1. اتریوم که با نماد ETH شناخته می‌شود، دومین ارز رمزنگاری‌شده محبوب پس از بیت کوین است. اتریوم رتبه دوم برترین ارزهای دیجیتال را از نظر ارزش بازار دارد. در کل بازار ارزهای دیجیتال، اتریوم اولین ارز دیجیتالی است که از «قراردادهای هوشمند» استفاده کرد. قراردادهای هوشمند قراردادهای فردی، غیرمتمرکز و مستقل هستند که در بلاکچین کدگذاری می‌شوند. اتریوم در سال ۲۰۱۵، توسط جوانی به نام ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) راه‌اندازی شد. ویتالیک بوترین، اتریوم را با نسخه‌ی بتا روانه‌ی بازار ارزهای دیجیتال کرد.

ماشین مجازی اتریوم یا EVM، می‌تواند قراردادهای هوشمند را به‌عنوان نماینده توافقات مالی مانند مبادله، قراردادهای اختیار معامله و اوراق قرضه پرداخت را اجرا کند. همچنین از اتریوم می‌توان برای انجام قراردادهای کاری، وام و شرط‌بندی استفاده کرد. یکی از روش‌های به دست آوردن اتریوم، استخراج آن است. در ادامه بیشتر درباره استخراج اتریوم و دستگاه‌های استخراج آن یا ماینر اتریوم صحبت می‌کنیم.


استخراج ارز دیجیتال چیست؟

قبل از شروع بحث ماینینگ اتریوم، ابتدا باید ببینیم استخراج ارز دیجیتال به چه معناست. ماینینگ به کار محاسباتی فشرده‌ای اطلاق می‌شود که به قدرت و زمان پردازش کامپیوتری زیادی نیاز دارد. ماینر چیست؟ در فرآیند استخراج، ماینر سرمایه‌گذاری است که انرژی، فضای کامپیوتری و زمان را برای مرتب‌سازی بلوک‌ها فراهم می‌کند. زمانی که فرآیند استخراج به هش مناسب رسید، آن‌ها راه‌حل‌های خود را به صادرکنندگان ارائه می‌کنند.


ماینرها برای شرکت در فرآیند استخراج، پاداش‌هایی دریافت می‌کنند که بخشی از تراکنش‌هاست. ماینرها در ارزهای دیجیتال مسئول افزایش گردش یک ارز دیجیتال خاص در بازار هستند. هر ارز دیجیتال یک حداکثر عرضه دارد که می‌توان استخراج کرد. شما می‌توانید اتریوم را از صرافی‌های معتبر مانند صرافی آنلاین ایرانی اکسبیتو خریداری کنید. روش دیگر هم این است که اتریوم را استخراج کنید.


استخراج اتریوم

کارشناسان و تحلیلگران ارزهای دیجیتال معتقدند که استخراج اتریوم سود بیشتری نسبت به استخراج بیت کوین دارد. طبق آخرین آمار، ماینرهای اتریوم به‌طور متوسط ۷۷ میلیون دلار درآمد روزانه به دست می‌آورند، درحالی‌که ماینرهای بیت کوین ۶۷ میلیون دلار سود کسب می‌کنند. بنابراین بسیاری از کارشناسان در این زمینه معتقدند که استخراج اتریوم به‌جای بیت کوین به‌طورکلی سودآورتر است.

ماینر اتریوم چیست؟

استخراج اتریوم به معنای افزایش حجم اتر در گردش است. همچنین به معنای ایمن‌سازی شبکه اتریوم در حین ایجاد، تأیید و مسدود کردن بلاکچین است. در مقایسه با استخراج بیت کوین، استخراج اتریوم مقدار زیادی برق و توان محاسباتی را می‌گیرد. سطح دشواری معادلات در ماینینگ اتریوم به‌صورت پویا تنظیم می‌شود تا بعد از هر 12 ثانیه یک بلوک تولید کند. فرآیند استخراج اتریوم از سیستم اثبات کار (POW) استفاده می‌کند.


