این روزها بحث رمز ارزها، ارزهای مجازی و حرف‌وحدیث‌ها حول‌وحوش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال حسابی گرم شده است و خیلی‌ها به دنبال راه و روش‌های مختلفی برای ورود به این بازار و خرید و فروش بیت کوین هستند. قانون استفاده از رمزارزها در کشورهای مختلف متفاوت است. سرمایه‌گذاران ایرانی ارزهای دیجیتال هم که به دنبال فعالیت در حوزه‌ی ارزهای مجازی و خرید و فروش بیت کوین هستند، باید قوانین وضع‌شده در داخل کشور را درباره پول مجازی بررسی کنند. آگاهی از قوانین رمزارزی در کشورهای مختلف، اولین قدم برای هرکسی است که در این حوزه فعالیت می‌کند.


اگر شما هم مشتاق ورود و معامله در بازار ارزهای دیجیتال هستید یا به خرید بیت کوین علاقه دارید، ممکن است این سؤال برایتان به وجود آمده باشد که آیا خرید و فروش ارز مجازی در ایران قانونی است؟ اگر به تازگی تصمیم گرفته‌اید وارد بازار رمزارزها شوید و به دنبال جواب این سؤال هستید، پاسخ‌تان را در ادامه این مطلب می‌یابید. در حال حاضر، در ایران قانونی رسمی مبنی بر غیرقانونی بودن خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند خرید و فروش بیت کوین تعیین نشده، بنابراین شما می‌توانید به‌راحتی وارد بازار ارزهای دیجیتال ششوید و معاملات خود را با ارز بیت کوین شروع کنید.


با اینکه استفاده از ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک شیوه‌ی پرداختی در ایران غیرقانونی است، اما اگر شما کارهای خرید، فروش و معاملات این ارزها را به کمک صرافی‌های معتمد و تائید شده انجام بدهید، انجام این دسته از فعالیت‌ها با به‌کارگیری ارزهای دیجیتال هیچ ممانعت قانونی از سمت بانک مرکزی ایران ندارد. اکسبیتو به عنوان صرافی بیت کوین این امکان را به شما می‌دهد تا در صورت لزوم خرید بیت کوین بدون احراز هویت را آغاز کنید.


استخراج بیت کوین یا ماینینگ در ایران قانونی است؟

در مرحله اول باید دقت کنیم که بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال، پول به‌حساب نمی‌آیند و تا این لحظه هیچ دولت و کشوری آن را به‌عنوان پول معرفی نکرده است. بسیاری از دولت‌ها موافق هستند که بیت کوین یک کالای باارزش است و می‌توان از آن برای پرداخت استفاده کرد ولی پشتوانه ای ندارند و نمی‌توان از آن به‌عنوان پول نام برد.


در کشور ایران قانونی برای استخراج بیت کوین و یا دیگر رمز ارزها در نظر گرفته نشده است؛ پس استخراج رمز ارز منع قانونی ندارد و جرم نیست. سؤالی که ایجاد می‌شود این است که، پس می‌توان به‌راحتی رمز ارزها را استخراج کرد و کسی مانع ما نخواهد شد؟ همان طور که بیان شد، استخراج بیت کوین منع قانونی ندارد ولی ممکن است باعث مشکلاتی شود. استخراج به‌طور مستقیم قانونی را زیر پا نمی‌گذارد ولی باید به سه قانون دقت ویژه ای داشت.
استخراج بیت کوین یا ماینینگ در ایران قانونی است؟

قوانین مهم در استخراج بیت کوین


1. انشعاب برق غیرمجاز


این ماده از قانون بیان می‌کند که اگر کسی از آب، برق، گاز و شبکه فاضلاب استفاده غیرمجاز کند، باید جریمه پرداخت کند و هزینه مصرفی را کاملاً پرداخت کند. مشخصاً بیان‌نشده که استخراج بیت کوین مشکل دارد و فقط اشاره‌کرده است که استفاده غیرمجاز ممنوع است. درجایی هم بیان ‌نشده که استخراج یا ماینینگ غیرقانونی یا غیرمجاز است؛ پس این قانون به‌طور مستقیم استخراج را رد نمی‌کند ولی می‌تواند درگیری های قانونی به وجود بیاورد.


