار در جوئن ۲۰۲۲ میلادی ثبت شده است.


در‌حال‌حاضر (مارس 2024)، ارز دیجیتال آوه حدود ۱۱۳ دلار قیمت دارد و بازار مثبت گاوی را تجربه می‌کند. در نمودار زیر می‌توانید تغییرات میانگین قیمت ارز دیجیتال AAVE را تا به امروز ملاحظه نمایید.


AAVE دارای سهم بازار بزرگ بیش از ۹۲۴ میلیون دلاری است و به گزارش CoinGecko در ۵۰ توکن برتر دنیا قرار دارد.


چه کسانی Aave را تاسیس کردند؟

چه کسانی Aave را تاسیس کردند؟

شرکت اولیه در سال ۲۰۱۷ توسط «استانی کوله‌چوف» (Stani Kulechov) تأسیس شد که او به‌سرعت به کار با دیگر توسعه‌دهندگان وام‌دهی از پروژه‌های دیگر در فضای DeFi علاقه‌ پیدا کرد. ایدهٔ پروتکل آوه از اینجا به ذهن کوله‌چوف رسید که متوجه شد شبکه اتریوم فاقد برنامه‌های کاربردی وام‌دهی است. این اتفاق قبل از آن بود که مفهوم DeFi پا به عرصهٔ وجود گذاشته باشد.


کوله‌چوف به‌شدت بر این هدف متمرکز بود که پلتفرم برای موسسات و سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی در صنعت رمز ارز و خارج از آن جذاب باشد. در نتیجه ETHlend یک بازار همتابه‌همتا بود که قرض‌گیرندگان و وام‌دهندگان می‌توانستند به‌کمک قراردادهای هوشمند بدون دخالت شخص ثالث با هم مذاکره کنند. این پلتفرم نسبتا موفق بود، ولی تیم آوه فکر می‌کرد که می‌تواند پیشرفت کند و تصمیم گرفت یک بازیگر جدی فضای DeFi باشد. در نتیجه شبکه اصلی آوه در ژانویه ۲۰۲۰ متولد شد و یک پروتکل کاملا جدید و چندین ویژگی تازه عرضه کرد که دنیای DeFi را برای همیشه تغییر داد. بنا به گفتهٔ کوله‌چوف خالق آوه، تغییر برند از ETHLend به آوه به این علت بود که او می‌خواست خدمات وام‌دهی و استقراض را فراتر از وام‌دهی اتریوم عرضه کند.


در مارس ۲۰۲۰ آوه با اجرای V3 ویژگی دروازه (Portal) را معرفی کرد که اجازه می‌داد آوه به‌راحتی در چندین بلاک چین فعالیت کند.


در ژانویه ۲۰۲۳ نیز اعضای گروه حاکمیتی آوه یک توافق ناشناس برای توسعه نسخه V3 پروتکل بر شبکه اتریوم را امضا کردند که باعث شد V3 قابلیت‌های تکنیکی و مزایای تازه‌ای پیدا کند. سال ۲۰۲۳ سال شلوغی برای این شرکت بود و پس از توسعه V3 به اتریوم، فعال‌سازی استیبل کوین GHO در جولای اعلام شد. یک مدل جدید حاکمیت برای پلتفرم رسانه اجتماعی غیرمتمرکز یعنی پروتکل Lens نیز در همان سال معرفی گردید.


سخن پایانی بنیان گذاران ارز دیجیتال آوه

سخن پایانی


پروژه آوه از یک پلتفرم وام‌دهی ارز دیجیتال فراتر رفته و به یکی از رهبران DeFi در دنیا تبدیل شده است. استفاده مفید و هوشمندانه از قراردادهای هوشمند آن را برای صنایعی مثل املاک بسیار جذاب می‌کند. این پروژه افق روشنی را در عرصهٔ DeFi به نمایش گذاشته است و در مقایسه با دیگر پروتکل‌ها ویژگی‌های جذاب و ابزارهای توسعه خوبی عرضه کرده که می‌توانند به پیاده‌سازی ویژگی‌های جدیدی در آن منجر شوند. درصورتی‌که شما هم به خرید آوه علاقه دارید، می‌توانید این کار را با کمترین قیمت و به‌سرعت از طریق صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو انجام دهید.