متاورس به تازگی تبدیل به یکی از داغ‌ترین موضوعات حوزه فناوری و ارزهای دیجیتال شده است. فیس‌بوک و مایکروسافت دو شرکت بزرگی هستند که ادعاهایی را در مورد متاورس مطرح کرده‌‌اند، اما متاورس چیست؟ متاورس یک دنیای مجازی آنلاین است که واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، آواتارهای سه‌بعدی، ویدئو و سایر وسایل ارتباطی را در خود جای داده است. با پیشرفت متاورس شما یک دنیای جایگزین فوق واقعی را خواهید داشت تا در آن با یکدیگر تعامل داشته باشید.


در متاورس کاربران در یک جهان دیجیتال زندگی می‌کنند. حامیان متاورس تصور می‌کنند که کاربران در این دنیا می‌توانند هر کاری انجام دهند، از کنسرت‌ها و کنفرانس‌ها گرفته تا سفرهای مجازی به سراسر جهان، کار، بازی و ارتباط با دوستان، اما قطعاً برای انجام این کارها به پول مجازی هم نیاز دارید. در ادامه بیشتر در مورد متاورس و همچنین بهترین ارزهای دیجیتال متاورس با شما صحبت می‌کنیم.


آیا متاورس وجود دارد؟

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا (فیس‌بوک سابق) تخمین می‌زند که 5 تا 10 سال طول می‌کشد تا ویژگی‌های کلیدی متاورس به جریان بیفتند، اما جنبه‌هایی از متاورس در حال حاضر وجود دارد. سرعت پهنای باند فوق‌العاده سریع، هدست‌های واقعیت مجازی و دنیای آنلاین همیشه روشن در حال حاضر راه‌اندازی شده‌اند، البته ممکن است این امکانات برای همه قابل‌دسترسی نباشند.


بهترین ارزهای دیجیتال متاورس

اعتقاد بر این است که متاورس، نسل بعدی اینترنت است. اخیراً توکن‌های متاورس در حال افزایش هستند که در سال جاری بازدهی عظیمی را به سرمایه‌گذاران خود خواهند داد. بلاکچین و NFTها جنبه مهمی از اکوسیستم نوپای متاورس هستند. ارزهای دیجیتال متاورس زیادی وجود دارد که هرکسی می‌تواند آن‌ها را بخرد. اگر به دنبال ارزهای رمز پایه متاورس با بازدهی بالا هستید حتماً این مقاله را دنبال کنید. ما بهترین ارزهای متاورس را به شما معرفی می‌کنیم.


ارز مانا (MANA) بهترین ارز رمزنگاری متاورس برای خرید در سال 2022

دسنترالند که در سال 2018 راه‌اندازی شد، توانست در مسابقه متاورس یک شروع بزرگ داشته باشد. به زبان ساده، این پروژه پیشرو متاورس بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده و به کاربران از سراسر جهان تجربه بازی مجازی را ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند در متاورس دسنترالند شخصیت‌های خود را بسازند و سفارشی کنند، با دیگر کاربران چت کنند و دنیای همیشه در حال رشد دسنترالند را کشف کنند. دسنترالند همچنین یکی از بهترین ارزهای دیجیتال وب 3.0 برای خرید در سال جاری را دارد. ارز دیجیتال مانا (MANA) ارز اختصاصی پروژه دسنترالند است.


مهم‌تر از همه، تمام تراکنش‌هایی که در بازی دسنترالند انجام می‌شوند باید با MANA انجام شوند. برخی از پرسودترین معاملات انجام‌شده در دسنترالند خرید زمین مجازی و املاک و مستغلات است که اغلب به قیمت بیش از یک ‌میلیون دلار به فروش می‌رسند. کاربران همچنین می‌توانند برای بهبود تجربه دسنترالند آیتم‌های درون بازی را خریداری کرده و بفروشند. ازنظر عملکرد بازار، ارز مانا زمانی که برای اولین بار در صرافی‌های عمومی در سال 2018 عرضه شد، فقط 0.025 دلار قیمت داشت، اما قیمت ارز مانا به‌سرعت تا نوامبر 2021 به بالاترین سطح یعنی 5.90 دلار رسید. کاربران ایرانی می‌توانند برای خرید ارز دیجیتال مانا از صرافی آنلاین ایرانی اکسبیتو استفاده کنند.

بهترین ارزهای دیجیتال متاورس

ارز سند (SAND) دومین ارز برتر متاورس برای سرمایه‌گذاری

در رقابت مستقیم با پروژه دسنترالند، سند باکس قرار دارد. این پروژه حتی زودتر از دسنترالند راه‌اندازی شد و اولین بازی خود را در سال 2012 منتشر کرد. سند باکس که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است به کاربران اجازه می‌دهد آیتم‌های درون بازی بسازند، کسب درآمد داشته باشند و با یکدیگر معامله کنند. در سند باکس هم امکان خرید زمین مجازی و ساخت املاک و مستغلات وجود دارد. سپس این املاک و مستغلات می‌توانند در بازار آزاد فروخته شوند. ارز دیجیتال اختصاصی پروژه سند باکس هم ارز SAND (سند) نام دارد.