2. قاچاق


همان‌طور که می‌دانید قاچاق، جرم محسوب می‌شود و قاچاق ماینر نیز از این قاعده جدا نیست. در صورت خرید یا فروش و حمل دستگاه ماینر، دستگاه مصادره خواهد شد و تا چند برابر قیمت آن باید جریمه پرداخت کنید.


3. تحصیل مال نامشروع


بیشتر افرادی که به استخراج و ماینینگ ارزهای دیجیتال و مخصوصاً بیت کوین مشغول هستند از برق کشاورزی استفاده می‌کنند. برق کشاورزی بسیار ارزان است و حاشیه سود بالایی برای افراد ایجاد می‌کند. افراد معمولاً مکان هایی را که از برق کشاورزی استفاده می‌کنند اجاره کرده و به استخراج بیت کوین مشغول می‌شوند. با حساسیت های زیادی که در حوزه استخراج ارزهای دیجیتال به وجود آمده است، این فعالیت ها جزو تحصیل نامشروع مال در نظر گرفته می‌شود. بهتر است به‌جای ماین و استخراج بیت کوین، خرید و فروش بیت کوین را حرفه ای آموزش ببینید و از سایت اکسبیتو برای راحت-تر و مطمئن تر کار کردن خود استفاده کنید.


در آخر آیا قانونی است یا نه؟

با توجه به این سه قانون هنوز جواب مشخصی برای این سؤال وجود ندارد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام برای استخراج ارزهای دیجیتال و خرید و فروش بیت کوین حتماً به‌طور کامل و جامع تحقیق کنید و از زوایای آن آگاه باشید. مطمئناً این کار حاشیه سود خوبی دارد ولی درهرحال ریسک های بزرگی هم با خود دارد که باید به آن ها دقت کرد.


مجوز برای استخراج بیت کوین

افراد و شرکت ها می‌توانند برای دریافت مجوز استخراج بیت کوین اقدام کنند؛ اما آیا هر شخصی با هر سرمایه‌ای می‌تواند مجوز بگیرد؟ با ما همراه باشید تا تمام مراحل را باهم مرور کنیم و شرایط لازم را بررسی کنیم. در مرحله اول باید به سامانه بهین یاب مراجعه کرد و در این سامانه ثبت نام کرد. این سامانه محدودیت هایی دارد که کار را سخت می‌کند. برای دریافت مجوز باید حداقل 50 دستگاه ماینر و حداقل صد کیلووات مصرف انرژی داشته باشید. جالب است که پیش از این تعداد دستگاه ماینر 125 و حداقل انرژی 250 کیلووات بوده است. این شرایط تصحیح ‌شده‌اند و کار برای استخراج‌کننده‌ها راحت تر شده است ولی بااین‌وجود همه افراد جامعه نمی‌توانند برای دریافت مجوز اقدام کنند.


بعد از ثبت نام در سامانه، مجوز تأسیس دریافت می‌کنید ولی این پایان راه نیست. معمولاً گرفتن جواز تأسیس بسیار سریع و به راحتی صورت می‌گیرد ولی با این مجوز فقط می‌توانید مراحل ابتدایی استخراج بیت کوین را طی کنید. کسانی می‌توانند رمز ارز و بیت کوین استخراج یا ماین کنند که مجوز بهره‌برداری از وزارت صمت دریافت کرده باشند. گرفتن مجوز بهره‌برداری به‌راحتی گرفتن مجوز تأسیس نیست و شرایط و ضوابط خاص و زیادی دارد.

مجوز برای استخراج بیت کوین

کلاه‌ برداری با مجوز تأسیس

رشد زیاد کلاه‌برداری در حوزه ارز دیجیتال و خرید و فروش بیت کوین کاملاً مشخص و واضح است. افرادی که خرید و فروش بیت کوین می‌کنند باید با مراکز معتبر مانند اکسبیتو ارتباط داشته باشند و از طرفی اطلاعات خود را درزمینه خرید و فروش بیت کوین افزایش دهند. افراد کلاه‌بردار و سودجو با دریافت مجوز تأسیس اقدام به جذب سرمایه یا فروش امکانات و مجوز می‌کنند، ولی آن ها فقط یک مجوز ساده تأسیس دارند و موفق به دریافت مجوز بهره‌برداری نشده و نمی‌شوند.


