ایزوله بودن بلاک چین‌ها یکی از مهم‌ترین نقطه‌ضعف‌های این شبکه‌های غیرمتمرکز است. در سال‌های قبل، کاربران برای مبادله توکن‌های مبتنی بر بلاک چین‌های سولانا و اتریوم، مجبور بودند از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده کنند. استفاده از صرافی‌ها همچنان یک روش معتبر برای انتقال توکن‌ها بین دو بلاک چین است؛ اما روش‌های دیگری مثل ایجاد پل از سولانا به اتریوم هم وجود دارد.


بلاک چین سولانا فعالیت خود را از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز کرد. این بلاک چین، در همین چند سال، پیشرفت بسیاری داشت و میزبان تعداد زیادی از پروژه‌های NFT و دیفای بود. سولانا در توسعه وب ۳.۰ هم عملکرد خوبی از خود نشان داده است. تعداد کاربران سولانا به‌خاطر قابلیت‌های متنوع این شبکه و کارمزد مناسب آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود. به‌طوری که اکنون کاربران نیاز دارند توکن‌هایشان را بین دو بلاک چین اتریوم و سولانا جابه‌جا کنند. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، توضیح می‌دهیم که روش ایجاد پل از سولانا به اتریوم چگونه است و چطور می‌توان ارزهای دیجیتال این دو بلاک چین را با یکدیگر مبادله کرد.


فرایند پل زدن یا Bridging چیست؟

فرایند پل زدن یا Bridging چیست؟

بیایید ابتدا به‌صورت خلاصه بررسی کنیم که منظور از پل زدن چیست. پل زدن به‌معنای ایجاد ارتباط بین دو بلاک چین مختلف برای مبادله توکن‌ها است. به‌عنوان مثال پل بین اتریوم و سولانا امکان مبادله توکن‌های ERC با SPL را فراهم می‌کند. وقتی از پل بلاک چینی سود می‌برید، دیگر نیازی نیست برای مبادله توکن‌ها از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده کنید. این پل‌ها با استفاده از زنجیره‌های جانبی (Cross-chain) ایجاد می‌شوند. پل بلاک چینی بین سولانا و اتریوم یکی از کاربردی‌ترین پل‌ها برای کاربران ارزهای دیجیتال است.


چگونه از سولانا به اتریوم پل بزنیم؟

چگونه از سولانا به اتریوم پل بزنیم؟

بین اتریوم و سولانا دو پل به نام‌های پرتال بریج (Portal Bridge) و آل‌بریج (Allbridge) وجود دارند. در ادامه، روش کار با هرکدام از این پل‌های بلاک چینی را توضیح می‌دهیم.


ایجاد پل از سولانا به اتریوم با آل‌بریج (Allbridge)

آلبریج یکی از پرکاربردترین پل‌های بلاک چینی است. این پل، زنجیره‌هایی را که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) کار می‌کنند، به بلاک چین‌هایی که مستقل از EVM هستند، وصل می‌کند.


بلاک چین‌هایی که از EVM استفاده می‌کنند، عبارتند از:


  • اتریوم (Ethereum)

  • پالیگان (Polygon)

  • آوالانچ (Avalanche)

لیست بلاک چین‌های مستقل از EVM نیز شامل موارد زیر است:


  • بایننس اسمارت چین (BSC)

  • سولانا (Solana)

  • فانتوم (Fantom)

  • نیر (Near)

آل‌بریج امکان پل زدن بین دو گروه بلاک چینی که پیش از این نام بردیم را فراهم می‌کند. برای استفاده از آل‌بریج و ایجاد پل بین اتریوم و سولانا، گام‌های زیر را انجام دهید:


1- وارد سایت Allbridge شوید.


2- کیف پول خود را به سایت متصل کنید.


3- گزینه «From Solana to Ethereum» را انتخاب کنید.


