حضور بدون برنامه در بازارهای مالی احتمال شکست معامله‌گر را بسیار بالا می‌برد، از همین رو معامله‌گران حرفه‌ای برای تمام حرکات خود در بازار برنامه‌ریزی انجام می‌دهند. این برنامه‌ریزی‌ها ممکن است شخص به شخص متفاوت باشد با این حال ساز و کار مشخصی دارد. اصطلاحا به این برنامه‌ریزی‌ها، استراتژی معاملاتی می‌گویند. استراتژی معاملاتی همان کلید موفقیتی است که معامله‌گران به دنبال آن هستند. با این حال یک استراتژی معاملاتی همیشه موفقیت آمیز نیست و گاهی نیاز به تغییر دارد. این موضوع مهم است که چه زمانی باید دست به تغییر استراتژی معاملاتی خود بزنیم. معامله‌‌گران بزرگ توصیه‌هایی در این زمینه دارند که خواندن آن‌ها می‌تواند کار ما را آسان‌تر کند. در این مقاله قرار است به بررسی استراتژی معاملاتی و نکات مهم برای تغییر آن بپردازیم.


استراتژی معاملاتی چیست؟.png

استراتژی معاملاتی چیست؟

استراتژی معاملاتی یک روش سیستماتیک برای خرید و فروش در بازارهای مالی است. این برنامه بر اساس قوانین از پیش تعیین شده و یک سری شاخص‌ها، برای تصمیم‌گیری در معاملات استفاده می‌شود. استراتژی معاملاتی می‌تواند ساده یا پیچیده باشد. در یک استراتژی معاملاتی، ملاحظاتی همچون سبک سرمایه‌گذاری، مارکت‌کپ، اندیکاتورها، تحلیل فاندامنتال، سطح تنوع پورتفولیو، زمانبندی، مدیریت ریسک، اهرم‌ها، قوانین مالیاتی و... در نظر گرفته می‌شود.


برای یک معامله‌گر این ضروری است که با استفاده از داده‌ها و تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال یک استراتژی معاملاتی منطقی برای خود فراهم کند و مهم‌تر از آن این است که با جدیت به این استراتژی پایبند باشد. در عین حال یک استراتژی معاملاتی باید دوره‌ای و قابل تغییر باشد، چرا که شرایط بازار و اهداف شخصی ثابت نیستند.


هرچیزی که قرار است به استراتژی معاملاتی اضافه شود، باید درباره آن تحقیق و پژوهش صورت بگیرد. انواع مختلف استراتژی‌های معاملاتی وجود دارند که اکثرشان بر اساس تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال هستند. استراتژی‌های معاملاتی تکنیکال بر اساس اندیکاتورها و سیگنال‌های معاملاتی به وجود می‌آیند. معامله‌گرانی که براساس تحلیل‌های تکنیکال معامله می‌کنند، باور دارند که همه اطلاعات درباره یک سهام یا ارز در نمودار و حرکات و ترند‌های آن وجود دارد. به عنوان مثال یک استراتژی معاملاتی ساده می‌تواند استفاده از مووینگ اوریج‌ها باشد، یعنی جایی که یک مووینگ اوریج کوتاه‎مدت، یک مووینگ اوریج بلندمدت را به سمت بالا یا پایین قطع کند، تریدر وارد معامله خواهد شد.


در طرف دیگر، استراتژی‌های معاملاتی فاندامنتال، سعی می‌کنند فاکتورهای بنیادی را در نظر بگیرند. برای مثال یک سرمایه‌گذار ممکن است شاخصه‌هایی مثل رشد درآمد و سودآوری را برای ایجاد لیستی از فرصت‌های خرید و فروش در نظر بگیرد. استراتژی معاملاتی فاندامنتال به استفاده از اخبار و رویدادهای پیرامون بازار مالی تاکید دارد.


چگونه  باید استراتژی معاملاتی خود را تغییر دهیم؟.png

چگونه باید استراتژی معاملاتی خود را تغییر دهیم؟

تغییرکردن برای اکثر مردم دشوار است. آن‌ها ترجیح می‌دهند که یک روتین را هر روز تکرار کنند و از آن برای خود عادت بسازند زیرا این کار راحت‌ترین راه برای گذر زمان است. در معامله‌گری، تکرار کردن رفتارها سخت است، چرا که بازار مالی پیوسته تغییر می‌کند. انعطاف‌پذیر و سازگار بودن استراتژی معاملاتی با تغییرات بازار نیازمند تلاش و تجربه معامله‌گر است. برای این که استراتژی معاملاتی خود را تغییر دهید باید گام‌های زیر را دنبال کنید:


نیاز به تغییر استراتژی را درک کنید

شناسایی این که استراتژی معاملاتی نیازمند تغییر است گاهی دشوار به نظر می‌رسد چرا که همانطور که بالاتر اشاره کردیم انسان معمولا دوست دارد یک کار مشابه را هر روز انجام دهد. تحلیل کردن کیفیت معاملات، می‌تواند به شما در درک نیاز به تغییر استراتژی معاملاتی کمک کند. برای مثال اگر برآورد معاملات شما در هفته های متوالی منفی بود، این سیگنالی است که نشان می‌دهد استراتژی معاملاتی، نیاز به تغییر دارد. بهتر است به جای عادت کردن به یک استراتژی معاملاتی، به بررسی کیفیت معاملات خود عادت کنید تا هر زمان که استراتژی نیاز به تغییر داشت آن را اعمال کنید. در ادامه دلایلی که نشان می‌دهد کیفیت معاملات پایین است را آورده‌ایم:


1_ استراتژی برای بازار فعلی کارآمد نیست


⚠️ شرایط بازار مالی در دوره‌های مختلف تغییر می‌کند، این مهم است که استراتژی‌تان با شرایط فعلی بازار سازگار باشد. معامله‌گر باید استراتژی خود را برای کارآمد بودن در شرایط فعلی بازار بازطراحی کند. برای مثال اگر استراتژی بر اساس بازار رِنج (range) باشد در یک بازار که ترند صعودی یا نزولی دارد جوابگو نیست و باید متناسب با شرایط تغییر کند.

2_ استراتژی به درستی اجرا نمی‌شود


وقتی به معاملات گذشته خود نگاه می‌کنید، نقاط ورود و خروج به شما نشان می‌دهد که تا چه حد در اجرای استراتژی خود موفق بودید. معامله طبق قوانین استراتژی معاملاتی باعث بالا رفتن کیفیت آن خواهد شد. اگر به این نتیجه رسیدید که نمی‌توانید استراتژی خود را به درستی پیاده کنید وقت آن است که به فکر تغییر آن باشید.


آنچه نیاز است تغییر کند را بیابید.


تغییر همه چیز در مدت کوتاه، کار سختی است و این موضوع معامله کردن را دشوار می‌کند. گاهی ممکن است قوانینی را در نظر بگیرید که رعایت آن‌ها بسیار سخت باشد. بهتر است ابتدا با تغییر یک عنصر شروع کنید و بعد تغییرات را با یک دیدگاه بلندمدت ذره ذره ادامه دهید. وقتی از تغییر هر بخش از آن‌ها نتیجه مثبت حاصل شد، می‌توانید به سراغ تغییر بخش‌های دیگر بروید. برای این که تشخیص دهید کدام بخش‌های استراتژی معاملاتی نیاز به تغییر دارد، می‌توانید با سوالاتی مانند مثال‌های زیر آن را آنالیز کنید:


  • آیا حد ضرر‌ها مناسب نیست؟

  • آیا به این خاطر سود زیادی نمی‌کنید که خیلی زود معاملات را می‌بندید؟

  • آیا پیش از باز کردن پوزیشن، برای معامله کردن آماده نیستید؟

  • آیا اهدافی که قرار می‌دهید اشتباه هستند؟

  • آیا این که در بازارهای مالی مختلف معامله می‌کنید به نفع شماست؟

چگونه  باید استراتژی معاملاتی خود را تغییر دهیم؟ (2).png

درباره عملکرد خود فکر کنید

اگر می‌خواهید سطح معامله کردن خود را ارتقا دهید این کار را با انجام عادات مثبت و جدید شروع کنید. پیش از شروع معامله، بنویسید که برای بهبود نتایج به چه چیزی احتیاج دارید. به عنوان مثال می‌توانید برای خود بنویسید که در یک روز بیش از 100 دلار ضرر نکنید، یا این که بیش از 3 معامله در روز انجام ندهید یا حتی می‌توانید معاملات روزانه خود را بعد از دو معامله شکست خورده تمام کنید.


اگر می‌خواهید معاملات موفقی داشته باشید نباید هنگام معامله به کسب درآمد فکر کنید، بلکه باید تمرکز خود را بر پیروی از استراتژی معاملاتی و قوانین معامله بگذارید. می‌توانید بعد از هر معامله گزارشی از میزان رعایت قوانین توسط خودتان تهیه کنید تا برایتان تبدیل به یک عادت شود، بعد باید این مسیر را تا آنجایی ادامه دهید که از همه قوانین تبعیت کنید. این روند شما را نسبت به انجام استراتژی معاملاتی خود هشیارتر می‌کند.


رها شدن از یک عادت بد می‌تواند سکوی پرتابی به سمت پیروی بهتر و بیشتر از استراتژی‌های معاملاتی و کسب سود از بازار باشد. رشدهای کوچک در هر روز نهایتا به یک رشد بزرگ در بلندمدت ختم می‌شود. درست است که تغییر کردن زمان می‌برد و سخت است، ولی اگر این تغییرات مثبت با سود همراه باشد، حتما ارزش سختی کشیدن را دارد.


