دنیای تکنولوژی این روزها شاهد خلاقیت‌های جدیدی پیرامون هوش مصنوعی است که کاربران را شگفت‌زده کرده است. آخرین مورد از این شگفتی‌ها ChatGPT است که OpenAI از آن رونمایی کرد. این هوش مصنوعی تقریبا از پس جواب دادن هر سوالی بر می‌آید و می‌تواند مسائل پیچیده را حتی در سطح دانشگاهی حل کند. بعد از گذشت مدتی از رونمایی این چت‌بات، خیلی زود معامله‌گران به دنبال استفاده از آن برای گرفتن تصمیم‌های بهتر در معاملات خود رفتند. آیا واقعا می‌توان از چت جی‌پی‌تی، برای معامله استفاده کرد؟ اگر این کار ممکن است از چه استراتژی‌های معاملاتی در استفاده از این ابزار باید بهره برد؟ در این مقاله قرار است به بررسی این سوالات و نحوه استفاده از ChatGPT برای معاملات بپردازیم.


چت جی‌پی‌تی (Chat GPT) چیست؟

چت جی‌پی‌تی (Chat GPT) چیست؟

ChatGPT چت‌باتی مبتنی بر هوش مصنوعی است که هنگام استفاده از آن، گویا با یک انسان روبرو هستید. این بات به سوالاتتان پاسخ و حتی درخواست‌هایتان را انجام می‌دهد. طیف کاربردهای ChatGPT برای کاربران گسترده است و از تحقیقات دانشگاهی گرفته تا برنامه‌نویسی، ارسال ایمیل و خلق آثار هنری همه در این طیف جای می‌گیرند.


چت جی‌ پی‌ تی، در 30 نوامبر سال 2022 توسط OpenAI که یکی از برترین شرکت‌ها در حوزه هوش مصنوعی است ارائه شد و در مدت زمانی کوتاه تعداد بسیار زیادی کاربر برای خود جذب کرد. در حال حاضر ChatGPT هم با استفاده از اکانت رایگان و هم با اکانت‌های پولی قابل استفاده است. برخی کاربران که تجربه کار با اکانت‌های پولی این هوش مصنوعی را دارند، معتقدند که این بات با اکانت‌های پولی خدمات با کیفیت‌تری ارائه می‌کند.


ظهور و رونمایی از ChatGPT حیرت فعالان عرصه تکنولوژی و کاربران را برانگیخت و بسیاری معتقدند این بات و موارد مشابه آن می‌توانند در سال‌های آینده جای مشاغل زیادی را بگیرند و حتی باعث از بین رفتن آن‌ها شوند. طبق آمار UBS، چت جی‌ پی‌ تی در بین برنامه‌های کاربردی منتشر شده، تاکنون بیشترین سرعت رشد را داشته است. طبق این آمار، کاربران فعال این بات تنها در عرض دو ماه از مرز 100 میلیون نفر گذشت.


محدودیت‌های چت جی پی تی (Chat GPT) چیست؟

اگرچه ChatGPT باتی بسیار هوشمند و قدرتمند است ولی حتی این هوش مصنوعی نیز محدودیت‌هایی دارد که گاهی برای کاربران آزاردهنده می‌شود. دانستن این محدودیت‌ها به شما برای استفاده بهتر از این بات برای ترید کمک می‌کند به همین خاطر در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم:


  • این بات پیچیدگی زبان بشر را به قدر کافی درک نمی‌کند

ChatGPT به گونه‌ای طراحی شده که کلمات را بر اساس ورودی داده شده ارائه کند به همین خاطر، پاسخ‌ها گاهی نامفهوم و بدون معنا به نظر می‌آیند. این موضوع باعث می‌شود مطالب ارائه شده توسط این بات به ویرایش محتوا نیاز داشته باشند تا متن از حالت ماشینی خارج شود.


  • مطالب را خلاصه و بدون توضیح منابع ارائه می‌دهد

یکی دیگر از اشکالات ChatGPT این است که از منابع و آمار مختلف استفاده می‌کند، اما توضیح نمی‌دهد که چه ارتباطی با موضوع محتوا دارند. در واقع این ابزار هیچ تحلیلی درباره داده‌ها و آمارها ارائه نمی‌دهد.