سیستم اثبات انجام کار (POW) چیست؟

اتریوم هم مانند بیت کوین از پروتکل اجماع برای کار استفاده می‌کند که به‌عنوان اثبات انجام کار(PoW) شناخته می‌شود. شبکه اتریوم از این پروتکل برای گره‌های خود استفاده می‌کند تا در مورد وضعیت اطلاعات ثبت‌شده در بلاکچین توافق کند. این مکانیسمی است که به گره‌های شبکه اتریوم اجازه می‌دهد تا در مورد داده‌ها به توافق برسند. هدف این پروتکل جلوگیری یا مهار حملات یا سوءاستفاده از شبکه بلاکچین است.


آن‌ها این کار را با وادار کردن همه شرکت‌کنندگان به حل محاسبات یا محاسبات نسبتاً سخت برای تأیید تراکنش‌های بلاکچین برای دریافت پاداش انجام می‌دهند. PoW همچنین مسئول انتشار ارز جدید در سیستم است. در سیستم اثبات انجام کار، هیچ‌کس نمی‌تواند تراکنش‌های جعلی انجام دهد و یا آن‌ها را پاک کند. ماینرهای PoW باید از منابع محاسباتی خود برای حل معادلات پیچیده برای تأیید تراکنش‌ها استفاده کنند.


اثبات انجام کار (Proof of Work) به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که شبکه بدون اتکا به شخص ثالث یا واسطه‌ کار می‌کند. این کار همچنین از هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند. برخی از توابع اثبات کار که استخراج‌کنندگان اجرا می‌کنند عبارت‌اند از پازل، فاکتور سازی اعداد صحیح، پازل‌های مبتنی بر درخت مرکل، توالی‌های هش و توابع. تکمیل این فعالیت‌ها به تولید بلوک‌ها کمک می‌کند و پس‌ازآن شبکه به ماینرها پاداش می‌دهد.


سودآوری استخراج اتریوم

میزان درآمد یک ماینر اتریوم به چندین مورد ازجمله مصرف برق، هزینه‌های استخراج و هزینه سخت‌افزار مورداستفاده بستگی دارد. به‌طورکلی، چند عامل بر سود استخراج اتریوم تأثیر می‌گذارد:


1- پاداش در هر بلوک:

در حال حاضر، ماینرها 2 اتریوم به‌اضافه کارمزد تراکنش برای هر بلوک استخراج‌شده دریافت می‌کنند. می‌توانید پاداش‌های هر بلوک برای اتریوم را از سایت‌هایی مانند etherscan.io که روزانه آمار به‌روزرسانی شده‌ای درباره پاداش‌های بلاک برای اتریوم ارز دیجیتال ارائه می‌دهد، بررسی کنید.


2- سختی شبکه:

هر ارز دیجیتال برای خود یک مشکل ماینینگ دارد، اتریوم هم همین‌طور است. سختی استخراج اتریوم به دشواری معادله‌ای اشاره دارد که ماینرها می‌توانند برای تولید یک بلوک حل کنند. به‌عنوان یک قاعده کلی، هر چه تعداد ماینرها در شبکه بیشتر باشد، پیدا کردن یک بلوک هم سخت‌تر می‌شود. هر چه ماینرها با سخت‌افزار قدرتمند بیشتری وارد بازار شوند، میزان سختی حل معادلات به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. برای بررسی سختی شبکه فعلی اتریوم، می‌توانید از سایت‌هایی مانند ethstats.net بازدید کنید که روزانه آمار دشواری شبکه را به‌روزرسانی می‌کنند.


3- Uptime:

مدت‌زمانی که ریگ ماینر آنلاین است آپ تایم می‌گویند.

