استیبل کوین‌ها پناهگاهی عالی در برابر نوسانات بی‌رحمانه‌ای هستند که بازار ارزهای دیجیتال تجربه می‌کند. اگر از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال هستید، ممکن است در یک مقطع زمانی، دارایی‌های دیجیتالی خود را به یک استیبل کوین تبدیل کرده باشید تا از خود در برابر روندهای نزولی طولانی محافظت نمایید. تتر (USDT) یک استیبل کوین شناخته شده است که سرمایه‌گذاران به‌صورت گسترده در فضای کریپتو از آن استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، تتر استیبل کوینی است که امکان تبدیل یکپارچه «رمز ارز به رمز ارز» و «رمز ارز به ارز فیات» را فراهم می‌کند. در ادامه به بررسی ماهیت تتر و تفاوت آن با سایر استیبل کوین‌ها خواهیم پرداخت. اگر می‌خواهید رقبای تتر را بشناسید، با ما همراه شوید.


استیبل کوین تتر چگونه وارد کریپتوکارنسی شد؟

استیبل کوین تتر چگونه وارد کریپتوکارنسی شد؟

تتر (Tether) اولین استیبل کوین (Stablecoin) جهان محسوب می‌شود که در سال 2014 توسط شرکت آیفینکس (iFinex) ارائه شد. اگرچه پس از تتر، استیبل کوین‌های دیگری ظهور کردند، اما تتر همچنان تا به امروز بزرگ‌ترین استیبل کوین جهان از نظر حجم بازار بوده است. بازار کریپتوکارنسی‌ها به‌عنوان یک بازار بسیار پرنوسان شناخته می‌شود؛ اما از بین تمام ارزهای دیجیتال بی‌ثبات و پرنوسان، استیبل کوین‌ها قیمت باثباتی دارند. اینکه استیبل کوین‌هایی چون تتر چگونه وارد بازار کریپتو شدند را می‌توان به‌صورت زیر توضیح داد:


1- ارزهای دیجیتال با هدف جایگزین شدن سیستم‌های پرداخت سنتی ایجاد شدند؛ اما نوسان بالای ارزهای دیجیتال یکی از دلایل عدم پذیرش آن‌ها برای پرداخت‌های عمومی توسط جامعه بود. استیبل کوین تتر ایجاد شد تا شکاف بین سیستم سنتی ارز فیزیکی و بازار کریپتوکارنسی‌ها از بین برود.


2- دلیل عرضه استیبل کوین‌هایی چون تتر این بود که سطحی از ثبات برای بازار ارزهای دیجیتال فراهم شود.


3- تتر عرضه شد تا مردم بتوانند بدون نگرانی، از توکن‌های خود برای پرداخت‌های روزانه استفاده کنند و بتوانند به راحتی با فروش و یا خرید تتر مبادلات خود را انجام دهند.


4- با وجود استیبل کوین تتر، افراد می‌توانند ارزش سرمایه‌های خود را در برابر تورم حفظ نمایند. می‌بینید که عرضه تتر به‌عنوان یک ارز دیجیتال باثبات (استیبل کوین) برای بازار کریپتوکارنسی‌ها توانسته است پذیرش عمومی بیشتر توسط جامعه را به‌همراه داشته باشد. معمولاً استیبل کوین‌ها دارای یک پشتوانه هستند. پشتوانه تتر نیز دلار آمریکا است؛ به همین خاطر، قیمت تتر همیشه با قیمت دلار آمریکا برابری می‌کند.