ارز اکسی (AXS) بهترین ارز دیجیتال متاورس برای کسب درآمد از بازی

ارز اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) که در سال 2020 راه‌اندازی شد، یکی از بهترین ارزهای دیجیتال متاورس برای بازی‌های سودآور را دارد. برای کسانی که از این مفهوم آگاه نیستند، بازی‌های کسب درآمد به کاربران این فرصت را می‌دهند که پس از تکمیل وظایف خاص مانند رسیدن به یک سطح خاص، جوایزی دریافت کنند و این به کاربران انگیزه می‌دهد تا با اکوسیستم Axie Infinity درگیر شوند.


مهم‌تر از همه، هدف نهایی بازیکنان جمع‌آوری و پرورش حیوانات دیجیتال است. پس از ایجاد این حیوانات می‌توان آن‌ها را به شکل یک NFT منحصربه‌فرد نشان داد که به‌نوبه خود می‌توانند در بازار آزاد فروخته شوند. اکسی اینفینیتی هم درست مانند دسنترالند و سند باکس بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. ارز دیجیتال اختصاصی این پروژه اکس (AXS) نام دارد و برای تراکنش‌های این دنیای مجازی باید از این ارز استفاده کنید.


انجین کوین؛ یک ارز دیجیتال ارزان در دنیای متاورس

ارز دیجیتال بعدی در این لیست انجین کوین (Enjin) نام دارد که از بهترین ارزهای دیجیتال متاورس برای سرمایه‌گذاری در سال 2022 است. این ارز در سال 2017 تأسیس شد و یک پایگاه داده جهانی ارائه می‌دهد که کاربران می‌توانند با استفاده از آن محصولات بازی‌های دیجیتال را به شیوه‌ای امن و ایمن مدیریت و ذخیره کنند. علاوه بر این، این پلتفرم فرآیند خریدوفروش NFTرا از طریق یک اپلیکیشن موبایل کاربرپسند که در کنار کدهای QR ارائه می‌شود، یکپارچه می‌کند.


در اواخر سال 2021 پروژه Enjin اعلام کرد که 100 میلیون دلار برای تأمین هزینه‌های متاورس خود جمع‌آوری خواهد کرد. انجین کوین از زمانی که در سال 2017 در صرافی‌های عمومی فهرست شد، از یک روند قیمتی صعودی برخوردار بوده است. به‌عنوان‌مثال، سرمایه‌گذاران اولیه فقط 0.017 دلار به ازای هر توکن پرداخت می‌کردند. اواخر سال 2021 قیمت انجین کوین به بالاترین حد خود یعنی 4.85 دلار رسید. بااین‌حال، با ورود به سال 2022، Enjin Coin از آن زمان به پایین‌ترین سطح خود یعنی فقط 1.17 دلار رسیده است.

انجین کوین؛ یک ارز دیجیتال ارزان در دنیای متاورس

اتریوم؛ خانه واقعی بهترین ارزهای متاورس

تا اینجا چهار پروژه متاورس را بررسی کردیم که همگی بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده‌اند. بنابراین ناگفته نماند که اگر می‌خواهید در دنیای متاورس سرمایه‌گذاری کنید، باید اتریوم ارز دیجیتال را نیز در نظر بگیرید. این به این دلیل است که اتریوم پیشروترین بلاکچین قرارداد هوشمند در جهان است. این پلتفرم به دنیای متاورس اجازه می‌دهد تا به‌صورت غیرمتمرکز و ایمن عمل کند. همان‌طور که در مقاله هارد فورک برلین اتریوم چیست گفتیم، زمانی که اتریوم به مکانیسم اثبات سهام ارتقا پیدا کند، درها به روی دنیای متاورس بیش‌ازپیش باز خواهند شد.


ارز دیجیتال Render Token؛ پروژه رو به رشدی که فضای GPU را به پلتفرم‌های متاورس ارائه می‌دهد

پلتفرم‌های متاورس به مقدار قابل‌توجهی از فضای GPU نیاز دارند. به‌هرحال، برخی از گیمرهای پیشرو متاورس در هر ثانیه تعداد زیادی تراکنش را پردازش می‌کنند که همگی نیازمند توان عملیاتی بلاکچین هستند و به‌نوبه خود منجر به افزایش کارمزد تراکنش‌ها و زمان پردازش می‌شوند. اینجاست که Render Token وارد عمل می‌شود، زیرا این پروژه یک شبکه GPU توزیع‌شده را ارائه می‌دهد که می‌تواند توسط تمام پروژه‌های متاورس استفاده شود. این توکن در سال 2020 با قیمت 0.05 دلار راه‌اندازی شد. از آن زمان تاکنون، قیمت Render Token به بالاترین سطح خود یعنی 8.76 دلار رسیده است.