4- آدرس مقصد و مقدار توکن‌هایی که قصد انتقال دارید را ارائه دهید.


5- روی گزینه «send» کلیک کرده و منتظر بمانید تا تراکنش به شما نمایش داده شود. درصورتی‌که همه اطلاعات صحیح است، روی «Confirm» کلیک کنید. تراکنش‌های Allbridge معمولا ۱ تا ۵ دقیقه بعد پردازش و تکمیل می‌شوند.


ایجاد پل از سولانا به اتریوم با پرتال بریج (Portal Bridge)

این پل بلاک چینی قبلا با نام Wormhole شناخته می‌شد؛ اما اکنون به پرتال تغییر نام داده است. برای استفاده از این پل بلاک چینی،‌ مراحل زیر را انجام دهید:


1- وارد سایت پرتال بریج (Portal Bridge) شوید.


2- با توجه به نوع دارایی‌ای که قصد انتقال آن را دارید، Token ،NFT یا Redeem را انتخاب کنید.


3- در قسمت اول، از بخش Source، سولانا و از بخش Target هم اتریوم را انتخاب کرده و روی Connect بزنید.


4- والت‌های دیجیتال خود را به پرتال بریج وصل کنید.


5- آدرس مقصد و مبلغ تراکنش را وارد کرده و روی Confirm بزنید. در نهایت، منتظر بمانید تا تراکنش تأیید شود.


هزینه یا فی بریجینگ سولانا به اتریوم چقدر است؟

هزینه یا فی بریجینگ سولانا به اتریوم چقدر است؟

هزینه یا «فی بریجینگ سولانا به اتریوم» به این بستگی دارد که توکن‌ها را از اتریوم به سولانا انتقال می‌دهید یا برعکس. بین کارمزدهایی که این دو شبکه بلاک چین دریافت می‌کنند، تفاوت زیادی وجود دارد. اگر اتریوم بلاک چین مبدأ شما باشد، یعنی باید کارمزد تراکنش در اتریوم را پرداخت کنید که احتمالا حدود ۲۰ دلار خواهد بود. در سوی مقابل، سولانا جزء بلاک چین‌هایی با کم‌ترین کارمزد است؛ بنابراین، اگر تراکنش از سولانا به اتریوم باشد، هزینه بریجینگ چیزی بین ۱ تا ۳ دلار خواهد بود. کارمزد مناسب سولانا یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال کاربران بازار ارزهای دیجیتال از این بلاک چین است.

چرا باید بین Solana و Ethereum پل بزنیم؟

چرا باید بین Solana و Ethereum پل بزنیم؟

پل‌های بلاک چین یک راه ارتباطی مستقیم بین زنجیره‌های مختلف هستند و نیازی به واسطه ندارند. انتقال توکن‌ها بین بلاک چین‌های مختلف برای بسیاری از کاربران با پل ساده‌تر است. مهم‌ترین مزیت‌های انتقال توکن‌ها بین سولانا و اتریوم با پل عبارت‌اند از:


  • تراکنش‌ها در بسیاری از موارد، سریع‌تر از صرافی‌های ارز دیجیتال پردازش و تکمیل می‌شوند.

  • پل‌ها ارتباط بین بلاک چین‌ها را ساده‌تر می‌کنند. وقتی انتقال بین بلاک چین‌ها ساده‌تر باشد، کاربران به راحتی می‌توانند دارایی‌هایشان را مبادله کنند. در نتیجه بخشی از حجم تراکنش‌های بلاک چین‌های شلوغی مثل اتریوم به بلاک چین‌های خلوت‌تر مثل سولانا منتقل می‌شود.

  • پل‌ها بدون واسطه کار می‌کنند؛ در نتیجه تراکنش‌ها سریع‌تر و با کارمزد کم‌تر تکمیل می‌شوند.

  • پل‌ها به‌صورت غیرمتمرکز عمل کرده و محدودیت‌های قانونی‌ای را که صرافی‌های متمرکز مجبور به رعایت آن‌ها هستند، ندارند.

