یکی از قدیمی‌ترین روش‌های کسب درآمد از بازار کریپتوکارنسی استخراج (Mining) بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. اصولاً ارزهایی که از الگوریتم اثبات کار (PoW) برای تأیید تراکنش‌ها و ساخت بلوک‌های جدید استفاده می‌کنند، قابلیت استخراج یا ماینینگ دارند؛ بنابراین، افرادی که به استخراج ارزهای دیجیتال علاقه دارند، باید به سراغ این نوع از ارزها بروند. دراین‌بین، ارز دیجیتال لایت کوین (Litecoin) یا LTC یکی از محبوب‌ترین ارزها برای ماینرها است و افراد زیادی با استفاده از روش‌های مختلف، لایت کوین را استخراج می‌کنند.


از سال 2011 که چارلی لی (Charlie Lee)، مهندس نرم‌افزار در گوگل، راه‌اندازی ارز دیجیتال لایت کوین را با ایجاد یک فورک (انشعاب) در زنجیره‌ی اصلی بیت کوین خبر داد، ماینینگ لایت کوین آغاز شد و افراد زیادی به استخراج این ارز دیجیتال علاقه‌مند شدند. ازآنجایی‌که لایت کوین با هدف بهبود مقیاس‌پذیری بیت کوین و با یک فورک از این شبکه ایجاد شده است، استخراج آن شباهت زیادی به استخراج بیت کوین دارد. بااین‌حال، ماینینگ LTC نسبت به بیت کوین (BTC) ساده‌تر بوده و همین مسئله باعث محبوبیت آن شده است. به‌خاطر همین، در این مقاله به سراغ روش‌های ماینینگ لایت کوین رفته‌ایم تا به شما بگوییم که چگونه می‌توانید LTC را استخراج کنید.


استخراج لایت کوین (LTC) چیست؟

استخراج لایت کوین (LTC) چیست؟

لایت کوین (LTC) ارز دیجیتالی است که در سال 2011 با یک فورک از زنجیره‌ی بیت کوین ایجاد شد؛ بنابراین، لایت کوین از خانواده‌ی بیت کوین محسوب می‌شود و درصورتی‌که با استخراج بیت کوین آشنا هستید، یادگیری استخراج لایت کوین برای شما ساده است. اصولاً در شبکه‌هایی که از الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) یا PoW استفاده می‌کنند، کاربران می‌توانند با اتصال سخت‌افزار کامپیوتری خود به شبکه‌، ارزهای دیجیتال را استخراج کنند. در واقع، هر بلوک این بلاک چین‌ها دارای یک آدرس مشخص و منحصربه‌فرد است. این آدرس با حل‌کردن تابع ریاضی مخصوص شبکه، به نام تابع هش (Hash) به دست می‌آید. هر دفعه‌ای که تابع هش حل می‌شود، یک کد هش یکتا و منحصربه‌فرد را ایجاد می‌کند.


لایت کوین (LTC) از یک الگوریتم هش اختصاصی، به نام اسکریپت (Scrypt)، استفاده کرده است و به‌خاطر همین، استخراج آن به نرم‌افزار و سخت‌افزارهای خاصی نیاز دارد. از طرفی، ماینرها با اشتراک‌گذاری توان محاسباتی خود با شبکه در فرایندهای زیر مشارکت می‌کنند:


  • تأیید تراکنش‌ها

  • بستن بلوک‌ها

  • باز کردن بلوک‌های جدید

اولین ماینری که بتواند کوچک‌ترین واحد کد هش شبکه را به دست بیاورد، پاداش ماینینگ را دریافت خواهد کرد. لایت کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند و ماینرها از قدرت محاسباتی خود برای حل‌کردن نانس (Nonce) کمک می‌گیرند. منظور از نانس، یک عدد شبه‌تصادفی است که در فرایند استخراج به کار می‌رود و هر کاربری که نانس را زودتر حدس بزند، به پاداش استخراج دست پیدا می‌کند. بااین‌حال، استخراج لایت کوین و بیت کوین تفاوت‌هایی دارند:


  • زمان تولید بلوک: تولید هر بلوک در لایت کوین 2.5 دقیقه و در بیت کوین 10 دقیقه طول می‌کشد.