  • گاهی بر بخش فرعی سوال تمرکز می‌کند

ChatGPT گاهی بر بخش‌هایی از سوال تمرکز می‌کند که در واقع مدنظر کاربر نیست و با این کار پاسخ بخش اصلی را نمی‌دهد. در واقع این ابزار نمی‌تواند همزمان به چند سوال پاسخ دهد. به عنوان مثال اگر از او بپرسید «اسب از نظر سایز به عنوان حیوان خانگی مناسب است؟» احتمال دارد این بات بیشتر بر قسمت اندازه حیوانات تمرکز کند تا حیوان خانگی بودن اسب و بدتر این که گاهی انتقال دادن این تمرکز به بخش اصلی سوال، امکان پذیر نیست.


از چت جی ‌پی‌ تی (ChatGPT) چه استفاده‌ای در معامله می‌توان کرد؟

از چت جی‌ پی‌ تی (ChatGPT) چه استفاده‌ای در معامله می‌توان کرد؟

استراتژی‌های معاملاتی ChatGPT، استراتژی‌هایی هستند که با کمک این هوش مصنوعی به وجود آمده‌اند. این ابزار می‌تواند به شما در طراحی اندیکاتورها، الگوریتم‌های معاملاتی، تحلیل احساسات و پیش‌بینی بر اساس الگوها کمک کند تا نهایتا بهترین تصمیم را حین انجام معاملات بگیرید.


ChatGPT ابزاری چند منظوره است و به طور خاص برای ساخت استراتژی‌های معاملاتی طراحی نشده، با این حساب باید به خوبی چیزی که به دنبال آن هستیم را برای این بات تفهیم کنیم تا نتیجه مناسب حاصل شود. در ادامه برخی راه‌های استفاده از این ابزار را معرفی می‌کنیم:


تحلیل بنیادی (فاندامنتال)


می‌توانید از چت جی‌پی‌تی، برای استخراج اخبار بازارهای مالی، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و داده‌های اطلاعاتی دیگر استفاده کنید. این اطلاعات را می‌توانید دوباره با استفاده از همین ابزار تحلیل کرده و نهایتا آن‌ها را با استراتژی‌های معاملاتی دیگر ترکیب کرده و برای ترید به کار بگیرید.


  • تحلیل احساسات

از این ابزار می‌توان برای تجزیه و تحلیل اخبار و پست‌های شبکه‌های اجتماعی، از نظر احساسات استفاده کرد. به عبارتی می‌توانید احساسات مثبت و منفی کاربران درباره ترند بازار یا یک ارز خاص را بررسی کنید. استفاده از این روش در کنار تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال نهایتا به تصمیم‌گیری مناسب برای سرمایه گذاری ختم می‌شود.


تحلیل تکنیکال


ChatGPT قادر است اندیکاتورهای تکنیکال متناسب با پلتفرم‌های مختلف را کدنویسی کند. با این حال کسانی می‌توانند از این کاربرد ChatGPT بهره ببرند که حداقل آشنایی با زبان‌‌‌های برنامه‌نویسی و شیوه کار آن‌ها داشته باشند تا اصلاحات مورد نیاز را روی کدها اعمال کنند. این که چگونه سوال خود را برای ChatGPT بیان کنید، نقش زیادی در گرفتن نتیجه مناسب از این بات دارد.


استفاده از چت جی‌ پی‌ تی (Chat GPT) برای معامله چه مزایایی دارد؟

اولین مزیت و ویژگی مثبت هوش مصنوعی‌هایی نظیر ChatGPT این است که می‌توانند در مدت زمان بسیار کوتاهی، میلیون‌ها داده اطلاعاتی را بررسی کنند. این موضوع از عهده انسان خارج است و می‌تواند کیفیت انجام معاملات را تا حدود زیادی بالا ببرد. سرعت بالای هوش مصنوعی در تحلیل و ارائه داده‌ها همچنین می‌تواند در وقت معامله‌گران صرفه جویی کند تا فرصت‌‌های معاملاتی بیشتری را در مدت زمان کم مورد بررسی قرار دهند.


مزیت دیگر ChatGPT این است که می‌توان از آن برای توضیح موضوعات پایه‌ای معامله و سرمایه گذاری استفاده کرد. چت‌بات ChatGPT قادر است به هر سوالی که از او بپرسید پاسخ دهد، پس با این ابزار می‌توانید به انبوهی از اطلاعات درباره ترید و سرمایه گذاری دسترسی داشته باشید.


