شاید اولین روش کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال، استخراج (Mining) بوده باشد. یعنی از همان لحظه‌ای که خالق ناشناس بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، اولین بلوک این ارز را ایجاد کرد، ماینینگ بیت کوین نیز آغاز شد. به‌این‌ترتیب، افراد زیادی به استخراج بیت کوین علاقه‌مند شدند و روزبه‌روز بر تعداد آن‌ها افزوده شد. در سال‌های بعد، ارزهای دیجیتال دیگری نیز معرفی شدند که امکان استخراج آن‌ها وجود داشت و برخی از ماینرها، به این ارزها تمایل پیدا کردند.


از آن زمان تا کنون، اتفاقات گوناگونی در جهان کریپتو رخ داده و نحوه‌ی استخراج ارزهای دیجیتال نیز تغییرات بسیاری داشته است. در همین راستا، یکی از سوالاتی که همیشه مطرح می‌شود، درباره‌ی نحوه استخراج ارز دیجیتال با گوشی هوشمند است. بسیاری از افراد علاقه دارند که به ماینینگ با گوشی اقدام کنند؛ اما مزایا و معایب آن را نمی‌دانند. به‌خاطر همین، در این مقاله، به‌سراغ نحوه استخراج ارز دیجیتال با موبایل رفته‌ایم و تمام جنبه‌های مختلف ماینینگ با تلفن همراه را بررسی خواهیم کرد.


استخراج ارز دیجیتال (Crypto Mining) چیست؟

استخراج ارز دیجیتال (Crypto Mining) چیست؟

پیش از اینکه به‌سراغ استخراج ارز دیجیتال با موبایل برویم، باید ببینیم که اصلاً ماینینگ (Mining) چیست و چگونه عمل می‌کند. منظور از استخراج ارز دیجیتال (Crypto Mining) استفاده از توان محاسباتی سخت‌افزار کامپیوتری برای حل محاسبات پیچیده‌ی یک شبکه‌ی کریپتو است. به‌این‌ترتیب، تراکنش‌های یک شبکه پردازش شده و برای ثبت آن‌ها، بلوک‌های جدیدی ایجاد می‌شوند. پاداشی که بابت این فعالیت پرداخت می‌شود، همان سود حاصل از استخراج ارز دیجیتال خواهد بود.


شبکه‌هایی که بلوک‌های جدید را به‌این‌صورت ایجاد می‌کنند، از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) سود می‌برند. پس، برای استخراج ارزهای دیجیتال باید به‌سراغ چنین شبکه‌هایی بروید. بیت کوین (Bitcoin) و برخی از شبکه‌های دیگر از الگوریتم اثبات کار سود می‌برند؛ اما ازآنجایی‌که این شبکه‌ها مصرف انرژی بسیار بالایی دارند و برای محیط زیست مضر هستند، شبکه‌های دیگری نیز با الگوریتم‌هایی جدید پا به عرصه گذاشته‌اند.


استخراج ارز دیجیتال به چه ابزاری نیاز دارد؟

استخراج ارز دیجیتال به چه ابزاری نیاز دارد؟

اصولاً از واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) و یا سیستم‌هایی با توان محاسباتی بالا برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. در ابتدا، تعداد ماینرهای بیت کوین بسیار اندک بود و به‌راحتی می‌شد استخراج BTC را انجام داد؛ اما با افزایش بی‌رویه‌ی ماینرها، رقابت برای یافتن بلوک‌های جدید بالا رفت. از طرفی، بیت کوین از عملکردی ضدتورمی، به نام هاوینگ (Halving) استفاده می‌کند و هر 4 سال یک‌بار، پاداش ایجاد بلوک را نصف می‌کند. این مسائل، باعث شده‌اند که امروزه استخراج ارزهای دیجیتال بسیار دشوار باشد.


