تکنولوژی توانسته تقریبا هر چیزی را در دنیا تحت تاثیر قرار دهد. حتی هنر که از درون انسان سرچشمه می‌گیرد نیز تحت تاثیر تکنولوژی قرار گرفته است. ترکیب هنر و تکنولوژی در سال‌های اخیر توانسته است محصولات شگفت‌انگیزی خلق کند. هنرهای دیجیتالی که عمدتا در انیمیشن‌ها شاهد آن هستید بخششی از این محصولات شگفت‌انگیز هستند. NFTها نیز چند سالی است که بازار ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار داده اند. بسیاری از افراد هستند که توانایی ساخت هنر دیجیتالی را دارند و به دنبال راهی هستند تا با تبدیل آن به NFT هنر خود را به فروش برسانند. در ادامه این مقاله قرار است به بررسی همین موضوع بپردازیم و راهنمایی جامعی درباره آن ارائه کنیم.


کریپتو آرت (crypto art) چیست؟

کریپتو آرت (crypto art) چیست؟

پیش از این که به تعریف کریپتو آرت بپردازیم، بهتر است توضیح کوچکی درباره هنر دیجیتالی ارائه دهیم. هنر دیجیتالی، اثر هنری است که با استفاده از نرم افزار، رایانه یا وسایل الکترونیکی مشابه ساخته شده است. انیمیشن‌ها، عکس‌ها، نقاشی‌های دیجیتالی و... همه جزوی از هنر دیجیتالی به حساب می‌آیند.


حال که دانستیم هنر دیجیتالی چیست، می‌توانیم کریپتو آرت را نیز تعریف کنیم. کریپتو آرت به هنر دیجیتالی می‌گویند که می‌توان مالکیت اصلی آن را مشخص کرد، به همین خاطر با آن مانند یک هنر فیزیکی رفتار می‌کنند. فرض کنید یک نقاشی با امضای پیکاسو دارید، این امضا نشان می‌دهد که شخص پیکاسو تابلویی که در دستان شما قرار دارد را کشیده است. کریپتو آرت نیز دارای امضای خالق اثر است که توسط NFT ایجاد می‌شود.


توکن غیر‌مثلی، توکنی ویژه است که یک ID بی همتا برای اثر هنری ارائه می‌دهد. این ID بعد از ایجاد شدن قابل تغییر نیست و هدف از ایجاد آن، تایید مالکیت اصلی اثر هنری است. از عکس گرفته تا فیلم، گیف و موسیقی هر هنر دیجیتالی را می‌توان به NFT و کریپتو آرت تبدیل کرد تا امضای مالک اصلی پای آن باشد.


شاید این سوال برایتان ایجاد شود که چرا کریپتو آرت ارزش پولی دارد در حالی که بسیاری از عکس‌ها و فیلم‌ها را می‌توان رایگان از اینترنت دانلود کرد؟ در جواب باید گفت عکسی که رایگان از اینترنت دانلود می‌کنید ارزش مالی ندارد، دقیقا مانند این است که نقاشی پیکاسو را از اینترنت دانلود کنید یا این که یک کپی دقیق از آن را خریداری نمایید. در واقع شما تنها اثری شبیه به اثر اصلی دارید که عملا به خاطر نبود امضای مالک فاقد ارزش است.


آیا تبدیل هنر دیجیتالی به NFT  نیاز به کد دارد؟

آیا تبدیل هنر دیجیتالی به NFT نیاز به کد دارد؟

اگر تاکنون فکر می‌کردید برای تولید NFT از یک اثر دیجیتالی باید کدنویسی بلد باشید، خیالتان راحت! تبدیل هنر دیجیتالی به NFT بصورت خودکار است. فرآیند تبدیل هنر دیجیتالی به NFT مینت (Mint) نامیده می‌شود. با انجام فرآیند مینت، یک نمونه منحصر به فرد از اثر، در بلاک چین ایجاد می‌شود. لغت mint در زبان انگلیسی به معنای ضرب -سکه- است. NFT هم مانند سکه ضرب شده و به بلاک چین منتقل می‌شود.


با تبدیل شدن هنر دیجیتالی به NFT دیگر نمی‌توان مالکیت آن را دستکاری کرد. بعد از این فرآیند، می‌توان NFT را خرید یا فروخت. حتی در صورت فروش چندباره، NFT به صورت دیجیتالی قابل ردیابی است. تبدیل اثر دیجیتال به NFT این فرصت را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد که به صورت عادلانه از آثارشان کسب درآمد کنند. نکته مهم درباره ‌NFTها این است که اگر خالق اثر برای خود حق امتیاز ثبت کند، وقتی برای بار دوم تا چندم NFT به فروش می‌رسد، بخشی از هزینه به مالک اصلی اختصاص پیدا می‌کند.


