استخر استخراج حاصل جمع‌آوری قدرت همه ماینرها و استخراج سودآور ارزهای دیجیتال است. بسیاری از افراد به جای اینکه هزینه کنند و دستگاه ماینینگ شخصی خریداری کنند، ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به یک استخر سودآور بسپارند و از سود کوتاه‌مدت و بلندمدت آن لذت ببرند. اگر می‌خواهید با این مفهوم جذاب در دنیای گسترده ارزهای دیجیتال آشنا شوید و آگاهانه برای سرمایه خود تصمیم‌گیری کنید، لطفاً تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.


استخر استخراج چیست؟.png

استخر ماینینگ چیست؟

ویتالیک بوترین خالق اتریوم بر این عقیده است که استخراج ارزهای دیجیتال می‌تواند سبب از دست رفتن منابع و ایجاد آلودگی‌های محیطی شود. همین موضوع سبب شده تا بسیاری از افراد به جای اینکه دستگاه شخصی خریداری کنند و دردسرهایش را به جان بخرند، به استخر استخراج روی آورند.


این استخرها که از چندین دستگاه ماینر قدرتمند تشکیل شده‌اند، وظیفه اصلی‌شان استخراج ارزهای دیجیتال جدید و همچنین تأیید تراکنش‌ها و رسیدگی به معاملات بر بستر بلاکچین است. استخرها از رایانه‌هایی بسیار قوی با تجهیزات مخصوص و قدرت پردازش بالا با دسترسی به سرعت بالای اینترنت استفاده می‌کنند.


این ماینرها قادرند با ترکیب منابع محاسباتی خود با دیگر رایانه‌های موجود در استخر، قدرت پردازش مرکب بسیار بالایی را ایجاد کنند و بلاک‌های جدید رمز ارزها را با سرعتی بالا استخراج کنند. در ادامه با طرز کار آن‌ها آشنا خواهیم شد.


چگونه یک استخر ماینینگ کار می‌کند؟

از آنجایی که استخر استخراج از چندین ماینر قدرتمند تشکیل شده است، برای اینکه بتواند ارزهای جدید را با قدرت استخراج کند، موظف است که هش‌های اعضای استخر را مدیریت کند، کارهایی را که هر کدام از اعضای استخر انجام داده‌اند ثبت کند و سهم پاداش هر یک را بدهد.


استخرها ممکن است تمامی اعضای خود را به کار مشخصی با دامنه‌ای از نانس مشخص بگمارند. نانس در واقع به اعدادی گفته می‌شود که هر ماینر آن را محاسبه کرده و بدین ترتیب رمز ارزهای جدید را استخراج می‌کند. این روش تا جایی ادامه پیدا می‌کند که وظیفه تعیین‌شده به نحو احسن به پایان برسد. پس از آن نوبت به تعیین وظیفه جدید می‌رسد.


روش دوم به این صورت است که استخر به ماینرهای خود آزادی عمل می‌دهد تا هر سهمی از واحد کاری را که مایل هستند، انجام دهند. بدین ترتیب هر یک از اعضا وظیفه متفاوتی را برعهده می‌گیرد و روی محدوده مشابه با دیگران کار نمی‌کند.


انواع سیستم‌های پاداش در استخر ماینینگ

من در سال 1398 حدود 80 میلیون تومان روی Antpool که بهترین استخر استخراج با سهم هش ریت 17.47 درصد در نظر گرفته می‌شود، سرمایه‌گذاری کرده و هر سال سود خود را بی‌دردسر برداشت می‌کنم. وقتی که ماینرها بلاک‌های هش را شناسایی می‌کنند، موفق به دریافت پاداش استخراج می‌شوند. پاداش استخراج نیز بر اساس مکانیسم سهام استخر که تعین کننده میزان کاری است که اعضای استخر در فرایند ماینینگ انجام داده‌اند، میان ماینرها تقسیم می‌شود.


