حتما شنیده‌اید که افرادی با استفاده از ایردراپ‌ها، ارز دیجیتال به دست آورده‌اند. ارزهای دیجیتال یکی از داغ‌ترین موضوعات این‌ روزهای مردم جهان است و تعداد سرمایه‌گذاران رمزارزی روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. با افزایش علاقه‌مندی به رمزارزها، افراد بیشتری به فکر خرید ارزهای دیجیتال و معامله و ترید در این بازار افتاده‌اند. همزمان با رشد سرمایه‌گذاران رمزارزی‌‌، توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال به دنبال راهی برای افزایش کاربران خود بودند که بالاخره به ایردراپ (airdrop) رسیدند.


ایردراپ ارز دیجیتال را یکی از مهم‌ترین ابزارها برای بیشتر کردن سرمایه‌ی رمزارزی کاربران می‌دانند، اما ایردراپ دقیقا چیست؟ از کجا می‌توانیم ایردراپ دریافت کنیم؟ با ما در بلاگ اکسبیتو همراه شوید تا در ادامه این مقاله، این اصطلاح پرکاربرد را با هم مرور کنیم.


ایردراپ ارز دیجیتال چیست؟

ایردراپ (airdrop) یک هدیه تبلیغاتی به کاربران برای حفظ مشارکت آن‌ها است. ایردراپ ارز دیجیتال این کار را با دادن ارزهای دیجیتال رایگان یا توکن­های مربوط به یک پلتفرم انجام می‌دهد. در عوض، آن‌ها معمولاً از شرکت‌کنندگان می‌خواهند که خدمات آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تبلیغ کنند.


در واقع به انتقال ارز دیجیتال رایگان از یک پروژه ارز دیجیتال به کیف پول کاربران ایردراپ گفته می‌شود. موقعیت‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است فرد تصمیم بگیرد ایردراپ را آغاز کند، اما تأثیر آن همیشه یکسان است. سرمایه‌گذار ارز دیجیتال مقداری ارز یا توکن دیجیتال را معمولاً به‌صورت رایگان یا درازای انجام یک کار ساده دریافت می‌کند. در برخی موارد، کاربران باید هویت خود را از طریق تأیید شناخت مشتری (KYC) برای شرکت در برنامه airdrop تایید کنند.


ایردراپ ارز دیجیتال می‌تواند پاداشی برای ثبت‌ نام در خبرنامه، دنبال کردن صفحات شبکه‌های اجتماعی پروژه یا راه دیگری برای تبلیغ پروژه و جذب افراد بیشتر به پلتفرم باشد.


پلتفرم‌ها همچنین می‌توانند تصمیم بگیرند که توکن‌های حاکمیتی را ایردراپ کنند. توکن‌های حاکمیتی علاوه بر ارزش پولی به دارندگان حق رأی می‌دهند و به آن‌ها اجازه می‌دهند بر تصمیم‌گیری‌های مهم در مورد پروژه تاثیر بگذارند.

 ایردراپ ارز دیجیتال چیست؟

اسمارت دراپ چیست؟

اسمارت دراپ منجر به ظهور ایردراپ شده است. ایردراپ به کاربران ارز دیجیتال رایگان می‌­دهد، اما این اسمارت دراپ است که تعیین می­کند چه کسی ایردراپ بگیرد. اسمارت دراپ ارز دیجیتال یک مفهوم مجازی است که تعیین می‌­کند کسانی که قرار است ایردراپ دریافت کنند باید کسانی باشند که می‌توانند کیفیت پروژه را افزایش دهند.


یک اسمارت دراپ جایی است که گیرندگان توکن‌ها مانند نحوه استفاده از رسانه‌های اجتماعی رایج نقش مهمی در برنامه بلاکچین غیرمتمرکز یعنی Dapp دارند.


ایردراپ توزیع یک­طرفه توکن است که به‌طور مستقیم در بین تعداد زیادی آدرس کیف پول پخش می‌­شود، اما اسمارت دراپ برای کاربرانی است که درگیر تعامل زنجیره­ای هستند؛ یعنی اسمارت دراپ همان­طور که از نامش پیداست هوشمندتر از ایردراپ است و به کاربرانی که برای پروژه مفید هستند، توکن رایگان می‌­دهد. اسمارت دراپ معمولاً افراد خبره در زمینه ارزهای دیجیتال و تکنولوژی را پیدا کرده و به آن­‌ها ارز دیجیتال رایگان می‌­دهد و به­‌نوعی آن­‌ها را به پلتفرم جذب می­‌کند، اما ایردراپ به همه سرمایه­‌گذاران عادی و حرفه‌­ای، ارز رایگان می‌هد.


