متاورس (metaverse)، یک فراجهان ساخته شده با قوه‌ی تخیل و صنعت است. متاورس سعی دارد اتصالی بین زندگی واقعی و دیجیتال ایجاد کند وهمین قضیه سبب شده تا موانع میان زندگی واقعی و دیجیتال برداشته شود. فراجهان متاورس، به ترکیب سه واقعیت معروف است که عبارتند از واقعیت توسعه‌یافته، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی. متاورس، خود را به عنوان یک پروژه‌ بلاکچینی معرفی می‌کند. این پروژه، به صورت عمومی عرضه شده و جهان تازه‌ای را برای رشد بازار ارز دیجیتال به وجود آورده است. هدف متاورس، ارائه زیر ساخت‌های اصلی برای هدف‌های اجتماعی، شرکتی و خصوصی عنوان شده است. هدف متاورس از نظر عموم افراد، ایجاد جهانی است که در آن دارایی دیجیتال یا توکن متاورس هوشمند با تراکنش‌هایی از طریق واسطه‌ای ارزشمند یا به اصطلاح اوراکل خرید و فروش می‌شوند.


فضای متاورس

فضای متاورس به‌گونه‌ای تعبیه شده است که جهان مجازی را به شکل سه بعدی به ما نشان دهد و موانع بین دنیاهای واقعی و مجازی را از بین ببرد. به تعبیر دقیق‌تر به جای اینکه به صفحه نمایش نگاه کنید و از بازی‌های متاورس لذت ببرید، می‌توانید با استفاده از هدست و عینک‌های مخصوص به بازی وارد شوید و تجربه لذت‌بخش‌تری را به دست بیاورید. فضاهای متاورسی همانند یک زندگی واقعی هستند و درون آن‌ها باید علاوه بر بازی و مراقبت به خرید ارز دیجیتال، معامله زمین و... بپردازید. در این دنیا می‌توان همانند دنیای واقعی دور هم جمع شد و با یکدیگر زندگی و تعامل کرد. جهان متاورس، چیزی فراتر از بازی‌های کامپیوتری و بازی‌های دانلود شده در تلفن همراه است.


واقعیت متاورس

به متاورس، اَبَرمجموعه نیز می‌گویند، زیرا مجموعه‌ای است که از سه بخش واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت اینترنت تشکیل شده است. در برخی از منابع برای کمک به درک متاورس، آن را به یک شهربازی تشبیه کرده‌اند که در آن محدودیتی مشاهده نمی‌شود و این نامحدود بودن مرتبط با تمام وسایل در تمام وجوه است. حتی حرکت در آن به سادگی و بدون خستگی انجام خواهد شد و برای استفاده از شرایط بهتر و خاص باید از ارز متاورس استفاده نمود.

واقعیت متاورس

نام متاورس

برخی گمان می‌برند که فکر مارک زاکربرگ برای تغییر نام فیسبوک به متا تاثیر زیادی در گزینش نام متاورس داشته است. برخلاف تصور عمومی، تصمیم زاکربرگ دلیل اصلی نام‌گذاری متاورس نیست. پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که پیش از این کلمه‌ی متاورس در کتاب‌هایی به قلم نیل استفنسون آمده است. نیل استفنسون یکی از نویسنده‌های توانمند کتاب‌های تخیلی به شمار می‌رود.


استفنسون در سال ۱۹۹۲ اولین کتاب خود را با نام «سقوط برف» به مرحله چاپ رساند که در آن از کلمه متاورس استفاده شده بود. در آن زمان هنوز تصور بازی‌ها و پروژه‌های متاورس مشکل بود اما این نویسنده با قلم خود توانسته بود، دنیایی سه بعدی از آواتارها درست کند که این آواتارها انسان‌های واقعی بودند. داستان این کتاب به این گونه آغاز می‌شود که دو راننده که شغل آن‌ها تحویل کالاست به منظور نجات خود از یک ویران شهر به متاورس می‌آیند. این کتاب در زمان خود جزو محبوب‌ترین کتاب‌ها در زمینه تخیلی محسوب می‌شد.