  • عرضه‌ی نهایی: تعداد کل واحدهای لایت کوین 84 میلیون و تعداد عرضه‌ی نهایی بیت کوین 21 میلیون است.

  • الگوریتم: لایت کوین از الگوریتم اسکریپت و بیت کوین از الگوریتم SHA256 استفاده می‌کند.

چگونه لایت کوین (LTC) استخراج کنیم؟

چگونه لایت کوین (LTC) استخراج کنیم؟

ممکن است که در ابتدا، استخراج لایت کوین (LTC) کار دشواری به نظر برسد؛ به‌خاطر همین، ماینینگ لایت کوین را به 4 مرحله تقسیم کرده‌ایم تا با مراحل استخراج این ارز، بهتر آشنا شوید. درصورتی‌که این مراحل را دنبال کنید، ماینینگ LTC و کسب پاداش آن برایتان راحت خواهد بود. در نهایت، به این نکته توجه داشته باشید که برای استخراج لایت کوین باید هزینه‌ای بپردازید، این هزینه شامل خرید و نگهداری سخت‌افزار کامپیوتری و همچنین هزینه‌ی برق مصرفی است.


گام اول؛ سخت‌ افزار استخراج لایت کوین (LTC)

استخراج لایت کوین (LTC) با سخت‌افزار خاصی انجام می‌شود که اصطلاحاً به آن ریگ ماینینگ (Rig Mining) گفته می‌شود. در ابتدا، استخراج لایت کوین ساده بود و می‌توانستید با کامپیوترهای معمولی این ارز را استخراج کنید؛ اما با زیادشدن تعداد ماینرها، رقابت بر سر استخراج لایت کوین افزایش یافت. بالارفتن تعداد ماینرها، استخراج این ارز را دشوار کرد؛ بنابراین، در حال حاضر، به سخت‌افزارهای قوی‌تری برای استخراج LTC نیاز دارید. به‌خاطر همین، اغلب ماینرها از دستگاه استخراج ایسیک (ASIC) یا مدار مجتمع استفاده می‌کنند تا شانس خود را برای استخراج لایت کوین افزایش دهند.


همان‌طور که گفتیم، استخراج لایت کوین به سخت‌افزار خاصی نیاز دارد؛ بنابراین، باید دستگاه ایسیکی (ASIC) را بخرید که از الگوریتم اسکریپت (Scrypt) پشتیبانی کند. علاوه‌برآن، ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) نیز از همین الگوریتم استفاده می‌کند و اگر دستگاه این امکان را داشته باشد، می‌توانید هر دو ارز را به‌طور هم‌زمان استخراج کنید.


گام دوم؛ نرم افزار استخراج لایت کوین (LTC)

پس از اینکه سخت‌افزار استخراج یا ریگ ماینینگ را راه‌اندازی کردید، باید نرم‌افزار استخراج لایت کوین (LTC) را دانلود کنید. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند که به بلاک چین لایت کوین متصل شوید. در واقع، نرم‌افزار لایت کوین کار را بین ماینرها تقسیم کرده و بلوک‌های جدید را به بلاک چین لایت کوین اضافه می‌کند.


نرم‌افزارهای رایگان مختلفی وجود دارند که برای استخراج لایت کوین استفاده می‌شوند. برخی از این نرم‌افزارها منبع‌باز هستند و کاربری ساده‌ای دارند. بااین‌حال، معمولاً افراد حرفه‌ای‌تر از نرم‌افزارهای پیشرفته‌تر استفاده می‌کنند. این نرم‌افزارهای پیشرفته امکان استخراج هم‌زمان چند ارز دیجیتال را به کاربران می‌دهند. این نرم‌افزارها رابط کاربری ندارند و کار با آن‌ها برای کاربران مبتدی و افرادی که برنامه‌نویسی بلد نیستند، دشوار است.