مزایا و معایب ایردراپ ارز دیجیتال چیست؟

ایردراپ ارز دیجیتال می‌تواند راهی برای تقویت سبد ارزهای دیجیتال شما بدون نیاز به خرید دارایی‌های دیجیتال جدید باشد. بااین‌حال، دارایی‌های ایردراپ شده ممکن است هیچ ارزشی نداشته باشند. شما زمانی را صرف ایردراپ کردن ارزهای دیجیتال می‌کنید، اما قبل از اینکه بتوانید ارزهای خود را بفروشید قیمت آن‌ها کاهش می‌باید. حتی بدتر از آن، خطر در اختیار قرار دادن پول یا اطلاعات حساس به یک پلتفرم کلاه‌برداری نیز وجود دارد.


اگر از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال هستید، از همگام شدن با پیشرفت‌های جدید در بازار ارزهای دیجیتال لذت می‌برید و همیشه خودتان سبد سهام خود را مدیریت می‌کنید، به‌احتمال‌زیاد شما می‌توانید از ایردراپ­ها سود به دست بیاورید.


انواع مختلف ایردراپ

پروژه‌های ارز دیجیتال ممکن است در چندین موقعیت مختلف ایردراپ انجام دهند و ارزهای دیجیتال رایگان در اختیار شما بگذارند. البته انگیزه و هدف اصلی همه آن‌ها تشویق کاربران است.


رایج‌ترین انواع ایردراپ

  • ایردراپ استاندارد (Standard airdrop)
  • ایردراپ بانتی (Bounty airdrop)
  • ایردراپ انحصاری (Exclusive airdrop)
  • ایردراپ هلدر (Holder airdrop)

ایردراپ استاندارد

در یک ایردراپ استاندارد ارز دیجیتال پلتفرم مورد نظر مقداری ارز یا توکن بومی خود را به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی به کیف پول‌های موجود منتقل می‌کند. پلتفرم‌ها معمولاً از این روش برای تبلیغ نام تجاری خود و تشویق افراد بیشتر به سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال آن‌ها استفاده می‌کنند.

ایردراپ استاندارد


ایردراپ استاندارد معمولاً در طول عرضه اولیه ارز دیجیتال اتفاق می‌افتد. به‌طورکلی، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک حساب کاربری در پروژه جدید ایجاد کنید و آدرس کیف پول خود را در طول عرضه اولیه با آن‌ها به اشتراک بگذارید.


ایردراپ بانتی

ایردراپ بانتی نیز یک استراتژی بازاریابی است، اما افرادی که می‌خواهند این نوع ایردراپ را بگیرند باید در فعالیت‌های تبلیغاتی موردنظر پروژه شرکت کنند. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 ایردراپ بانتی


  • به اشتراک‌گذاری یک پست در مورد پروژه بلاکچین در توییتر یا دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی؛
  • ثبت‌ نام در خبرنامه ایمیل پروژه؛
  • پیوستن به یک انجمن برای بحث و مشارکت در پروژه.

برای دریافت یک توکن رایگان از طریق ایردراپ بانتی در مقایسه با ایردراپ استاندارد فعالیت بیشتری لازم است، اما فعالیت‌ها اجباری نیستند و خودتان می‌توانید نوع آن‌ها را مشخص کنید.


ایردراپ انحصاری

یک ایردراپ انحصاری ارزهای دیجیتال را برای گروهی از افراد یا وب‌سایت‌ها که ایردراپ­ها را دنبال و بر روی آن‌ها کار می‌کنند (airdrop aggregators) ارسال می‌کند. این سایت‌های شخص ثالث اخبار مربوط به پروژه‌های ارز دیجیتال امیدوارکننده و رویدادهای ایردراپ آتی آن‌ها را به اشتراک می‌گذارند.

 ایردراپ انحصاری


ایردراپ هولدر

ایردراپ‌­های هولدر به افرادی تعلق می‌گیرند که مقداری ارز دیجیتال در کیف پول خود دارند. معمولاً پروژه‌های ارز دیجیتال یک تاریخ خاص را در نظر می‌گیرند و بعد برای افرادی که از آن تاریخ مثلاً به مدت یک سال یک ارز خاص را در کیف پول خود نگه داشته‌اند ارز دیجیتال رایگان ارسال می‌کنند.