این افراد اقدام به فروش کلود ماینینگ می‌کنند و بعد از مدتی، دیگر خبری از آن ها نخواهد بود. فروش کلود ماینینگ به این معنی است که در ازای پولی که از شما دریافت می‌کنند، دستگاه ماینری در فضای خود می‌گذارند و سود حاصل از آن را برای شما واریز می‌کنند. ممکن است این افراد تا چندین ماه به شما سود هم پرداخت کنند که برای افزایش مشتری است و درواقع قسمتی از پول خودتان را به خودتان می‌دهند و بعد از مدتی ناپدید خواهند شد. بهتر است برای انجام معاملات خود مخصوصاً خرید و فروش بیت کوین از سایت‌هایی مانند اکسبیتو استفاده کنید تا امکان سوءاستفاده از سرمایه شما به صفر برسد.


بیت کوین و سیاست

در سال 2009 در اوج بحران مالی جهانی، فرد مرموزی با نام مستعار ساتوشی ناکاماتو بیت کوین را اختراع کرد و برای اولین بار در اختیار عموم قرارداد. ارزهای دیجیتالی فقط به‌صورت آنلاین وجود دارند و هیچ شخص یا سازمانی تولید این ارزها را کنترل نمی‌کند. در حال حاضر استفاده از ارزهای دیجیتالی در همه عرصه‌ها، ازجمله فعالیت‌های سیاسی در حال افزایش است. نگرانی‌های اصلی در مورداستفاده از این رمز ارزها ناشناس بودن، نوسانات و عدم نظارت بر آن است. وقتی صحبت از استفاده افراد از ارز دیجیتال به میان می‌آید، تأثیر اقتصادی آن در جوامع مختلف نیز مطرح است؛ اما سؤالی که به وجود می‌آید این است که چگونه افراد سیاسی می‌توانند در معاملات ارزهای دیجیتالی تأثیر بگذارند؟

بیت کوین و سیاست

تأثیر ارزهای دیجیتالی در سیاست

با رواج خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتالی، کشورها مواضع مختلفی در برابر آن گرفتند. برخی آن را به رسمیت شناختند و برخی نیز آن را نپذیرفتند. افراد ثروتمند جهان، تجار، افراد سیاسی و ... نیز به‌مرور نظرات خود را در خصوص این نوع معاملات بیان کردند؛ اما نگرانی اصلی در بخش سیاسی این بود که نامزدها و احزاب چگونه از ارزهای رمزنگاری‌شده برای تأمین مالی کمپین‌ها و سایر فعالیت‌های سیاسی خود استفاده می‌کنند. با یا بدون مقررات، نامزدهای انتخاباتی و احزاب کشورهای مختلف شروع به پذیرش ارزهای رمزنگاری‌شده برای جمع‌آوری بودجه کمپین‌های خود کردند.


برای مثال، حزب دزدان دریایی ایسلند از ارزهای دیجیتال استقبال کردند و در آخرین انتخابات ملی خود در سال 2018 نیز موفق شدند. در سوئد، ماتیاس ساندین در سال 2014 برای یک کرسی پارلمان نامزد شد (و درنهایت نیز به آن دست‌ یافت) و تنها کمک‌های مالی بیت کوین را می‌پذیرفت. هرچند برخی از کشورها نیز به بررسی بیشتر در خصوص این نوع کمک‌ها و قانونی بودن آن پرداختند، اما بر کسی پوشیده نبود که افراد سیاسی نیز به سراغ ارزهای دیجیتالی رفته بودند و به این معنا بود که به‌مرور نظرات و صحبت‌های آن‌ها در معاملات ارزهای دیجیتالی تأثیرگذار خواهد بود.


نظرات افراد سیاسی درباره ارزهای دیجیتال

نظرات افراد سیاسی درباره ارزهای دیجیتال

هنوز این تصور در میان قانون‌گذاران کشورهای مختلف وجود دارد که خرید و فروش بیت کوین برای فعالیت‌های غیرقانونی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد که رایج‌ترین آن‌ها پول‌شویی است؛ اما فقط به این دلیل که بیت کوین سیستم بانکداری سنتی را دور می‌زند به این معنی نیست که وسیله‌ای قانونی و امن برای پرداخت‌های آنلاین نیست. شخصیت‌های سیاسی زیادی در سراسر جهان استفاده از ارزهای دیجیتالی را پذیرفته‌اند و در خرید و فروش بیت کوین فعال هستند. در ادامه به بررسی نظرات برخی از این افراد سیاسی مهم و تأثیر آن‌ها در معاملات ارزهای دیجیتال و خرید و فروش بیت کوین خواهیم پرداخت.


