کیف پول کوینومی یکی از معتبرترین والت‌های ارز دیجیتال است که بیشتر از یک میلیون کاربر در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال، کیف پول یا والت یکی از اولین ابزارهایی است که به آن نیاز دارید. به محض اینکه اولین توکن را می‌خرید، باید فضایی برای ذخیره‌سازی آن داشته باشید.


تریدرهای تازه‌وارد، معمولا دارایی‌هایشان را در حساب کاربری صرافی نگهداری می‌کنند. این اشتباه بزرگی است که احتمال دارد ضررهای جبران‌ناپذیری به شما وارد کند. بهترین راه برای نگهداری از دارایی‌ها، انتخاب یک والت دیجیتال ایمن است که قابلیت‌های مورد نظرتان را هم داشته باشد. در این مقاله بررسی می‌کنیم کیف پول کوینومی چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و آیا برای تریدرهای ایرانی، انتخاب مناسبی است یا نه?!


کیف پول کوینومی (Coinomi Wallet) چیست؟

کیف پول کوینومی (Coinomi Wallet) چیست؟

کوینومی یک کیف پول ارز دیجیتال گرم است که همیشه به اینترنت دسترسی دارد و در حال حاضر در دو نسخه موبایل و دسکتاپ ارائه شده است. این کیف پول دیجیتال از ۱۲۵ بلاک چین مختلف و کوین‌هایشان پشتیبانی می‌کند. کیف پول کوینومی یکی از قدیمی‌ترین والت‌های دیجیتال بازار است که تاکنون اعتماد کاربران بسیاری را جلب کرده و در سطح بین‌المللی فعالیت دارد. در حال حاضر در این ولت امکان تنظیم ۲۵ زبان از جمله آلمانی و پرتغالی وجود دارد. تیم توسعه‌دهنده اعلام کرده‌اند در آینده، این برنامه از زبان‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند تا بازار هدف گسترده‌تری داشته باشد.


این کیف پول ارز دیجیتال تاکنون عملکرد خوبی از جوانب مختلف ارائه داده است، امنیت بالایی دارد و در کنار رابط کاربری ساده‌، قابلیت‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این والت به گونه‌ای طراحی شده که هم برای کاربران تازه‌وارد مناسب باشد و هم انتظارات تریدرهای حرفه‌ای را برآورده کند.


ویژگی‌های کیف پول کوینومی (Coinomi Wallet) چیست؟

والت‌های دیجیتال برای رقابت با یکدیگر،‌ خدمات مختلفی به کاربران ارائه می‌دهند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را به دست آورند. کوینومی نیز در رقابت با سایر والت‌های دیجیتال خدمات و ویژگی‌های متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.


  • پشتیبانی از ۱۷۷۰ ارز دیجیتال مختلف

کوینومی از ۱۷۷۰ ارز دیجیتال مختلف در ۱۲۵ بلاک چین پشتیبانی می‌کند. توسعه‌دهندگان پروژه در انتخاب توکن‌های لیست‌شده دقت بسیاری دارند و تلاش می‌کنند تمام دارایی‌های دیجیتالی که حجم معاملات قابل قبولی در بازار دارند، در کیف پولشان لیست شده باشند. اگر جزو افرادی هستید که توکن‌های متنوعی را در سبد دارایی‌های خود نگهداری می‌کنید، این والت دیجیتال نیازتان را برآورده می‌کند و نیازی به چند کیف پول مختلف نخواهید داشت.


  • پشتیبانی ۲۴ ساعته و هفت روز هفته از مشتریان

کیف پول‌های آنلاین همیشه در دسترس هستند و شما می‌توانید توکن‌هایتان را انتقال بدهید، بخرید یا بفروشید. کوینومی علاوه بر آن، خدمات پشتیبانی از مشتریان را نیز به صورت ۲۴ ساعت در ۷ روز هفته و حتی در تعطیلات ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از طریق چت آنلاین سایت یا اپلیکیشن با پشتیبان‌های مجموعه در ارتباط باشید و از آن‌ها راهنمایی بگیرید.