در همین راستا، دستگاه‌های استخراج مدار مجتمع یا ای‌سیک (ASIC) با تمرکز بر روی ماینینگ ارزهای دیجیتال به بازار آمده‌اند. البته دشواری استخراج ارزهای دیجیتال آن‌قدر بالا رفته که ماینینگ انفرادی با این دستگاه‌ها نیز، بسیار سخت است. پس، باید بررسی کنیم که در چه شرایطی می‌توانیم استخراج ارز دیجیتال با موبایل را انجام دهیم، چون‌که طبیعتاً توان محاسباتی گوش‌ها، بسیار پایین‌تر است.


استخراج ارز دیجیتال با موبایل چیست؟

استخراج ارز دیجیتال با موبایل چیست؟

منظور از استخراج ارز دیجیتال با موبایل، استفاده از توان پردازش گوشی‌های هوشمندی با سیستم‌عامل‌های اندروید و ios، برای ماینینگ کریپتو است. شما می‌توانید ارزهای دیجیتالی را که از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند، با تلفن همراه استخراج کنید. پاداش این کار، به‌ همان ‌اندازه‌ی ماینینگ با دستگاه‌های پیشرفته است؛ با این تفاوت که تلفن شما ظرفیت پردازش بسیار پایین‌تری دارد و طبیعتاً پاداش بسیار کمتری دریافت خواهید کرد.


یکی از روش‌های خوب برای ماینینگ، عضویت در استخر استخراج (Mining Pool) است؛ جایی‌که ماینرها توان محاسباتی خود را روی هم می‌گذارند تا شانس خود را برای پیدا‌کردن بلوک جدید، افزایش دهند. برای استخراج ارز دیجیتال با موبایل هم می‌توانید عضو یکی از این استخرها شوید، تا نتیجه‌ی مطلوب‌تری بگیرید.


استخراج ارز دیجیتال با موبایل چگونه انجام می‌شود؟

برای استخراج ارز دیجیتال با موبایل به موارد زیر نیاز دارید:


  • سرمایه‌گذاری برای خرید گوشی هوشمند

  • دانلود نرم‌افزار استخراج ارز دیجیتال

  • اتصال پایدار به اینترنت

همان‌طور که می‌دانید، ماینینگ ارزهای دیجیتال به مصرف برق بسیار بالایی نیاز دارد و همچنین، به‌خاطر پردازش توابع پیچیده، سخت‌افزار کامپیوتری را به‌سرعت فرسوده می‌کند. به‌همین‌ترتیب، گوشی تلفن شما هم به‌طور مداوم به شارژ نیاز پیدا خواهد کرد و به‌دلیل داغ‌کردن در هنگام ماینینگ، به‌سرعت فرسوده می‌شود؛ بنابراین، ممکن است که زیان شما بابت دستگاه و برق مصرفی، بسیار بیشتر از درآمدتان باشد. البته، راه‌های ساده‌تری هم برای کسب درآمد و یا حتی استخراج کریپتو با گوشی وجود دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.


بااین‌حال، اگر هنوز به استخراج ارز دیجیتال با موبایل علاقه دارید، باید به‌سراغ یک نرم‌افزار ماینینگ تلفن همراه بروید. اصولاً این نرم‌افزارها توسط ارائه‌دهندگان شخص ثالث عرضه شده‌اند و باید آن‌ها را به‌طور مستقیم از سایت‌هایشان دانلود کنید. برای مثال، گوگل‌پلی نرم‌افزارهای استخراج ارز دیجیتال با موبایل را مجاز نمی‌داند و آن‌ها را ارائه نمی‌دهد.


استخراج ارز دیجیتال با اندروید

استخراج ارز دیجیتال با اندروید

برای استخراج ارز دیجیتال با اندروید، شما می‌توانید از یک نرم‌افزار انفرادی ماینینگ استفاده کنید و یا اینکه به یک استخر استخراج، بپیوندید. برخی از مشهورترین استخرهای ماینینگ عبارت‌اند از:



  • BTC.com

  • Poolin

  • AntPool

  • ViaBTC

ازآنجایی‌که کسب درآمد خوب از طریق استخراج ارز دیجیتال با موبایل، ممکن است یک قرن طول بکشد، عضویت در یک استخر ماینینگ کار عاقلانه‌تری به‌نظر می‌رسد. از سوی دیگر، ماینرها می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای موبایلی، مانند Bitcoin Miner یا MinerGate، به استخرهای ماینینگ متصل شوند تا قدرت محاسباتی خود را بالاتر ببرند و در سود حاصل، با سایر ماینرها، شریک شوند.