استخر استخراج بیتکوین.png

جالب است بدانید که سهام ماینرها یا رد می‌شود یا تأیید. اگر ماینرها نقش مهمی در استخراج رمز ارز جدید ایفا کرده باشند و محاسبات خود را درست و به موقع انجام داده باشند، کامپیوتر سهام آن‌ها را تأیید و آن‌ها را در پاداش سهام شریک می‌کند. در غیر این صورت اما، سهام آن‌ها رد می‌شود و سهمی از پاداش دریافت نمی‌کنند. هرچه استخر ماینینگ قدرت هش بالاتری داشته باشد، سهام بیشتری را نیز در اختیار اعضای استخر می‌گذارد.


Pay-per-share

هر چه یک ماینر توان پردازشی بیشتری را وارد استخر استخراج کرده باشد، سهامی که به آن تعلق می‌گیرد بیشتر بوده و سود بالاتری نیز نصیب آن می‌شود. این روش جالب، ارتباطی به موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن فرایند استخراج بلاک یا درآمد استخر ندارد و سودی تضمین‌شده است که از سوی صاحب استخر به اعضای شبکه تعلق می‌گیرد. لازم به ذکر است که ارزش هر سهم به قدرت هش لازم برای ماین کردن بلاک‌های جدید بستگی دارد. مثلاً اگر برای استخراج بلاک جدید به 100 سهام نیاز داشته باشیم، با توجه به اینکه پاداش بلاک بیت کوین 6.25 است، ارزش هر سهم نیز 0.625 بیت کوین در نظر گرفته می‌شود.


Full pay-per-share (FPPS)

این اصطلاح که در مبحث استخر استخراج کاربرد فراوانی دارد، به معنای پرداخت کامل به ازای هر سهم است. در این روش که مشابه با روش قبلی نیز هست، هزینه معاملات نیز به اعضای استخر پرداخت می‌شود. در واقع در این روش، ماینرها می‌توانند علاوه بر دریافت پاداش بلاک، هزینه معاملات خود را نیز دریافت کنند.


Pay-per-last N share

پرداخت به ازای آخرین تعداد سهام نیز یکی دیگر از روش‌های رایج تقسیم پاداش در استخر استخراج است. در این روش هر یک از اعضای استخر، پاداش خود را بر اساس سهام تأیید شده خود دریافت می‌کنند. در واقع هر‌گاه استخر موفق به کشف بلاک جدید شود، آنگاه میزان همکاری تمام ماینرها را در پنجره زمانی مشخصی بررسی می‌کند و پاداش را بر اساس درآمد واقعی استخر بین آن‌ها تقسیم می‌کند.


استخر ماینینگ.png

لازم به ذکر است که اگر یکی از اعضای استخر پیش از به نتیجه رسیدن و استخراج بلاک از استخر خارج شود، هیچ پاداشی به آن تعلق نمی‌گیرد. به همین دلیل بسیاری از ماینرها در این روش تلاش می‌کنند تا پایان معاملات در استخر بمانند و تلاش کنند. در این روش گاهی هزینه معاملات نیز به اعضای استخر پرداخت می‌شود و گاهی خیر. به هر حال این موضوعی است که لازم است هر ماینر پیش از پیوستن به یک استخر جویا شود.


نحوه شروع کار با استخرهای ماینینگ

اگر شما هم قصد دارید همکاری خود را با یک استخر استخراج معتبر آغاز کنید و در سود یافتن بلاک‌ها شریک شوید، لازم است نکات مهمی را در نظر داشته باشید. همان‌طور که پیش از انتخاب صرافی ارز دیجیتال به نکاتی مانند کارمزدها، امنیت، شهرت و اعتبار و موارد این چنینی دقت می‌کنیم، پیش از انتخاب استخر نیز لازم است به نوع سیاست‌ها، قدرت محاسباتی و موارد دیگری که در ادامه آموزش می‌دهیم، دقت داشته باشید تا بتوانید همکاری سودآوری را تجربه کنید.


تجهیزات خود را انتخاب کنید

پیش از اینکه بخواهید به یک استخر استخراج بیتکوین بپیوندید، ابتدا لازم است تجهیزات لازم را برای این کار انتخاب کنید. جالب است بدانید که با هر دستگاهی که واحد پردازنده مرکزی (CPU) و کارت گرافیک (GPU) داشته باشد می‌توانید ارز دیجیتال استخراج کنید. اما این پروسه برایتان سود چندانی نخواهد داشت! زیرا این نوع دستگاه‌ها از لحاظ زمان و انرژی بسیار پرمصرف هستند و هزینه‌های بالایی را بر مجموعه تحمیل می‌کنند.