به‌عنوان‌مثال، پروژه استلار (Stellar) یک پروژه رمزنگاری است که در سال 2014 آغاز شد. توسعه‌دهندگان این پروژه در سال 2016 برنامه‌ای را برای ارسال 19 میلیارد دلار ارز لومن (XLM) به دارندگان بیت کوین (BTC) اعلام کردند تا به آن‌ها احترام بگذارند.


برای دریافت پاداش از اپردراپ هولدر استلار باید دارایی‌های بیت کوین خود را تأیید می‌کردید تا ارز XLM را درخواست کنید. ناگفته نماند که ارز لومن توکن بومی شبکه استلار است.


چگونه ایردراپ ارز دیجیتال دریافت کنیم؟

ایردراپ ارز دیجیتال می‌تواند یک روش عالی برای افزودن توکن‌ها به سبد ارزهای دیجیتال شما باشد. در این روش دیگر نیازی به خرید ارز دیجیتال با استفاده از ارز فیات ندارید. ایردراپ ارز دیجیتال رایگان برای ایرانی­‌ها هم هست و آن‌­ها هم می‌­توانند ایردراپ بگیرند.

چگونه ایردراپ ارز دیجیتال دریافت کنیم؟

راه‌های کسب اطلاع از ایردراپ‌­ها

  • انجام جستجوهای منظم آنلاین برای اطلاع از فرصت‌های ایردراپ جدید ارز دیجیتال
  • دنبال کردن airdrop aggregators و ثبت‌ نام برای ایردراپ انحصاری آن‌ها
  • ثبت‌ نام در پلتفرم‌های جدید برای استفاده از ایردراپ استاندارد آن‌ها
  • نظارت بر پروژه‌های قدیمی و جدید برای آماده شدن برای ایردراپ‌های بانتی
  • فعال بودن در خدمات، محصولات، پلتفرم‌ها و بلاکچین‌های مختلف ارزهای دیجیتال
  • بررسی رسانه‌های اجتماعی برای هشتگ airdrop#

شرط اصلی برای دریافت ایردراپ ارزهای دیجیتال داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال با موجودی است. بدون داشتن آدرس کیف پول نمی‌توان ایردراپ را دریافت یا ادعا کرد و در واقع محل ذخیره ایردراپ نداریم. استفاده از آدرس صرافی راحت است، اما برای ایردراپ مناسب نیست و باید حتماً آدرس کیف پول خود را به پروژه مربوطه بدهید. شما باید به دنبال یک کیف پول معتبر برای دریافت ایردراپ­ها باشید. کیف پول تراست ولت (Trust wallet) یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های مورداستفاده برای دریافت ایردراپ است.


ارزهای دیجیتال زیادی هستند که می‌­توان آن­ها را از طریق ایردراپ به دست‌آورد. مثلا کیف پول پاندا یک ارز دیجیتال به نام پاندا دارد که نماد آن PWT است و می­­توانید­ آن را از طریق ایردراپ پاندا به دست بیاورید. ایردراپ شیبا هم یکی دیگر از انواع ایردرا‌پ‌­های محبوب است که کاربران زیادی توانسته‌­اند از طریق آن ارز دیجیتال رایگان شیبا اینو بگیرند.


یکی از ساده‌­ترین روش­ها برای دریافت ایردراپ استفاده از گوشی هوشمند است. البته شاید بپرسید ایردراپ گوشی چیست؟ ایردراپ گوشی اپلیکیشن­هایی هستند که می­توانید با نصب آن­ها ایردراپ جدید رایگان بگیرید. مثلاً برای ایردراپ آیفون باید به اپ استور بروید و برنامه مورد­نظر خود را دانلود و نصب کنید. برای سیستم‌­عامل اندروید هم می­توانید برنامه‌­های مربوط به همین سیستم­‌عامل را از گوگل پلی دانلود کنید.


چگونه می‌­توان یک ایردراپ تقلبی را شناسایی کرد؟

اگر قصد دارید ایردراپ بگیرید باید از خود در برابر کلاه‌برداری‌های ایردراپ محافظت کنید. این کلاه‌برداری‌ها ممکن است به‌صورت ایردراپ‌های تقلبی یا کلاه‌برداری‌های جعلی برای دریافت کلیدهای خصوصی شما باشند. در این روش‌ها کلاه‌برداران سعی می‌کنند پول یا کلید خصوصی شما را به بهانه اینکه درازای آن یک ایردراپ به شما می‌دهند، در دست بگیرند.