ایمنی متاورس

متاورس با استفاده از هوش مصنوعی ایمنی را تضمین می‌کند. همچنین هوش مصنوعی نقش بزرگی در حسابرسی و انتقال ارز به کیف پول دارد. فضای مجازی متاورس متاورس نیازمند قراردادهایی است که این قراردادها با کمک هوش مصنوعی تنظیم می‌شوند. هوش مصنوعی علاوه بر امنیت و حسابرسی سبب شده تا تعامل‌ها سریع‌تر صورت گیرد و افراد در متاورس بتوانند باهم گشت‌وگذار کنند. از مزیت‌های هوش مصنوعی می‌توان به سریع بودن آن اشاره کرد.


اکنون با ارتقای هوش مصنوعی می‌توان کاراکترهای سه بعدی را به طور واضح دید و همچنین تبادل گفتار و نوشتار را به سرعت و بدون خطا مشاهده نمود. این تبادل نوشتار به گفتار به گونه‌ای بر روی شخصیت‌های سه بعدی قرار می‌گیرد که دنیای متاورس را به طور خاصی به واقعیت نزدیک می‌کند.


انواع ارز متاورس

متاورس بستری را برای خرید و فروش ارز دیجیتال فراهم کرده و سبب ایجاد رمزارزهای جدیدی شده است. ارزهای دیجیتال متاورس بسیار متنوع هستند، اما ۶ رمزارز در آن معروف‌تر از بقیه هستند. این ارزهای دیجیتال، در بازی‌های متفاوت متاورسی کاربرد دارند. در ادامه به نام‌ این ارزهای دیجیتال اشاره می‌کنیم و در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

انواع ارز متاورس

  • ارز مانا (MANA) که متعلق به پلتفرم دیسنترالند (Decentraland) است.
  • ارز AXS (اکسی اینفینیتی)
  • ارز انجین کوین ENJ (Enjin Coin)
  • ارز SAND (سند) مربوط به پلتفرم سندباکس (The Sandbox) است.
  • ارز دیجیتال اطلس (ATLAS) برای پلتفرم استار اطلس (Star Atlas) است.
  • ارز دیجیتال ام وی آی (MVI) مربوط به پلتفرم Metaverse Inde است.

توکن دیسنترالند

از دیگر انواع توکن متاورس می‌توان به معروف‌ترین آن یعنی مانا، توکن دیسنترالند اشاره کرد. اغلب دیسنترالند را به عنوان یک پلتفرم می‌شناسند که این پلتفرم یک واقعیت مجازی است که مبتنی بر بلاکچین است. در اینجا کاربران می‌توانند محتوا ایجاد کنند و با یکدیگر تعامل کنند که قسمتی از آن به این صورت است که کاربران زمین خریداری می‌کنند و زمین‌های خود را می‌توانند توسعه دهند و بفروشند یا همان گونه که زمین را خریده‌اند به فروش نیز برسانند. در حال حاضر دیسنترالند بزرگ‌ترین جهان مجازی است. این جهان مجازی بزرگ یک توکن متاورس به نام لند را عرضه کرده است که البته این توکن متاورس غیر قابل تعویض است.


زمین‌های توکن متاورس دیسنترالند

در مورد زمین‌ها باید گفت که زمین‌ها به طور کامل منحصر به هر فرد است و خود افراد باید تصمیم بگیرند و سپس انتخاب کنند که با زمین‌های خود چه کنند. خریداری این زمین‌ها با استفاده از ارز متاورس مانا انجام می‌گیرد. مانا به غیر از زمین کاربردهای دیگری نیز دارد. در اصل مانا یک توکن اصلی است که در دیسنترالند استفاده می‌شود. این توکن به اصطلاح یک توکن بومی است که برای هزینه‌ی کالاها و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این توکن بر روی اتریوم ساخته شده است و این به این معنی است که می‌توان آن را با انواع ارزهای متاورس معامله کرد.