گام سوم؛ استخر استخراج لایت کوین (LTC)

هر چند سال یک‌بار، ایجاد بلوک‌های جدید لایت کوین (Litecoin) سخت‌تر می‌شود و ماینرها با انجام کار ثابت، نصف سابق لایت کوین به دست می‌آورند. از سوی دیگر، افزایش تعداد ماینرها، رقابت را بر سر پیداکردن بلوک جدید، دشوار کرده است. به‌خاطر همین، استخراج لایت کوین به‌صورت انفرادی کار بسیار سختی است و نتیجه‌ی دل‌خواه شما را نخواهد داشت.


ماینرهای انفرادی نمی‌توانند با مزارع بزرگ استخراج رقابت کنند و نتیجه‌ی خاصی از ماینینگ نمی‌گیرند؛ اما پیوستن به یک استخر استخراج (Mining Pool) روشی بسیار خوب و کاربردی برای شما است. منظور از استخر استخراج، محیطی مجازی است که ماینرها در آن جمع می‌شوند و قدرت محاسباتی خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند تا از این طریق، شانس استخراج ارزهای دیجیتال بیشتر شود.


برای پیوستن به استخر، باید کارمزدی را به اپراتور استخر بپردازید؛ اما با این کار، مطمئن می‌شوید که سود ثابتی را از ماینینگ LTC به دست خواهید آورد. انواع استخر استخراج وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای ماینینگ استفاده کنید؛ فقط کافی است که کارمزدها و نحوه‌ی پرداخت هرکدام را بررسی کرده و بهترین استخر را انتخاب کنید.


گام چهارم؛ استخراج لایت کوین (LTC)

پس از اینکه استخر استخراجی را با کارمزد و پرداخت مناسب پیدا کردید، ماینینگ لایت کوین را آغاز می‌کنید. سخت‌افزار استخراج را به برق متصل کرده و روشن کنید. سخت‌افزار با استفاده از نرم‌افزار انتخابی شما، به بلاک چین لایت کوین متصل می‌شود. در نرم‌افزار جزئیات کیف پول انتخابی و استخر استخراج را وارد کنید تا استخراج از طریق این استخر انجام شود. حالا شما آماده‌ی استخراج LTC هستید.


نحوه انتخاب سخت افزار ماینینگ برای استخراج لایت کوین (LTC) چگونه است؟

نحوه انتخاب سخت افزار ماینینگ برای استخراج لایت کوین (LTC) چگونه است؟

همان‌طور که دیدید، استخراج لایت کوین (LTC) به سخت‌افزار استخراج خاصی نیاز دارد. انتخاب سخت‌افزار مناسب برای استخراج لایت کوین بسیار مهم است. در هنگام انتخاب این سخت‌افزار باید به فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشید که در این بخش به توضیح این فاکتورها می‌پردازیم.


اهداف و انتظارات شما از استخراج لایت کوین (LTC)

⚠️مهم‌ترین نکته‌ای که در انتخاب سخت‌افزار ماینینگ LTC وجود دارد، توجه به اهداف و انتظارات خودتان از استخراج لایت کوین است. مثلاً ممکن است که برای کسب درآمد بیشتر استخراج کنید و یا اینکه می‌خواهید پاداش خود را نگهداری کنید تا قیمت آن افزایش یابد. به‌هرحال، با هر هدفی که استخراج می‌کنید، باید مطمئن شوید که سخت‌افزاری که می‌خرید بازدهی لازم را دارد و سرمایه‌تان را به شما بازمی‌گرداند.

