زمانی که بازار نزولی باشد، تریدرها به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول افرادی هستند که دارایی‌هایشان را از بازار بیرون می‌کشند تا سودی را که قبلا به دست آورده بودند، حفظ کنند. دسته دوم کسانی هستند که با استراتژی درست، به کسب درآمد از بازار نزولی می‌پردازند و همچنان سود می‌کنند! معامله‌گری در بازار ارزهای دیجیتال و سهام، یک شغل همیشگی است؛ نه شغلی که به صعود یا نزول بازار وابسته باشد. در این مقاله از مجله صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، ۱۵ روش برای کسب درآمد از بازار نزولی را به شما آموزش خواهیم داد.


با چه روش‌هایی از بازار نزولی کسب درآمد کنیم؟

با چه روش‌هایی از بازار نزولی کسب درآمد کنیم؟

⚠️پیش از هرچیز، برای مقابله با بازار نزولی، باید تنوع کافی در دارایی‌هایتان داشته باشید تا در صورت کاهش قیمت شدید یک دارایی، بیش از حد متحمل ضرر نشوید. دومین نکته برای مقابله با بازار نزولی، داشتن استراتژی بلندمدت برای سرمایه‌گذاری است. افرادی که برای بلندمدت سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با ضررهای کوتاه‌مدت آسیب نمی‌بینند و می‌دانند که با گذشت زمان و صعود دوباره بازار، ضررهایشان جبران خواهند شد.

بازار خرسی (Bear Market) یا نزولی هم موجی در دریای بازارهای مالی است که بعضی از افراد به‌خوبی می‌دانند که چطور باید از آن بهره ببرند و با موج‌سواری درست، درآمد کسب کنند. این موج‌سوارهای حرفه‌ای در بازار نزولی از روش‌های زیر برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.


۱. سرمایه‌گذاری روی سهام‌های دارای سود ماهانه

بعضی از سرمایه‌گذاری‌ها، مانند بانک‌ها و بیمه‌ها، به کاربران سود ماهانه پرداخت می‌کنند. میزان سود این دسته از سهام‌ها، از همان ابتدا، مشخص می‌شود و در موعد معین، به سرمایه‌گذاران پرداخت خواهد شد. مقدار سود این سهام‌ها به صعودی یا نزولی بودن بازار ارتباطی ندارد و همیشه ثابت است.


سرمایه‌گذاری روی سهام‌های تدافعی

۲. سرمایه‌گذاری روی سهام‌های تدافعی

سهام‌های دفاعی یا تدافعی، دارایی‌هایی هستند که حتی در روزهای رکود بازار هم تقاضا برای آن‌ها وجود دارد و در بازار نزولی هم معمولا باثبات می‌مانند. دقت داشته باشید که سهام دفاعی یک اصطلاح در بازار سرمایه‌گذاری است و با سهام صنایع دفاعی فرق دارد! سهام‌های دفاعی معمولا به کالاهای اساسی، مانند برق، آب یا مواد غذایی، مربوط می‌شوند.


۳. خرید دارایی‌های ارزشمند

بعضی از تریدرها و سرمایه‌گذاران در بازار بورس و ارزهای دیجیتال، به بازار نزولی به چشم یک فرصت تخفیف نگاه می‌کنند! آن‌ها در بازارهای نزولی دارایی‌های ارزشمند را با قیمت پایین‌تری می‌خرند و می‌دانند که با اصلاح بازار و آغاز روند صعودی، قیمت دارایی‌هایی که خریده‌اند، افزایش پیدا می‌کند و ازاین‌طریق، سود به دست می‌آورند.


۴. سرمایه‌گذاری روی اوراق قرضه

اوراق قرضه از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری هستند که جریان درآمدی ثابتی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند و سود مشخصی دارند. به‌طور کلی خرید اوراق قرضه یکی از کم‌ریسک‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است. این روش شاید به اندازه ترید سودآور نباشد؛ اما در بازار نزولی از ضرر پیشگیری می‌کند و یک جریان درآمدی ثابت را ایجاد خواهد کرد.


۵. سرمایه‌گذاری روی املاک و مستغلات

نوسان‌های بازار املاک و مستغلات معمولا کمتر از بازار سهام و ارزهای دیجیتال هستند. در نتیجه، سرمایه‌گذاری روی این دارایی‌ها، یک روش مناسب برای حفظ ارزش سرمایه در بازار نزولی محسوب می‌شود. املاک حتی اگر راکد هم باشند، قیمتشان ثابت می‌ماند و کمتر پیش می‌آید که کاهش قیمت شدیدی را تجربه کنند؛ به همین دلیل، یکی از امن‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند.


