یکی از روش‌های دریافت رمزارز و معامله در این بازار، استخراج ارز دیجیتال است. استخراج ارزهای دیجیتال که تا حدودی شبیه استخراج فلزات از معدن است، به ابزاری نیاز دارد که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.


معنی استخراج ارز دیجیتال

اکثر مردم، ماینینگ کریپتو یا همان استخراج ارز دیجیتال را به‌عنوان راهی برای ایجاد ارزهای جدید می‌دانند. بااین‌حال، استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری شامل اعتبارسنجی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در شبکه بلاکچین و افزودن آن‌ها به دفتر کل توزیع شده است. مهم‌تر از همه، استخراج رمز ارز از خرج کردن بیش‌ازحد ارز دیجیتال در یک شبکه توزیع‌شده جلوگیری می‌کند.


مانند ارزهای فیزیکی، زمانی که یکی از اعضا ارز دیجیتال را خرج می‌کند، دفتر کل دیجیتال باید با برداشت از یک حساب و اعتبار دادن به حساب دیگر به‌روز شود. بااین‌حال، چالش یک ارز دیجیتال این است که پلتفرم‌های دیجیتال به‌راحتی دست‌کاری می‌شوند. بنابراین، دفتر کل توزیع‌شده بیت کوین، تنها به ماینرهای تأییدشده اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را در دفتر کل دیجیتال به‌روز کنند.


در همین حال، ارزهای جدیدی تولید می‌شوند تا به ماینرها برای کارشان در تأمین امنیت شبکه پاداش دهند. ازآنجایی‌که دفتر کل توزیع‌شده تحت کنترل هیچ نهادی قرار ندارد، فرآیند استخراج برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها بسیار مهم است. بنابراین، ماینرها برای ایمن‌سازی شبکه با شرکت در فرآیند اعتبارسنجی تراکنش تشویق می‌شوند که شانس آن‌ها را برای برنده شدن ارزهای دیجیتال تازه ضرب شده افزایش می‌دهد.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

مکانیسم اثبات کار (POW) چه نقشی در ماینینگ دارد؟

استخراج ارز دیجیتال تا حدودی شبیه استخراج فلزات گران‌بها است. درحالی‌که استخراج‌کنندگان فلزات گران‌بها مانند طلا، نقره یا الماس این فلزات را از زیر خاک بیرون می‌آورند، استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال باعث انتشار ارزهای جدید در گردش خواهند شد. برای اینکه ماینرها با ارزهای جدید پاداش بگیرند، باید از دستگاه‌هایی استفاده کنند که معادلات پیچیده ریاضی را در قالب هش‌های رمزنگاری حل کنند.


هش یک امضای دیجیتال کوتاه شده از یک قسمت از داده است. هش‌ها برای ایمن‌سازی داده‌های منتقل‌شده در یک شبکه عمومی تولید می‌شوند. ماینرها با همتایان خود رقابت می‌کنند تا ارزش هش تولیدشده توسط یک تراکنش ارز دیجیتال را به صفر برسانند و اولین ماینری که معادله را حل کند، بلوک را به دفتر کل اضافه کرده و پاداش دریافت می‌کند. هر بلوک از یک تابع هش برای ارجاع به بلوک قبلی استفاده می‌کند و یک زنجیره ناگسستنی از بلوک‌ها را تشکیل می‌دهد که به بلوک اول باز می‌گردد.


به همین دلیل، همتایان در شبکه می‌توانند به‌راحتی بررسی کنند که آیا بلوک‌های خاص معتبر هستند یا خیر و آیا ماینرهایی که هر بلوک را اعتبارسنجی کرده‌اند، هش را برای دریافت پاداش حل کرده‌اند یا خیر. با گذشت زمان، همان‌طور که ماینرها ماشین‌های پیشرفته‌تری را برای حل مکانیسم اثبات کار PoW مستقر می‌کنند، دشواری معادلات در شبکه افزایش می‌یابد.


درنتیجه رقابت بین ماینرها بیشتر می‌شود و بازار دچار کمبود ارز دیجیتال خواهد شد. برای اطمینان از اینکه تنها ماینرهای رمزنگاری تأییدشده می‌توانند ماینینگ و اعتبارسنجی تراکنش‌ها را انجام دهند، یک پروتکل اجماع اثبات کار (PoW) ایجاد شده است. PoW همچنین شبکه را از هرگونه حمله خارجی ایمن می‌کند.