بنابراین بهترین کار این است که دستگاه تخصصی استخراج ارزهای دیجیتال یا ASIC تهیه کنید. این دستگاه‌ها قدرت به مراتب بالاتری نسبت به کامپیوترهای معمولی دارند و سود بیشتری را نیز نصیبتان می‌کنند. البته پیش از انتخاب دستگاه لازم است به توان پردازشی یا هش ریت آن توجه کافی داشته باشید. به طور کلی هر چه هش ریت یک دستگاه بالاتر باشد، سرعت انجام معاملات بالاتر رفته و به همان نسبت سودآوری دستگاه نیز بیشتر می‌شود.


نحوه شروع کار با استخرهای ماینینگ.png

علاوه بر هش ریت، لازم است به میزان مصرفی انرژی دستگاه و همچنین به روز بودن مدل آن نیز توجه کافی داشته باشید.


از شفاف بودن سیاست‌های استخر اطمینان حاصل کنید

اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری سودآوری را تجربه کنید، ابتدا لازم است از سیاست‌های استخر استخراج مورد نظرتان آگاه شوید. بنابراین پیش از پیوستن به استخر مورد نظر خود ابتدا ببینید که روش پرداخت پاداش به چه صورت است. آیا اپراتور استخر پرداخت را بر اساس سهام انجام می‌دهد و هزینه معاملات را هم در نظر می‌گیرد، یا اینکه پرداخت را به ازای آخرین تعداد سهام و نتیجه نهایی کار انجام می‌دهد.


همچنین لازم است هش ریت استخر را بررسی کنید و آن را با دیگر استخرهای مشابه مقایسه کنید. ضمناً لازم است از کارمزدها نیز مطلع شوید. پیشنهاد می‌کنیم لیستی از سؤالات و مواردی که قصد بررسی آن‌ها را دارید، تهیه کنید و پیش از پیوستن به یک استخر، آن‌ها را بررسی کنید و به جواب برسید تا بتوانید استخر مورد نظر خود را آگاهانه انتخاب کنید.


اندازه استخر و قدرت محاسباتی آن را بررسی کنید

جالب است بدانید که بهترین استخر استخراج در واقع استخری است که قدرت محاسباتی بالاتری داشته باشد. چرا که هر چه قدرت محاسباتی بالاتر باشد و ماینرهای بیشتری قدرت پردازش خود را در اختیار آن قرار داده باشند، محاسبات با سرعت بالاتر و در زمان کمتری انجام می‌پذیرند.


اما یادتان باشد که قدرت محاسباتی بالاتر الزاماً ارتباط مستقیمی با اندازه استخر ندارد. در واقع یک استخر می‌تواند بزرگ باشد اما با مجموعه‌ای از تجهیزات قدیمی کار کند. در عین حال یک استخر می‌تواند کوچک باشد اما با ماینرهای به روز و با قدرت پردازش عالی فعالیت کند. پس بهتر است برای اطمینان از انتخاب استخر درست به هش ریت آن توجه بیشتری داشته باشید تا اندازه آن.


اما در حالت کلی، هر چه استخر بزرگ‌تر و با تجهیزات به‌روزتری باشد، قدرت محاسباتی بالاتری خواهد داشت و بنابراین سریع‌تر موفق به پیدا کردن بلاک‌ها خواهد شد. در این صورت سود حاصل نیز برای ماینر بیشتر و خود استخر نیز قابل اطمینان‌تر است.


بهترین استخر استخراج.png

استخر خود را انتخاب کنید و شروع به استخراج کنید

پس از اینکه موارد مختلف را بررسی کردید، دیگر نوبت آن است که استخر استخراج مورد نظرتان را انتخاب کنید. به طور خلاصه، استخر ماینینگ لازم است علاوه بر داشتن اعتبار و شهرت خوب، قدرت محاسباتی و هش ریت بالایی داشته باشد. اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری‌تان سودآور شود، بهتر است ماینرهایی را انتخاب کنید که به روز هستند و قدرت پردازش قوی دارند.