۶. سرمایه‌گذاری در برنامه‌های بلندمدت

بعضی از شرکت‌های بیمه و صندوق‌های بازنشستگی، پیشنهادهای مختلفی را برای ارائه سود ماهانه و سرمایه‌گذاری بلندمدت ارائه می‌دهند. این طرح‌ها مواردی مثل بیمه عمر یا مستمری‌های ثابت محصولات بیمه‌ای هستند که هم یک پشتوانه درآمدی برای شما محسوب می‌شوند و هم از افت ارزش دارایی‌هایتان در بازار نزولی پیشگیری می‌کنند.


ترید با پوزیشن فروش کوتاه‌مدت (Short)

۷. ترید با پوزیشن فروش کوتاه‌مدت (Short)

استفاده از پوزیشن شورت یا فروش، یکی از متداول‌ترین استراتژی‌هایی است که تریدرها در بازار نزولی از آن استفاده می‌کنند. وقتی تریدری انتظار دارد که قیمت یک دارایی در آینده‌ای نه‌چندان دور ریزش داشته باشد، از پوزیشن شورت استفاده می‌کند. این روش انجام معاملات، معمولا با استفاده از اهرم‌های معاملاتی (لوریج تریدینگ) یا مارجین تریدینگ انجام می‌شود.


۸. خرید سهام‌های تازه

تفاوتی ندارد که در بازار صعودی باشید یا نزولی، اگر یک دارایی را در موقع مناسبی بخرید و در زمان درستی آن را بفروشید، سود می‌کنید. گاهی اوقات، بازار نزولی پر از موقعیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری بوده و تریدرها می‌توانند سهام یا صندوق قابل معامله (ETF) را با قیمتی مناسب‌تر از زمانی که بازار صعودی است، خریداری کنند. همچنین، فرصت مناسبی نیز برای خرید دارایی‌های نوظهوری ایجاد می‌شود که پتانسیل بالایی برای رشد دارند.


معمولاً در روندهای خرسی (نزولی)، احساسات منفی بر تریدرها حاکم می‌شوند و نوسان‌ها شدت می‌گیرند. در بازارهای پرریسک و نوسانی، احتمال از دست دادن دارایی‌ها بیشتر است؛ اما به همان اندازه پتانسیل رشد و سودآوری هم وجود دارد. تریدرهای حرفه‌ای با استراتژی درست برای مدیریت ریسک و تعیین زمان مناسب برای ورود به بازار و خروج از آن، از بازار نزولی درآمد کسب می‌کنند.


۹. خرید آهسته و پیوسته

این یک استراتژی معاملاتی است که در زمان رکود هم کاربرد دارد. برای استفاده از این استراتژی، شما باید بدون توجه به روند بازار، در بازه‌های زمانی منظم، مقدار کمی سرمایه‌گذاری کنید و دارایی‌هایتان را برای بلندمدت نگه دارید. این استراتژی در درازمدت، نوسان‌های نزولی را خنثی می‌کند و ارزش دارایی‌هایتان را در بازار خرسی حفظ خواهد کرد.


تعهد به این استراتژی در روندهای نزولی اهمیت بسیاری دارد. علاوه‌بر آن، ممکن است که در بازار نزولی، سهام یا ارز دیجیتال مورد علاقه‌تان افت قیمت شدیدی را تجربه کرده باشد و این مسئله باعث می‌شود که شما به خرید مقدار زیادی از این دارایی ترغیب شوید. بااین‌حال، بنابر استراتژی خرید آهسته و پیوسته، شما باید احساساتتان را مدیریت کنید و تنها مقدار کمی از سرمایه‌تان را به دارایی مورد نظر اختصاص دهید. این استراتژی به شما کمک می‌کند که به‌اندازه میانگین رشد بازار، سود به دست آورید و اگر زمان‌بندی یا تحلیل اشتباهی هم انجام داده باشید، ضرر سنگینی را متحمل نخواهید شد؛ چراکه به خرید هر دارایی، سرمایه‌ محدودی را اختصاص داده‌اید.


۱۰. ترید با توجه به شاخص VIX

VIX مخفف عبارت Volatility lndex به معنی شاخص نوسانات است. این شاخص، نوسان‌های بازار را در نمودار نشان می‌دهد و معیار خوبی برای ارزیابی احساسات معامله‌گران فعال در بازار نزولی است. وقتی تریدرها به‌خاطر افت شدید قیمت‌ها می‌ترسند و معاملاتشان را بر اساس احساسات انجام می‌دهند، شاخص VIX جزء اولین معیارهایی است که این مسئله را پیش‌بینی می‌کند. VIX اغلب با سایر شاخص‌های بازار رابطه‌ای معکوس دارد؛ به این معنی که وقتی سایر شاخص‌ها منفی می‌شوند و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند، VIX افزایش می‌یابد.


۱۱. تمرکز روی بلندمدت

زمانی که بازار نزولی است، بعضی از تریدرها به‌خاطر «ترس از دست دادن» یا فومو (FOMO)، مشغول ترید می‌شوند و همه دارایی‌هایشان را با معاملات اشتباه بر باد می‌دهند. در عوض، تریدرها و سرمایه‌گذارانی که دیدگاهی بلندمدت دارند، معمولا در بازار نزولی معامله نمی‌کنند و یا اینکه معاملات هوشمندانه‌ای را انجام می‌دهند.