مزایا و معایب تتر چیست؟

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که چرا سرمایه‌گذاران علاقه زیادی به تتر نشان می‌دهند؟ این موضوع به مزایای متعددی برمی‌گردد که این استیبل کوین ارائه می‌دهد. البته تتر علی‌رغم مزایایی که دارد، با معایبی نیز روبه‌رو است. مزایا و معایب تتر را می‌توانید در جدول زیر ببینید:


مزایا و معایب تتر چیست؟

رقبای تتر در بازار استیبل کوین‌ها کدامند؟

گفتیم که پس از تتر، استیبل‌ کوین‌های بیشتری ظهور کردند که برخی از آن‌ها مانند تتر در بین کاربران محبوب شدند. بنابراین، می‌توان برخی از استیبل کوین‌هایی که هم‌اینک در بازار کریپتو وجود دارند را به‌عنوان رقیب تتر در نظر گرفت. از بین ده‌ها استیبل کوین مختلف، چند مورد زیر رقبای اصلی تتر هستند:

1- استیبلی یو‌اس‌دی (Stably USD (USDS))

«یو‌اس‌دی‌اس» یا «استیبلی یو‌اس‌دی» استیبل کوین شبکه بیت کوین است که مانند تتر پشتوانه دلار آمریکا دارد. این استیبل کوین در سال 2019 عرضه شد و اولین استیبل کوین شبکه بیت کوین با استاندارد نوین «BRC-20» محسوب می‌شود. اگرچه تتر همچنان برای سرمایه‌گذاران در اولویت قرار دارد، اما با توجه به اینکه «USDS» در آوریل 2023 توانست به ارزش بازار هفت میلیون دلاری در 11 بلاک چین دست یابد، آن را به‌عنوان یکی از رقبای جدید تتر می‌شناسند.


2- یو‌ اس‌ دی کوین USD Coin (USDC)

یو‌ اس‌ دی کوین، پس از تتر، مشهورترین استیبل کوین در بازار کریپتوکارنسی‌ها محسوب می‌شود که از پشتوانه دلار آمریکا برخوردار است؛ بنابراین، قیمت آن مانند تتر یا استیبلی یو‌اس‌دی همواره با قیمت دلار آمریکا برابری می‌کند. یو‌اس‌دی کوین بر بستر شبکه بلاک چین اتریوم ایجاد شده و از استاندارد «ERC-20» بهره می‌گیرد. این استیبل کوین در سپتامبر 2018 با هدف بهبود فرایندهای مالی جهانی، به‌خصوص برای معاملات بدون نیاز به پول نقد، ارائه شد.


Dai

3- دای Dai (DAI)

دای DAI نیز یک استیبل کوین بر روی شبکه بلاک چین اتریوم است که از استاندارد «ERC-20» استفاده می‌کند؛ اما برخلاف دیگر استیبل کوین‌ها، پشتوانه دلاری ندارد؛ در واقع، دای بر پایه پشتوانه سایر ارزهای دیجیتال طراحی شده است؛ به همین خاطر، دای به‌عنوان اولین استیبل کوین غیرمتمرکز شناخته می‌شود که در سال 2017 ظهور کرد. دای محصول یک نرم‌افزار منبع‌باز به نام میکر پروتکل (Maker Protocol) است که در شبکه بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود. به این ترتیب، دای ارزش خود را نه با حمایت دلار آمریکا، بلکه با استفاده از یک سیستم بدهی وثیقه‌شده با اتر (ETH) حفظ می‌کند. قیمت دای نیز همیشه حدود یک دلار آمریکا است. با توجه به اینکه دای یک استیبل کوین کاملاً غیرمتمرکز به حساب می‌آید، به‌عنوان یک رقیب برای تتر در نظر گرفته می‌شود.


4- فراکس Frax (FRAX)

فرکس یا فراکس، جدیدترین و متمایزترین استیبل کوین در بازار کریپتوکارنسی‌ها است. فراکس یک استیبل کوین چندقسمتی–الگوریتمی (Fractional-Algorithmic) محسوب می‌شود. یعنی فراکس تمام پروتکل استیبل کوین‌های قبلی را با هم ادغام کرده است. بخشی از استیبل کوین فراکس به‌صورت خارج از شبکه (Off-Chain) توسط دلار پشتیبانی شده و بخشی از آن نیز با ارزهای دیجیتال وثیقه‌گذاری می‌شود. این رمز ارز برای ثابت نگه‌داشتن قیمت از روش‌های مختلف مانند مینت کردن یا سوزاندن توکن استفاده می‌کند. اگرچه هنوز نمی‌توان به‌صورت قطعی در مورد فراکس نظر داد، اما به نظر می‌رسد با ساختار متفاوت خود بتواند به یک رقیب برای تتر تبدیل شود.