  • قابلیت مبادله ارزهای دیجیتال در پلتفرم

با وجود اینکه کوینومی به حساب صرافی‌های مختلف متصل می‌شود، اما امکان مبادله توکن‌ها در بستر خود کیف پول هم وجود دارد. این قابلیت بخاطر شرکای استراتژیکی چون ShapeShift و Changelly و صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) برای کاربران فراهم شده است. در صرافی داخلی کوینومی، هزاران جفت ارز وجود دارد و می‌توان توکن‌ها و کوین‌های مختلف را با یکدیگر مبادله کرد. در این مبادلات، حریم خصوصی کاربران رعایت می‌شود و تراکنش‌ها با سرعت بیشتر از حالت عادی انجام خواهد شد.


ویژگی‌های کیف پول کوینومی (Coinomi Wallet) چیست؟

  • پشتیبانی از قابلیت سگویت (SegWit)

پشتیبانی از قابلیت سگویت از دیگر قابلیت‌هایی است که کیف پول کوینومی را به یک والت همه‌کاره تبدیل کرده است. سگویت (SegWit) سافت فورکی است که در بلاک چین بیت کوین راه‌اندازی شده تا مقیاس‌پذیری شبکه را افزایش دهد. در سافت‌فورک سگویت، حجم اطلاعات تراکنش‌ها کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه حجم بلاک‌ها کم‌تر می‌شود و پردازش آن‌ها در زمان کوتاه‌تری انجام خواهد شد. این قابلیت در ابتدا روی شبکه لایت کوین راه‌اندازی شد و اکنون در بیت کوین هم مورد استفاده قرار گرفته است. تراکنش‌های سگویت با کارمزد کم‌تر و سرعت بیشتر پردازش می‌شوند.


  • قابلیت خرید ارزهای دیجیتال با واحدهای مالی فیات

⚠️یکی از مهم‌ترین چالش‌های کاربران ارز دیجیتال، خرید این دارایی‌ها با ۱۶۸ واحد مالی فیات مانند دلار و یورو است. کوینومی خدمات مبادله ارزهای دیجیتال و فیات را ارائه می‌دهد، اما هنوز از تمام ارزهای فیات پشتیبانی نمی‌کند. این قابلیت، در راستای فعالیت بین‌المللی کیف پول کوینومی ارائه شده است تا کاربران از سراسر جهان بتوانند بدون محدودیت از آن استفاده کنند. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، کوینومی علاوه بر انگلیسی، از ۲۴ زبان دیگر هم پشتیبانی می‌کند.

مزایا و معایب کیف پول کوینومی (Coinomi Wallet) چیست؟

تریدرهای ارز دیجیتال برای انتخاب یک والت، باید مزیت‌ها و معایب آن را مورد بررسی قرار بدهند تا متوجه شوند که آیا انتظاراتشان را برآورده می‌کند یا خیر. در ادامه جدولی از مزایا و معایب کیف پول کوینومی ارائه می‌دهیم تا ارزیابی این والت برایتان راحت‌تر باشد.


مزایا و معایب کیف پول کوینومی (Coinomi Wallet) چیست؟

امنیت و حفظ حریم شخصی در کیف پول کوینومی (Coinomi Wallet) چگونه است؟

این کیف پول دیجیتال برای حریم خصوصی کاربران خود ارزش قائل است. برای ثبت نام در این والت نیازی به احراز هویت و ثبت اطلاعات شخصی نیست. به جای استفاده از اطلاعات هویتی در این والت، به جای اطلاعات هویتی از Digi-ID استفاده می‌شود. Digi-ID شناسه‌ای مبتنی بر بلاکچین DigiByte است که امکان ورود امن و ناشناس به والت را فراهم می‌کند.