زمین بازی دسنترالند

زمین بازی مانا

مانا دارای یک ویژگی خاص است. در مورد توضیح این ویژگی می‌توان گفت که مجموع عرضه و ارائه‌ی مانا ثابت است و مقداری معادل با ۲.۶ میلیارد مانا دارد. در واقع همواره فقط ۲.۶ میلیارد مانا وجود دارد و بیشتر از این مقدار نیست. مانا همچون یک ارز استفاده می‌شود و مبادله آیتم‌های بازی را ممکن می‌سازد.

 زمین بازی مانا

زمین بازی اکسی اینفینیتی

ارز متاورس بعدی که راجع به آن توضیح خواهیم داد ارز متاورس اکسی اینفینیتی است. ارز متاورس اکسی اینفینیتی یک توکن متاورس بومی به شمار می‌رود که این توکن بومی در پلتفرم NFT ارائه می‌شود. این بازی بیشتر به دلیل کسب درآمد مورد توجه قرار گرفت زیرا به نظر برخی از نظر محتوا، بازی مورد پسند گیمرها واقع نشده است. در این بازی یک مکان قرار گرفته که مخصوص پرورش حیوانات خانگی است. آمارها نشان می‌دهند که در فیلیپین این بازی توجه زیادی را به خود جلب کرده است و بیش از ۶۰ درصد کاربر فعال این کشور در بازی اکسی اینفینیتی شرکت می‌کنند.

زمین بازی اکسی اینفینیتی

در این بازی از توکن متاورس دیگری نیز استفاده می‌شود که این توکن SLP است. این توکن برای اهدافی همچون پرورش مورد استفاده قرار می‌گیرد و قابل ذکر است که این توکن‌ها به راحتی به دست نمی‌آیند و برای به دست آوردن آن‌ها باید در ماجراجویی‌ها یا نبردها پیروز شد. تفاوت بین دو توکن ذکر شده در این بازی این است که توکن SLP یک توکن حاکمیتی نیست و برای رای دادن نمی‌توان از آن استفاده نمود. شایان به ذکر است که توکن اکسی در مجموع ۲۷۰ میلیون ارائه می‌شود.


زمین بازی انجین(ENJ)

یکی دیگر از توکن‌های متاورس کوین انجین است که مبنی بر اتریوم ساخته شده. این پلتفرم به گونه‌ای طراحی شده است که استفاده از NFT ها را برای انواع برندها و البته مشاغل راحت‌تر می‌کند. در این پلتفرم NFTهایی که ساخته می‌شوند با انجین هستند و البته از استاندارد ERC_1155 استفاده می‌کنند. این استاندارد کاملا با استاندارد ERC_721 متفاوت است. NFTهای تولیدی در محیط انجین به طور مستقیم توسط توکن کوین انجین پشتیبانی می‌شوند. در این پلتفرم هر زمانی که NFT جدید تولید می‌شود به همراه آن یک مقدار مشخص ENJ یا کوین انجین در توکن ضمیمه می‌شود. ارز بومی مورد استفاده در بازی کوین انجین است. قابل ذکر است که NFT در یک شبکه خاص تولید می‌شود.

زمین بازی انجین(ENJ)

انجین از سرمایه گذاری خوبی برخوردار بوده و به تازگی تقریبا ۱۹ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. این سرمایه در راه بلاک چینی برای NFT استفاده می‌شود که این بلاکچینی مبنی بر پولکادات ساخته شده. توکن انجین دارای یک عرضه نهایی یک میلیاردی است. این بازی یکی از محبوب‌ترین بازی‌های متاورسی به شمار می‌رود و همچنین عنوان یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها در مارکت کریپتوکارنسی است. کرپتوکارنسی، یکی از بزرگ‌ترین مارکت‌های جهانی می‌توان نام برد.

انواع زمین بازی متاورس

زمین بازی سندباکس

بازی سندباکس (Sand box) یکی از برترین بازی‌ها در دسته بازی‌های متاورسی است. هدف این بازی کنار گذاشتن روبلاکس (Roblox) و ماینکرافت (Minecraft) است. از جلوه‌های این بازی که فرد را ترغیب به بازی می‌کند، دادن مالکیت واقعی و همچنین فروش واقعی با توکن‌های غیر قابل تعویض است. این بازی برای این که افراد را ترغیب به ورود به اکوسیستم خود کند جوایزی را برای افرادی که در اکوسیستم حاضر می‌شوند، در نظر می‌گیرد. بازی سندباکس (sandbox) تقریبا سهم ۷ درصدی از بازارهای متاورس دارد که به نوبه خود فوق‌العاده است. این بازی یک برگ برنده فوق‌العاده دارد که آن وجود یک پلتفرمی با قابلیت توسعه و گسترش دادن است.