قیمت سخت افزار استخراج لایت کوین (LTC)

هزینه‌ای که برای خرید سخت‌افزار در نظر گرفته‌اید در انتخاب نوع آن، اهمیت زیادی دارد. سخت‌افزارهای ماینینگ بازدهی‌های مختلفی دارند و باید سخت‌افزاری را انتخاب کنید که سرمایه‌ی اولیه‌ی شما را جبران کرده و برایتان سودآور باشد. برای مثال، سایت استخر "F2Pool" لیستی را از هزینه‌ها و درآمدهای انواع ایسیک (ASIC) ارائه کرده است. دراین‌بین، ماینر L7 یکی از سودآورترین ماینرهای لایت کوین (LTC) است؛ اما قیمتی در حدود 18500 دلار دارد؛ بنابراین، سال‌ها طول می‌کشد تا بتوانید هزینه‌ی خرید این سخت‌افزار استخراج را جبران کنید. از طرفی، می‌توانید به سراغ ماینرهای دست‌دوم بروید؛ اما باید در این زمینه محتاط باشید، چون‌که برخی از آن‌ها بسیار کار کرده‌اند و بازدهی‌شان پایین آمده است.


مصرف انرژی و هزینه‌ی استخراج لایت کوین (LTC)

شما باید هزینه‌ی برق مصرفی یک دستگاه ایسیک (ASIC) را در نظر بگیرید. برای مثال، ماینر L7 حدود 10 دلار برق در روز مصرف می‌کند. البته این هزینه‌ها بستگی به کشور شما و نوع برق مصرفی‌تان دارند. درصورتی‌که روزانه 10 دلار برای برق مصرفی در نظر بگیرید، در سال باید 35000 دلار بپردازید که هزینه‌ی بسیار زیادی است.


علاوه‌بر آن، ماینرها در هنگام کار، گرمای زیادی تولید می‌کنند و داغ‌شدن بازدهی آن‌ها را پایین می‌آورد و باعث فرسایش آن‌ها می‌شود. در نتیجه، کولر شما باید به‌طور مداوم روشن باشد که این مسئله هم باعث مصرف برق می‌شود. شما باید همه‌ی این هزینه‌ها را پیش از خرید سخت‌افزار استخراج، در نظر بگیرید.


هش ریت (Hashrate) یا نرخ هش سخت‌افزار

منظور از هش ریت (Hashrate) قدرت پردازش دستگاه ماینینگ در یک ثانیه است. هرچه نرخ هش دستگاه ASIC بالاتر باشد، ارز دیجیتال بیشتری را استخراج خواهید کرد. البته برخی از استخرهای استخراج پاداش کل استخر را بین کاربران تقسیم می‌کنند؛ اما اغلب آن‌ها با توجه به کار انجام‌شده توسط هر ماینر پاداش می‌دهند. در نتیجه، هرچه نرخ هش ماینر شما بالاتر باشد، سود بیشتری را از استخر استخراج به دست می‌آورید.


انتخاب نحوه‌ی استخراج لایت کوین (LTC)


پس از اینکه دستگاه ماینینگ را خریدید، باید درمورد نحوه‌ی استخراج تصمیم بگیرید. اگر استخراج انفرادی را انتخاب کنید، احتمال یافتن یک بلوک تقریباً صفر می‌شود؛ اما اگر بلوکی را پیدا کنید، تمام پاداش آن متعلق به خودتان خواهد بود و کارمزدی را به شخص ثالث نمی‌پردازید. یکی دیگر از راه‌های استخراج لایت کوین (LTC) استفاده از استخرهای استخراج است. در یک استخر استخراج، ماینرها توان محاسباتی خود را با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا شانس آن‌ها برای پیداکردن بلوک جدید بیشتر شود. از این طریق، مطمئن می‌شوید که سود ثابتی را از استخر به دست می‌آورید و در یافتن بلوک‌ها ناکام نخواهید بود.