هزینه و کارمزد کیف پول کوینومی (Coinomi Wallet) چگونه است؟

نصب و افتتاح حساب کاربری در کوینومی به صورت رایگان انجام می‌شود. این والت برای تراکنش‌های انتقال، کریپتو هم کارمزدی دریافت نمی‌کند و کاربران تنها کارمزد شبکه را پرداخت می‌کنند که آن هم قابل تغییر است. به عنوان مثال وقتی می‌خواهید تراکنشتان سریع‌تر تکمیل شود، باید کارمزد بالاتری در نظر بگیرید. اما اگر زمان انجام تراکنش برایتان اهمیت ندارد، می‌توانید هزینه کم‌تری به عنوان کارمزد به شبکه بپردازید.


همچنین در صورتی که بخواهید به صورت مستقیم از کیف پول خود دارایی‌های دیجیتال را خریداری کنید، باید کارمزد خرید بپردازید. همانطور که گفتیم، خدمات خرید و فروش داخل کیف پول از طریق پلتفرم‌های واسطه ارائه می‌شوند. به همین دلیل شامل کارمزد هستند.


کیف پول کوینومی (Coinomi Wallet) در چه نسخه‌هایی قابل اجرا است؟

کیف پول کوینومی (Coinomi Wallet) در چه نسخه‌هایی قابل اجرا است؟

این والت تنها وقتی به اینترنت دسترسی دارید، کار می‌کند و در نسخه‌های دسکتاپ و موبایل ارائه شده است. این نسخه‌ها باهم همگام‌سازی می‌شوند؛ بنابراین اگر جزو تریدر‌هایی هستید که هم از کامپیوتر شخصی برای معاملات خود استفاده می‌کنید و هم موبایل یا تبلت، می‌توانید هر دو نسخه از این برنامه را روی دستگاه‌های خود داشته باشید.


آموزش نصب و راه اندازی کیف پول کوینومی (coinomi wallet)

فرایند نصب کوینومی هم در دسکتاپ و هم در موبایل بسیار ساده است.


نصب کیف پول کوینومی برای موبایل

برای ساخت کیف پول موبایلی کوینومی گام‌های زیر را انجام دهید:



  • برنامه‌ را مانند هر نرم‌افزار دیگری روی موبایل خود نصب کنید و وارد شوید.

  • با شرایط و مقررات برنامه موافقت کنید تا وارد فرایند ساخت حساب کاربری شوید. در این مرحله، عبارتی ۱۲ تا ۱۴ کلمه‌ای به شما نمایش داده می‌شود که همان کلید خصوصی کیف پول شماست. این عبارت را در جای امنی یادداشت و نگهداری کنید. سپس تایید کنید که اطلاعات را در جای امنی ذخیره کرده‌اید.

  • در این مرحله باید یک رمز تعیین کنید. این رمز برای هر بار ورود به برنامه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از تعیین پسورد، دوباره آن را وارد کنید تا تایید شود.

  • در نهایت وارد محیط کیف پول خواهید شد و می‌توانید ذخیره و نقل و انتقال ارزهای دیجیتال را آغاز کنید.

نصب کیف پول کوینومی برای دسکتاپ

برای فعال‌سازی نسخه دسکتاپ کوینومی گام‌های زیر را دنبال کنید:


آموزش نصب و راه اندازی کیف پول کوینومی (coinomi wallet)


  • وارد فرایند نصب برنامه شوید. گزینه موافقت با شرایط و مقررات را بزنید. سپس روی Next کلیک کنید. در این مرحله، محل ذخیره‌سازی داده‌های برنامه را انتخاب کنید و سپس روی گزینه Next کلیک کنید و در نهایت روی Install‌ بزنید. منتظر بمانید تا برنامه روی سیستم شما نصب شود.

  • بعد از نصب و باز کردن برنامه اگر از قبل کیف پول داشتید، روی گزینه Restore a wallet‌ بزنید تا با کلید خصوصی، کیف پول سابق خود را بازیابی کنید. اما اگر تاکنون حسابی در کوینومی نداشته‌اید، روی گزینه Creat a new wallet کلیک کنید.

  • در این مرحله کلید خصوصی به شما نمایش داده می‌شود. آن را در محلی امن وارد کنید و سپس وارد مرحله بعدی شوید.

  • اکنون از شما می‌خواهد عبارت کلید خصوصی خود را به ترتیب وارد کنید. این کار برای اطمینان از یادداشت کردن کلید خصوصی است.