 زمین بازی سندباکس

در مورد این بازی می‌توان به یک مثال جالب اشاره کرد و آن Sand Box Game Maker است. این بازی درون خود یک راهنما قرار داده است که این راهنما بسیار جامع و کامل عرضه شده و درمورد چگونگی تعامل با دنیای مجازی است. همچنین در این بازی قابلیت استفاده از Vox Edit نیز دارد. این برنامه جهت این موضوع ارائه شده که هر فرد یک دارایی مخصوص و یونیک را داشته باشد. همچنین در آن آپلود، انتشار و فروش NFT نیز ممکن است. این بازی یکی از قدیمی‌ترین بازی‌ها به شمار می‌رود و این بازی از محبوبیت بیشتری در سال‌های گذشته برخوردار بوده است.


بازی Sand box تقریبا یک بازی غیر متمرکز است و بر بستر اتریوم است. در این بازی زمین‌های خریداری شده لند نام دارند و این زمین‌ها به صورت دیجیتالی عرضه می‌شوند. وجه‌های اشتراک سند باکس و دیسنترالند بسیار زیاد است. متاورس سند باکس علاوه بر توکن‌هایی همانند لند، ارزهای متاورس دیگری نیز دارند که یکی از مهم‌ترین این ارزهای دیجیتال ارز متاورس سند است. توکن سند برای آسان سازی تراکنش‌ها طراحی و تولید شده است.


زمین بازی بلاک توپیا

این بازی به دلیل گرافیک فوق‌العاده‌اش مشهور است. از نقاط قوت این بازی می‌توان به گرافیک قوی آن اشاره کرد. این بازی به این گونه‌ای طراحی شده که درون آن یک آسمان خراش ۲۱ طبقه‌ قرار دارد. هنگام ورود به این آسمان خراش ۲۱ طبقه‌ای فضایی را خواهیم دید که فروشگاه‌های متنوع دارد و همچنین دفترهای کار را شامل می‌شود. دلیل ۲۱ طبقه‌ای بود این آسمان خراش، محدود بودن بیت کوین‌های قابل استخراج یا قابل ماین به ۲۱ میلیون است.

زمین بازی بلاک توپیا

زمین بازی ایم میوتبل ایکس

این یکی از امن‌ترین پروژه‌های متاورس است. سرعت عمل ایم میوتبل ایکس بسیار بالاست و هوش مصنوعی در ایم میوتبل ایکس بسیار قابل قبول عمل کرده. تراکنش‌های ارز متاورس در این بازی بالای ۹ هزار در ثانیه انجام می‌شوند و همچنین دارای تایید سریع و البته تقریبا بدون کارمزد یا با کارمزد کم است. با استفاده از ایم میوتبل ایکس می‌توان ارزهای دیجیتال متنوع را مبادله کرد و بازی‌های منحصر به فردی را تجربه کرد.

زمین بازی ایم میوتبل ایکس

جمع بندی

در دنیای متاورس ارز متاورس یا توکن متاورس در انواع متفاوت دیده می‌شود. این ارزها با استفاده از هوش مصنوعی به کیف پول منتقل می‌شود. انتقال امن توکن‌ها و ارزها به کیف پول نقش بزرگی در حفظ سرمایه‌ی ما دارد. 7 ارز متاورسی معروف‌تر از سایرین هستند و در بازی‌ها محبوبیت بیشتری کسب کرده‌اند. این شعار که در حین بازی کسب درآمد کنید، سبب محبوبیت این بازی‌ها شده است. در این مطلب نیز به معرفی توکن‌های متاورس پرداختیم، امیدواریم که از این مطلب لذت برده باشید. برای خرید توکن های متاورسی از بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی، یعنی اکسبیتو بر روی لینک کلیک نمایید.