ایلان ماسک (Elon Musk)

ایلان ماسک یک شخصیت بسیار موفق و جنجالی بوده و هست. در چندین سال اخیر نام ایلان ماسک را بسیار شنیده ایم، آن‌قدر که گاهی از شنیدن اسم او خسته می‌شویم، ولی بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال با توییت های جنجالی این شخص، سودهای زیادی کسب کردند. ایلان ماسک تأثیر بسیار زیادی بر قیمت و روند حرکتی قیمت بیت کوین و قیمت دوج کوین داشته است. او توانست با چند توییت رشد زیادی برای میم کوین دوج کوین رقم بزند که قطعاً در تاریخ ماندگار خواهد بود.

ایلان ماسک (Elon Musk)

ترانگ نگوین (Trung Nguyen)

ترانگ نگوین از افرادی بود که علاقه چندانی به دنیای بلاکچین نداشت و بسیار به این حوزه بدبین بود. او در ابتدا در بازی کریپتوکیتیز شروع به فعالیت کرد و پس از مدتی به این حوزه علاقه مند شد. گوین به پتانسیل های زیاد حاصل از ترکیب سرگرمی و بلاک چین پی برد و پس از مدتی با همکاری تیم خود بازی اکسی اینفینیتی را گسترش داد. با اضافه شدن ترانگ گوین به این بازی، بسیاری از افراد به این بازی علاقه مند شدند و صنعت بازی در حوزه کریپتوکارنسی نیز رشد خارق العاده ای داشت.

ترانگ نگوین (Trung Nguyen)

سینتیا لومیس (Cynthia Lummis)

سینتیا لومیس ازجمله افرادی است که به ارز دیجیتال از دید سیاسی کمک زیادی کرده است. او سناتور مجلس سنای آمریکا است و مقدار زیادی ارز بیت کوین خریداری کرده است. شاید این موضوع باعث شده است که لومیس حامی همیشگی بیت کوین باشد. او در حال تلاش برای تصویب لایحه ای است که بیان می‌کند که بلاکچین یک فناوری درحال‌توسعه است و همان‌طور که هوش مصنوعی موردتوجه و حمایت قرار می‌گیرد، بلاکچین نیز باید حمایت شود و موردتوجه قرار گیرد.


او در این چند سال بسیار امید و انگیزه به این حوزه تزریق کرده و افراد زیادی را مشتاق به سرمایه‌گذاری در این حوزه کرده است. او معتقد است که مردم باید در حوزه های مختلفی بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و دولت ها وظیفه ایمن کردن این حوزه ها را دارند. محدود کردن افراد جامعه به سرمایه‌گذاری‌های محدود مانند بانک و طلا می‌تواند به آن ها آسیب بزند.

سینتیا لومیس (Cynthia Lummis)

سخن آخر

در این مقاله خرید و فروش بیت کوین و استخراج آن را ازنظر قانونی به‌طور کامل و جامع بررسی کردیم و حتی خطرات حوزه خرید و فروش بیت کوین را نیز بیان کردیم تا اطلاعات شما پس از خواندن این مقاله افزایش پیدا کند و در دام افراد سودجو نیفتید. برای امن تر کردن خرید و فروش بیت کوین خود، صرافی ارز دیجیتال ایرانی اکسبیتو را به شما معرفی می‌کنیم. در بخشی از این مطلب نیز ارتباط بین ارز دیجیتال و سیاست را بررسی کردیم.


اگر شما نیز تجربه‌ای در خصوص خرید بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال یا اطلاعاتی در مورد قوانین مربوط به خرید ارز دیجیتال و قیمت خرید ارز بیت کوین دارید در بخش نظرات برای ما بنویسید. با نوشتن نظرات خود و مطالعه این بخش می‌توانید از نظرات دیگران استفاده کنید و این امکان را به دیگر افراد بدهید که از تجربه شما نیز استفاده کنند. با خواندن این مطلب امیدواریم خرید و فروش بیت کوین برای شما فعالیتی لذت‌بخش و پول ساز شود.