  • بعد از تایید کلید خصوصی، باید یک پسورد برای ورود به برنامه تعیین کنید.

  • در نهایت وارد برنامه خواهید شد و می‌توانید مبادله یا ذخیره دارایی‌های دیجیتال را شروع کنید.

آیا کیف پول کوینومی (Coinomi Wallet) امن است؟

آیا کیف پول کوینومی (Coinomi Wallet) امن است؟

کیف پول کوینومی از سال ۲۰۱۴ تاکنون در دسترس کاربران قرار دارد و از آن زمان هرگز هک نشده و دارایی‌های کاربران به سرقت نرفته است. تنها چالش مرتبط با امنیت، ایراد کوچکی بود که در افزونه‌های مورد استفاده در نسخه دسکتاپ وجود داشت. این ایراد به سرعت برطرف شد، اما در همان زمان یکی از کاربران اعلام کرد بخاطر این مشکل، دارایی‌های دیجیتالش را از دست داده است. در نهایت آژانس تحقیقات بلاک چین CipherBlade در این موضوع دخالت کرد و مشخص شد که از دست رفتن دارایی‌های آن کاربر، ارتباطی به والت کوینومی نداشته است.


در این کیف پول،‌ کاربران با کلید خصوصی به دارایی‌هایشان دسترسی خواهند داشت. کلید خصوصی یک عبارت ۱۲ تا ۱۴ کلمه‌ای است که در اختیار مالک والت قرار می‌گیرد. کشف این عبارت برای هکرها کار ساده‌ای نیست و به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. این عبارت در دستگاه شما به صورت رمزنگاری شده ذخیره می‌شود؛ بنابراین اشخاص ثالث حتی در صورت دسترسی به اطلاعات کلید خصوصی هم امکان رمزگشایی آن را نخواهند داشت.


⚠️نکته مهم درباره امنیت دارایی‌ها، حفاظت از کلید خصوصی است. هر شخصی با داشتن کلید خصوصی شما، می‌تواند به والت و دارایی‌هایتان دسترسی داشته باشد. پس دقت داشته باشید که کلید را در اختیار چه کسانی قرار می‌دهید. همچنین به یاد داشته باشید که این عبارت خصوصی، تنها راه دسترسی شما به دارایی‌های دیجیتالی است که در کوینومی ذخیره کرده‌اید. بسیاری از کاربران،‌ تنها بخاطر گم کردن این کلید خصوصی، دسترسی به حساب کاربری و دارایی‌هایشان را از دست داده‌اند.

کلام آخر؛ آیا کوینومی برای کاربران ایرانی انتخاب مناسبی است؟


بسیاری از کاربران ایرانی از کیف پول کوینومی استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این والت برای ایرانی‌ها، عدم نیاز به احراز هویت واقعی است. کاربران ایرانی با تغییر آی‌پی به راحتی می‌توانند از کوینومی استفاده کنند. البته استفاده از آی‌پی‌های متغیر معمولا ریسک بالایی دارد و ممکن است باعث مسدود شدن حساب کاربری شما شود.


کوینومی انتخاب مناسبی برای کاربران ایرانی است، اما گاهی اوقات پلتفرم‌های ارز دیجیتال به صورت غیرمنتظره تحریم می‌شوند و امکان دسترسی به آن‌ها وجود نخواهد داشت. به همین دلیل استفاده از یک کیف پول دیجیتال امن ایرانی، ریسک کم‌تری برای کاربران داخل کشور دارد. ما در اکسبیتو هم خدمات خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال را ارائه می‌دهیم و هم کیف پول اختصاصی برای ذخیره دارایی‌های کاربران توسعه داده‌ایم. شما می‌توانید دارایی‌های دیجیتال خود را در والت اکسبیتو ذخیره کنید و یا آن‌ها را به آدرس‌های دیگر انتقال دهید. ما در اکسبیتو مسیری دانش بنیان برای ارتباط بدون محدودیت با دنیای کریپتوکارنسی ایجاد کرده‌ایم.