چگونه می‌­توان یک ایردراپ تقلبی را شناسایی کرد؟

به یاد داشته باشید، هرگز کلید خصوصی خود را در اختیار کسی قرار ندهید یا کیف پول خود را به یک شخص غیرقابل‌اعتماد متصل نکنید. در برخی موارد، کلاه‌برداران حتی یک توکن جعلی را به کیف پول شما می‌ریزند و تا زمانی که نتوانید آن را بفروشید یا مبادله کنید، متوجه کلاه‌برداری نخواهید شد. برای جلوگیری از کلاه‌برداری در مورد تیم پروژه اطلاعات به دست بیاورید، اسناد عمومی آن را بخوانید و احساسات سرمایه‌گذاران دیگر قبل از ادعای ایردراپ را در نظر بگیرید.


مالیات ارز دیجیتال رایگان

اگر پلتفرمی ارزهای دیجیتال را به‌عنوان ایردراپ به کیف پول شما انتقال دهد معمولاً شما باید مالیات بر درآمد را بپردازید. به‌طورمعمول، ایردراپ­ها به‌عنوان درآمد عادی در نظر گرفته می‌شوند و مشمول مالیات هستند. اگر با ایردراپ ارزهای دیجیتال زیادی بگیرید و آن‌ها را در کیف پول خود نگه‌دارید، باید برای سود حاصل از خرید و فروش و یا نگهداری آن‌ها نیز مالیات بپردازید.


ایردراپ چه تفاوتی با هارد فورک دارد؟

ایردراپ‌ها در درجه اول به افزایش پذیرش یک ارز دیجیتال جدید مربوط می‌شوند. هارد فورک‌ها شبیه ایردراپ‌ها هستند، چون در هر دو می‌توانید ارزهای جدید دریافت کنید، اما اساساً دو اتفاق مجزا هستند. هارد فورک رویدادی است که در آن یک بلاکچین به دو زنجیره مجزا و موازی تقسیم می‌شود. دارندگان ارزهای بلاکچین اصلی نیز می‌توانند پس از تقسیم، ارزها را روی زنجیره منحصربه‌فرد جدید دریافت کنند.


هارد فورک ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که اعضای جامعه بلاکچین مخالف عملکرد زنجیره بلوکی فعلی هستند یا کیفیت این زنجیره پایین است. اگر همه ماینرها با تغییرات جدید موافق نباشند، یک انشعاب در زنجیره رخ خواهد داد که منجر به ایجاد هارد فورک می‌شود. هارد فورک یک ارز دیجیتال را به دو بخش تقسیم می‌کند و منجر به اعتبارسنجی بلوک‌ها و تراکنش‌هایی می‌شود که قبلاً نامعتبر بودند.


بیشتر بخوانید:‌ هارد فورک چیست؟


هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، نرم‌افزار اعتبارسنجی در زنجیره جدید تغییر می‌کند و زنجیره قدیمی دیگر بلوک‌های ایجاد شده بر اساس قوانین اجماع زنجیره جدید را تشخیص نمی‌دهد. سپس کاربران ممکن است مقدار مساوی از ارز دیجیتال جدید را دریافت کنند.


به‌عنوان‌مثال، بیت کوین در سال 2017 دچار هارد فورک شد و بیت کوین کش را ایجاد کرد. افرادی که بیت کوین داشتند در بلوک 478558 در تاریخ 1 اوت 2017، چه در یک صرافی پشتیبانی شده یا در یک کیف پول خصوصی، واجد شرایط دریافت بیت کوین کش (BCH) برابر با دارایی بیت کوین خود بودند. ایردراپ‌­ها برخلاف هاردفورک‌ها هیچ تغییری در بلاکچین خود ایجاد نمی‌کنند، فقط در ازای انجام تبلیغ یا کارهای این‌چنینی به کاربران ارز دیجیتال رایگان می‌دهند. هدف از ایردراپ، ایجاد مشتریان وفادار و افزایش کاربران است.


شما از ایردراپ استفاده کردید؟ دوست دارید چه ارزی ایردراپ انجام دهد؟