درست است که با کامپیوتر خود نیز می‌توانید در این استخرها عضو شوید، اما سود آن به استهلاک کامپیوترتان و هزینه‌هایی که روی دستتان می‌اندازد، نمی‌صرفد. پس شرایط خود را بسنجید و بر اساس میزان سرمایه‌ای که دارید، استخر مورد نظر خود را انتخاب کنید.


بزرگ‌ترین استخرهای استخراج ارز دیجیتال در جهان

برای اینکه بتوانید سرمایه‌گذاری موفقی داشته باشید، ابتدا لازم است استخرهای استخراج فعال در دنیا را بشناسید. عضویت در استخر استخراج بیتکوین می‌تواند شانس دستیابی به درآمد ثابت و کم‌ریسک را برایتان ایجاد کند. هرچه اطلاعاتتان در این زمینه بیشتر باشد، شانس موفقیتتان نیز افزایش می‌یابد. در ادامه با معرفی بهترین استخر استخراج برای یک سرمایه‌گذاری سودآور همراهمان باشید:


Foundry USA

استخر استخراج بیتکوین Foundry USA یکی از معروف‌ترین استخرهای جهان واقع در نیویورک است که هش ریت آن در نوامبر 2022 به 84.34 EH/sرسیده است. این استخر پس از اعلام ممنوعیت ماینینگ ارزهای دیجیتال در کشور چین و مهاجرت گسترده چینی‌ها به کشورهای دیگر نظیر امریکا به چنین قدرت و شهرتی دست یافت. طبق داده‌های سایت معتبر btc.com، این استخر در حال حاضر رتبه نخست را در دنیا از آن خود کرده و 29.93 درصد از سهم شبکه را نیز به خود اختصاص داده است.


Antpool

استخر استخراج Antpool به عنوان دومین استخر بزرگ دنیا شناخته شده است. تعداد بلاک‌های استخراج شده توسط این استخر در سال گذشته به 8,965 بلاک رسیده است. با سرمایه‌گذاری در این استخر می‌توانید میزان درآمدهای خود را روی داشبورد اختصاصی خود از راه دور تماشا کنید. در واقع همه اطلاعات با شفافیت کاملی در اختیارتان گذاشته می‌شود. بنابراین اگر برای سرمایه‌گذاری موفق به دنبال بهترین استخر استخراج با امکان کنترل استخراج از راه دور می‌گردید، می‌توانید روی Antpool حساب کنید.


F2Pool.png

F2Pool

استخر ماینینگ F2Pool نیز با استخراج 7,803 بلاک در سال گذشته و هش ریت 41,587.95 PH/s، عنوان سومین استخر برتر جهان را از آن خود کرده است. جالب است بدانید که با پلتفرم این استخر می‌توانید با گوشی خودتان بیتکوین نیز معامله کنید.


این استخر از بیش از 40 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند، پشتیبانی متنی قوی دارد و در برابر حملات دیداس ایمن است. اما نقطه ضعفش این است که کارمزدهای بالایی را برای استخراج بلاک‌ها در نظر می‌گیرد. در کل یک انتخاب خوب برای افرادی است که می‌خواهند به عضویت استخرهای معتبر درآیند.


Poolin

استخر استخراج Poolin نیز با استخراج 3,824 بلوک در سال گذشته و هش ریت 5,120.25 PH/s، جایگاه ششم را از آنِ خود کرده است. به کمک این استخر می‌توانید سرمایه و قدرت پردازش ماینر خود را در استخراج بیت کوین، اتریوم، زی کش و ارزهای دیگر شریک شوید. از مزایای این استخر می‌توانیم به امکان دسترسی جهانی، پشتیبانی عالی از مشتریان، شفافیت در اعلام هش ریت و ارائه ماشین‌حساب برای محاسبه پاداش‌هایتان اشاره کنیم. تنها نقطه ضعف این استخر نیز کارمزد بالای آن است.


