سال گذشته سال پرمشغله‌ای برای بازار ارزهای دیجیتال بود، زیرا افراد زیادی به این بازار علاقه نشان دادند. بازار ارزهای دیجیتال به‌سرعت در حال رشد است و مردم در سرتاسر جهان بیش از گذشته به خرید و فروش و معاملات ارز دیجیتال می‌پردازند.


بهتر است بگوییم که مردم به ارزهای دیجیتال اعتقاد پیدا کرده‌اند؛ این یعنی که اکنون بیش از هر زمان دیگری بازار ارزهای دیجیتال به ارائه کیف پول‌های امن برای ذخیره‌سازی رمزارزها نیاز دارد. در این مقاله قصد داریم یکی از کیف پول‌های رمزارزی پرطرفدار به نام مث ولت را به شما معرفی کنیم.

معرفی کیف پول مث‌ولت (Math Wallet)


معرفی کیف پول مث ولت

ارزهای دیجیتال تمایل دارند از کیف پول‌هایی استفاده کنند که امن‌تر و معتبرتر هستند. کیف پول مث ولت (Math Wallet) بخش بزرگی از یک پلتفرم بزرگ دیجیتال به نام مث (Math) است.


بنیان‌گذار و مدیر ارشد فناوری مث اریک یو (Eric Yu) است. یو مدیر ارشد فناوری Zhongtopia، بزرگ‌ترین پلتفرم همکاری دوجانبه در چین با بیش از ده میلیون کاربر بود.


مث ولت یک کیف پول نرم‌افزاری است که می‌توان آن را با موبایل، لپ‌تاپ، نرم‌افزار و سخت‌افزار استفاده کرد، بنابراین مث ولت یک کیف پول ارز دیجیتال چند پلتفرمی امن در نظر گرفته می‌شود. این کیف پول همچنین از بیش از ۳۰۰۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها بیت کوین، اتریوم، پولکادات، فایل کوین، ایاس، سولانا، آوالانچ و پالیگان هستند.


کیف پول مث ولت یک کیف پول چند زنجیره‌ای است؛ یعنی از چند بلاکچین پشتیبانی می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال خود را ذخیره کنند، انتقال بدهند و به اشتراک بگذارند.


کیف پول مث ولت چیست؟

کیف پول مث ولت چگونه کار می‌­کند؟

کیف پول مث ولت یک کیف پول نرم افزاری است. کیف پول‌های نرم‌افزاری همان‌طور که از نامشان پیداست مانند تمام نرم‌افزارهای دیگر بر روی یک سیستم کامپیوتری نصب می‌شوند. این کیف پول‌ها آنلاین هستند و بنابراین به‌عنوان کیف پول‌های گرم شناخته می‌شوند.


طریقه عملکرد کیف پول مث ولت به این صورت است که شما نرم­‌افزار این کیف پول را دانلود کرده و بر روی گوشی و یا کامپیوتر خود نصب می‌کنید. بعد از آن باید در این کیف پول ثبت‌ نام کنید و یک حساب کاربری بسازید تا بتوانید ارزهای دیجیتال خود را در آن ذخیره کنید. این کیف پول آنلاین است، یعنی برای استفاده از این کیف پول باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. این کیف پول کلیدهای خصوصی شما را به صورت آنلاین ذخیره می­‌کند و به همین دلیل شاید امنیت کمتری داشته باشد.


بیشتر بخوانید: کیف پول نرم افزاری چیست؟


ولت‌های ارز دیجیتال

کیف پول مث ولت از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

یکی از ویژگی‌های اصلی کیف پول مث ولت این است که از چندین بلاکچین پشتیبانی می‌کند. استفاده از چندین بلاکچین به این معنی است که شما هر ارز دیجیتالی را در اختیار داشته باشید و بر روی هر بلاکچینی معامله کنید، می‌­توانید از کیف پول مث ولت استفاده کنید. مث ولت در حال حاضر از حدود ۱۰۰ بلاکچین و ارزهای دیجیتال آن‌­ بلاکچین‌ها پشتیبانی می‌کند.

کیف پول ارز دیجیتال مث‌ ولت از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کنند؟


برخی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده در مث ولت:

  • بیت کوین (Bitcoin)
  • اتریوم (Ethereum)
  • پولکادات (Polkadot)
  • زنجیره هوشمند بایننس (BSC)
  • سولانا (Solana)
  • فایل کوین (Filecoin)
  • آربیتروم (Arbitrum)
  • هکو چین (Huobi ECO Chain)
  • پالیگان (Polygon)
  • اوکی ایکس چین (OKExChain)
  • فانتوم (Fantom)
  • آوالانچ (Avalanche)
  • اپتیمستیک اتریوم (Optimistic Ethereum)
  • فلو (Flow)
  • ترون (TRON)
  • نیر (Near)
  • کوساما (Kusama)
  • استیت ماین (Statemine)
  • کارورا (Karura)
  • بیفراست (Bifrost)
  • کراست (CRUST)
  • مون بیم (Moonbeam)
  • کلاور (Clover)
  • داروینیا (Darwinia)
  • ایاس (EOS)
  • زنجیره بایننس (Binance Chain)
  • ترا (Terra)
  • کازموس (Cosmos)
  • سکرت نتورک (Secret Network)
  • کاوا (KAVA)
  • تور چین (THORChain)
  • هلیوم (Helium)
  • اتریوم 2 (Eth2)
  • هارمونی (Harmon)
  • و ....