4- استخرها:

ماینرها از استخرهای هش ماینینگ برای جمع‌آوری نرخ هش خود برای یافتن سریع بلوک‌ها و دریافت پاداش استفاده می‌کنند. استخرها در مقایسه با استخراج انفرادی بسیار کارآمدتر هستند. این روش یکی از سودآورترین و مطمئن‌ترین راه‌های استخراج اتریوم به‌حساب می‌آید.

سودآوری استخراج اتریوم

5- سخت‌افزار:

ماینرها همیشه باید مراقب به‌روزرسانی‌ها و نوآوری‌ها در دستگاه‌های استخراج و مدل GPU آن‌ها باشند، که می‌تواند با افزایش نرخ هش یا مصرف برق کمتر، در هزینه‌های آن‌ها صرفه‌جویی زیادی کند. از طرف دیگر، ماینرها می‌توانند استخرهای استخراج را برای استخراج مؤثر اتریوم برای کسب سود انتخاب کنند.


6- تغییرات شبکه:

انتقال اتریوم به مدل اثبات سهام بر سود ماینینگ تأثیر خواهد داشت. انتظار می‌رود استخراج مدل اثبات کار تا سال 2023 مؤثر باشد.


انواع ماینر اتریوم

بسته به نوع فرآیندها و سخت‌افزار مورداستفاده، راه‌های مختلفی برای استخراج اتریوم وجود دارد. اکنون هرکدام را به‌صورت جداگانه به شما معرفی می‌کنیم:


استخراج CPU

استخراج CPU از واحد پردازش مرکزی ماینر برای استخراج اتریوم استفاده می‌کند. تقریباً 5 تا 6 سال پیش این روش تنها روش مناسب برای استخراج بود. بااین‌حال، محبوبیت آن به دلیل کاهش سود کاهش یافته است. این یک روند بسیار آهسته است، به‌طوری‌که ممکن است چندین ماه بدون کسب سود قابل‌توجه ادامه پیدا کند. تنها چیزی که برای شروع استخراج CPU Ethereum نیاز است فقط یک کامپیوتر و چند برنامه نرم‌افزاری است.


استخراج GPU

این نوع استخراج احتمالاً محبوب‌ترین روش استخراج ارزهای دیجیتال است. ماینرها از یک یا چند واحد پردازش گرافیکی برای استخراج اتریوم استفاده می‌کنند. ساخت یک ریگ ماینینگ متشکل از GPU نسبتاً ارزان و کارآمد است. یک ریگ استخراج استاندارد اتریوم شامل یک مادربرد، یک پردازنده و یک فریم ریگ است که کارت‌های گرافیک را در خود جای می‌دهد.


ASIC Mining

کلمه ASIC مخفف Application-Specific Integrated Circuitsاست که به دستگاه‌های خاصی اشاره دارد که استخراج ارز دیجیتال را انجام می‌دهند. در مقایسه با روش‌های فوق، استخراج ASIC به دلیل قدرت محاسباتی و پردازشی بالاتر، می‌تواند مقدار زیادی اتریوم تولید کند. معمولاً شرکت‌هایی که نسخه جدیدی از ماینرهای ASIC خود را اعلام می‌کنند، با انتقاد از سوی جامعه ارزهای دیجیتال مواجه می‌شوند.

انواع ماینر اتریوم

ازآنجایی‌که ماینرهای ASIC قدرت محاسباتی بیشتری نسبت به سایر ماینرها دارند، این ترس وجود دارد که فرصت‌های برابر را از سایر ماینرها سلب کنند. استخراج‌کنندگانی که از پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی استفاده می‌کنند، نمی‌توانند با ماینرهای ASIC در سرعت هش و درآمد رقابت کنند. گزارش‌هایی وجود دارد که ماینرهای ASIC با سرمایه‌گذاری در مزارع ASIC بر اقتصاد ارزهای دیجیتال مختلف تأثیر گذاشته‌اند. بااین‌حال، در این لیست ارزهای دیجیتال، اتریوم وجود ندارد.