استخراج ارز دیجیتال با آیفون

استخراج ارز دیجیتال با آیفون

استخراج ارز دیجیتال با آیفون و ios نیز امکان‌پذیر است و شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای ماینینگ و یا اتصال به استخرها، این کار را انجام دهید. بااین‌حال، همان‌طور که می‌دانید، گوشی‌های آیفون قیمت بسیار بالایی دارند و استخراج ارز دیجیتال، به‌سرعت می‌تواند آن‌ها را فرسوده کند. در نتیجه، با یک محاسبه‌ی ساده، متوجه می‌شوید که سود حاصل از استخراج ارز دیجیتال با آیفون، بسیار کمتر از زیان مالی شما خواهد بود.


بااین‌حال، اگر همچنان به ماینینگ با ios علاقه دارید، بهتر است که به‌سراغ آلت‌کوین‌ها بروید؛ چون‌که استخراج آن‌ها ساده‌تر از بیت کوین است و به‌این‌ترتیب، شانس موفقیت شما بالاتر خواهد رفت.


آیا استخراج ارز دیجیتال با موبایل ایده‌ی خوبی است؟

در حالت کلی، استخراج ارز دیجیتال با موبایل کار مقرون‌به‌صرفه‌ای نیست. دلایل این مسئله عبارت‌اند از:


نرم‌افزارهای استخراج ارز دیجیتال با گوشی، گزینه‌ی اول برای ورود بدافزار به موبایل شما هستند. درصورتی‌که به این نرم‌افزارها دسترسی نامحدودی بدهید، به‌راحتی می‌توانند به تمام اطلاعات شما دسترسی داشته باشند و حریم خصوصی‌تان را نقض کنند. در بسیاری از مواقع، سازندگان نرم‌افزارهای استخراج با گوشی بیش از شما سود می‌کنند. آمارها نشان می‌دهند که بسیاری از این نرم‌افزارها با هدف کلاهبرداری راه‌اندازی‌ شده‌اند تا از توان محاسباتی تلفنِ همراه شما، برای استخراج خودشان استفاده کنند.


نرم‌افزارهای استخراج، عملکرد گوشی شما را مختل کرده و آسیب‌های زیادی را به آن وارد می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که دستگاه شما کُند شود و حتی در هنگام انجام کارهای عادی نیز با مشکل مواجه خواهید شد.


بهترین روش‌های استخراج ارز دیجیتال با موبایل کدام‌اند؟

بهترین روش‌های استخراج ارز دیجیتال با موبایل کدام‌اند؟

حالا که با چالش‌های پیش روی استخراج ارز دیجیتال با موبایل آشنا شدید، باید بگوییم که خوشبختانه روش‌هایی هستند که جایگزین ماینینگ با گوشی می‌شوند و سود خوبی را برای شما به‌همراه دارند. به‌خاطر همین، در این بخش، به بهترین روش‌های استخراج ارز دیجیتال با موبایل و یا روش‌های جایگزین، اشاره خواهیم کرد.


استخراج ابری (Cloud Mining)

ماینینگ ابری (Cloud Mining) یکی از روش‌هایی است که جایگزین استخراج ارز دیجیتال با گوشی می‌شود. استخراج ابری شامل دو دسته‌ی مختلف از نرم‌افزارها است:


  1. دسته‌ی اول: شرکت‌ها و سازمان‌هایی هستند که به کاربران اجازه‌ می‌دهند تا سخت‌افزار و نرخ هش یک مزرعه‌ی استخراج را اجاره کنند. برخی از این سازمان‌ها، نرم‌افزارهایی موبایلی دارند که روند استخراج را به کاربران گزارش می‌دهند. به‌این‌ترتیب، شما با توجه به نرخ هشی که اجاره کرده‌اید، در سود کل مزرعه، سهم خواهید داشت.