دیدگاه بلندمدت یعنی اینکه وقتی سرمایه‌تان را به یک دارایی اختصاص می‌دهید، به نوسان‌های کوتاه‌مدت آن توجهی نداشته باشید و حداقل یک سال برای رشد، به آن زمان بدهید. در طول این یک سال، ممکن است که ارزش دارایی مورد نظرتان بارها کاهش پیدا کند؛ اما مهم این است که در پایان این مدت، مقدار سرمایه شما نسبت به مقدار اولیه‌ای که برای خرید دارایی اختصاص داده بودید، بیشتر شود. در نتیجه، شما درگیر احساسات لحظه‌ای نشده‌اید و بابت سرمایه‌گذاری بلندمدت، سود کسب کرده‌اید.


۱۲. استفاده از قرارداد اختیار فروش

قرارداد اختیار معامله، قراردادی است که در آن ذکر می‌کنید که در تاریخی مشخص، یک دارایی معین را با قیمتی تعیین‌شده می‌خرید و یا اینکه می‌فروشید. قرارداد اختیار معامله، در موعد مقرر، به شما حق خرید یا فروش دارایی مورد نظر را با قیمتی که تعیین کرده بودید، می‌دهد؛ اما این شما هستید که تصمیم می‌گیرید از این حق استفاده کنید یا اینکه قرارداد را نادیده بگیرید.


استفاده از قرارداد اختیار معامله، ریسک کمتری نسبت به استفاده از پوزیشن شورت دارد؛ زیرا اگر بازار نزولی زودتر از انتظارتان به پایان برسد و روندها اصلاح شوند، به راحتی می‌توانید قرارداد را نادیده بگیرید.


۱۳. استفاده از پوزیشن شورت در ETF

ETF به معنی صندوق قابل معامله است که از چند دارایی مختلف تشکیل شده و استفاده از پوزیشن شورت در آن، به شما این امکان را می‌دهد که به‌صورت هم‌زمان چند دارایی مختلف را بفروشید. در این حالت، ریسک پوزیشن شورت شما بین چند دارایی مختلف پخش می‌شود و اگر یکی از آن‌ها ضرر کند، می‌توانید از مابقی دارایی‌ها سود به دست آورید.


۱۴. سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های امن

بعضی از تریدرها و سرمایه‌گذاران هنگام موج نزولی بازار، به‌جای موج‌سواری، به‌دنبال پناهگاهی امن می‌گردند تا ارزش دارایی‌هایشان را حفظ کنند و به سلامت از دریای مواج خارج شوند! این پناهگاه امن دارایی‌هایی هستند که به بازارهای معاملاتی و حتی اقتصاد وابستگی ندارند.


طلا یکی از مشهورترین دارایی‌های امنی است که می‌تواند ارزش سرمایه شما را در دوران نزول بازار حفظ کند. اقتصاددان‌ها دارایی‌های دیگری، مثل اوراق قرضه را نیز به‌عنوان دارایی‌های امن در نظر می‌گیرند. البته باید دقت داشته باشید که در بعضی از بازارهای نزولی، احتمال افت قیمت دارایی‌های امن هم وجود دارد؛ مثل سرپناهی که طوفان آن را فرو می‌ریزد! پس بهتر است که در کنار این استراتژی، از سایر روش‌هایی که در این مقاله آموزش دادیم هم برای کسب درآمد در بازار نزولی استفاده کنید.


خرید سهام شرکت‌هایی که سود خوبی پرداخت می‌کنند

۱۵. خرید سهام شرکت‌هایی که سود خوبی پرداخت می‌کنند

بعضی از شرکت‌ها و دارایی‌ها در بازار سرمایه اعتبار زیادی دارند و در میان تریدرها و سرمایه‌گذاران به‌عنوان دارایی‌های دارای سود خوب، شناخته می‌شوند. حفظ اعتبار برای این شرکت‌ها اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل، حتی در روندهای نزولی هم به سرمایه‌گذاران سود قابل قبولی را می‌پردازند و درآمد آن‌ها را تضمین می‌کنند. البته پیدا کردن چنین شرکت‌ها و دارایی‌هایی کار ساده‌ای نیست و به تحلیل حرفه‌ای نیاز دارد.


کلام آخر


در این مقاله روش‌هایی را برای کسب درآمد در بازار نزولی توضیح دادیم. وقتی نوسان‌های بازار شدید می‌شوند، پیش از هر چیز، شما باید بر خودتان مسلط شوید و احساساتتان را کنترل کنید. وقتی از سر ترس معامله می‌کنید، احتمالا با نتیجه‌ای جز ضرر مواجه نخواهید شد؛ اما با تصمیم‌های منطقی، می‌توانید از دارایی‌هایتان در برابر روندهای نزولی محافظت کنید و حتی از بازار خرسی سود به دست آورید.