مکانیسم اثبات کار (POW) چیست؟

شروع استخراج ارزهای دیجیتال

برای استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به کامپیوترهایی با نرم‌افزار ویژه نیاز دارد که به‌طور خاص برای حل معادلات ریاضی رمزنگاری پیچیده طراحی شده‌اند. در روزهای اولیه این تکنولوژی، استخراج بیت کوین با کامپیوتر انجام می‌شد. در این روش ارزهای رمز پایه مانند ارز بیت کوین را با یک تراشه CPU ساده در کامپیوتر خانگی استخراج می‌کردند، اما با گذشت زمان تراشه‌های CPU برای استخراج بیشتر ارزهای دیجیتال به دلیل افزایش سطوح دشواری معاملات دیگر کاربردی نداشتند.


امروزه استخراج ارزهای دیجیتال به یک GPU تخصصی یا یک ماینر مدار مجتمع ویژه برنامه (ASIC) نیاز دارد. علاوه بر این، پردازنده‌های گرافیکی موجود در ریگ ماینینگ باید همیشه به یک اینترنت قابل‌اعتماد متصل باشند. همچنین هر ماینر کریپتو ملزم به عضویت در استخر استخراج آنلاین کریپتو است.


انواع روش‌های استخراج ارز دیجیتال

استخراج ارزهای دیجیتال روش‌های مختلفی دارد. این روش‌ها عبارت‌اند از:



روش‌های مختلف استخراج ارزهای دیجیتال به مدت‌زمان متفاوتی نیاز دارند. برای مثال، در روزهای اولیه استخراج ارز دیجیتال استخراج CPU برای اکثر ماینرها گزینه اول به‌حساب می‌آمد. با این حال، بسیاری از ماینرها امروزه استخراج CPU را بسیار کند و غیرعملی می‌دانند، زیرا ماه‌ها طول می‌کشد تا مقدار کمی سود به دست بیاورند و همچنین هزینه‌های الکتریکی و خنک‌کننده بسیار زیاد است و این فرآیند کمی سخت به نظر می‌رسد.

انواع روش‌های استخراج ارز دیجیتال

استخراج GPU روش دیگری برای استخراج ارزهای دیجیتال است. این روش قدرت محاسباتی را با کنار هم قرار دادن مجموعه‌ای از پردازنده‌های گرافیکی تحت یک ریگ ماینینگ به حداکثر می‌رساند. برای استخراج GPU، یک مادربرد و سیستم خنک‌کننده برای ریگ موردنیاز است. استخراج ASIC روش دیگری برای استخراج ارزهای دیجیتال است. برخلاف ماینرهای GPU، ماینرهای ASIC به‌طور خاص برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند، بنابراین واحدهای ارز دیجیتال بیشتری نسبت به GPU تولید می‌کنند. بااین‌حال، آن‌ها گران هستند، به این معنی که با افزایش سختی استخراج، به‌سرعت منسوخ می‌شوند.


با توجه به هزینه‌های روزافزون استخراج GPU و ASIC، استخراج ابری به‌طور گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرد. در مورد این روش در مقاله ماینینگ ابری چیست به‌طور کامل توضیح داده‌ایم. استخراج ابری به ماینرهای منفرد اجازه می‌دهد تا از قدرت شرکت‌های بزرگ و امکانات اختصاصی استخراج ارز دیجیتال آن‌ها استفاده کنند.


ماینرهای انفرادی ارز دیجیتال می‌توانند شرکت‌های استخراج ابری رایگان و پولی را به‌صورت آنلاین شناسایی کنند و یک ریگ ماینینگ را برای مدت‌زمان مشخصی اجاره کنند. این روش آسان‌ترین راه برای استخراج ارزهای دیجیتال است. یکی دیگر از روش‌های استخراج ارزهای دیجیتال روش استخر استخراج است که در ادامه به‌طور مفصل در مورد آن صحبت می‌کنیم.