ارز SushiSwap؛ صرافی غیرمتمرکز ارائه‌دهنده NFT از طریق متاورس

پروژه بعدی متاورس سوشی سوآپ نام دارد. در درجه اول SushiSwap خانه یک صرافی غیرمتمرکز است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به شخص ثالث، ارزهای دیجیتال را خریداری کرده و بفروشند. این موضوع باعث افزایش محبوبیت این پروژه و فراتر رفتن سرمایه آن از 500 میلیون دلار در اوایل سال 2022 شد. البته SushiSwap از آن زمان مدل کسب‌وکار خود را با ایجاد یک بازار NFT در ارتباط با Metaverse گسترش داده است. بااین‌وجود خریداران و فروشندگان می‌توانند به‌صورت غیرمتمرکز در متاورس معامله کنند.


ارز دیجیتال Ontology یک شبکه بلاکچین مقیاس‌پذیر برای متاورس

ارز Ontology که در سال 2017 راه‌اندازی شد، یک پروژه بلاکچین که شبکه اختصاصی خود را دارد. تیم Ontology ادعا می‌کند که بلاکچین آن قادر است 4000 تراکنش در ثانیه و تا 12 هزار تراکنش را در محیط‌های آزمایشی خاص تسهیل کند. علاوه بر این، کارمزد تراکنش در این پلتفرم فقط 0.05 اونتولوژی (ONG) است.


ONG ارز دیجیتال اختصاصی این شبکه است. با در نظر گرفتن همه این نکات، برخی از کارشناسان بازار استدلال می‌کنند که Ontology می‌تواند بهترین شبکه بلاکچین برای میزبانی پروژه‌های متاورس باشد. ازنظر عملکرد توکن،Ontology طی 12 ماه گذشته اصلاحات عمده‌ای در بازار داشته است و از بالاترین سطح 2.94 دلار به پایین‌ترین قیمت یعنی 0.40 دلار رسیده است.

ارز دیجیتال Ontology یک شبکه بلاکچین مقیاس‌پذیر برای متاورس

ارز Wilder Worldیک ارز دیجیتال متاورس خوب برای سال 2022

این پروژه که خود را به‌عنوان یک متاورس 5 بعدی ساخته شده بر روی اتریوم توصیف می‌کند، به کاربران اجازه می‌دهد تا انواع آیتم‌های سفارشی‌شده درون بازی را خریداری کرده و بسازند. این آیتم‌ها شامل همه‌چیز از زمین، آپارتمان، مجسمه، و ... است که همه آن‌ها توسط NFTهای قابل معامله نشان داده خواهند شد. با این ویژگی‌ها Wilder World می‌تواند یکی از ارزهای مهم متاورس برای خرید با پتانسیل صعودی باشد.


ارز دیجیتال Illuvium بازی نبرد فانتزی در متاورس

پروژه نهایی که در سال 2020 تأسیس شد، ایلوویوم است. به‌طور خلاصه، تیم Illuvium یک پلتفرم بازی ساخته است که بر اساس مدل بازی نقش‌آفرینی (RPG) است. در طبیعتی کاملاً غوطه‌ور، بازیکنان وظیفه دارند موجوداتی را شکار کنند که به‌درستی به‌عنوان Illuvials شناخته می‌شوند. ایلوویوم برای اولین بار توکن ILV بومی خود را در اوایل سال 2021 راه‌اندازی کرد که در ابتدا تنها با 68 دلار به مبادلات عمومی رسید. تنها هفت ماه بعد، توکن ILV به بیش از 2800 دلار رسید که به معنای رشد بیش از 4 هزار درصد بود. از آن زمان، قیمت ایلوویوم به پایین‌ترین سطح خود یعنی 600 دلار کاهش یافته است، بنابراین این قیمت می‌تواند قیمت ورودی جذابی باشد.


کلام آخر

اگرچه ممکن است شما هم به دنبال سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال متاورس باشید، اما باید بااحتیاط قدم بردارید. دلیل این امر این است که بسیاری از تحلیلگران بازار استدلال می‌کنند که این صنعت نوآورانه احتمالاً تحت سلطه یک بازیگر یعنی متا است. با در نظر گرفتن این موضوع، اگر به دنبال بهترین ارز دیجیتال برای خرید در سال 2022 هستید بهتر است تحقیقات کاملی انجام دهید و سپس برای خرید ارز دیجیتال اقدام کنید.