BinancePool

استخر BinancePool نیز به عنوان بهترین استخر استخراج برای سرمایه‌گذاری افراد، خصوصاً افرادی که از کاربران این صرافی بوده‌اند و از خدمات پشتیبانی 24 ساعته آن رضایت داشته‌اند، شناخته می‌شود. به کمک این استخر می‌توانید در استخراج بیش از 150 ارز دیجیتال مشارکت داشته باشید و کیف پول بیت کوین نیز برای خودتان بسازید.


معرفی انواع استخر استخراج برای سرمایه‌گذاری.png

این استخر نیز موفق شده در سال گذشته 6,155 بلاک استخراج کند و با هش ریت 44,788.46 PH/s، مقام چهارم را از آن خود کند. از نقاط ضعف آن می‌توانیم به دشواری کار با پلتفرم آن و عدم پشتیبانی از سیستم پرداخت‌های سنتی اشاره کنیم.


مزایا و معایب استخر استخراج

پیوستن به یک استخر استخراج مزایا و معایبی دارد که برای تصمیم‌گیری آگاهانه لازم است آن‌ها را بدانید. اگر بخواهید به تنهایی ارزهای دیجیتال را استخراج کنید، واقعیت این است که عملاً خود را در رقابت شدیدی با ماینرهای پیشرفته قرار می‌دهید. در این صورت هیچ تضمینی در کار نیست که به طور مستمر بتوانید معادلات بلاک‌ها را حل کنید و پاداش خوبی را دریافت کنید.


اما زمانی که قدرت پردازش ماینر خود را در اختیار یک استخر استخراج بیتکوین قرار می‌دهید، در واقع پردازش ماینر خود را با چندین ماینر پیشرفته دیگر شریک می‌شوید. این همکاری قدرتمند می‌تواند شانس سودآوری را برایتان بیشتر کند. از دیگر مزایای عضویت در یک استخر می‌توانیم به سود ثابت و مستمر کوتاه‌مدت و بلندمدت نیز اشاره کنیم. ضمناً خودتان می‌توانید انتخاب کنید که پاداشتان در کوتاه‌مدت به حسابتان واریز شود یا پس از به نتیجه رسیدن فرایند استخراج.


مورد دیگری که از مهم‌ترین مزایای پیوستن به یک استخر است، کاهش چشمگیر هزینه‌ها برای شماست. اگر شما بخواهید به صورت یک ماینر انفرادی کار کنید و چند دستگاه را به هم مرتبط کرده و به شبکه بلاکچین متصل کنید، بدون شک لازم است هزینه‌های نگهداری و برق و آب فراوانی را بپردازید. در حالی که با عضو شدن در یک استخر هزینه بسیار کمتری را پرداخت می‌کنید.

البته لازم است بدانید که عضویت در یک استخر کاملاً بی‌ریسک و بی‌عیب هم نیست. یکی از مهم‌ترین مسائلی که لازم است به آن توجه داشته باشید، شفاف بودن سیاست‌های استخر است. بعضی از استخرها هش ریت خود را بالاتر از آنچه واقعاً هست، اعلام می‌کنند. بعضی دیگر نیز مبلغ درآمد شما را به طور شفاف بیان نمی‌کنند و این‌گونه پاداش کمتری را به شما پرداخت می‌کنند. بنابراین لازم است این موضوع را پیش از انتخاب استخر در نظر داشته باشید.

ضمناً این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر استخری از تجهیزات قدیمی استفاده کند یا با قطعی برق و مشکلات فنی مواجه شود، عملیات ماینینگ تا اطلاع ثانویه متوقف می‌شود. طبیعتاً در چنین شرایطی درآمد ماینرها نیز متوقف می‌شود و روی سود دریافتی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. پس بهترین کار این است که سراغ استخرهایی بروید که پشتیبانی قوی داشته و از تجهیزات به روز و مدرن استفاده ‌کنند.


سخن آخر


استخر استخراج گزینه‌ای سودآور برای افرادی است که می‌خواهند از سرمایه خود در راه پیدا کردن ارزهای دیجیتال جدید استفاده کنند. کافی است استخر معتبری را انتخاب کنید و قدرت پردازش ماینر خود را در اختیار آن قرار دهید تا از سود مستمری که به کیف پولتان واریز می‌شود، لذت ببرید.