تریدرها از روش‌ها مختلفی، مانند لیمیت، مارکت و استاپ لیمیت، برای سفارش‌گذاری و ورود به معاملات استفاده می‌کنند. این روش‌های سفاش‌گذاری بسیار ساده هستند و شما به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها برای ورود به معاملات کمک بگیرید. یکی دیگر از روش‌های اوردرگذاری، OCO است که نسبت به روش‌های قبلی ساده‌تر محسوب می‌شود. بااین‌حال، ثبت سفارش OCO بسیار پرکاربرد است و در معاملات فیوچرز و اسپات استفاده می‌شود. در واقع، OCO مخفف "One Cancels the Order" به معنای «لغو یکی به واسطه‌ی دیگری» است. سفارش گذاری OCO با ایجاد دو سفارش لیمیت و استاپ لیمیت صورت می‌گیرد که در صورت انجام‌شدن یکی، دیگری لغو خواهد شد.


OCO چیست؟

فرض کنید که شما در نمودار زمان واقعی بازار هستید و می‌خواهید با تتر خرید کنید. حالا قیمت روی 30،000 دلار است و شما نمی‌دانید که قیمت به سمت بالا یا پایین حرکت خواهد کرد. در این مثال تصور می‌کنیم که شما می‌خواهید 10،000 دلار خرید کنید و می‌خواهید تنها یک سفارش ثبت کنید. یعنی به‌جای اینکه دو سفارش لیمیت 5000 دلاری قرار دهید، می‌خواهید 10،000 دلار را یک‌جا خرید کنید.


در اینجا OCO با یک سفارش، دو اوردر برای شما ثبت می‌کند. مثلاً در قیمت 26،700 دلار اوردر لیمیت ثبت می‌کنید و در بالای آن نیز سفارش دیگری را به‌صورت استاپ لیمیت برای خرید قرار می‌دهید. از این طریق، دو سفارش خرید، در دو نقطه‌ی متفاوت، توسط سفارش OCO، فقط در یک اوردر ثبت می‌شود.


OCO چیست؟

در واقع، OCO باعث می‌شود که پول شما دو تکه نشود و بتوانید دو سفارش لیمیت و استاپ لیمیت را با یک سرمایه‌ی واحد ثبت کنید. یعنی در این مثال، می‌توانید دو سفارش 10،000 دلار را برای خرید به ثبت برسانید. البته باید به این نکته توجه داشت که OCO بیشتر برای تایم‌های پایین و دستورهای توقف ضرر (Stop Loss) استفاده می‌شود. احتمال دارد که در این تایم‌فریم‌ها نتوانید حرکت بعدی قیمت را پیش‌بینی کنید، در نتیجه می‌توانید با OCO دو سفارش را قرار دهید.


در معاملات فروش نیز به همین ترتیب عمل می‌شود. فرض کنید که در قیمتی پایین مقداری بیت کوین را خریداری کرده‌اید و در حال حاضر نمی‌دانید که قیمت به کدام سمت حرکت خواهد کرد. از طریق سفارش گذاری با OCO می‌توانید دو سفارش فروش را ثبت کنید. مثلاً ما 10 بیت کوین داریم که در قیمت پایین آن‌ها را خریده‌ایم. در این مثال، سفارش بالایی ما به‌صورت لیمیت ثبت می‌شود و سفارش پایینی ما که در صورت حرکت نزولی فعال خواهد شد، به‌صورت استاپ لیمیت قرار می‌گیرد.


از این طریق، می‌توانید دو سفارش فروش را در دو قیمت مختلف و با یک سرمایه‌ی واحد ثبت کنید. در نتیجه، به‌راحتی اوردر OCO را قرار می‌دهید و خیال شما راحت خواهد بود که صرافی ارزتان را نقد خواهد کرد. در نتیجه، تفاوت این دو نوع معامله این است که در فروش باید دارایی را داشته باشید و برای خرید باید تتر در کیف شما باشد.


آموزش ویدیوئی ثبت اوردر با سفارش OCO


سفارش گذاری با OCO در صرافی

حالا که با OCO آشنا شدید، باید ببینیم که چگونه می‌توانید این سفارشات را در صرافی قرار دهید. ابتدا باید در بخش سفارش‌گذاری، OCO را انتخاب کنید.


سفارش گذاری با OCO در صرافی

همان‌طور که می‌بینید در قیمت خرید، بازار به‌صورت تتری است و در بخش فروش، بیت کوین را نشان می‌دهد. فرض کنید که می‌خواهیم با OCO اوردر بگذاریم. قیمت پایین را روی 26،600 دلار برای خرید تعیین می‌کنیم. پس قیمت (Price) را در صرافی روی این قیمت می‌گذاریم. گزینه‌ی استاپ (Stop) نیز همان استاپ لیمیت است؛ پس نباید آن را با توقف ضرر (SL) اشتباه بگیریم. در این مثال، استاپ لیمیت را هم روی 31،500 قرار می‌دهیم.