نهایتا مزیت استفاده از ChatGPT مانند بات‌های تریدینگ، حذف احساسات معامله‌گر، در تصمیم‌گیری است. ChatGPT باتی است که تنها براساس داده‌ها پیش‌بینی می‌کند و هیچگونه احساسات انسانی در آن دخالتی ندارند.


معایب استفاده از چت جی پی تی (Chat GPT)برای معامله کدام است؟

اگرچه ChatGPT ابزاری کارآمد برای استخراج داده‌های اطلاعاتی است اما این ابزار نیز ایراداتی دارد و اگر قرار است از آن استفاده کنید باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:


  • احتمال وجود خطا در کدها:

کدهایی که ChatGPT برای اندیکاتورهای تکنیکال ارائه می‌کند ممکن است باگ‌هایی داشته باشند که باعث عدم اجرای آن‌ها شود. حتی ممکن است بعد از اجرا، دارای خطا باشند و سیگنال‌های نادرستی به کاربر بدهند. کسانی می‌توانند به خوبی از این قابلیت ChatGPT استفاده کنند که خودشان با زبان‌های برنامه‌نویسی آشنایی دارند و قادر به اصلاح کدها هستند.


  • اتکای بیش از حد به پیش‌بینی براساس مدل:

پیش‌بینی‌های ChatGPT براساس مدل‌ها صورت می‌گیرد و مدل‌ها ممکن است تحت تاثیر داده‌های نادرست دچار خطا شوند. برای این که از این پیش‌بینی‌های اشتباه استفاده نکنید، باید همیشه آن‌ها را با منابع و استراتژ‌‌ی‌های دیگر بسنجید. ضمن این که نباید از مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک نیز غافل شوید.


  • تفسیر‌پذیر نبودن:

نمی‌توان تشخیص داد که ChatGPT براساس چه دلایلی تحلیل‌های خود را ارائه می‌دهد. به خصوص در زمینه احساسات کاربران، ممکن است بات براساس دلایل اشتباه به یک نتیجه‌گیری برسد اما کاربر قادر به تشخیص این موضوع نخواهد بود.


  • عدم فهم بازار:

ChatGPT قادر به فهم پویایی بازار و پیچیدگی تعاملات میان فاکتورهای مختلفی که بر بازار تاثیر می‌گذارند نیست. به همین خاطر کسانی که از این ابزار برای پیش‌بینی بازار استفاده می‌کنند، باید خودشان درک خوبی از این فاکتورها داشته باشند تا نظرات ChatGPT برایشان مفید واقع شود.


سودبخش ترین استراتژی معاملاتی چت جی ‌پبی ‌تی (Chat GPT) چیست؟

سودبخش ترین استراتژی معاملاتی چت جی‌ پی‌ تی (Chat GPT) چیست؟

تنها راهی که می‌توانید از طریق آن بهترین استراتژی معاملاتی ChatGPT را پیدا کنید، بک‌تست گرفتن از استراتژی‌های مختلفی است که این بات ارائه می‌دهد. ویژگی مثبت ابزار ChatGPT این است که می‌توان از آن برای تنظیم دقیق ایده‌های معامله با استراتژی‌های مختلف استفاده کرد. با بک‌تست گرفتن از استراتژی‌های مختلف، بهترین استراتژی را متناسب با روحیات خودتان پیدا خواهید کرد. موضوع دیگر این است که باید پیشبینی‌های ChatGPT را با منابع اطلاعاتی و استراتژی‌های دیگر بسنجید تا حداکثر سود را از آن به دست بیاورید. به عنوان مثال شما می‌توانید احساسات کاربران درباره ارزی خاص را براساس داده‌های اطلاعاتی، توسط ChatGPT بررسی کنید و بعد آن را با استراتژی‌های ترید خودتان ترکیب کنید تا فرصت‌های خرید و فروش را بیابید.


همچنین می‌توانید از استراتژی‌های ارائه شده توسط ChatGPT با داده‌های تاریخی بازار نیز بک‌تست بگیرید تا کیفیت آن‌ها سنجیده شود. این کار به معامله‌گران برای یافتن سودبخش‌ترین استراتژی معاملاتی ChatGPT کمک می‌کند. در کنار این موضوع تریدرها می‌توانند از ChatGPT برای مدیریت ریسک بهتر معاملات خود نیز بهره ببرند.