استخراج ابری

استخراج ابری (کلود ماینینگ) اتریوم یکی از بهترین راه‌ها برای استخراج اتریوم در کنار روش استخر است. استخراج ابری فرآیندی است که در آن ماینرها به یک نهاد (معمولاً یک شرکت بزرگ) برای اجاره سکوهای استخراج پول پرداخت می‌کنند. این موضوع معمولاً در توافق‌نامه‌ای ثبت می‌شود که در آن تمام درآمدهای دکل به کیف پول رمزنگاری ماینر منتقل می‌شود.


خدمات ماینینگ ابری معمولاً دارای امکانات استخراج بزرگی هستند که از چندین دستگاه ماینینگ تشکیل شده است. با استفاده از این ارزش محاسباتی ترکیبی، آن‌ها می‌توانند خدمات استخراج را در مقیاس بزرگ بهتر از سایرین ارائه دهند. افرادی که پول کافی برای سرمایه‌گذاری در ریگ‌های استخراج ندارند، می‌توانند از این سرویس برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کنند.


بااین‌حال، یکی از معایب مربوط به استخراج ابری این است که شما باید پول را از قبل پرداخت کنید؛ به این معنی که در صورت کاهش قیمت اتریوم پول خود را پس نخواهید گرفت. همچنین نمی‌توانید سخت‌افزار و نرم‌افزار ارائه‌شده توسط شرکت استخراج ابری را تغییر دهید.

استخراج ابری

استخراج انفرادی

به نظر می‌رسد استخراج به‌تنهایی یا استخراج انفرادی قابل‌قبول‌ترین روش ماینینگ باشد، اما درجه رقابت به دلیل تعداد شرکت‌کنندگان در این روش در شبکه بسیار بالا است. این روش تنها زمانی سودآور است که منابع کافی برای حضور گسترده در شبکه داشته باشید. به‌عنوان‌مثال، اگر بیش از صد پردازنده گرافیکی به‌عنوان بخشی از یک مزرعه ماینینگ دارید، می‌توانید از این روش استفاده کنید. بااین‌حال، معایب زیادی در رابطه با حفظ مزرعه ماینینگ وجود دارد. آن‌ها می‌توانند با مسائل گرمایشی و تهویه روبرو شوند. نگهداری از چندین ریگ ماینینگ همچنین به این معنی است که باید هزینه زیادی برای برق بپردازید، به‌خصوص اگر می‌خواهید بیش از 10 کارت گرافیک نصب کنید.

استخراج استخر (روش پیشنهادی)

اتریوم را می‌توان با استفاده از استخرهای ماینینگ نیز استخراج کرد. یک گروه مشترک از ماینرهای ارزهای دیجیتال، منابع محاسباتی خود را در یک استخر استخراج باهم ترکیب می‌کنند. این موضوع احتمال پیدا کردن بلوک را تقویت می‌کند و منجر به سود بیشتر می‌شود. شرکت‌کنندگان در استخر برای یافتن یک بلوک، اتریوم را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند. شما همیشه این انتخاب را دارید که یا به‌صورت انفرادی با سرورهای اختصاصی خود جلو بروید یا به همراه سایر ماینرها به یک استخر استخراج بپیوندید تا خروجی هش خود را با آن‌ها ترکیب کنید.

به‌عنوان‌مثال، ترکیب 6 دستگاه ماینینگ در یک استخر می‌تواند 335 مگا هش در ثانیه ارائه دهد و می‌تواند 2 گیگا هش قدرت استخراج تولید کند. استخراج اتریوم، با افزایش سختی شبکه، همچنین کمبود جهانی پردازنده‌های گرافیکی و بالا رفتن هزینه‌ها دشوارتر شده است. با این حال، هنوز هم خیلی از افراد به فکر استخراج اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال هستند. برای کاهش هزینه‌های استخراج دومین رمزارز برتر بازار، پژوهشگران حوزه‌ی ارزهای دیجیتال، استخر استخراج اتریوم را پیشنهاد می‌کنند.