سفارش گذاری با OCO در صرافی (2)

همچنین، حجم معامله را هم روی 1 واحد بیت کوین می‌گذاریم.


سفارش گذاری با OCO در صرافی (3)

از این طریق، دو سفارش لیمیت و استاپ لیمیت با یک سفارش خرید به‌صورت سفارش OCO ثبت می‌شوند. در معامله‌ی فروش نیز به همین ترتیب عمل می‌کنیم. فرض کنید که می‌خواهیم 10 واحد بیت کوین را در یک محدوده بفروشیم، اما نمی‌دانیم که قیمت به کدام سمت حرکت خواهد کرد.


در معاملات فروش نیز به همین ترتیب عمل می‌شود. فرض کنید که در قیمتی پایین مقداری بیت کوین را خریداری کرده‌اید و در حال حاضر نمی‌دانید که قیمت به کدام سمت حرکت خواهد کرد. از طریق سفارش گذاری با OCO می‌توانید دو سفارش فروش را ثبت کنید. مثلاً ما 10 بیت کوین داریم که در قیمت پایین آن‌ها را خریده‌ایم. در این مثال، سفارش بالایی ما به‌صورت لیمیت ثبت می‌شود و سفارش پایینی ما که در صورت حرکت نزولی فعال خواهد شد، به‌صورت استاپ لیمیت قرار می‌گیرد.


سفارش گذاری با OCO در صرافی (4)

در این مثال، لیمیت یا قیمت (Price) خود را روی 32،900 قرار می‌دهیم. همچنین، برای این احتمال که قیمت به‌طور مستقیم به سمت پایین حرکت کند، استاپ (STOP) یا اوردر بعدی خود را روی 29،400 قرار می‌دهیم.


سفارش گذاری با OCO در صرافی (5)

حجم معامله را هم روی 10 بیت کوین قرار می‌دهیم. از این طریق، دو اوردر لیمیت و استاپ لیمیت برای فروش ثبت می‌شوند.


سفارش گذاری با OCO در صرافی (6)

در نتیجه، با سفارش گذاری OCO خیال شما از انجام معامله راحت می‌شود و مطمئن خواهید بود که درهرصورت معامله انجام خواهد شد.


ثبت سفارش OCO در بازار فیوچرز

آنچه تا کنون توضیح دادیم، مربوط به سفارش گذاری OCO در بازار اسپات یا نقطه‌ای بود؛ اما شما به‌صورت ناخودآگاه در بازار فیوچرز نیز از OCO استفاده می‌کنید. به این صورت که با یک اهرم مشخص و پوزیشن سایز یا حجم معامله‌ی معین، می‌خواهید یک اوردر فیوچرز را قرار دهید؛ بنابراین، علاوه بر سفارش خرید یا فروش، باید حد سود (TP) و توقف ضرر (SL) را هم تعیین کنید. در واقع، TP و SL در معاملات فیوچرز، همان سفارش گذاری با OCO است.


پس صرافی در معاملات آتی یا فیوچرز، برای شما 3 اوردر قرار می‌دهد:


  • لیمیت: این قیمت برای ورود به معامله است. مثلاً در قیمت 29،800 وارد معامله لانگ می‌شوید.

  • توقف ضرر (SL): این قیمت برای توقف معامله در موقع ضرر خواهد بود که مانند سفارش استاپ لیمیت عمل می‌کند.

  • حد سود (TP): قیمت حد سود نیز برای پایان معامله در هنگام سودآوری است که به‌صورت لیمیت عمل خواهد کرد.

ثبت سفارش OCO در بازار فیوچرز

در نتیجه، SL و TP در معاملات فیوچرز در حکم استاپ لیمیت و لیمیت هستند و در کنار یکدیگر، به‌صورت سفارش OCO عمل می‌کنند. همه‌ی صرافی‌ها گزینه‌ی "TP/SL" را دارند که با روشن‌کردن تیک مربوط به آن، می‌توانید به‌صورت سفارش گذاری OCO، حد سود و توقف ضرر خود را تعیین کنید.


سخن پایانی


ثبت سفارش با OCO یکی از انواع روش‌های اوردر‌گذاری در معاملات محسوب می‌شود که بسیار ساده و کاربردی است. با استفاده از OCO می‌توانید خریدوفروش خود را در یک محدوده‌ی معین انجام دهید. درصورتی‌که نمی‌توانید حرکت آینده‌ی قیمت را پیش‌بینی کنید، برای اینکه خیالتان از انجام معامله در محدوده‌ی موردنظر راحت باشد، می‌توانید با سفارش گذاری OCO، دو سفارش لیمیت و استاپ لیمیت را در دو طرف محدوده ثبت کنید.