5- دلار بایننس (Binance USD (BUSD

دلار بایننس یا بی‌یو‌اس‌دی، دیگر رقیب برای تتر محسوب می‌شود که پشتوانه آن نیز دلار آمریکا است. این استیبل کوین متعلق به صرافی بزرگ بایننس (Binance) بوده که در سال 2019 ارائه شد. دلار بایننس توسط وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) مورد تأیید و تنظیم قرار گرفته است. از بی‌یو‌اس‌دی نیز مانند تتر می‌توان برای بیشتر نقل و انتقالات رمز ارزی استفاده کرد.


موارد فوق همگی ارزهای دیجیتال با قیمت‌های نسبتاً ثابت هستند که در بازار پرنوسان رمز ارزها می‌توانند کاربردهای ویژه‌ای داشته باشند. اگرچه هم‌اینک تتر به‌نسبت سایر استیبل کوین‌ها در اولویت قرار دارد، اما ممکن است در آینده این روند تغییر کند و سایر استیبل کوین‌هایی که نام بردیم از تتر پیشی بگیرند.


مهمترین مزایای USDC و BUSD نسبت به تتر USDT چیست؟

در بین رقبای تتر که در قسمت فوق بررسی کردیم، یو‌ اس‌ دی کوین (USDC) و دلار بایننس (BUSD) بیشترین محبوبیت را پس از تتر در بین سرمایه‌گذاران دارند. برای اینکه بدانیم مهم‌ترین مزایای USDC و BUSD نسبت به تتر USDT چیست، باید به موارد موجود در جدول زیر توجه کنیم:


مهمترین مزایای USDC و BUSD نسبت به تتر USDT چیست؟

درحال‌حاضر، سه استیبل کوین تتر، یو‌اس‌ دی کوین و دلار بایننس بهترین ارزهای دیجیتال باثبات در بازار کریپتوکارنسی‌ها هستند که کاربران بیشترین علاقه را به آن‌ها نشان می‌دهند. اگرچه تتر در جایگاه بالاتری قرار دارد و توسط بلاک چین‌های زیادی پشتیبانی می‌شود، اما بهترین استیبل کوین از نظر تمام سرمایه‌گذاران نیست؛ چراکه شفافیت آن به‌نسبت یو‌ اس‌ دی کوین و دلار بایننس کمتر است. بنابراین، مهمترین مزایای USDC و BUSD نسبت به تتر USDT در شفافیت بالاتری بوده که آن‌ها را تبدیل به گزینه‌های قابل اعتمادتری برای سرمایه‌گذاران می‌کند.

سخن پایانی


تتر یک استیبل کوین مشهور یه حساب می‌آید؛ اما همواره گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد آن وجود داشته است. بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند که پروژه تتر کاملاً غیرمتمرکز نیست. همچنین تتر اطلاعات شفاف و قابل قبولی را از خود منتشر نکرده است. این دلایل سبب شده تا بر عدم اعتماد به این استیبل کوین اضافه شود. در هر صورت، حتی افرادی که به تتر اعتماد ندارند هم برای تبدیل‌های رمز ارزی خود از آن استفاده می‌کنند. عدم اعتماد به تتر سبب شده تا استیبل کوین‌های دیگری همچون یو‌ اس‌ دی کوین (USDC) و دلار بایننس (BUSD) مورد توجه قرار بگیرند و به رقیب تتر تبدیل شوند.