  1. دسته‌ی دوم: این دسته از نرم‌افزارهای استخراج ابری، از کاربران می‌خواهند که روزی یک‌بار به سرور اصلی متصل شوند. این نرم‌افزارها باید به اطلاعات و موقعیت شما دسترسی داشته باشند. آن‌ها بابت این کار، به شما پاداش‌هایی را با ارز دیجیتال می‌پردازند؛ بنابراین، نیازی ندارید که به‌طور مداوم به اینترنت متصل باشید و محاسبات پیچیده‌ای را انجام دهید.

حالا که با استخراج ابری آشنا شدید، ممکن است که به‌دنبال بهترین پلتفرم‌های ارائه‌دهنده‌ی این خدمات باشید. برخی از بهترین سایت‌های خدمات استخراج ابری عبارت‌اند از:


  • Binance

  • Kucoin

  • Hashing24

  • StormGain

بازی یا یادگیری برای کسب درآمد (Play or Learn to Earn)

بازی یا یادگیری برای کسب درآمد (Play or Learn to Earn)

نوعی دیگر از نرم‌افزارهای جایگزین استخراج ارز دیجیتال با موبایل، به‌عنوان بازی برای کسب درآمد (Play to Earn) و یا یادگیری برای کسب درآمد (Learn to Earn) شناخته می‌شوند. این نرم‌افزارها طیف وسیعی از فعالیت‌ها را شامل می‌شوند که پاداش‌هایی را با ارزهای دیجیتال، به شما پرداخت می‌کنند.


در سال‌های اخیر، تعداد این نرم‌افزارها رشد زیادی داشته است. معمولاً شما باید کیف پول ارز دیجیتال خود را به این نرم‌افزارها متصل کنید و پاداش‌هایی را که می‌گیرید، در کیف پولتان ذخیره کنید. برخی از معروف‌ترین نرم‌افزارهای این حوزه عبارت‌اند از:


  • Ember Fund

  • Coin Hunt World

  • Wheel of Trivia

چشم‌انداز استخراج ارز دیجیتال با موبایل چگونه است؟

چشم‌انداز استخراج ارز دیجیتال با موبایل چگونه است؟

بااینکه استخراج ارزهای دیجیتال استقبال چشم‌گیری داشته؛ اما مضرات آن، از نظر اقتصادی و محیط زیست، انتقادات بسیاری را به‌همراه داشته است. همین مسئله باعث شده که شبکه‌های مهمی، مانند اتریوم، به استفاده از الگوریتم اثبات سهام (PoS) روی بیاورند. از سوی دیگر، بسیاری از کشورها، قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای استخراج ارز دیجیتال وضع کرده‌اند. این مسائل باعث شده‌اند که در مورد استمرار استخراج ارز دیجیتال با گوشی و سایر دستگاه‌ها، تردید ایجاد شود. بااین‌حال، باید منتظر بود و دید که در آینده، فناوری بلاک چین به کدام سمت پیش خواهد رفت و وضعیت استخراج ارز دیجیتال با موبایل چگونه خواهد شد.


سخن پایانی


استخراج ارز دیجیتال با موبایل کار بسیار دشواری است و به‌خاطر آسیب‌هایی که به تلفن هوشمند شما می‌زند، مقرون‌به‌صرفه نیست. در عوض، روش‌های بسیار ساده‌تری برای کسب درآمد با موبایل وجود دارند که شما می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را جایگزین ماینینگ کریپتو با گوشی کنید. برای مثال، بازی‌های مبتنی بر بلاک چین، روشی کاربردی و مفید برای کسب ارزهای دیجیتال هستند و در کنار سرگرمی، برای شما سودآور خواهند بود.