مهم‌ترین نکات تغییر استراتژی معاملاتی کدامند؟.png

مهم‌ترین نکات تغییر استراتژی معاملاتی کدامند؟

برای این که استراتژی معاملاتی خود را تغییر دهید باید نکاتی را در نظر بگیرید. در نظر گرفتن این راهنمایی‌ها می‌تواند تغییرات شما را منسجم و کاربردی‌تر کند. به یاد داشته باشید که استراتژی معاملاتی باید پیوسته در حال تغییر باشد، پس نباید انتظار داشته باشید با یک بار تغییر دادن آن، به صورت مستمر، نتایج عالی دریافت کنید. در ادامه برای شما مهم ترین نکات تغییر استراتژی معاملاتی را شرح داده‌ایم:


تا می‌توانید درباره پرایس اکشن یاد بگیرید


هیچ چیز جای تجربه را نمی‌گیرد. تجربه شما می‌تواند خیلی سریع، زمان تغییر در شرایط معامله را شناسایی کند. ژورنال معاملاتی، باید مشاهدات شما از نمودار را به شما یادآوری کند. این که کدام حرکت‌های نمودار نشانگر تغییر روند بازار است یا این که Range بودن بازار تا کی ادامه پیدا خواهد کرد، نمونه‌هایی هستند که استراتژی معاملاتی باید به شما یادآوری کند.


هر دو سبک معامله اختیاری و ماشینی را امتحان کنید


اگرچه بسیاری از معامله‌گران از سبک معامله ماشینی (Mechanical) استفاده می‌کنند ولی این سیستم تنها زمانی پاسخگوست که از ابزارهای درست در شرایط درست استفاده کنید. در حالی که در معامله اختیاری (Discretionary) چیزی که باعث سود کردن معامله‌گر می‌شود، سرعت او برای تغییر دادن شرایط معامله است. در کنار استفاده از شاخص‌های سیستمی، برای این که از تغییرات بازار سود ببرید، باید از تجربه و سرعت عمل خود استفاده کنید.


استراتژی‌های معاملاتی مختلف را آزمایش کنید


بعد از تغییر دادن یک استراتژی معاملاتی، باید خیلی سریع با آن سازگار شوید. به بیان بهتر، شما همیشه باید آماده اجرای یک نقشه جدید برای بازار باشید. استفاده از تایم‌فریم‌های مختلف، اندیکاتورها و شرایط معامله متفاوت، به شما برای انجام بهتر این کار کمک می‌کند. نتایج موفقیت آمیز از انجام بک‌تست‌ها سرعتتان را در حرکت به سمت یک استراتژی جدید، سریع‌تر خواهد کرد. می‌توانید عناصر مختلفی که در استراتژی معاملاتی‌تان قرار دارد، دو تا دو تا عوض کنید و از استراتژی‌های جدیدی که حاصل می‌شود بک‌تست بگیرید.


انعطاف پذیر باشید


اگر یک استراتژی مدتی برایتان سودآور بود دلیل براین نیست که این روند همیشه ادامه پیدا کند. زمانی که احساس کردید وقت تغییر استراتژی است، نباید درنگ کنید. انعطاف‌پذیر بودن در اینجا به معنای این است، که بیش از اندازه به یک استراتژی وابسته نشوید و همیشه آماده پذیرش تغییرات باشید.


به خوبی مدیریت ریسک را تمرین کنید


بازار مثل یک تیم فوتبال است که نقشه خود را برای حریف لو نمی‌دهد، به همین خاطر حتی بهترین معامله‌گران هم گاهی توسط بازار غافلگیر می‌شوند. از این جهت مدیریت ریسک یکی از اصول اصلی معامله کردن است و در استراتژی معاملاتی جایگاه ویژه‌ای دارد. با این حساب باید مواردی را به صورت عادت برای رعایت مدیریت ریسک به خود تحمیل کنید.


⚠️ بازارهای مالی جایی نیستند که بتوان نوسانات آن‌ها را تنها با چند ابزار مدیریت کرد. به همین خاطر همیشه داشتن استراتژی معاملاتی جایگزین و مدیریت ریسک درست برای موفق شدن در بازار مالی ضروری است. این موضوع برای کسانی که در بازار فیوچرز فعالیت می‌کنند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چرا که در صورت انجام یک اشتباه ممکن است تمام سرمایه آن‌ها لیکویید شود.

سخن پایانی


برای این که بتوانید از تمام مزایای استراتژی معاملاتی بهره ببرید باید انعطاف پذیر باشید و همیشه راهی برای بهبود بخشیدن به آن پیدا کنید. هیچ استراتژی معاملاتی قرار نیست همیشه جوابگوی تریدر باشد و معاملات او را با سود همراه کند. نمی‌توانید انتظار داشته باشید که با استفاده از یک سری قوانین خاص برای همیشه در این بازار موفق بمانید، پس باید تلاش کنید نسبت به استراتژی معاملاتی خود انعطاف‌پذیر باشید.