روش‌های گوناگونی برای تعیین زمان ورود به معاملات و خروج از آن‌ها وجود دارد. معامله‌گران از این روش‌ها استفاده می‌کنند تا معاملات دقیقی داشته باشند و روندهای بازار را از دست ندهند. یکی از این روش‌های معاملاتی، استاپ (Stop Limit) است. اگرچه این روش نسبت به اوردر لیمیت (Limit Order) کاربرد کمتری دارد؛ اما در زمان اطمینان از تحلیل، روش خوبی برای همراه‌شدن با روند بازار است. به‌خاطر همین، در این مقاله، به‌سراغ آموزش نحوه ورود به معاملات با استاپ لیمیت رفته‌ایم و چگونگی تعیین آن روی نمودار و در صرافی را شرح خواهیم داد.


اوردر لیمیت (Limit Order) چیست؟

اغلب معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی، از اوردر لیمیت یا سفارش محدود (Limit Order) برای تعیین نقطه‌ی ورود به معاملات استفاده می‌کنند. از طریق اوردر لیمیت، تریدرها محدوده‌ی مشخصی را روی نمودار پیدا کرده و صبر می‌کنند تا قیمت به آن محدوده برسد و سفارش آن‌ها فعال شود. در نتیجه، با تعیین لیمیت اوردر، به صرافی یا کارگزاری موردنظر می‌گویید که سفارش شما در چه قیمتی فعال شود؛ بنابراین، پیش از رسیدن به این قیمت، هیچ معامله‌ای برای شما آغاز نخواهد شد. سفارش محدود یا اوردر لیمیت در بازار آتی (Futures) یا پرپچوال (Perpetual)، برای هر دو نوع معامله‌ی خرید (Buy) و فروش (Sell) کاربرد دارد؛ همچنین، حدود سود (Take Profit) و توقف ضرر (Stop Loss) شما را نیز مشخص می‌کند. به چنین معاملاتی، معاملات لیمیت گفته می‌شود.


آموزش ویدیوئی نحوه ورود به معاملات با استاپ لیمیت


معامله مارکت (Market) چیست؟

درصورتی‌که پس از تحلیل نمودار، با قیمت فعلی بازار وارد معامله شوید، معامله‌ی شما مارکت (Market) نام دارد. پس شما می‌توانید به‌صورت آنی و با قیمت فعلی بازار، وارد معامله‌ی خرید (Buy) و یا فروش (Sell) شوید. البته کارمزد معاملات مارکت کمی بیشتر از معاملات اوردر لیمیت است. این نوع از معامله نیز در بازارهای آتی (Futures) و اسپات (Spot) کاربرد دارد.


معامله استاپ لیمیت (Stop Limit) چیست؟

معامله‌ی استاپ لیمیت (Stop Limit) نسبت به انواع اوردر لیمیت، کاربرد کمتری دارد. برای مثال، اگر یک خط روند (خط مقاومت) داشته باشیم و چون قبلاً قیمت به محدوده‌ی حمایت پایینی برخورد کرده است. منتظر می‌مانیم که قیمت خط روند را رو به بالا بشکند.


معامله استاپ لیمیت (Stop Limit) چیست؟

درهرصورت، حتی اگر با محدوده حمایتی هم برخورد نکرده باشد، منتظریم که قیمت خط مقاومت نزولی را رو به ‌بالا رد کند، تا ما وارد معامله شویم. در اینجا دو حالت پیش می‌آید:


1_ برخی می‌گویند که پس از شکست خط روند، در پولبک وارد معامله می‌شویم و اوردر لیمیت می‌گذاریم.


معامله استاپ لیمیت (Stop Limit) چیست؟ (2)

2_ گاهی هم پس از شکست خط روند، قیمت کمی درجا می‌زند و بعد به سمت بالا حرکت می‌کند و احتمال دارد که شما از معامله جا بمانید.


معامله استاپ لیمیت (Stop Limit) چیست؟ (3)

در مورد دوم، استاپ لیمیت به شما کمک می‌کند. در اینجا، زمانی که قیمت هنوز در کف (دایره قرمز) است و به خط روند نرسیده، سفارش را در گره معاملاتی (Pivot) قبلی و یا روی خود خط روند می‌گذاریم. البته قراردادن سفارش روی خط روند توصیه نمی‌شود؛ چون‌که ممکن است بعد از آن قیمت بریزد. همچنین، احتمال دارد تشخیص دهید سفارشات در محدوده‌ی پیوت قبلی قرار دارند و اگر پیوت رو به بالا شکسته شود، حرکت قیمت رو به بالا ادامه پیدا می‌کند. در نتیجه، اگر سفارش را بالای پیوت بگذارید، با شکست آن محدوده، معامله‌ی شما آغاز می‌شود. حد سود (TP) و حد ضرر (SL) را هم بر اساس استراتژی معاملاتی خود مشخص می‌کنید.