بهترین راه برای ماینینگ لایت کوین (LTC) چیست؟

بهترین راه برای ماینینگ لایت کوین (LTC) چیست؟

سه روش اصلی برای استخراج لایت کوین (LTC) وجود دارد. هرکدام از این روش‌ها مزایای خود را دارند؛ بااین‌حال، به‌خاطر افزایش رقابت در پیداکردن بلوک‌های جدید، روش انفرادی استخراج بسیار دشوار است. تقریباً می‌توان گفت که در سال 2023، یک ماینر انفرادی هیچ سودی را از استخراج لایت کوین (LTC) کسب نمی‌کند.


روش‌های استخراج لایت کوین (LTC) عبارتند از:


  • استخراج انفرادی (Solo Mining): در استخراج انفرادی، شما به‌عنوان یک گره ماینر به شبکه‌ی لایت کوین متصل می‌شوید و از دستگاه ماینر خود برای ساخت بلوک جدید استفاده می‌کنید. اگر موفق شوید که یک بلوک جدید را به زنجیره اضافه کنید، 12.5 LTC پاداش کامل یک بلوک را دریافت خواهید کرد. در نتیجه، دریافت کامل پاداش و عدم وجود کارمزد، تنها مزیت استخراج انفرادی است؛ اما همان‌طور که گفتیم برای پیداکردن بلوک جدید باید با مزارع بزرگ استخراج رقابت کنید. این مسئله باعث می‌شود که شانس شما برای یافتن بلوک جدید تقریباً صفر باشد.

  • استخر استخراج (Mining Pool): استفاده از استخر استخراج، محبوب‌ترین روش ماینینگ LTC است. این استخرها قدرت محاسباتی چندین ماینر را با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا شانس حل‌کردن یک بلوک تراکنش را افزایش دهند. زمانی که یکی از اعضای استخر بلوکی را حل می‌کند، پاداش 12.5 LTC بین همه‌ی کاربران تقسیم می‌شود؛ البته معمولاً استخرها پاداش را با توجه به نرخ هش هر کاربر تقسیم می‌کنند. اگرچه برای استفاده از استخر استخراج باید کارمزدی را پرداخت کنید؛ اما همیشه سود ثابتی را از استخراج دریافت خواهید کرد.

  • استخراج ابری (Cloud Mining): استخراج ابری روش جدید و کمتر شناخته‌شده‌ای برای استخراج ارزهای دیجیتال است. در این روش، کاربران از یک ارائه‌کننده‌ی استخراج ابری برای ماینینگ لایت کوین (LTC) استفاده کرده و مبلغی را به‌صورت ماهانه یا سالانه پرداخت می‌کنند. در نتیجه، برای استفاده از استخراج ابری، به سخت‌افزار ماینینگ نیازی ندارید. در واقع، شما با پرداخت هزینه‌ای برای اجاره‌ی فضای محاسباتی ابری، از استخراج لایت کوین سود کسب می‌کنید.

در حالت کلی، محبوب‌ترین روش استخراج لایت کوین و ارزهای دیگر، استفاده از استخر ماینینگ است. حتی اگر شما دستگاه استخراج قدرتمندی داشته باشید، باز هم با استفاده از استخر استخراج، می‌توانید شانس خود را برای حل‌کردن بلوک جدید بالا ببرید و خیالتان از کسب سود ماینینگ راحت باشد.


سخن پایانی


لایت کوین (LTC) یکی از معتبرترین ارزهای دیجیتال است که ماینرها هم به استخراج این ارز علاقه‌ی زیادی دارند. بااین‌حال، اگر می‌خواهید ارز لایت کوین را استخراج کنید، باید به نکات مختلفی، مانند سخت‌افزار، نرم‌افزار، استخر و هزینه‌ی ماینینگ توجه داشته باشید. افرادی که همه‌ی جوانب ماینینگ را پیش از آغاز استخراج در نظر می‌گیرند، می‌توانند سود خوبی را از استخراج لایت کوین به دست بیاورند. به‌خاطر همین، در این مقاله، استخراج LTC و تمام جنبه‌های مختلف آن را به شما آموزش دادیم.