  • حریم خصوصی کاربران در پل‌ها بیشتر رعایت می‌شود و هیچ نهاد متمرکزی بر تراکنش‌های انجام‌شده، نظارت ندارد.

ریسک‌های پل زدن بین بلاک چین‌ها کدامند؟

ریسک‌های پل زدن بین بلاک چین‌ها کدامند؟

در سال‌های قبل Wormhole (پرتال بریج کنونی) دچار نقص امنیتی شد. مهاجمان توانستند از باگ‌های این پل بلاک چینی استفاده کنند و دارایی‌های کاربران را به سرقت ببرند. هک Wormhole، سرمایه کلانی را از این پروتکل خارج کرد و باعث ضرر بسیاری از کاربران شد. البته تیم توسعه‌دهنده و سرمایه‌گذارهای پشتیبان Wormhole بلافاصله اقدامات لازم برای حل این مشکل را انجام دادند و خسارت‌های واردشده به کاربران را نیز به‌صورت کامل پرداخت کردند.


این تجربه تلخ مانع از اعتماد به پل‌های بلاک چینی می‌شود؛ اما پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری Wormhole باعث شد تا امروز پرتال بریج به‌عنوان یک گزینه قابل قبول برای ایجاد پل بین سولانا و اتریوم مورد استفاده قرار گیرد.


پل‌ها به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کنند و مبتنی بر قراردادهای هوشمند هستند. این ویژگی مزیت‌هایی مثل رعایت حریم خصوصی کاربران و کارمزد مناسب‌تر برای تراکنش‌ها را به‌دنبال دارد؛ اما دارایی کاربران را در معرض ریسک قرار می‌دهد. قراردادهای هوشمند بر اساس کدنویسی ایجاد می‌شوند و هر باگی در کد، دارایی‌های کاربران را با خطر روبه‌رو می‌کند. از طرفی، هیچ نهاد متمرکزی برای رسیدگی به دارایی‌های از دست رفته وجود ندارد و اگر تیم توسعه‌دهنده پاسخگوی خطرات احتمالی نباشد، ممکن است دارایی‌های کاربران برای همیشه از دست بروند. بنابراین، هنگام استفاده از پل‌های بلاک چینی، دقت کافی به خرج دهید و تنها از پل‌های معتبری استفاده کنید که امتحان خود را پس داده‌اند.


سخن پایانی


استفاده از صرافی ارز دیجیتال یا پل زدن بین سولانا و اتریوم دو روش برای انتقال دارایی‌ها بین این دو بلاک چین هستند. در این مقاله، روش ایجاد پل بین سولانا و اتریوم را توضیح دادیم و درباره مزیت‌ها و ریسک‌های آن صحبت کردیم. اکنون شما می‌توانید با بررسی مزایا و معایب هر روش (استفاده از پل یا صرافی ارز دیجیتال)، راهکار مناسب برای انتقال دارایی‌ها را انتخاب کنید.


صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو یکی از بهترین روش‌ها برای انتقال دارایی‌ها بین دو بلاک چین سولانا و اتریوم محسوب می‌شود. این صرافی دانش‌بنیان ایرانی، بسیاری از ارزهای دیجیتال مبتنی بر اتریوم و سولانا در لیست معاملاتی خود قرار داده است. بنابراین، کاربران به‌راحتی می‌توانند با خرید و فروش این توکن‌ها، دارایی‌‌های بلاک چین‌های مختلف را به یکدیگر تبدیل کنند. صرافی اکسبیتو تراکنش‌های خرید و فروش را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بهترین قیمت پردازش می‌کند. همچنین، این صرافی به‌خاطر استفاده از پیشرفته‌ترین پروتکل‌های امنیتی، یکی از ایمن‌ترین روش‌های مبادله ارزهای دیجیتال، برای کاربران ایرانی است.