معامله استاپ لیمیت (Stop Limit) چیست؟ (4)

این روش سفارش‌گذاری برای معاملات فروش (Sell) نیز کاربرد دارد و به همین صورت عمل می‌شود. یعنی خط روند و یا یک محدوده‌ی حمایتی را پیدا می‌کنید. در نتیجه، باید منتظر بمانیم که خط روند رو به پایین شکسته شود. در اینجا برای معامله استاپ لیمیت، سفارش را زیر پیوت مهم قبلی قرار می‌دهیم. سپس بر اساس استراتژی خود، حد سود و توقف ضرر را نیز مشخص می‌کنیم.


معامله استاپ لیمیت (Stop Limit) چیست؟ (5)

⚠️از این طریق، معاملات استاپ لیمیت به ما کمک می‌کنند که از روند قیمت جا نمانیم و بتوانیم به‌موقع معامله‌ی خود را آغاز کنیم. خصوصاً در مواردی که قیمت به خط روند یا محدوده‌ی حمایت و مقاومت پولبک نمی‌زند، معاملات استاپ لیمیت بسیار مفید هستند. البته باید به این نکته توجه داشت که استاپ لیمیت در مواردی استفاده می‌شود که از تحلیل خود مطمئن هستیم. درصورتی‌که اعتماد کافی به تحلیل خود ندارید، بهتر است که از این روش استفاده نکنید؛ به‌خاطر همین، استاپ لیمیت در بین معامله‌گران کاربرد کمی دارد.

نحوه انجام معامله استاپ لیمیت در صرافی

استاپ لیمت را در هر دو نوع معامله‌ی اسپات و فیوچرز در صرافی می‌توانید استفاده کنید. در این مثال، ما به‌سراغ معامله‌ی اسپات می‌رویم. در صرافی، سه گزینه‌ی زیر را مشاهده می‌کنید:


  • Limit

  • Market

  • Stop Limit

نحوه انجام معامله استاپ لیمیت در صرافی


در اینجا، ما باید گزینه‌ی Stop Limit را انتخاب کنیم. در معامله‌ی استاپ لیمیت خرید (Buy)، قیمت شما باید از قیمت لحظه‌ای صرافی بالاتر باشد. اگر بخواهید قیمت را کمتر بگیرید، شما در حال انجام معامله‌ی لیمیت (Limit) خواهید بود. در نتیجه، قیمت حتماً باید بالاتر از قیمت فعلی تعیین شود. همچنین، در معامله‌ی فروش، قیمت شما باید پایین‌تر از قیمت لحظه‌ای صرافی باشد.


مثلاً اگر قیمت لحظه‌ی بازار 30،420 باشد، باید قیمت را 31،000 تعیین کنید. سپس حجم معامله را مشخص می‌کنیم که در این مثال 2 بیت کوین (BTC) خواهد بود. همچنین، می‌توانید حجم معامله را بر اساس تتر (Tether) تعیین کنید.


نحوه انجام معامله استاپ لیمیت در صرافی (2)

در معامله فروش (Sell) چون در حال انجام معامله اسپات هستیم، باید بیت کوین داشته باشیم؛ اما اگر معامله‌ی فیوچرز انجام دهیم، فرقی نمی‌کند که تتر یا بیت کوین در کیف پول ما باشد. در این مثال، قیمت را 29،500 مشخص می‌کنیم تا از قیمت لحظه‌ای بازار کمتر باشد.


نحوه انجام معامله استاپ لیمیت در صرافی (3)


سخن پایانی


استاپ لیمیت یکی از روش‌های ورود به معاملات ارزهای دیجیتال است. در مواردی که از تحلیل نمودار قیمت اطمینان کافی داریم، معامله استاپ لیمیت (Stop Limit) به ما کمک می‌کند که روند بازار را از دست ندهیم و بتوانیم سود خوبی را از آن به دست بیاوریم. بااین‌حال، در استفاده از این روش معاملاتی باید دقت کافی را به خرج دهید.