آیا کیف پول مث ولت (Math Wallet) امن است؟

در کیف پول موبایل و وب مث ولت، فقط شما به کلید خصوصی یا کلمه عبور خود دسترسی دارید. به همین دلیل است که در صورت گم‌شدن کامپیوتر شخصی یا تلفن همراه خود همیشه باید یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. هنگامی‌که این کار را انجام دادید، آن را در جایی امن ذخیره کنید و اجازه ندهید کسی به آن دسترسی داشته باشد.


یک کیف پول غیر حضانتی مانند مث ولت تمام تلاش خود را می‌کند تا شما بتوانید از کیف پول به روشی کاربرپسند و ایمن استفاده کنید. به همین دلیل است که وقتی یک کیف پول جدید در برنامه ایجاد می‌کنید، از شما می‌خواهند که نسخه پشتیبان تهیه کنید.


کیف پول مث ولت با کیف پول‌های سخت‌افزاری کار می‌کند که باعث می‌شود به یک کیف پول ایمن تبدیل شود. در واقع اتصال کیف پول مث ولت به کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر بسیار آسان است. در اینجا روش این کار را به شما آموزش می‌دهیم:


  1. یک شبکه بلاکچین را در کیف پول مث ولت خود انتخاب کنید. برای مثال اتریوم را در نظر بگیرید.
  2. در گوشه سمت راست بالا، روی دکمه «Connect Hardware Wallet» کلیک کنید.
  3. روی «Connect» کلیک کنید. آدرس حساب را چک کنید و اگر صحیح بود روی «confirm» کلیک کنید. اتصال در این مرحله به پایان می‌رسد.

چطور در کیف پول مث ولت ثبت نام کنیم؟

هرکسی می‌تواند کیف پول مث ولت را راه‌اندازی کند. برای استفاده از کیف پول مث ولت باید اپلیکیشن آن را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. برای این کار می‌توانید این کیف پول را از وب‌سایت رسمی Math Wallet دریافت کنید و یا به گوگل پلی برای اندروید و اپ استور برای iOS سر بزنید.

ثبت‌نام در سایت مث ولت

وقتی نرم‌افزار این کیف پول را باز می‌کنید، منوی کوچکی می‌بینید که از شما می‌خواهد بلاکچینی را انتخاب کنید که قصد دارید برای آن کیف پول داشته باشید. زمانی که بلاک‌چین مورد نظر خود مثلاً بیت کوین را انتخاب کردید، باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید یک کیف پول ایجاد کنید و یا اینکه به‌طور آزمایشی از این کیف پول (نسخه دمو) استفاده کنید. پس از انتخاب این مورد به صفحه بعدی می‌روید.


برای افزودن کیف پول‌های بیشتر برای بلاکچین‌های مختلف در این نرم‌افزار می‌توانید به‌سادگی به تب بالا سمت چپ بروید. در اینجا تمام بلاکچین‌ها را خواهید دید و می‌توانید از بین آن‌ها بلاکچین‌های موردنظر خود را انتخاب کرده و به تعداد دلخواه کیف پول ایجاد کنید. وقتی به دنبال ایجاد یک کیف پول جدید هستید برنامه از شما می‌خواهد که یک نسخه پشتیبان از کیف پول خود تهیه کنید. نسخه پشتیبان را در جایی امن ذخیره کنید، زیرا بسیار مهم است. در صورت گم‌شدن کیف پول خود اگر نسخه پشتیبان خود را نداشته باشید نمی‌توانید به دارایی‌های خود دسترسی پیدا کنید.


چطور از کیف پول مث ولت استفاده کنیم؟

کیف پول مث ولت همچنین دارای یک مرورگر برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) به‌عنوان یک گزینه است. این کیف پول همچنین به‌عنوان افزونه مرورگر در دسترس است. این کیف پول تبادل توکن زنجیره‌ای و فروشگاه dApp چند زنجیره‌ای را تسهیل می‌کند. شما می‌توانید کیف پول مث ولت خود را به این dAppها وصل کنید و توکن‌ها را مبادله کنید، به تجارت بپردازید و خرید و فروش ارز و NFT انجام دهید.