چگونه می‌توان به چت جی‌ پی‌ تی (ChatGPT) دسترسی داشت و برای معامله از آن استفاده کرد؟

یکی از مواردی که باعث رغبت کاربران به استفاده از این ابزار می‌شود، دسترسی آسان و سهولت استفاده از آن است. در حال حاضر با استفاده از رایانه و تلفن همراه می‌توان به ChatGPT دسترسی پیدا کرد. ساخت اکانت و استفاده از ChatGPT مسیر پیچیده‌ای ندارد. در ادامه مراحل استفاده از این ابزار برای ساخت الگوریتم تریدینگ را به ترتیب برایتان شرح خواهیم داد:


  • گام اول

بعد از ثبت نام و ورود به بات ChatGPT، از آن بخواهید که استراتژی معاملاتی خاصی، مثلا Mean Reversion را برای ارز مورد نظرتان ارائه دهد. ChatGPT در پاسخ، به طور کامل استراتژی Mean Reversion و نحوه محاسبه داده‌های آن را توضیح خواهد داد.


 (ChatGPT) دسترسی داشت و برای معامله از آن استفاده کرد؟.

  • گام دوم

حالا می‌توانید از ChatGPT بخواهید، کدهای لازم برای استراتژی بالا را برایتان آماده کند. برای مثال بنویسید: «به من کد پایتون استراتژی Mean Reversion برای معامله APPLE را بده»


چگونه می‌توان به چت جی‌بی‌تی (ChatGPT) دسترسی داشت و برای معامله از آن استفاده کرد؟ (2).png

  • گام سوم

اکنون در کمترین زمان ممکن، داده‌ها و کدهای لازم برای انجام استراتژی Mean Reversion را به طور خاص برای سهام اپل در اختیار دارید. حالا کافی است کدها را کپی کنید و در پلتفرم‌های مورد نظر مثل متاتریدر از آن بهره ببرید. به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید گرفتن بک‌تست از این استراتژی را فراموش کنید چرا که ارائه آن توسط ChatGPT الزاما به معنای بدون نقص بودن نیست.


در ادامه یک مثال دیگر برای ساخت اندیکاتور توسط ChatGPT را با ذکر مراحل مرور خواهیم کرد:


  • گام اول

بعد از ورود به چت بات متنی مشابه متن زیر را – به انگلیسی- تایپ کنید: «من می‌خواهم اندیکاتوری برای متاتریدر طراحی کنم که از شکست مووینگ اوریج‌های 50 و 100 برای دادن سیگنال معاملاتی استفاده کند. برای مثال، خرید یا فروش ارز، زمانی که مووینگ اوریج‌های 50 و 100 همدیگر را قطع کردند.»


ChatGPT در ابتدای پاسخ خود روش اضافه کردن کد در متاتریدر را توضیح می‌دهد و سپس کدهای مورد نظر را با پارامترهای داده شده برایتان می‌نویسد.


چگونه می‌توان به چت جی‌بی‌تی (ChatGPT) دسترسی داشت و برای معامله از آن استفاده کرد؟ (3)

چگونه می‌توان به چت جی‌بی‌تی (ChatGPT) دسترسی داشت و برای معامله از آن استفاده کرد؟ (4)

  • گام دوم

حال کافی است که کد نوشته شده را طبق دستورالعمل وارد پلتفرم متاتریدر کنید و از آن بهره ببرید.


چگونه می‌توان به چت جی‌بی‌تی (ChatGPT) دسترسی داشت و برای معامله از آن استفاده کرد؟ (5)

سخن پایانی


در این مقاله به بررسی ChatGPT و استراتژی‌های معاملاتی که می‌توان از آن استخراج کرد پرداختیم. به این نکته توجه کنید که قابلیت‌های این ابزار برای ترید گسترده است ولی کسانی می‌توانند از این ابزارها استفاده کنند که خودشان نیز به بازار معاملات و ترید آشنا هستند و اطلاعات متوسطی درباره آن‌ها دارند. پس بهتر است پیش از استفاده از این بات، ابتدا دانش معامله‌گری خود را ارتقا دهید تا نتیجه بهتری کسب کنید.