مینت فرایندی کاملا خودکار است که بیشتر پلتفرم‌های خرید و فروش NFT آن را ارائه می‌دهند. کسانی که توسعه دهنده NFT هستند می‌توانند خودشان فرایند کدنویسی را انجام دهند ولی از آن جایی که این کار نیاز به مهارت زیادی دارد، عموم هنرمندان از پلتفرم‌ها برای انجام مینت استفاده می‌کنند. برای کدنویسی NFT از زبان سالیدیتی استفاده می‌شود.


چگونه دیجیتال آرت خود را تبدیل به NFT کنیم؟

چگونه دیجیتال آرت خود را تبدیل به NFT کنیم؟

حال که با کریپتو آرت آشنا شدید و دانستید که برای تبدیل هنر دیجیتالی به NFT نیازی به کدنویسی نیست، احتمالا می‌خواهید بدانید فرآیند انجام این کار چگونه است. در ادامه برای شما به صورت گام به گام فرآیند تبدیل هنر دیجیتالی به NFT را بیان کرده‌ایم:


  • اثر هنری را انتخاب کنید

اولین گام در تبدیل هنر دیجیتالی به NFT این است که اثر خود را انتخاب کنید. این اثر می‌تواند هر چیزی از جمله عکس، فیلم و موسیقی باشد. هنگام انتخاب اثر به این فکر کنید که آیا کسی حاضر به خریدن آن هست؟ آیا می‌توان آن را تبلیغ کرد؟


  • بلاک چین مورد نظر را انتخاب کنید

تقریبا مهم‌ترین مرحله در مینت NFT انتخاب بلاک چین است. بلاک چین‌های مختلفی برای مینت NFT وجود دارد که باید قبل از انتخاب میان آن‌ها به خوبی فکر کنید. وقتی NFT در یک شبکه بلاک چین مینت می‌شود، تنها در همان شبکه بلاک چین قابل خرید و فروش است. برای تصمیم‌گیری در این زمینه، نیازهای خاص خود، کارمزدها، مخاطبان و هدفتان از مینت NFT را در نظر بگیرید. هر بلاک چینی دارای استاندارد توکن مخصوص به خود در حوزه NFT است. در حال حاضر محبوب‌ترین بلاک چین برای ضرب NFT، شبکه اتریوم است. که در کنار مزایای زیاد این شبکه، کارمزد بالا برای مینت کردن از معایب آن به حساب می‌آید.


  • یک کیف پول راه‌اندازی کنید

در مرحله بعدی باید کیف پولی که می‌خواهید با استفاده از آن کارمزد بپردازید و NFT خود را ذخیره نمایید، راه‌اندازی کنید. این کیف پول می‌تواند تراست‌والت، متامسک یا هر کیف پول دیگری با قابلیت پشتیبانی از NFT باشد.


  • مقدار کارمزد را به کیف پول منتقل کنید

هر بلاک چینی را که برای مینت NFT انتخاب کنید باید مقداری از ارز بومی آن را به عنوان کارمزد بپردازید. پس با توجه به بلاک چینی که انتخاب کرده‌اید، مقداری از ارز مورد نظر را خریداری کرده و به کیف پول انتقال دهید.


  • کیف پول خود را به پلتفرم متصل کنید

بعد از این که کارمزد را فراهم کردید، کیف پولتان را به پلتفرم متصل کنید.


  • اکانت بسازید و وارد آن شوید

در پلتفرم مورد نظرتان ثبت نام کرده و به اکانت خود وارد شوید. بعد از این که همه اطلاعات مورد نیاز را وارد کردید و اکانتتان ایجاد شد، حالا جایی برای لیست کردن و به فروش رساندن ‌NFTهایتان خواهید داشت.


  • NFT خود را تبلیغ کنید

لازمه به فروش رساندن NFT، انجام بازاریابی درست و حرفه‌ای برای آن است. اینکه صرفا هنر دیجیتالی خود را به NFT تبدیل کنید و آن را در معرض فروش قرار دهید، باعث فروخته شدن آن نمی‌شود. پس بهتر است پیش از مینت NFT به دنبال مشتری‌های خود بگردید تا از هزینه‌ای که برای این کار می‌پردازید، مطمئن باشید.


  • ایجاد NFT

در پلتفرم مدنظر هنر دیجیتالی که انتخاب کردید را به NFT تبدیل کنید. بعد از تبدیل می‎‌‌توانید آن را در شبکه‌های اجتماعی هم به اشتراک بگذارید.


  • NFT خود را لیست کرده و بفروشید

نهایتا بعد از ایجاد NFT وقت آن می‌رسد که آن را پیش روی کسانی قرار دهید که به خرید آن علاقه دارند. NFT خود را در پلتفرم‌های خرید و فروش NFT لیست کنید تا خریداران احتمالی آن را پیدا کنند.


سخن پایانی


در این مقاله به بررسی کریپتو آرت و روش تبدیل هنر دیجیتالی به NFT پرداختیم. هنرمندان بسیاری در دنیا وجود دارند که با استفاده از همین روش توانسته‌اند از هنر خود به صورت عادلانه کسب درآمد کنند.