برخی از محبوب‌ترین dAppهایی که می‌توانید در مرورگر مث dApp پیدا کنید عبارت‌اند از اوپن‌سی، یونی‌سواپ، Curve ،NFT Stats ،NFTGO و بسیاری دیگر از دی‌اپ‌ها. ازآن‌جایی‌که مث یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های کیف پول در دنیای ارزهای دیجیتال است، گزینه استیکینگ هم دارد که از طریق Math Vault انجام می‌شود.


Math Vault یک پلتفرم استیکینگ است که در آن می‌توانید انواع مختلفی از ارزها را با نرخ درصد سالانه بسیار خوب و رقابتی که تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد استیک کنید. اگر ارزهای مختلفی را استیک کنید یک توکن مث هم دریافت خواهید کرد. اساساً هرچه تعداد بیشتری بیت کوین، اتریوم، ایاس، یو اس دی کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را در استخر قرار دهید، قدرت استخراج مث شما بالاتر خواهد بود و بنابراین توکن‌­های مث بیشتری دریافت خواهید کرد.


ازآنجایی‌که کیف پول مث ولت در زمان نگارش این مقاله بیش از یک میلیون کاربر دارد، زنجیره مث عمدتاً بر روی کیف پول‌های هوشمند و همچنین بر روی برنامه‌های بلاکچین انحصاری تمرکز دارد. زنجیره مث یک پاراچین غیرمتمرکز L2 است که امکان تبادل آسان با زنجیره‌های جانبی اتریوم، پولکادات، بایننس، فایل کوین، Rollups و EVM را فراهم می‌کند.


مزایا و معایب کیف پول مث ولت

کیف پول مث ولت یک کیف پول نرم‌افزاری است که مزایا و معایبی دارد. وقتی صحبت از ویژگی‌های اضافی می‌شود (علاوه بر ارسال و دریافت ارز دیجیتال)، مث ولت از موارد دیگری مانند Address book، مرورگر Dapp، تجارت Defi درون برنامه‌ای، کیف پول سخت‌افزاری و گزینه دمو پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این موارد، مث ولت مزایای دیگری هم دارد که در ادامه می‌خوانید:


  1. پشتیبانی از چند زنجیره و امکان اتصال به تمام شبکه‌های Layer2
  2. کارمزد تراکنش‌های کاهش‌یافته به‌منظور آسان‌تر کردن تراکنش‌ها برای کاربران عادی
  3. طراحی آسان کاربرپسند
  4. هنگام ایجاد کیف پول جدید، شما را وادار می‌کند تا یک نسخه پشتیبان تهیه کنید
  5. برای استفاده از وب ۳ (web3) بهینه شده است تیم پیرامون مث ولت تجربیات فنی و عملیاتی زیادی درزمینۀ پروژه‌های بلاکچین دارند. پایگاه قوی بیش از یک میلیون کاربر ابزار اصلی آن‌ها برای دستیابی به اهداف اصلی خود است. این تیم همچنین بر این باور است که ذخیره و تبادل داده به قدم بزرگ بعدی بلاک‌چین برای کاربران عادی تبدیل خواهد شد.

البته علاوه بر مزایا، معایبی هم در کیف پول مث ولت وجود دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. دو کیف پول مختلف با این نام وجود دارد که ممکن است گیج‌کننده باشند
  2. پشتیبانی از مشتریان به‌کندی انجام می‌شود و تیم پشتیبانی به همه سوالات پاسخ نمی‌دهند

مقایسه کیف پول‌­های نرم افزاری مث ولت و متامسک

متامسک در دنیای ارزهای دیجیتال به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و امن‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری در نظر گرفته می‌شود. بنابراین تصمیم گرفتیم کیف پول مث ولت را با قوی‌ترین رقیبش مقایسه کنیم.

متامسک در مقابل مث ولت


بر اساس تعداد کاربران، متامسک با ۳ میلیون کاربر در مقایسه با یک میلیون کاربرد مث ولت بسیار پرطرفدارتر است. حالا این سؤال پیش می‌آید که چرا متامسک بسیار محبوب‌تر از مث ولت است؟


متامسک محبوب‌ترین کیف پول ارزهای دیجیتال در دوره صعودی ۲۰۱۷ شناخته شد. همچنین شایان‌ذکر است که متامسک خیلی زودتر از مث ولت و در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد. مشکل اصلی متامسک برای مدت طولانی این بود که اپلیکیشن موبایل نداشت، اما در چند ماه اخیر این مشکل را حل کرده است.


این دو کیف پول درواقع تقریباً مشابه یکدیگر هستند. هر دو به‌عنوان افزونه مرورگر در دسترس هستند و از سیستم‌عامل‌های iOS و Android پشتیبانی می‌کنند. استفاده از هر دو کیف پول رایگان است. نقطه‌ضعف اصلی کیف پول متامسک این است که حملات بیشتری نسبت به این کیف پول شکل گرفته و آن را ناامن کرده است. بنابراین مث ولت نسبتاً امن‌تر از متامسک است.