استخرهای ماینینگ

استخرهای ماینینگ به ماینرها این امکان را می‌دهند که منابع محاسباتی خود را با دیگران ترکیب کنند تا شانس خود را برای یافتن و استخراج بلوک‌ها در یک بلاکچین افزایش دهند. اگر یک استخر ماینینگ موفق شود، پاداش در سراسر استخر ماینینگ به نسبت مقدار منابعی که هر ماینر به استخر کمک کرده است، توزیع می‌شود. اکثر برنامه‌های ماینینگ ارز دیجیتال با یک استخر استخراج عرضه می‌شوند. بااین‌حال، علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال هم‌اکنون به‌صورت آنلاین به یکدیگر می‌پیوندند تا استخرهای استخراج خود را ایجاد کنند. ازآنجایی‌که برخی از استخرها پاداش بیشتری نسبت به سایرین دریافت می‌کنند، ماینرها آزادند هر زمان که نیاز داشته باشند، استخر خود را تغییر دهند.


استخراج‌کنندگان استخرهای رسمی استخراج ارز دیجیتال را قابل‌اعتمادتر می‌دانند، زیرا به‌روزرسانی‌های مکرر توسط شرکت‌های میزبان خود و همچنین پشتیبانی فنی منظم دریافت می‌کنند. بهترین مکان برای یافتن استخرهای ماینینگ، CryptoCompare است، جایی که ماینرها می‌توانند استخرهای استخراج مختلف را بر اساس قابلیت اعتماد، سودآوری و ارز دیجیتالی که می‌خواهند استخراج کنند باهم مقایسه کنند.

آیا استخراج ارز دیجیتال ارزش دارد؟

آیا استخراج ارز دیجیتال ارزشش را دارد؟

تعیین اینکه آیا استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر ارزشمند است یا خیر به عوامل مختلفی بستگی دارد. چه یک ماینر آینده‌نگر روش CPU، GPU، ASIC، ماینینگ ابری یا استخر استخراج را انتخاب کند، مهم‌ترین فاکتورهایی که باید در نظر گرفته شوند عبارت‌اند از نرخ هش ریگ ماینینگ، مصرف برق و هزینه‌های کلی. به‌طورکلی، دستگاه‌های ماینینگ ارز دیجیتال مقدار قابل‌توجهی برق مصرف می‌کنند و گرمای زیادی هم تولید می‌کنند.


به‌عنوان‌مثال، یک ماینر متوسط ASIC حدود 72 تراوات انرژی برای ایجاد یک بیت کوین در حدود ده دقیقه استفاده می‌کند. این ارقام با پیشرفت فناوری و افزایش دشواری استخراج همچنان در حال افزایش هستند. هرچقدر که قیمت دستگاه مهم است، به همان اندازه مصرف برق، هزینه‌های برق در منطقه و هزینه‌های خنک‌کننده نیز اهمیت دارند، به‌خصوص در مورد ریگ‌های ماینینگ GPU و ASIC. همچنین در نظر گرفتن سطح دشواری ماینینگ ارز دیجیتالی که یک فرد می‌خواهد استخراج کند، مهم است تا مشخص شود که آیا این عملیات ارزش انجام دادن را دارد یا خیر.


کلام آخر

برای استخراج اتریوم ارز دیجیتال، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال باید تمام شرایط را مهیا کنید. اگر نمی‌توانید از پس هزینه‌های تجهیزات، برق و ... بربیایید، می‌توانید از استخراج ابری و یا پیوستن به استخرهای استخراج کمک بگیرید. در این روش‌ها هم باید هزینه کنید، اما این هزینه‌ها نسبتاً کمتر از روش‌های انفرادی هستند.


همچنین دیگر سختی‌های جمع‌آوری و نگهداری تجهیزات و تأمین کردن انرژی را ندارند. اگر می‌خواهید ارز دیجیتال استخراج کنید باید همه جوانب آن را در نظر بگیرید و سپس دست‌به‌کار شوید. اگر می‌خواهید از استخرهای استخراج و یا استخراج ابری استفاده کنید باید در مورد شرکت ارائه‌دهنده تحقیقات لازم را انجام دهید تا خدایی نکرده سرمایه‌ و پولتان دست کلاه‌برداران نیفتد.